Bouw Douanevaartuig Albatros.

hallo danny ,

als ik het goed begrijp gaan je assen nog 11cm uitsteken ,daar komt dan je pulley van de riemvertraging aan?

wordt die as dan nog ergens gelagerd vlakbij de pulley ?

vind het wel een fraaie aandrijving maar eigenlijk nodeloos "ingewikkeld"

als je toch borstelloos wou gaan ,was een buitenloper met een laag Kv niet een oplossing , dan had je geen reductie en koeling nodig?

mvg

hallo danny ,

als ik het goed begrijp gaan je assen nog 11cm uitsteken ,daar komt dan je pulley van de riemvertraging aan?

wordt die as dan nog ergens gelagerd vlakbij de pulley ?

vind het wel een fraaie aandrijving maar eigenlijk nodeloos "ingewikkeld"

als je toch borstelloos wou gaan ,was een buitenloper met een laag Kv niet een oplossing , dan had je geen reductie en koeling nodig?

mvg

Hey Ben.

Als de assen 11cm verderop pas de pulley in gaan, zullen ze natuurlijk wel gelagerd worden in het motorschot. Dan staat de lager enkele mm van de pulley af.

En over een buitenloper heb ik nog niet nagedacht. Ik heb nu 1200kv motoren dus echt veel toeren maken die ook weer niet.
Dan is het nog wel een dikke 14000 onbelaste toeren op 12 volt.
Ik denk dat dit met de reductie neerkomt op een slordige 5000 toeren belast. En dat is wel mooi voor de propellers.
het is natuurlijk een berg overkill, maar ach, altijd nog efficienter dan een geborstelde motor?

Nu is dit spulletje zeker krachtig genoeg, alles is watergekoeld zo ook de regelaar.
Ik vraag me af of je het koppel ook zou kunnen halen zonder reductie, maar met een laag kv. Zoveel kennis van zaken heb ik hier ook niet. Dit is mijn eerste project.

Laatst bewerkt:
Onderstaand heb ik een ruwe schets gemaakt van de motorsteun. Het is een ruwe opzet.
Zoals je op de tekening kan zien kan het motorschot/steun kantelen, liggen de lagers in een lagerblok wat iets omhoog en naar beneden kan schuiven en kan de motor de tandriem opspannen dmv een beugel.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
de motoren die je nu hebt lijken me eerder speedbootmotoren , 1200 kv dus iets om op 5s of 6s te lopen

buitenlopers hebben meer koppel ( door hun constructie) en kunnen hun warmte makkelijker afvoeren aan de omgeving , vermoedelijk had je hiermee geen koeling en geen reductie nodig gehad

stel me eigenlijk gezegd ook vragen bij de regelaars ; gaan deze wel mooi in de trage toeren kunnen regelen? ( je hebt natuurlijk die vertraging die één en ander zal compenseren)

hou ons op de hoogte Danny , we kunnen er iets van bijleren
verder : een mooi bouwwerkje!

mvg
Ben

Hey Ben.

Deze motoren lopen van 2 cellen en ik wil ze op 3 cellen laten lopen.
Met deze regelaar kan ik de motoren zeer langzaam laten lopen, zo heb ik al bekeken. Dat zal geen probleem zijn.

Nu heb ik gisteravond en vandaag al even gekeken naar brushless ourtrunners.
Als dit erg mooi is dan wil ik er best een paar aanschaffen om te kijken hoe ze werken in de boot.

Welke outrunner zou jij me aanraden voor dit werk? Hoeveel kv heb je het dan dan over?
De echte lage kv motoren zijn volgens mij niet geschikt voor 2 of 3 cellen. Die werken allemaal vanaf 5 cellen.

Ik heb vanavond een start gemaakt met de motorbevestiging.

Het lager van de as is verstelbaar. Dwz ik heb overmaatse gaten in het schot en draad getapt in het lagerblok.

De motoren zijn opspanbaar om de tandriem mooi strak te krijgen.

Aan de zijkant van het schot komen kwadranten die het schot enigzins kantelbaar maken tot 10 graden. Dat is meer dan voldoende.

op deze manier wordt alles verstelbaar en kun je dus op je gemak alles uitlijnen en vastzetten. Mocht er een keer een andere overbrenging in komen is dit geen probleem.

full

Hallo danny,

je hebt ook outrunners met 42mm diameter op 4s met +/- 510Kv dus een 7500 rpm
of 36mm's op 2s met +/-800Kv dus een 6000rpm

ik hou het voorlopig bij brushed : heb ik voldoende materiaal van ,hoef ik geen grote aankopen te doen
klopt natuurlijk dat dit gedateerd aan het geraken is en ik eigenlijk verre van de laatste stand der techniek in mijn boten heb steken :-)

mvg
Ben

Het hele motorschot is af.
Eerst zal ik de laatste onderdelen nog even stralen en dan kan alles gecoat worden.

Ik denk dat ik de voetplaat simpelweg in de kit leg of dat ik hem ondersabel met giet-epoxy.

full

full

full

Zit er op deze regelaars, wel een achteruit functie? Ik had deze opgezocht, maar kon het niet vinden.

Sluit me bij Adam aan... Zou ze persoonlijk in de kit leggen, scheelt je trillingen door de romp van je boot, Denk alleen dat silicone niet echt hecht op alu, kan je beter PU kit pakken.

Zit er op deze regelaars, wel een achteruit functie? Ik had deze opgezocht, maar kon het niet vinden.

Er zit wel degelijk een achteruitfunctie op.
Had ook niet anders verwacht van een esc die in een boot behoort.;)

Wat een complimentjes allemaal! Leuk jongens, ben blij dat we het goed doen.
Al het aluminium is thuis gemaakt. Ik heb gebruik gemaakt van de elektrische figuurzaag, kolomboor en wat handgereedschap.
Geen cnc, geen bankfrees. De laatste was buiten gebruik afgelopen week.
Ik heb alleen de draaibank gebruikt voor de spanhulzen die in de tandriemwielen komen.

@ Vincent ik heb nog Sikaflex liggen. Dat zal prima gaan. Eenmaal gestraald en ontvet komt dat niet meer los.

Wat voor merk zaagjes heb je daar dan voor gebruikt
mvg
Frederik:D

Beste Frederik.

Ik heb de standaard fijne houtzaagjes er in zitten van Ferm. Koelen doe ik met een paar druppels spiritus. Als je minimaal koelt, komt de spiritus in de spanen terecht en zie je vrijwel niets op je zaagblad.
Ik denk dat je wel 15mm kan zagen mits je geduld hebt. Ik heb nog geen zaagje vervangen de afgelopen maand.

Beste Frederik.

Ik heb de standaard fijne houtzaagjes er in zitten van Ferm. Koelen doe ik met een paar druppels spiritus. Als je minimaal koelt, komt de spiritus in de spanen terecht en zie je vrijwel niets op je zaagblad.
Ik denk dat je wel 15mm kan zagen mits je geduld hebt. Ik heb nog geen zaagje vervangen de afgelopen maand.

Ik heb alleen maar metaal zaagjes
Zou het daar dan ook mee gaan alluminium dus
mvg
Frederik

@danny56

Oh oke, ik kon ik het niet vinden bij de specificaties van de esc 60A, stond er namelijk niet bij vermeld;)

Water-Cool Brushless Motor 60A ESC for RC boat with 5A BEC Free Shipping | eBay

Bovenste beste Wouter.

Je had gelijk. Ik heb het spulletje nog maar eens aangesloten en idd geen achteruit.
Ik heb direct andere besteld. Meteen maar iets zwaardere. Ik heb nu 100 amps besteld, dat kunnen de motoren ook wel aan.
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King Brushless Car ESC 100A w/ Reverse (Upgrade version)

Toch bedankt voor de tip Wouter.

Laatst bewerkt:
@danny56

Graag gedaan, ik wou ze misschien ook gaan kopen, maar twijfelde of er een achteruit op zat, en is best wel knullig, als alles gemonteerd is, en dan zit er geen achteruit op de regelaars.

Back