schuimtoestel. niet te sappel maken om domp en zo.
gewoon rechtuit. vliegen doet ie toch wel.
helemaal recht vliegen en zo kun je met domp goed krijgen.
blijkt het toestel bij vol gas stevig omhoog te willen, terwijl hij bij weinig gas weer stevig omlaag wil, ga je domp toepassen.
omhoog of omlaag aan de hand van waar het toestel heen gaat bij volgas.
dit is een ontwerptechnisch ding.
ik heb hoog, laag en dubbeldekkers, alles staat met de domp een tik omlaag of recht.
normaal heeft iemand het toestel al gebouwd, en staan de bevindingen van de eerste vlieger op de tekening.
dat is hier niet van toepassing. dus zelf uitvinden ;-)
domp heeft met veel dingen te maken. weerstand, stand van de vleugel, profiel, vliegsnelheden, motorvermogen, type toestel etc.
bij kleine schuimtoestellen wordt er vaak zoveel vermogen toegepast, dat domp eigenlijk niet meer van toepassing is, practisch.
iig, daar heb ik er ook zat van, en bij geen van alle merk ik een probleem omdat er geen domp is toegepast