Bouw Douanevaartuig Albatros.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door danny56, 16 mrt 2012.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niets is overdreven! Het is een prachtig project, ziet er patent uit en geeft heerlijk stof tot forummen!

    Pompje... Ik zag op eBay.de modelbouw deze centrifugaal pomp... wel aan de prijs... maar gut... net weer bestelling gedaan bij Lindinger en bij SM-Modellbau voor wat telemetrie... pfffff.... meten, je zal het weten! :)

    Kreiselpumpe | eBay

    Kreiselpumpe Taifun 4121 von STEBA (28l/min) ladenneu ! | eBay

    Steba... je kan hun online catalogus nog even napluizen...
     
  2. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ik zou toch niet blij zijn als mijn boot omslaat:rolleyes:
     
  3. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik moet morgen toevallig naar de Vrijbuiter in Rhoden (campingwinkel) en als de verjaardag van mijn jongste zoon afgerond is vanavond, duik ik de wereld van Steba in.

    Top jongens! Bedankt.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Danny,

    Ik heb het hele verslag net gelezen, mijn complimenten, het ziet er geweldig uit!

    Ik heb dezelfde regelaar liggen, die gaat gebruikt worden in een 110 cm model van een Italiaanse MTB, aangedreven door een Aeolian C4250 800Kv buitenloper.
    Nu bouw ik bij benadering niet zo snel als jij, dus de boel heeft alleen nog maar even droog gedraaid.

    Het soort motor met 'aangebreide' koelmantel, gebruik ik ook, maar dan in mijn wedstrijdmodellen, waarbij in zes minuten 5000 mAh wordt leeggevaren.
    Op de foto een 2300Kv 3650 op 4S:
    [​IMG]

    Mijn ervaring met dit type tweepool motoren, is dat ze in deellast erg warm worden, zeg maar gerust heet, zó heet, dat de magneten dreigen te demagnetiseren.

    Mochten ze al oproken, dan zou ik voor zoiets gaan, rechtstreeks op de as:
    http://www.ebay.com/itm/EMP4250-KV6...d=70944450321839107&pid=100012&prg=1006&rk=2&

    Nu werd mijn motor aangestuurd door een vliegregelaar, voorzien van een koelplaat, dus het mooie langzaam lopen van de autoregelaar zat er niet in en ook de regelaar werd behoorlijk heet.
    Hopelijk is de aansturing door de autoregelaars beter op dit in deellast varen afgestemd, want anders zijn de motoren geen lang leven beschoren...

    Mochten de fans op de koellichamen van de regelaars in een dichte romp de warmte niet kunnen afvoeren; bij mijn regelaar wordt dan het koellichaam vervangen door een waterkoeling, door de constructie van de regelaar een fluitje van een cent.

    Voor de waterkoeling zou je een slangenpompje moeten kunnen vinden, aangedreven door een geschikte motor heb je dan meer dan voldoende flow voor beide motoren en eventueel de regelaars.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    voila ,
    dat heb ik een aantal weken geleden ook al opgemerkt dat daar eigenlijk een buitenloper met voldoende diameter en een laag Kv in zou gemoeten hebben

    zou veel geld ,tijd en moeite bespaard hebben

    mvg
    Ben
     
  6. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Beste Jan en Ben.

    We gaan eerst eens proefvaren met deze motoren. Mocht het niet goed gaan bestel ik twee outrunners. Die sleutel ik er zo in. En andere pulleys heb ik ook liggen dus de overbrenging kan ik zo veranderen.

    Ik had deze nu eenmaal al gekocht. ik ga ze niet zonder te testen in de bak gooien.
    Op halflast met de boot in het water kon ik met de thermogun amper verschil in temperatuur op het koelwater meten. Maargoed dan heb je wel een vertraging van 3 op 1. Ook aan de motor voelde niets heet aan.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Danny,

    Ik hoop ook van harte, dat de autoregelaar beter regelt en dat je niks hoeft om te bouwen.
    Dat er weinig temperatuurverschil viel te meten is al een goed teken.
    Bij mijn tweepool werd de boel op de werkbank, ongekoeld, met een vliegregelaar aangestuurd, al binnen een minuut onaangenaam heet.

    @Ben,
    Vergeet niet, brushless in schaalmodellen is nog pril en je moet iedereen z'n ervaringen hiermee gunnen...

    Zo heb ik ooit een 3660 4000Kv motor aangeschaft als vervanger voor een Speed 700 (je wist niet beter...).
    De praktijk wees uit, dat je met ruim 50.000 toeren onder last geen blad overhield aan de Graupner carbon props, als de boot ook maar een fractie loskwam van het water...
    Daarnaast moest de prop zó belachelijk klein zijn, dat de acceleratiefase wel dertig meter was voor de boot in plané kwam.

    Groeten, Jan.
     
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    En hoe zou het water door de warmtewisselaar gaan? :cool:
     
  9. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik wil ook wel aanvullen dat halfgas meer, maar dan ook echt meer dan genoeg zal zijn voor de voortstuwing.
    Dan hebben we het over 2 x 50 ampere/ 11,1 volt en globaal 3000rpm op de prop.

    De boot wilde het zwembad uit.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ervaring bij de F5B is het zelfde met twee polers, wat pompebled aangeeft. De motoren laten zich niet graag terug regelen, genereren behoorlijk warmte. Ik ga straks het zelfde doen met een 3800kv Kontronik met reductiekast. Gaat de 4S 3600 er met een minuut er zowat doorheen. De motor heeft geen tijd om op te warmen omdat deze maar 1 tot 2 seconden aan staat.
    Motor gaat op schakelaar, anders fikt de 150A regelaar door... ook al kan die kortstondig meer dan 200A aan. Op 4S 1.5 kw op 5S 3,5kw afhankelijk van de propellor. Dat is bijzonder veel vermogen. De motor dient dan ook alleen als buitenboordmotor, de kist heel snel weer op hoogte te krijgen en je rakken te kunnen vliegen, om je wedstrijdpunten mee te halen.
    Om te weten wat er gebeurtr zit er een ampere meter aan boord, toerentalsensor en een temperatuursensor. Alles gemeten door een UniLog van SM-Modellbau en straks telemetrisch op de zender afleesbaar, en naderhand via een excel sheet het geheel te kunnen aflezen.

    Ik heb het angstige vermoeden dat de motoren veel te sterk zijn voor het schip? Zelfs een motor al ruimschoots volstaat voor beide props. De propelers het vermogen niet eens kwijt kunnen. Had je al getest? (oepes..ik las net dat het model zwembadwatervrees had)

    Om bijvoorbeeld de Adolph Bermpohl op schaalsnelheid te zetten (iets van 21-24 knoop, is iets van 9,5 km/u in schaal) zou je iets van 35 tot 45 Watt nodig hebben over 3 motoren. Met die snelheid komt het bijna even grote model in de boeg omhoog. Heeft die romp halfglijder eigenschappen.
    De Albatrosromp lijkt me een waterverplaatsingsromp, die niet veel sneller wil varen dan z'n rompsnelheid? Zou het bij die 40 Watt al behoorlijk te keer kunnen gaan? Heb je een vorm vermogensberekening gedaan?

    Nu ga je niet op 4S zitten... maar 2S niet?
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2012
  11. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aangezien ik afgelopen week de lagers van de schroefas had beschadigd, zou het varen niets worden deze week.
    Nu vond ik nog een kokertje met lagers zonder flens en rubber afdichting.
    Zo heb ik de geflensde lagers uit de hennegatkoker gehaald en voor de schroefas gebruikt.
    De rubber afdichting van de beschadigde lagers heb ik in de normale lagertjes kunnen drukken en die zitten nu in de hennegatkoker.

    Beter dan twee weken wachten.

    Vanmiddag heb ik haar even in het zwembad gelegd om eens te kijken hoeveel kracht er in zit. Maar dat is meer dan voldoende.
    Je hebt gelijk dat één motor al ruim bemeten zou zijn voor de boot. Maar nu hebben de motoren licht werk op deze manier.
    De rand van het zwembad is 10cm hoog en de boot zou er uit lopen.

    Vergelijkbaar is misschien een graupner 900 torque. Deze nemen volgens mij 8 ampere max. Twee hiervan zou ruimschoot voldoende zijn. Nu gebruik ik op halfgas meer dan 6 x zoveel. Zeg ik dat goed?

    De regelaars doen hun werk best. Je kunt er ook langzaam mee varen. Als je één motor gebruikt kun je heel langzaam varen.

    Nu hebben de motoren maar een paar minuten gedraaid. Als het dek er op zit en alles dicht is gaan we even een stukje verder varen. Ik moet ook nog een aantal kilo's aan ballast toevoegen.

    Het is idd een waterverplaatser. Toen we het schip zelf hadden liep ze ruim 11 knopen op volgas. Meer zat er niet in.
     
  12. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bas, ik heb net een Pompje van Steba besteld. Een kleintje, type zwerg.
    Ziet er mooi uit.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Steba? Ben benieuwd of je dat stiller kunt gaan krijgen. Ze zien er goed uit.

    Hmmm... zou toch eens even lekker gaan proefvaren op een niet te grote plas.
    Kijken wat ze doet op langere duurvaart, hoe warm het allemaal wordt. Heb dat ook met m'n FL8 op het Hoornsemeer gedaan.. uur heen en weer tot de akku's moe waren... Met de zwaarst gekozen motoren trok ik 7A per stuk bij 12v met speedprops 47mm ging serieus vooruit... daarna heb ik alles teruggeschroefd...

    Schaalsnelheid is te berekenen, schaalvermogen is te berekenen etc?
    Via spreadsheet
    modelberekeningen-gewicht-snelheid-vermogen

    Of methode Van Den Bussche

    De Kontronik heeft van de week even kort onbelast op 3S gedraaid om de regelaar te testen en in te regelen. Leerlaufstrom 4.8A
    In het lage toerengebied mager te regelen, niet des boots om zo maar te zeggen. Maar de ene motor is de andere niet...

    Roden schreef je? Kan je tegenover Beversport bij de racefietsshop mountainbike kettingolie weghalen. Dat heb ik in de kokers gestort. Houd het wonderbaarlijk goed... lagers roesten niet. Ook daar heb ik rubberen keerringen in zitten... Zouden overigens wel eens vervangen moeten worden... zit al weer bijna 10 jaar!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
  15. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Uit nieuwsgierigheid hebben we de boot vandaag maar weer eens in het zwembad gezet.
    ik heb 2x2 3s lipo's á 5000mah leeg gevaren met de waterpomp aan.
    Het vermogen heb ik beperkt tot 60% op de regelaars en zo hebben we een paar foto's gemaakt.
    Zo hebben we wat gespeeld met het gas. Afwisselend volgas en soms rustig aan.
    In die 40 minuten spelen is het koelwater niet warmer geworden dan 5 graden meer dan het zwembadwater. ik heb het regelmatig gemeten met de thermogun.
    De motoren lopen prima en met normaal varen (15%gas) hoor je ze amper.
    Zo ook de waterpomp hoor je eigenlijk amper eenmaal in het water.
    De regelaars doen het echt mooi.

    60% gas is echt overdreven. je houdt de boot wel tegen maar ik schat een 10kg stuwkracht zo uit de losse pols. dan hebben we het over 120 ampere 12 volt met grofweg 4000 á 5000 toeren op 65mm propellers.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sleeptank Marin waardig :) Prachtige plaatjes!
    Geen GoPro onderwaterhuis? Kan je de props aan het werk zien.

    Dat piemelstraaltje staat wel profie!

    Het klinkt dan als een werkend concept. Zeker de stille loop! Maar het verbruik is toren hoog... 60A per stuk... gebruikt de pomp ook het en en ander... M'n FL8 liep een fietser er uit... op 14A met 47,5 mm 1.6 spoed speedprops... wel gierende tandwielkasten...
    Was niet te houden aan het roer, Neus 1/3 uit het water... denk geen 10 kg bollard thust :)

    Zet de riemen ook niet te strak... maar mogen ook niet doorslaan... wegens frictie. Kan je ook nog meten met de amperetang er aan... Gebruiken de motoren al een hoge aanloopstroom.
    Wat is het amperage op schaalsnelheid (is zowat rompsnelheid) eigenlijk?
    Voor een test in open water zou je het model dek kunnen afplakken met plastik. Mijn proefvaart was ook eerst open.
     
  17. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik denk dat totaal 10 tot 20 ampere ruim voldoende zou zijn voor een modelsnelheid. De overkill is natuurlijk pure spielerei.

    Ik heb de tandriemen zojuist, na het lezen van je mail, iets slapper gezet. Dat scheelde wel in weerstand, zo met de hand gevoeld.

    Proefvaren met een afgeplakt dek is wel een goed idee. Misschien even leuk voor dit weekend.
    Voor de pomp vond ik nog een 25 jaar oude robbe regelaar, dus die gaat er morgen even tijdelijk tussen.

    Mijn oudste zoon had de foto's gemaakt, dus daar had ik geen keuze in;)
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kijk, dat scheelt dan ook weer iets. Met al dat vermogen kan je op vaardagen natuurlijk prachtige grappen uithalen, door een rubber bootje met jezelf er in te slepen...
    Dat je straks goed afgeregeld kan varen op schaal +25%, zonder dat de zaak stuk/warm loopt, lijkt me wel iets om te testen op open water.
    Vliegtuigregelaars zoals we op de F5B gebruiken, vinden dat afknijpen niet fijn met tweepolers. Een autoregelaar zal vast meer koeling op de fet's hebben, of een behoorlijk aantal fet's om de stromen te hanteren. Blijft dan gewoon heel. Het fijne weet ik daar niet van. Bij F5B (hoog vermogens zwevers) is het eigenlijk altijd 2-5 sec voluit... de motor staat dan ook op een switch en niet op de knuppel (dat is in het begin erg wennen).

    Verder zou je nog even kijken of er iets te programmeren valt in de gradeninstelling van de regelaar... zeg maar ontsteking op of na de pool. Bij mijn zware Kontronik 600-38 is dat 1 graad. 2 graad voor iets meer vermogen, heb ik me laten vertellen...
    Daar je ook een tweepolige hebt... Kan zijn dat de autofunctie dit direct door heeft... of dat je er zelf nog iets aan kan stellen. Dit dan om te kijken of het van invloed is op het ampere verbruik... of dat de motor beter rond gaat... of juist minder...? Je kan altijd nog even in het speedboten deel speuren.

    Er staat een demofilmpje op www.f5b.nl, wel een totaal andere tak van sport hoor... wel leuk :)
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2012
  19. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    [​IMG]

    Ik heb de stootlijst er op gelijmd. Wat een klus zeg.
    De naam van het materiaal ben ik vergeten. Het is heel buigzaam, toch watervast, verlijmbaar en spuitklaar.
    Ik kon het met secondelijm aanbrengen. Per 50cm inlijmen en dan per 10cm een paar seconden aandrukken en doorgaan.
    Met een spuitzakje heb ik epoxy finisher in de hoeken gespoten. Morgen even licht opschuren op de randen.
     
  20. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hier nog een closeup van het materiaal. Ik heb het onder een hoek van 3 graden afgezaagd uit een 8mm plaat.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina