Bouw DLG

@ Wubbe, nee dat project heb ik toen opgegeven en ben ik verder gegaan met andere dingen.
Da's jammer hoor. Je OFA zag er zo mooi uit!

Als je wilt weten wat je er aan kan doen om je DLG vliegend te krijgen moet je het eens aan Theo vragen. (zie dit draadje)
Ik heb al hulp van Peytr en een clublid met wat aerodynamische kennis. Binnenkort meld ik in het bouwdraadje van mijn OFA de vorderingen.
Duidelijk is dat het niet zo eenvoudig is om een OFA goed vliegend te krijgen.

Wordt vervolgd.

Leon

Wubbe zei:
Duidelijk is dat het niet zo eenvoudig is om een OFA goed vliegend te krijgen.

Leon

Heb er weinig problemen mee hoor :) Ik denk dat het gewicht een kritische factor is.
Geeft niets. Om eerlijk te zijn denk ik dat het model van Frans voor een beginner veel gemakkelijker te bouwen is en daardoor een goed resultaat gegarandeerd is.

Heb er weinig problemen mee hoor Smile Ik denk dat het gewicht een kritische factor is.

Ik heb mijn complete OFA eens op de (keuken)weegschaal gezet en ik kwam op 120 gram uit.
Ik heb ook de OFA in Winlaengs gezet (om het zwaartepunt uit te rekenen) en het vleugeloppervlak kwam op 9,21 dm[sup:0a2dea3b33]2[/sup:0a2dea3b33] uit.

Dat komt dus op 13 [sup:0a2dea3b33]g[/sup:0a2dea3b33]/[sub:0a2dea3b33]dm2[/sub:0a2dea3b33]. Da's niet heel slecht volgens mij.
Toch zakt hij keihard, het heeft waarsch. met loslaten van stroming te maken.

Misschien ga ik inderdaad een bredere Frans Bal/Apogee-vleugel maken. Da's zo gebeurd!

Groeten, Leon

Theo zei:
Om eerlijk te zijn denk ik dat het model van Frans voor een beginner veel gemakkelijker te bouwen is en daardoor een goed resultaat gegarandeerd is.

yups, zelfs MIJ is dat gelukt :lol:. Ik wilde hem een beetje extreem sterk maken, Is gelukt. wel 150 gram geworden dacht ik, maar vliegt best leuk! Ik heb zo'n idee dat de OFA mits goed gebouwd wel iets beter is in het tegen de wind in vliegen. Maarja, moeie hem wel goed bouwe :D haha.

maar vliegt best leuk!
Best leuk?? hij vliegt fantastisch! Mijn OFA komt niet eens in de buurt!
Ik zit toch aan een Sietse/Frans Bal/Apogee vleugel te denken.
Verslag volgt in 'mijn' OFA draadje.

Leon

Vandaag weer eens geëxperimenteerd met mijn OFA.
Samen met een clublid (een 1:1 piloot met aerodynamische kennis, op dit forum bekend als Fotor) een en ander geprobeerd.

Wat vreemd is, vanuit een handstart doet hij het niet eens zo heel slecht, maar als ik hem een DLG worp geef dan gaat hij best hoog, maar zakt ook weer heel erg snel.
Vreemd hoor.

Wordt vervolgd...

Leon,

Probeer eens een turbulatie draad op een van de vleugelhelften te plakken, zo rond
10% van de koorde max 0.5 mm dik (ik gebruik zelf dracon op mijn VV modellen).
Als het model de kant op gaat van de vleugelhelft waar de turbulentie draad opzit
heeft de draad effect (i.e dat deel van de vleugel heeft minder weerstand). Plak
vervolgens ook een draad op de andere helft en misschien is je probleem opgelost.
Het kan ook zij dat je te veel up hebt en tegen het overtrek punt aan zit,
in dat geval zou ik met het zwaartepunt naar achteren gaan.
Vaak is het trial en error...veel succes want ik kan met voorstellen dat je hier
flink van baalt.
Cheers

Bart

Als het model de kant op gaat van de vleugelhelft waar de turbulentie draad opzit
heeft de draad effect (i.e dat deel van de vleugel heeft minder weerstand).

Klopt dat? Als ik het draad aan de linkerkant doe, moet het model toch rechtsaf gaan? Dan heeft de linkervleugelhelft minder weerstand.

Toch? :?

Hi Wubbe,

Dat is correct. Bij een werkende turbulentiedraad op de linkervleugel moet je kist rechtaf gaan, alleen.......
Zoals ik het geleerd heb uit de boekjes, funktioneert die turbulentiedraad toch een beetje anders en heeft slechts indirekt iets met weerstand te maken. Met een turbulentiedraad probeer je namenlijk de grenslaag ( het laagje lucht wat direkt om het vleugelprofiel wordt geacht te stromen) dusdanig in beweging te brengen, eigenlijk te verstoren, dat de op die manier opgewekt "mini-turbulentie" ervoor zorgt dat deze zelfde grenslaag langer het contour van het profiel volgt. Langer blijft aanliggen heet dat dan.
Het langer blijven aanliggen van de grenslaag zorgt er op zijn beurt weer voor dat het profiel effektiever wordt, dus meer lift levert !!
Dat door het langer blijven aanliggen van de grenslaag de weerstand (eventueel) minder wordt is een extra voordeeltje.....
Het basis-boek voor aerodynamica voor modelvliegtuigen is een geschrift uitgegeven door ene Mijnheer Schmitz uit Duitsland en heet dan ook toepasselijk "Aerodynamic des Flugmodells" (is uit circa 1955)

Arno

Dat door het langer blijven aanliggen van de grenslaag de weerstand (eventueel) minder wordt is een extra voordeeltje.....
Dat betekent dus dat het aanbrengen van een turbulentiedraad de lift toeneemt, en dat het een kleine invloed op de weerstend heeft.

Maar dat betekent dan toch nog steeds dat als er links meer lift wordt gegenereerd het model rechtsaf wil gaan? :?
(anders zouden rolroeren niet werken)

Wubbe zei:
Dat betekent dus dat het aanbrengen van een turbulentiedraad de lift toeneemt, en dat het een kleine invloed op de weerstend heeft.

Maar dat betekent dan toch nog steeds dat als er links meer lift wordt gegenereerd het model rechtsaf wil gaan? :?
(anders zouden rolroeren niet werken)

Hi Wubbe,

ff uitsluiten natuurlijkdat jij een andere rechts bedoelt als ik :):) maar als de linker vleugelhelft
meer lift levert dan de rechter (wil deze deze meer omhoog) gaat je toestel toch echt wel rechtsaf hoor....................

maar als de linker vleugelhelft meer lift levert dan de rechter (wil deze deze meer omhoog) gaat je toestel toch echt wel rechtsaf hoor....................
Ok, we zijn het eens :)

Ik ga eens experimenteren en zal terugkoppelen. Alleen ga ik eerst een weekje op vakantie 8)
(mét model natuurlijk, maar een andere).

@ Arno & Bart:

Goeie toelichting!

@ Leon:

Leuk experiment in ieder geval. Ik heb een mini die het met turbulator beter doet dan zonder. Dat ding heeft een relatief dik profiel met nogal wat welving. Ik heb in dat geval de turbulator alleen op het verjongde deel van de vleugel zitten.
Wat in het algemeen van belang is op te merken is dat bij hogere snelheid de effectiviteit van een turbulator afneemt en de schadelijke weerstand toeneemt. Er is dus sprake van een trade off.

Ik gebruik als turbulator meestal smalle strips (1 of 2 mm) van isolatieband omdat je die eenvoudig kunt verwijderen c.q. verplaatsen. Wanneer ik vind dat ie goed zit gaat er even een strijkboutje overheen en dan zit het meestal voor langere tijd vast. Eventueel kun je ze stapelen om een hogere trip strip te maken. Eventueel kun je er meerdere achter elkaar zetten, hoewel dat eerder een weerstandsnadeel oplevert.

Het proefje moet zodoende bij lage snelheden gedaan worden. Met een handstartje voldoe je hier meestal wel aan. Door het kistje langzaam naar een overtrek te vliegen kun je ook gemakkelijk zien welke vleugel als eerste overtrekt. Doe dat een keer of tien om toevallige turbulentie, domme duimen en andere verstoringen uit te sluiten.

Vergeet trouwens niet dat een turbulator in een netjes aanliggende stroming oorzaak kan zijn van het loslaten van de stroming en dat een profiel met een kuil, knik of hobbel niet of nauwelijks verbetert door er een turbulator op te zetten 8O.

Wat in het algemeen van belang is op te merken is dat bij hogere snelheid de effectiviteit van een turbulator afneemt en de schadelijke weerstand toeneemt. Er is dus sprake van een trade off.

Dit klopt helemaal; inderdaad neemt bij een hogere snelheid de weerstand van een turbulator sterk toe (kwadratisch tov de snelheid)
Vandaar dan ook dat profielen die toegepast worden bij hogere snelheden totaal ander karakteristieken hebben. de zgnd. laminaire profielen.
Turbulentie, al dan niet kunstmatig opgewekt, verstoort bij deze profielen alleen maar. Vandaar ook de supergladde oppervlakten.....

Ik gebruik als turbulator meestal smalle strips (1 of 2 mm) van isolatieband omdat je die eenvoudig kunt verwijderen c.q. verplaatsen. Wanneer ik vind dat ie goed zit gaat er even een strijkboutje overheen en dan zit het meestal voor langere tijd vast. Eventueel kun je ze stapelen om een hogere trip strip te maken.

Een goede truc; zo kun jer lekker op los experimenteren

Eventueel kun je er meerdere achter elkaar zetten, hoewel dat eerder een weerstandsnadeel oplevert.

Deze meerdere turbulatoren achter elkaar geplaats heten invigorators. Ze zijn na de intrede van de gladde bekledingsmaterialen een tijd lang populair geweest, nee zelfs noodzakelijk, in de vrije vlucht wereld. Tegenwoordig worden weer wat "ruwere" bekledingsmaterialen toegepast.
(let wel; we praten hier alleen over de bovenzijde van het profiel)

Het proefje moet zodoende bij lage snelheden gedaan worden. ...............en dat een profiel met een kuil, knik of hobbel niet of nauwelijks verbetert door er een turbulator op te zetten .

Inderdaad; of een turbulator funktioneert kan alleen proefondervindelijk vastgesteld worden. En waarom? Het antwoord staat in je laatste zin.
De vleugels die wij bouwen hebben meestal wel de nodige kuiltjes, hobbeltjes en/of knikjes (al doen we nog zo goed ons best :)) waardoor het niet mogelijk is voor het gebruik van turbulatoren regels vast te leggen......................

Arno

Hoi Bart,

Ja ik zit even thuis omdat ik zondag jl door mijn rug ging. Dan kom je er nog eens toe om even op het forum te neuzen :oops:.

Dat vleugeltje is 8% dik en 2,4% welving. Niet extreem, maar de koorde naar het einde van de vleugel is slechts 10 cm. Dan gaat dat niet goed meer en de turbulator brengt (bij dit kistje, zie ook eerdere posts) wat verbetering, met name bij langzaam vliegen.

Peytr,

Wat vervelend, ik hoop dat het snel weer over is met je rug..

Wat betreft het turbuleren van DLGs:

Zou je kunnen concluderen dat alle mini's met een koorde van 150 mm en
kleiner, en met een (Drela) profiel met 5-6% dikte, 1-2.5% welving
wel eens een turbulentie draad nodig zouden kunnen hebben ?

Ben benieuwd naar je commentaar (in het Engels zouden ze
dit een 'leading question' noemen, omdat het antwoord al
gesuggereerd wordt in de vraag, maar dat is niet mijn bedoeling
hoor, ik ben hier over aan het nadenken ivm het ontwerp
van mijn mini)

Cheers,

Bart

PM-noot : bijdragen / commentaar van anderen zijn ook van harte welkom

Zou je kunnen concluderen dat alle mini's met een koorde van 150 mm en
kleiner, en met een (Drela) profiel met 5-6% dikte, 1-2.5% welving
wel eens een turbulentie draad nodig zouden kunnen hebben ?

Hi Bart,

Vlgs. mijn (niet altijd even bescheiden) mening is een turbulentiedraad bij een DLG niet erg optimaal.
De weerstand neemt immers kwadratisch toe tov de snelheid; dat is punt 1.
Ja maar wat dan bij een A2 hoor ik je zeggen .....:):) Klopt; maar daar praat je over een heel ander soort profielen met 6 - 7 % welving !! Dat maakt wel ff verschil. De weerstand gecreërd door de turbulentiedraad valt daar in het niet bij de weerstand van de rest van het profiel...............
Wanneer je een DLG profiel met ff grof gepakt <3% welving moet gaan turbuleren is er eerder iets anders mis. Turbuleren doe je immers om ervoor te zorgen dat de grenslaag langer blijft aanliggen c.q het profiel effektiever wordt !
Wanneer je DLG'tje met een dergelijk profiel zich dan ook misdraagd is het zaak naar andere dingen te kijken lijkt mij zo. Om bij een profiel met minder als 3% welving de stroming af te laten breken moet je nogal wat doen. De eerste en grootste fout is het profiel te willen laten vliegen bij een te grote invalshoek ! (= zwaartepunt te ver naar voren), een foute neusradius etc. etc.

Ik heb de site ff niet bij de hand maar vooral bij een rc zweef kist moet je het zwp proefondervindelijk eruit vliegen.........
Grof weg komt het erop neer dat wanneer je je kistje (moet je wel eerst ff wat hoogte hebben :):)) aanduikt onder een hoek van 45 gr. het model na het loslaten van de stuurknuppel zich geleidelijk moet herstellen. Steekt het kistje na het loslaten van de stuurknuppel meteen de neus omhoog, heb je te veel invalshoel/ligt je zwp te voorlijk.
Duikt je kistje verder door vice versa...........

Arno

Vlgs. mijn (niet altijd even bescheiden) mening is een turbulentiedraad bij een DLG niet erg optimaal.
Helemaal een s met Arno (ook wat het begin van de zin betreft :lol: :lol:)

Hier dan mijn ,ook al niet zo'n bescheiden, mening :wink: :
Het is erg leuk dat er hier over turbulentiesystemen gediscusieerd wordt: hoe meer inzicht hoe beter, maar ik denk dat Wubbe zijn probleem in een andere hoek moet zoeken.
De kunst bij een geworpen model is dat het aan het einde van de worp in de juiste stand en met de juiste vliegsnelheid voor de vervolgende zweefvlucht moet eindigen.
Te steile stand en te lage restsnelheid: gevolg: ondersneden aanduiken en veel hoogteverlies.
Te veel restsnelheid: een grote 'pomp', evenzo met veel aanduiken en en hoogteverlies, of (als ie op zijn zijkant staat een zgn powerduik, een soort zijdelingse looping).
Remedie's: a) expirimenteren met zwaartepunt en instelhoeken.
b) op het juiste moment sturen, dus als de zweefsnelheid bereikt is ook naar de zweefstand sturen.
c) een iets rollende of spiraalbeweging tijdens de stijgvlucht inbouwen zodat het model niet ''looped'' en een beetje op zijn kant eindigt met een beetje oversnelheid.

Wat turbulentie betreft nog even: voor miniDLG's is wellicht het gebruik van een scherpe profielneus een goede optie: heb dit toegepast op mijn mini maar ben nog niet aan vliegen met dit dingetje toegekomen.

Back