Bouw DLG

Mooi hoor! Wat weegt het nu allemaal?

En gewoon wat te sterk maken is niet erg. Heb ik ook gedaan, gewoon om er eerst goed mee te leren vliegen. Daarna kan je altijd nog wel weer wat lichters bouwen.
 
Hallo.
Dit weekend wil ik die van mij afbouwen, maar ik was ook van plan nylon schroeven te gebruiken....
Die zitten toch ook in de 1.5 meter DLG's?
Mark, gingen de schroeven stuk tijdens de lancering, of door je stuurkunsten?
Bij het laatste is het niet erg, liever schroeven stuk dan je vleugel...
Soms zie ik ook 'e'en stalen schroef voor en een nylon achter. Beneiuwd wat beter is.
 
Ik heb 2 carbon pylonnetjes op de romp zitten. Die prikken door de vleugel en daar in zitten weer 2 nylon boutjes. De kracht komt bij mij dus voornamelijk op die pylonnetjes.

Verder is het altijd handig om een breekpunt te hebben idd. als het maar niet tijdens de worp of tijdens het vliegen gebeurd!!!
 
dankje sietse :)

mooi erick kunnen we samen vliegen :) ik gooi nu al best hoog ;)

ja die schroeven gingen kapot bij de landing ik heb er nu stale in zitten denk je dat dat het houwt ? ik heb die nylon schroeven ook nodig voor me A2 dusss kan nu geen schroeven daar van nemen ;)

MVG MARK
 
@ Sietse: Is dt de constructie die bij de SuperGee II ook wordt toegepast? Dan begrijp ik wat je bedoelt. Boven op je vleugel heb je dan weer een verstevigingsplaatje waar de kop van je schroef op rust, of heb je de schroeven ook mooi verzonken? (Wil ik wel doen, maar lijkt me ook weer veel extra werk...)
 
yups, ongeveer:

HPIM1617.JPG


Eerst had ik hem met plakband vastgezet, werkte prima (wedstrijd mee gewonnen :D). Nu heb ik plastic boutjes erin gemaakt met idd een verstevigingsplaatje bovenop. Niet verzonken...
 
ja die schroeven gingen kapot bij de landing ik heb er nu stale in zitten denk je dat dat het houwt ? ik heb die nylon schroeven ook nodig voor me A2 dusss kan nu geen schroeven daar van nemen ;)

Voor mijn Longshot gebruik ik tegenwoordig 2 x M4\nylon........
Gaat echt niet stuk hoor:)
Arno
 
Schroefdraad in de koolstof buisjes is gemaakt door er epoxy in te gieten en dan je M3 moeren erin stoppen (met lossingswas erop!)? Of onderin ergens een blokje hout waar je draad in tapt?
 
whhahahah net gevlogen

gaat best goed alleen een betje veel wind :)
met twee stale schroeven er in werkt perfect !
ik heb al wat harde landingen gemaakt maar het blijft heel :)

mvg mark
 
ik had haast toen, dus stieken met 5 min epoxy gedaan ipv de gewone.

Idd stalen boutje ingesmeerd met kogellagervet :D, en toen 5min epoxy gemengt met glasbubbles en erin gegooid. FF laten uitharden en dan draai je die bout er zo uit.

Wel ff opletten dat het schroefdraad van je stalen bout hetzelfde is als die van de plastic boutjes die je gaat gebruiken. Ik heb nu trouwens kleine van plastic. Je kan van die soort kabelbinder klemmen kopen. Daarvan schroef je 1 deel in de muur en het 2e deel schroef je op het 1e deel met 2 kleine plastic schroefjes. Die gebruik ik nu :D. Ook al gebruik ik alleen de schroefjes, het is alsnog veeeeeeeel goedkoper dan "echte" schroeven uit de modelbouwwinkel.
 
Ik heb in mijn nieuwste (foto's komen nog) 2 m3 quick linkjes gebruikt die tot in de vleugel uit komen, ERG makkelijk erin te maken (niks tappen oid) Zeer stevig en niet zwaar.
 
Bij deze weer even een practische vraag:
Moet ik de vleugel aan de niet werp-zijde verzwaren zodat ze beiden hetzelfde wegen?
De extra verstevigingen en de werppen zelf brengen wat massa met zich mee. Of is het gewichts verschil minder belangrijk dan de grammen die je zo bespaart door niet uit te balanceren?

Groeten,

Erik Crins (met een langzaam vorderende minidlg)
 
Bij deze weer even een practische vraag:
Moet ik de vleugel aan de niet werp-zijde verzwaren zodat ze beiden hetzelfde wegen?
De extra verstevigingen en de werppen zelf brengen wat massa met zich mee. Of is het gewichts verschil minder belangrijk dan de grammen die je zo bespaart door niet uit te balanceren?
Hi Eric,

Vergeten........................
Ga eerst vliegen en wanneer dan blijkt dat je kistje een overklaarbare stuurcorrectie nodig heeft is balanceren misschien nodig....

Arno
 
Ik zou er ook even mee wachten.
de eerste keer zat mijn vleugel er namelijk kaarsrecht op en was het wel nodig om te compenseren met lood.
Na een harde landing en de opvolgende reparatie kwam de vleugel iets scheef waardoor het lood er weer uit kon.

dus maak eerst een paar vluchtjes met richtings roer neutraal en kijk dan of het nodig is. 8O
 
Ok, morgen weer verder.
Eens kijken of ik foto's voor elkaar kan boksen.
Uiteraard zitten er hier en daar wat vrije vlucht-bouw-dingen in en wat eigenwijsheden. Ben benieuwd wat het wordt.
En of het allemaal stevig genoeg is.
Vleugel zonder bekleding wordt net onder de 50 gram!
Zat eerst te denken aan bekleden met mylar aan de onderzijde en spanvlieg op de bovenkant, maar het wordt denk ik toch compleet spanvlies, behalve op de houten(masieve) d-doos (voorste 1/3 deel van de vleugel.
Is makkelijker te doen en spanvlies geeft ook nog eens meer stijfheid aan je vleugel, dan mylar En spanvlies is met korrel 500 ook mooi glad te krijgen.
Of misschien toch mylar.....
 
Ha Erik,

Vliegt ie al?

Gewichtsverschil over de tippen is idd niet iets om je direct zorgen over te maken. Bij een kist moest ik maarliefst 6 gram compenseren op het uiteinde van een tip om in evenwicht te komen; daar heb ik wel iets van uitgebalanceerd (ong. 4 gram).

Peter
 
Vliegt nog niet...
Vandaag staartdelen verlijmd (romp moet nog...)
En de vleugels zo ver klaar dat er eigelijk bekleding op kan.
Vleugal gaat ong. 60 gram wegen denk ik.
Midden knik nu mooi verlijmd met koolstof weefsel boven en onder en een koolstof rondje (boven en onder) waar de werpstift komt, ziet er al wel ok uit.
Wel steeds meer zin om te gaan smijten.
 
Ik heb een vraag over het plakken van de zijkant van de romp. Ik ben gister met de romp begonnen. Bovenkant, boom en binnenschotjes zitten op hun plek. Bij het lijmen van de zijkant aan de romp pers je het lijm uit de naad en gaat dat tussen de romp en hetgene waar het op ligt plakken.
zijkant.jpg

Kon het nog net op tijd loskrijgen anders had het aan mijn tafel vast gezeten :? Hoe doen jullie dat??

Dan nog een vraag over het nat maken van balsa. Het balsa moet aan de neus en achterzijde van de romp gebogen worden. Hoe nat en waar?
Een beetje bevochtigen alleen aan de buitenkant waar de meeste spanning op komt te staan (of hele lengte?) , laten intrekken en dan buigen en vastlijmen??

Jeroen
 
Hallo,
Ik wil vandaag aan de romp beginnen.
Het verlijmen van plankjes met secondenlijm doe ik meestal op een laag lossingsfolie. We hebben bij de NLC een grote rol transparant plastic staan, volgens mij verpakkings spul, en daar plakt niks aan.

Buigen: als de bocht niet te groot is dan hoeft er niks nat gemaakt te worden, maar voor het beter bochtenwerk (vleugellijsten van F1M-indoor modellen) laat ik da latten een uur weken in warm water.
Maar dat plakt dan weer niet.
Mooi vastspelden en laten drogen is en oplossing. Dan na het drogen verlijmen.
Belangrijk bij het buigen is vooral ook aan het plankje dat je buigt TREKKEN!
Hierdoor is de kans op allemaal kleine knikjes stukken minder.
Hopelijk heb je er wat aan.

Erik (Mocht ik vanmiddag nog een ingeving krijgen. dan lees je het wel weer)
 
Back
Top