bouw dockwise type-0

• Topicstarter Topicstarter lisanne
  • Startdatum Startdatum
ja snap ik... maar ze heeft het ook over 16 cm afzinken, vandaar dat ik het ook ff niet snap.

en infuus zakken net als bij subs met pomp vullen en leegmaken.

hallo

als je de balans regelaars schuin zet dan sturen ze over twee kanten
wordt in duikboten ook gedaan
de dolfijntjes van norbert bruggen hebben deze er zo in zitten
inplaats van dan de duikroeren te sturen worden de pompen aan gestuurt en zo zou de ponton recht moeten blijven

handig als er een last die op de ponton staat mee vervoerd gaat worden

gr raf

leeg 15 cm diepgang!
Wat is dan de hoogte van de zij tot het lading dek?
Dat trek je af van de 16 cm afzinkhoogte,dan heb je de hoogte van de torens (in afgezonken toestand, onder de waterlijn.
Wat is daarna nog het volume van de torens?

@raf: maar je hebt zeker 2 regelaars nodig toch?

@baggeraar: nou je het zegt... ja... ik snap em nu ook :)...

die 15 cm kun je dus realiseren met normale ballast... rest gewicht (torens + vrijboord) moet je dan met waterzakken doen.

hallo

hier een foto van zo een regelaar en ja je hebt er 2 van nodig

LageRegler2.jpg

het hangt van je op bouw af

als je met twee pompen werkt kom je in de problemen
werk je met 4 pompen kan je beter balasten
4 pompen om vol te pompen en 2 slange pompen om te trimmen
deze slange pompen laten geen water door en moeten tussen de balast tanks worden gezet
gaat je boot nu aan de BB kant dieper liggen dan pompt de slange pomp water naar SB uit de balast tanks
tot je boot terug recht ligt
anders om draait ze dus naar de andere kant
de andere voed de voorste en de achterste tank om de boot in de lengte horizontaal te houden

gr raf

ik vraag me af of je het met 4 tanks red.. dan worden het wel behoorlijk grote tanks denk ik... zit je dan ook niet weer met klotsen in de tank? tenzij je complete bladdertanks kunt gebruiken, maar ik denk dat mijn oplossing met infuus zakken dan niet werkt.

hallo

als je de ponton laat afzinken dan vaar je op dat ogenblik er niet mee dus gaat er niets klotsen
en dan nog kan je er schotten in zetten met kleine gaatjes om dit tegen te gaan
normaal zinkt het ponton af en slepen ze de vracht er overheen waarna het ponton zich terug leeg pompt voor het vertrekt

gr raf

ja, maar zelfs als zo`n schip stil ligt, heb je nog wel last van zeegang... bij een model misschien niet zozeer, maar ja...

In de filmpjes, staat dat er 4 balast torens zijn die je over 6 plaatsen op het dek kunt plaatsen. Die zullen later ook gevult worden met water. Aangezien het een schip zal worden van 2,75 meter lang 70cm breed en 15 cm diepgang, zal er in iedergeval genoeg ruimte overblijven. De meeste electronica zal in de main tower komen, waar naar ik de bedrading naar de motoren servo's etc zal laten lopen. De torens worden ongeveer tussen de 28 en 32 cm hoog. Ik heb al op een eerder tijdstip gebrobeert met de infuus zakken, maak dat gaat te veel klotsen en heen en weer waardoor je uiteindelijk te veel slagzij gaat maken. Aangezien het een afzinkbare ponton is, zullen er zowiezo vaste tanks in komen. Ik zit te piekeren om 4 40 liter tanks te gaan fabriceren. 275x70x15=288,75 liter. en 4x40=160 liter dus dat wordt geen probleem, en dan houdt ik in totaal 128 liter aan electronica en machinaale ruimte over+ de ruimte in de main tower. Aangezien ik op dit moment onzettend druk ben met school moet ik helaas medendelen dat de bouw stil zal liggen, maar ik zal jullie op de hoogt houden van allen ideeën, en fisieke vooruitgangen.

mvg lisanne

En mijn idee is om 2 zenders te gebruiken, een voor alle electronica vool het balasten en afzinken en een voor het besturen van het zchip zelf. Hoveel kanaals elk weer ik nog niet!

aangezien de towers verplaatsbaar zijn (dacht ook de main tower) zou ik alle electronica in een waterdicht compartiment in de boot verwerken (net als bij onderzeeers) dit zodat je de torens kan verplaatsen al naar gelang het nodig is.

Als je hem afzinkbaar wilt maken zou je toch echt wat aan je gewicht moeten doen,anders zakt ze gewoonweg niet, ik weet niet hoe jij rekent maar als je 128 liter overhoud voor je electro,hoe ga je haar dan laten afzinken ???

Met je 160 kg zal het echt niet gaan.....

Kijk anders een hiernaar : Scheepsstabiliteit - Wikipedia

ik denk dat het verstandig is om de berekening andersom te maken.

wat heb ik nodig aan electro en apparatuur, wat weegt dit, dus hoe groot moeten mijn tanks zijn.

afmeting tanks + gewicht electronica moet net iets minder zijn dan totaal van het drijfveermogen (je maximale diepte van de torens).

Die zullen later ook gevult worden met water.
Zolang je er zo over denkt wordt het steeds meer een kansloos project.
Deze toren zijn er juist voor om niet met water gevuld te worden.
Deze zorgen juist voor een soort rest drijfvermogen.
Zodra namelijk het dek onderwater verdwijnt, verdwijnt ook de stabiliteit.
Door de torens welke verbonden zijn met het schip blijft er drijf vermogen aanwezig wat door het wateropvlak heen steekt.

je was me net voor Adam
Lisanne je kan het beste eerst lood onderin de romp leggen, zodat ie bijna aan de waterlijn ligt, en ballasten met water om het dek onder te krijgen.
nog een punt waar deze schepen het moeilijk mee hebben is het be(ont)luchten van de tanks.
ik zou de torens vast maken, evt volschuimen, en hierdoor de tankbeluchters laten lopen.
ook succes met je studie mvg Loek

@rovman: vandaar dat ik voorstelde om infuuszakken te gebruiken, die hoef je niet te ontluchten.

vraagje... hoe hoog is het vrijboord/dek van de waterlijn af bekeken??

Wat ik al eerder zei en wat adam nu ook zegt..... De torens als drijvers houden.

Op zich niet moeilijk, maar wel lastig... Hele schip bouwen.. het geheel met electronica wegen exclusief torens.. Je weet dan pas hoeveel gewicht ( liters voor de tanks) nodig zal zijn om de boel af te laten zinken. Als je het dek los laat, kun je achteraf de juiste formaat tanks maken en dan zullen de waterdichte torens het schip drijvende houden. Wil je massieve tanks maken, kijk dan eens hoe ze een tankwagen maken met schotten er in. Dit voorkomt klotsen en instabiliteit.

@rovman: vandaar dat ik voorstelde om infuuszakken te gebruiken, die hoef je niet te ontluchten.

vraagje... hoe hoog is het vrijboord/dek van de waterlijn af bekeken??

Forgive me for saying: dit gaat dus ook niet. De infuus-zakken hoef je niet te ontluchten, maar de ruimte waarin die zakken liggen, weer wel.....
En dat is tegenstrijdig met het waterdicht zijn van het compartiment waar die zak in ligt......

Een tank met schotten is de beste oplossing, alleen dat is niet zo heel eenvoudig te construeren. Verder zou het handig zijn om meerdere tanks te gebruiken, en aangezien een ballast-systeem zoals in het echt (centrale pompen en verdeel-afsluiters) niet zo heel eenvoudig is, zal het hoogstwaarschijnlijk handiger zijn om iedere tank zijn eigen (omkeerbare) pomp te geven.

Een ander ding waar je toch wel heel erg rekening mee moet houden bij dit soort afmetingen, is de buig en wringkrachten die gaan optreden als niet alle tanks gevuld zijn.

1:1 schepen kun je letterlijk kapotvaren als ze verkeerd geballast zijn, maar met modelgewichten van 250 kilo of meer, moet je toch ook rekening gaan houden met bending moments en shear-forces (buigmomenten en afschuifkrachten) als je een ballastsysteem wilt gaan gebruiken, of de gehele constructie moet echt stevig zijn, gezien het feit dat je het model ook nog heel in en uit het water wilt kunnen brengen

Groet, Bert

Back