Bouw Douanevaartuig Albatros.

Een update.

Ik heb vier avonden gebruikt om te lamineren. Simpelweg vanwege ruimtegebrek. Ik kon het model ook niet makkelijk draaien op een tafel in de hoek.
Dus BB-zijde, SB-zijde, de boeg en het achtersteven.

Overal behalve de boeg(5mm) is ze nu een kleine 4mm dik en het totaalgewicht zit nu op 4,9 kilo. Ik denk dat er nog een goeie kwart kilo aan afsnijdsel af gaat, en de tijdelijke verschansing hierbij mede afgerekend zal de romp op een 4,5 kilo komen.
ik heb afwisselend CSMmat en keperweefsel gebruikt.

Het lage gewicht is gelukt door eerst een brandlaag op te brengen in de vorm van een enkele CSM-mat met een snel hardende hars. Als deze hars enigzins stevig wordt kun je verder gaan lamineren met langzaam uithardende hars. Zodra je alle lagen aangebracht hebt is de eerste laag wel stevig en kun je met een ontluchtingsroller de meeste overtollige hars uitdrijven.
Zo krijg je een hoog mat-harsgehalte, bespaar je gewicht en voorkom je luchtinsluiting.

Ik heb geen losmiddel gebruikt voor de tijdelijke verschansing. Bij proef heb ik
gemerkt dat uitgeharde hars gemakkelijk loslaat door het erg gladde oppervlak van het formica.

Na dit weekend zal ik de verschansing op maat afzagen en dan gaan we plamuren.
Nu zal ik op zoek gaan naar pvc foamplaat waar ik een hoop over gelezen heb op dit forum. Als er favourite adressen zijn hiervoor dan hoor ik het graag.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel. Toch zou ik de volgende boot weer anders aanpakken.
Ik zou de spanten dan aan de binnenzijde een radius geven voor de afwerking en zou dunner materiaal nemen. 6mm is wel weer een uitdaging, 9 is me wat te grof.

Ik ben bezig met de tekeningen van een 18meter lange bakdekker uit 1930. Probleem is alleen dat de tekeningen in een museum liggen. En dan moet je geduld hebben.
 
hallo

ik gebruik al jaren schuim platen tussen de spanten
hier een voorbeeld van brecht zijn container vracht boot waar hij aan begonnen is
sam0460q.jpg

als het een mal wordt dan komt hier epoxy overheen
nu gaat er eerst plakband (bruine plastiek)en dan polyester over heen gaan
zo wordt de binnenkant van de boot glad en de buiten kant is wel wat schuur werk aan

het werkt snel en vooral goedkoop

gr raf
 
Ik heb geen losmiddel gebruikt voor de tijdelijke verschansing. Bij proef heb ik
gemerkt dat uitgeharde hars gemakkelijk loslaat door het erg gladde oppervlak van het formica.
Ik hoop dat dit lukt. Dat dacht ik ook eens een keer toen ik een plaat polyester wilde maken op een glasplaat. Eind resultaat was dat ik de glasplaat aan stukken heb moeten slaan op hem van het polyester af te krijgen :oops:

Jij hebt geen "drager" gebruikt voor je eerst laag doek?

PVC schuimplaat ga ik zelf niet meer gebruiken. Ik heb best behoorlijk wat verstijvingen in mijn opbouw staan, en nog wil het op sommige plaatsen krom trekken. Volgende opbouw zal wel iets van fosforbrons worden o.i.d.

Verder: "beter goed gepikt, als slecht zelf verzonnen" :cool:
 
Ik hoop dat dit lukt. Dat dacht ik ook eens een keer toen ik een plaat polyester wilde maken op een glasplaat. Eind resultaat was dat ik de glasplaat aan stukken heb moeten slaan op hem van het polyester af te krijgen :oops:

Jij hebt geen "drager" gebruikt voor je eerst laag doek?

Jawel Adam. Ik heb het precies zo gedaan zoals jij hebt gedaan, met horregaas.
Met 8mm nietjes vastgemaakt op de spanten, vanuit het midden recht omhoog begonnen en daarna naar voren en achter gewerkt.
Daarna nog twee keer met een pu-sealer rondom de nietjes behandeld.
Je uitleg was prima.;)

Vanaf glas heb ik nooit geprobeerd. Ik heb wel ervaring met maken van polyester werkstukken vanaf een wit-formica 20mm plaat.
Dat ging al prima. Ik heb vooraf, vorige week, een proef gedaan met 3 lagen polyester over de formica en na uitharden kwam het zo los.
Ik merkte met het omdraaien van de boot dat het ook al los wilde komen.
We zullen het van de week zien.
 
Het lossen van de tijdelijke verschansing ging prima. Met het op maat zagen van de verschansing kwam het meeste al los.

Een mooie gladde afwerking aan de binnenkant is het resultaat.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit er super netjes op dan!
Strakker dan bij mij zo te zien ;)

IK had een goed voorbeeld. En ik moet erbij zeggen dat het niet in een keer gelukt is. Ik heb alles er af moeten halen omdat het niet maar mijn zin zat. Ook de 100 nietjes met een tangetje.
 
Laatst bewerkt:
Nu zou ik wel wat advies kunnen gebruiken.

Ik heb op ebay een kv1200 brushless watergekoelde motor gevonden.
brushless water cool BL3656 KV1200 motor for RC Boat Free Shipping | eBay
Ook heb ik mijn ogen laten vallen op de graupner bb900 motoren.

Gezien ik 65 tot 70mm schroeven ga gebruiken is een reductie wel een aanraden. Ik had zelf gedacht aan een tandriemoverbrenging.
Conrad heeft dat spul wel op voorraad dus geen probleem hier.

De motoren zijn me een struikelpunt.

De bb900's draaien rond de 6000 toeren onbelast. met de 2-1 overbrenging zullen ze rond de 2500 á 3000 draaien.

De brushless motoren zullen 14000 toeren draaien onbelast. En met een 3-1 overbrenging grofweg 4000 toeren. Maar dan heb je wel 100amp max motoren die watergekoeld zijn.

Qua prijs maakt het niet veel uit. Is die brushless motor dan een raar idee?
Welke schroefassen 450 tot 500mm zijn het beste aan te raden? Ik zie door de assen het bos niet meer.
 
Nog een goedkopere oplossing is een fan motor van uit een auto of een ruitenwisser motor,
Zijn over het algemeen sterker als de 900 en kosten een stuk minder.....

Maar een 900 mag best rechtstreeks op de as gezet worden, en brushless heb je ook in lagere kv (Bv 12v (12,7v) accu op een 750kv motor levert ong 9525 rpm en dan op een overbrenging van 1:2 is dat op je schroefas 4762 rpm onbelast. (met tolarantie van 1 a 3% ) )
 
Brushless heb je ook in lagere kv (Bv 12v (12,7v) accu op een 750kv motor levert ong 9525 rpm en dan op een overbrenging van 1:2 is dat op je schroefas 4762 rpm onbelast. (met tolarantie van 1 a 3% ) )

Wel in een lagere kv maar niet snel watergekoeld.
 
Heb je toch niet nodig?? Word toch geen speedbootje :cool:

Ik heb geen idee. Is dit niet nodig? Als ik het forum lees, zie ik fans boven graupner motoren hangen, ik zie koelsleuven die weer opengemaakt moeten worden omdat de motorbracket ze afsluit.

Puntje bij paaltje, heb ik het idee dat brushless op zich mooier en sterker is dan brushed. Prijzen zijn ook gelijk.
Met een programeerbare esc kun je zelf het vermogen percentueel beperken.

Dus dan zou ik het niet doen omdat het teveel van het goede is?
Wat zijn de voordelen van een brushed motor?
 
Brushless staat nog in de kinderschoenen wat betreft in de modelboten (langzaam lopers)
Over het algemeen heeft brushless meer rendement (80 tot 90%) vergeleken met borstel motoren bijvoorbeeld de 900bb Torque heeft maar 71%,
En met een goeie regelaar (die ook langzaam kan opregelen) heb je een perfecte combo...
Er zijn er al een aantal hier op het forum die brushless in hun werkschepen hebben zitten, Dacht uit me hoofd Robert-10 in zijn Fairmount en Wiggie in zijn Smit Mississippi en er zullen er nog wel een aantal zijn,
 
Dan ga ik vanavond wel eens even kieken naar deze informatie.
Ik bestel die motortjes wel. Ze hebben een leuke aanbieding van, ik meen, 85 dollar voor de motor met een mooie bijpassende watergekoelde regelaar.
dat is een goeie 60 euro voor een set.


Zo heb ik vanmiddag de hele romp opgeschuurd. lekker buiten in een windje.
De kiel heb ik nog iets verjongd en heb er een paar dunne matjes bijgelegd.
De stoute schoenen aangetrokken en heb de boot bijna helemaal uitgeraapt met een basis epoxy filler.
ik had aan een kilo ruim voldoende.
op naar de volgende laag.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top