Bouw DLG

Voor de achterkant van de romp moet inderdaad het balsa nat gemaakt worden. Dat doe ik door een nat sponsje of doekje te pakken en de buitenkant goed nat te maken en geef het even de tijd om het in te laten trekken. Geen uur hoor maar een minuut of 5. Daarna nogmaals.
Door steeds even te kijken of je de achterkanten ver genoeg tegen elkaar gebogen kunnen worden weet je of het nat genoeg is. Het water moet er niet afdruipen hoor 8)
Als het allemaal lukt dan doe je voldoende CA ertussen en klaar is kees.

Staart en vleugel lijken af, nu alleen de romp nog...
De positie van de werpstift alleen verstevigen met boven en onder een laag 160 grams koolstof, is dat voldoende? Of mag er ook nog een draadje om de stift gewikkeld worden dat in de lengterichting op de vleugel wordt gelijmd?
Bij Sietse zie ik nl. nauwelijks iets van versteviging op de vleugel en hij smijt toch heel behoorlijk....

Er is ook bijna niks nodig op die plek, ik heb boven en onder 1 streng koolstof erlangs aan de kant van de tip (in vlieg richting/haaks op de achterlijst), meer dan sterk genoeg. (Er is misschien zelfs niks nodig (theo heeft niks toch?)

Mijn vorige had een rond stukje 25g glas van een cm of 2 boven en onder er is heel veel kapot gegaan aan dat vliegtuig/vleugeltje maar dat niet.

Vleugel is vandaag toch echt helemaal af...
Nou ja, een mooi kleurtje misschien nog.
Nu rest nog de romp.
Ik hoop dat er voldoende plek is voor een zwaartepunt...

Erik,

Ben ook een 1m DLG aan het bouwen. Zojuist ook de vleugel en staart klaar, alleen de romp nog. Zal wel snel vliegen (of geen ballast nodig?); vleugel weegt meer dan 80 gram. Misschien moet ik er later nog verlichtingsgaten in maken.

Had nog een stuk pijl (van pijl en boog schieten) liggen. Ga deze proberen als romppook, mooi stug uit UD kool met alu dunwandige binnenkern, weegt 16 gram per meter.

Peter

8) Cool PEter.
Jij ging ook mee naar het junioren WK (Vrije vlucht) in Duitslanf?
Dan maken we daar nog een extra wedstrijdje! Minidlg's!
Vanavond/morgen wil ik die van mij af hebben, straks om vijf uur begint mijn
vakantie. Kan niet wachten.

p.s. is het nodig de werpstift te testen, of kom ik er op het veld wel achter of ie stevig genoeg is... Ik dacht er een kilo of vijf aan te hangen en als ie dat houdt zit het wel snor.

Erik,

Ik ga waarschijnlijk ook naar WK junioren. Hoop hem dan af te hebben; ga eerst nog op vakantie.

Bij de werpstift heb ik bo+on 100 grams glas onder 45 graden verlijmd met CA. Dikte balsa daar nog maar 3 mm... Hoop dat ie het houdt.

Peter

Nog wat praktische vragen:

- Hoe of waarmee maak de gaatjes in de koolstof stok waar de draadjes uitkomen??
DSC02318.JPG

- Hoe trek je die draadjes door de koolstof stok heen??

- Wat gebruik je als slangetje wat je in de buis stopt wat voorkomt dat het 'stuurdraadje' gaat slijten?

groet
jeroen

Gewoon met een boortje een gaatje boren. Als buis gebruik ik binnenstuurkabel.
Om de stuulijn er weer door te krijgen pak ik 0,3mm staal en gebruik dat als geleiding.

Yep, binnenstuurkabel. In de modelbouwwinkels kan je van die plastic stuurstangen kopen van een of anderhalve meter. Deze bestaan uit twee plastic buizen: een mantel en een binnenbuis. De laatste is de daadwerkelijke stuurstang. Van deze binnenste stuurbuis kun je een klein stukje afsnijden en het vervolgens in het gat monteren, dat je geboord hebt in je romp.

Greetz,
Jurgen

:D Heren ik volg dit draadje met genoegen,en zie daar mischien kan ik ook nog een tip geven over het doorvoeren van de kabels. :wink:
Ik heb hiervoor veel gevist( nu volledig bezig met modelbouw) en heb over het doorvoeren wel een handige tip. NL: bij de hengelsportzaak een doorvoer draad kopen voor elastiek. dit is van heel dun gedraaid verenstaal. En mischien net zo belangrijk er zit een soort van klem in verwerkt welke het door te voeren draad vast houd. het werkt simpel en zonder enige frustratie's .
kosten plus minnus 5eurie

Met vriendelijke groet Wimpie.

Hi,

Tot nu toe vind ik de aangedragen oplossing niet al te fabuleus .....
Dat wordt op die manier een redelijk groot gat in je carbon buisje; hoe dan ??
Zelf maak ik een gaatje met een dun rond vijltje, een zgnd. rattestaartje.( punt is als een speld, max. diam is 3 mm)
Hiermee prik ik in eerste instantie een gaatje ter grootte van een speldekop! Dan de vijl gebruiken en die zo evenwijdig mogelijk aan de romp aanzetten. Op die manier is het uiteindelijk gaatje niet veel grootter dan 1 mm en "loopt" als je het goed gedaan hebt behoorlijk in langsrichting. Dan een drupje dunne cyano en de boel is perfekt glad om er een bijvoorbeeld dunne kevlardraad doorheen te laten lopen.

Arno

? En daar blijf niks achter haken ofzo?
Mooi.
Van de week had de voorzitter van de NLC een Wakefield-staartboom kapot (ook mooi te gebruiken voor mini-DLG, misschien te stug..) De maker van dat model (Igor Vivchar) had ook geen buisje ofzo in de boom gedaan om de kielvlakkabel te geleiden (gaat ook niet haaks de bocht om) en ook niet voor de DT-lijn (DeTermalisatie/luchtrem) deze gaat wel haaks de bocht om. En daar loop een nylon vislijn doorheen. Werkt blijkbaar best.

Van de week had de voorzitter van de NLC een Wakefield-staartboom kapot

ff :offtopic: Frans......??

Als je de gaatjes er op die manier "invijlt" is het alleen maar belangrijk je vijltje zo plat mogelijk tegen die staartboom aan te drukken........
Gaat perfect! en de cyano maakt de opening mooi glad, ennuhhhhhhhhhhhhh : heel klein houden!

Waarom zou je het uberhaubt willen trekken, dan moet je weer een groter gat maken enzo. Zelf duw ik die kevlar visdraad er gewoon met de hand doorheen, gaat misschien niet zo snel als er een trekveer aan bevestigen, maar veel langzamer zal het niet gaan. Of ik ben er een natuurtalent in dat zou natuurljk ook kunnen. :)
groeten maarten

Vandaag kistje aaf en morgen vroeg misschien nog weinig wind.
Op naar het Goffertpark in Nijmegen voor een maiden.
Model weegt nu 154.3 (155 was geen slechte gok...)
Vleugel werd toch nog 70 gram, dat is misschien wat zwaar.
Mooi excuus om een volgend model te maken :)
Morgen meer (hopelijk blije verhalen) is wel spannend.

@Jesse
Hoe is het nu met je DLG afgelopen? Vliegt ie nu eindelijk goed?
Ik heb ook een soortgelijke DLG gemaakt (en die vliegt helemaal waardeloos) en was benieuwd wat je er nu aan gedaan hebt om hem goed vliegend te maken.

Leon

@ Wubbe, nee dat project heb ik toen opgegeven en ben ik verder gegaan met andere dingen.
Inmiddels heb ik een Easystar en een Zagi, maar het zweefvliegen begint me wel steeds meer te trekken.
Mede-forumlid Peytr woont net als ik in Groot Ammers en misschien ga ik met zijn hulp ook een zwever bouwen en wie weet komt er ooit nog eens een DLG.
Als je wilt weten wat je er aan kan doen om je DLG vliegend te krijgen moet je het eens aan Theo vragen. (zie dit draadje)

Groetjes, Jesse.

Back