Bouw Eagle - Quartel

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Gilbert, 5 okt 2006.

  1. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert, al een tijdje geen reactie van jou gezien. Vliegt jouw Eagle nu goed?
     
  2. Gilbert

    Gilbert Guest

    Inderdaad Frank

    Ik heb ondertussen een bestelling binnen van 't vliegertje' en heb 1.5 mm koolstofstaafjes gebruikt voor de vleugels (dwarse staafjes, zoals in jouw Eagle denk ik). Ik heb ook de neus verstevigd met aluminium, want die krijgt het zwaar te verduren.

    Ik heb ook een draaibankje gekocht en heb daar wat op geoefend. Ik wil zelf een tandwielkast maken voor de ornithoper (tandwielen van RC auto).

    De Eagle is klaar om te proberen en nu wacht ik op beter weer. Als hij vliegt wil ik experimenteren met de 'luchtkleppen'. Die wil ik maken van depron

    Bedankt voor de interesse en tot later
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi Gilbert,

    toch nog iemand die bezig is met een orni, verder is het hier erg stil vind ik :wink:
    Even nagemeten, ik heb 1.2mm gebruikt, voor die vleugel "ribben", origineel gebruiken ze 1.0mm.
    Wellicht gaat het met 1.5mm ook goed, van belang is dat de vleugel wel flexibel blijft, het mag geen stijve "plank" worden, dan werkt het niet.
    Ben benieuwd naar je ervaringen straks met kleppen, misschien wil je dat dan hier posten. Ik raad je aan om de originele vleugel hier niet aan op te offeren, maar ik zou dan een geheel nieuwe vleugel maken, dan kun je eventueel nog weer terug naar het origineel.
    Je kunt vliegerdoek gebruiken, heb ik ook van het vliegertje, Chikara spinnakernylon heb ik gebruikt voor de FBKanarie, volgens de eigenaar is dat nog sterker dan Icarex en slechts iets zwaarder.

    Ook hier zit ik op beter weer te wachten om de FBKanarie verder te optimaliseren.
     
  4. Gilbert

    Gilbert Guest

    Vandaag gevlogen met de Eagle.

    De nieuwe vleugel (zoals Frank) en zwaartepunt aangepast.

    Bij eerste poging : succes. Vogel stijgt snel met neiging tot stall. Nog steeds sterke afwijking naar rechts.

    Tweede poging op ander (groter) terrein. Redelijk wat wind maar toch proberen (helling staart ondertussen verkleind). Stijgen gaat goed, minder snel als eerste vlucht. Ik had de indruk dat de wind de vogel wegblies. Ik kwam te dicht bij een boom met een botsing als gevolg. Koolstof arm (3 mm) gebroken (is reeds vervangen).

    Conclusie : Eagle zal vliegen ik moet hem nog beter leren trimmen en besturen....wordt vervolgd
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Afwijking naar rechts, meestal wel weg te krijgen met een paperclip aan de linker vleugelligger, experimenteren met de juiste plaats, begin ergens in het midden :wink:
    Als het zwaartepunt goed ligt, 10cm vanaf de voorrand, en de instelhoek is ca. 20graden, dan moet ie goed kunnen vliegen.
    Ik heb vandaag ook weer eens gevlogen, eerst probeerde ik het tussen 11 en 12uur, maar toen stond er hier echt teveel wind, gemiddeld ongeveer 20km/uur (windkracht3/4). Later tussen 16 en 17uur wel gevlogen, de wind was toen gezakt naar ongeveer 6km/uur (kracht2), dat ging goed.
    Ik weet niet hoe bij jou de wind was, maar boven 10km/uur moet je oppassen met de Eagle :cry:

    Gilbert, wil je misschien eens een foto plaatsen van hoe jouw Eagle vleugel er nu uitziet, vooral de plaatsing van de 1.5mm koolstof staafjes ben ik benieuwd naar.
     
  6. Gilbert

    Gilbert Guest

    Frank,

    foto komt eraan. Voor het zwaartepunt : wat bedoel je met 10 cm van de voorkant? Waarschijnlijk niet de kop maar waarschijnlijk de voorste rechthoek. Hoe kritisch is dat. Komt het aan op 1 cm. Ik had nu het zwaartepunt exact aan het balsa oogje (11.5 cm vaan voorste rechthoek)

    staart staat nu op 15 graden
     
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik bedoel 10cm vanaf de vleugelvoorrand, dat komt ongeveer overeen met 11cm vanaf de voorkant van de voorste spant. Ik kom uit op ca. 5mm voor het voorste "oogje". Het is niet zo kritisch, 1cm afwijking zou ik net teveel vinden, maar 5mm verschil merk je niet.
    Als jij het zwaartepunt precies bij dat oogje hebt en hij hangt dan wel een beetje voorover, dan is dat prima.
    15graden voor de staart is tamelijk weinig, bij te weinig instelhoek kan ie wat instabiel worden. Ik zou zeker niet lager gaan met die instelhoek.
    Beter het zwaartepunt dan 5mm verder naar voren zien te krijgen en de instelhoek naar 20graden.
     
  8. Gilbert

    Gilbert Guest

    de hoek is 25 graden

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert,

    zo heb ik het inderdaad ook ongeveer uitgevoerd. Dit gaat wel werken volgens mij.
    Wel lijken mij de 1.5mm koolstof staafjes wat stijf, ze moeten kunnen buigen voor een flexibele vleugel (geeft meer profiel=meer effectieve wind naar achter), iets dunner is wellicht beter.
    Als jij nu het middelste koolstof staafje aan de achterkant op en neer beweegt, gaat dit dan wel een beetje soepel zodat de vleugel kan "swingen"?
    Ik zie veel plooien in de vleugel, ik zou het doek wat strakker proberen te spannen, dit verbetert het rendement van de vleugel.
    De koolstof staafjes zou ik vastzetten op het doek met secondenlijm, het doek glijdt anders langzaam langs de staafjes terug en dan zijn er weer plooien :cry:

    strakker=beter :wink: hier de FBKanarie
    [​IMG]




    De Eagle vliegt best goed, wel moet je wat dingen aanpassen :wink:
     
  10. Gilbert

    Gilbert Guest

    Bedankt voor de tips. Ik vind de staafjes redelijke buigzaam, maar misschien is 1.2 mm beter. Ik moet zeggen dat bij de laatste vlucht foto's tonen dat de vleugel goed 'werkt'. Als ik goede foto's heb tijdens de vlucht zal ik ze eens posten. Ik ben het ermee eens dat de vleugel strakker kan. Uiteindelijk wil ik kleine 'pockets' maken waarin de staafjes geplaatst worden zodat ze altijd onder spanning staan (zoals bj een vlieger). Ik hou er niet zo van om de staafjes vast te lijmen.

    De afwijking naar rechts kan waarschijnlijk ook gecompenseerd worden door de uitslag van de linkervleugel iets te verkleinen (draadstang iets indraaien)?

    verdere info volgt.
     
  11. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Een paperclip (of een ander gewicht) verkleint de uitslag van die vleugelhelft iets en daardoor wordt deze minder effectief, met als gevolg dat de afwijking gecompenseerd wordt, dus dat werkt prima :wink:
    Indraaien van de draadstang zal helaas niet werken, de totale uitslag van die vleugelhelft blijft even groot, naar boven iets minder en naar beneden iets meer, het enige effect zal zijn dat de gemiddelde V-stelling iets minder wordt en dat de romp een klein beetje scheef tussen de vleugels gaat hangen.
     
  12. Gilbert

    Gilbert Guest

    Vandaag eerste goede vlucht gemaakt. Ik denk dat ik ongeveer 5 min kan vliegen (speed 300 , 740 mAh WOW Lipo). Volgende keer zal ik beter timen. Sturen is OK. De hoek van de straat is 20 graden. Iets kleiner en de vogel kan geen hoogte maken. Ik zal eens een foto posten want ik heb de constructie moeten aanpassen na een zware crash (voorbouw was stuk). PS Mooie nieuwe kop voor je Eagle, Frank
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    gefeliciteerd met de eerste goede vlucht Gilbert!
    De duur van 5min met 740mAh is niet slecht, ik weet niet precies meer hoelang mijn Eagle met 740mAh kan vliegen, ik heb in het begin Kokam 750mAh gebruikt, maar ben vrij snel overgegaan naar cellen met meer mAh, nu gebruik ik meestal Konion 2S 1100mAh, daarmee haal ik ongeveer 14minuten vliegen, dit is sterk afhankelijk van de windsterkte, windstil is ca. 15min, veel wind is ca. 10min. :cry:
    Het nadeel van cellen met kleine capaciteit is dat de spanning onder belasting meestal lager is dan grotere cellen, dus kies je voor wat grotere cellen, dan heb je meestal ook wat meer vermogen.
    Je hebt moeite met hoogte maken begrijp ik, dat duidt op problemen met power, bij volgas moet je toch redelijk goed kunnen klimmen. Ziet het er bij jou anders uit dan op mijn filmpjes van de Eagle?
    Deze filmpjes zijn gemaakt bij bijna windstil weer.
     
  14. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Hallo,

    Ik wilde even melden dat ik ook bezig ben met de bouw van een Eagle.
    Nog bedankt allemaal (vooral Frank, als eagle expert) voor de info!
    Inmiddels heb ik de overbodige naaisels van de vleugels gesloopt leverde 6 gram aan stof op en ben druk bezig met plakken van de romp. Ik ga proberen de staartconstructie van Frank (fbk) na te bootsen. De electronica heb ik in huis ben benieuwd of ik em in de lucht krijg (beter = hoe lang).

    Groeten,

    Eefjan
     
  15. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Eefjan, leuk, weer een ornifan erbij!
    Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Eagle, houd ons op de hoogte svp.
    Mocht je problemen ondervinden, laat het weten, wellicht kunnen we je helpen :wink:
    Een tip: houd het gewicht in de gaten, blijf in ieder geval vliegklaar onder de 400 gram.

    sukses!
     
  16. Gilbert

    Gilbert Guest

    Ja, welkom bij de orni's. Ik had problemen om de Eagle vliegend te krijgen maar dankzij de goede raad van Frank is het toch gelukt. De eerste vlucht was een enorm leuke ervaring. Ik heb de staart lichter gemaakt en ben begonnen met een nieuwe vleugel. Uiteindelijk wil ik een orni volledig zelfbouwen, incl reductie.

    De romp van de Eagle is niet zo sterk en is snel beschadigd. Voorzie voldoende schokdempers tijdens de eerste vluchten. Ik heb een nieuwe voorbouw moeten maken. Ik zal binnenkort eens een foto posten.

    Veel succes

    Gilbert
     
  17. Gilbert

    Gilbert Guest

    Hey,

    Heb een volledige nieuwe vleugel en staart gemaakt, de orni weegt nu zonder accu 273 gram!
    Deze middag gevlogen, met veel wind. Ging goed, maar was moeilijk om de vogel in de wind te houden. Uiteindelijk kleine crash op 100 m van mij. Maar inmiddels al hersteld.

    Ik denk dat voor tegen de wind in te vliegen de staarthoek minder dan 20 graden te zijn. Ook met 273 gram denk ik dat de staarthoek minder mag zijn.

    De volgende investering zal een nieuwe zender zijn. Ik vlieg op dit moment met slechts 2 kanalen.

    Frank, wat is een goede batterij om langer te kunnen vliegen? Ik zelf vlieg met wow rc 740 mah van bij perba.
    Welke connectoren gebruik ik het best? Ik zelf gebruik nu JST stekkertjes of hoe doe ook heten. Voor mijn 1/10 rc wagens, gebruik ik vegulde connectoren (soort bananenstekker), maar dat weegt dan weer te veel. Nu vraag ik me af of die 5-6 Amp niet te veel is voor die kleine stekkertjes.

    omdat foto's meer zeggen dan text:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Je hebt een mooie vleugel gemaakt Gilbert, welk doek heb je gebruikt? Hoeveel gr/m2?
    Verder ben ik benieuwd hoe je het doek hebt bevestigd, het lijkt wel of je een stukje van hetzelfde doek uitknipt en dat erop lijmt?

    273gr is mooi licht, ik zit momenteel op 300gr zonder accu.
    Wellicht gaat het met 15graden instelhoek ook nog goed met dit lichte model en die lichte accu, je merkt het vanzelf als de hoek te klein is.
    Hij wordt dan instabiel, vooral als je van de wind af snel wilt vliegen, ik probeer het wel eens door wat down te geven tijdens vliegen, dat gaat dus soms niet goed. Gelukkig heb ik wel 3 kanalen en kan dus herstellen.
    Een derde kanaal is dus wel aan te bevelen :wink:

    Ik gebruik 2mm goudpluggen, een soort bananenstekker, maar dan dus dunner en lichter, werken goed en blijven ook goed contact maken. RCtechnics heeft ze o.a.
    http://www.rctechnics.eu/goudplug-20mm-lang-male-female-p-669.html

    Ik heb veel types accu's in de Eagle gehad, de beste ervaringen heb ik persoonlijk met Konion 1100/1300/1600 cellen en Kokam 1500cellen, de Kokams zijn iets lichter. Ik vlieg met 2cellen.
    De Konions zijn echter veel robuuster, zowel mechanisch als electrisch :wink:
    http://www.elektromodellflug.de/akku-test/Konion-1300.htm
    Er zijn meer van dit type cellen te koop, wel oppassen, niet alle cellen zijn geschikt voor ons, de inwendige weerstand moet laag zijn :!:
    Met de 1100 Konion haal ik tussen de 12 tot 16 minuten, afhankelijk van de wind en de vliegstijl, met de 1600 Konion heb ik ooit 23 minuten gehaald.
     
  19. Gilbert

    Gilbert Guest

    Bedankt Frank

    Ik gebruik inderdaad een stukje van hetzelfde doek en stik het dan vast (Ik bouwde vroeger vliegers). Het doek is standaard spinnaker van 't Vliegertje.

    Ik zal binnenkort 2mm contacten plaatsen. Een derde kanaal is voor deze zomer....

    Als de vleugel 100% OK is, dan wil ik experimenteren met luchtkleppen (à la Eskalibri)

    Gebruik jij een lipo saver? of merk je aan het vermogen dat he tijd is om te stoppen.

    Welke brushless is het meest geschikt?

    Nogmaals bedankt voor alle goede raad.
     
  20. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert,

    hoe werkt dat stikken, doe je dat met de hand of met een naaimachine? En gebruik je gewoon naaigaren?

    Liposavers vind ik niets, als je hoog vliegt zie je het ledje niet en gaat het alsnog fout :cry:
    De meeste moderne regelaars zijn geschikt om te gebruiken met lipocellen en kun je instellen op terugregelen van motorvermogen als de minimum spanning is bereikt. Ik laat hem terugregelen bij 3.0V per cel, dus op 6.0V. Het motorvermogen zakt dan redelijk snel in, maar landen gaat nog wel.

    Tja, welke brushless, er zijn veel mogelijkheden, deze gebruik ik momenteel: HiModel 2040U-14T KV4000 TP Series Brushless Motor W/ Finned Can
    Koelvinnen afgedraaid naar 24mm diameter, de speed 300 maat. Gewicht is dan ongeveer 60gram.
    Deze motor doet het prima in de Eagle, stroom is duidelijk minder bij wat meer vermogen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2008

Deel Deze Pagina