Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik spreek uit ervaring. Tipverdraaing door folie: werkt niet. Moet er gewoon in het hout al inzitten.

    Laat je vleugel in de zomer maar eens in een afgesloten auto liggen, en dan 1 helft in de zon, de ander niet.. Ingebouwde rolneiging daarna. Ook uit ervaring..

    Groet,

    Jacob Bos
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Psies ...
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm, dat wordt dus in de gaten houden. Op zich is de verdraaing niet zo fors, maar idd, ik kan me voorstellen dat folie de verdraaiing niet eeuwig in stand houd.
     
  4. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ikzelf heb hier vleugels liggen binnen met tipverdraaiing dat er al op zijn minst 20 jaar in moet zitten... (nog steeds mooi rechte vleugels, en de juiste wash-out)
    ook gestreken... en als je de boven en onderzijde gelijk van spanning houd, blijkt dit toch wel te houden...
    of het moet natuurlijk aan de fantastische strijkkunsten van grootvader liggen!

    trouwens, als je niet elk jaar 1x je vleugels nakijkt, dan weet ik het ook niet? :)
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ook...maar die zijn met tipverdraaing gebouwd. Bij modellen die vlak gebouwd zijn gaat het er uit zodra je ze in de zon legt. Aan beide kanten gelijk meestal, maar het blijft er in ieder geval niet in zitten.
    Tegelijkertijd Frank, ik zou me er niet al te druk om maken. Ook zonder tipverdraaing kan het prima vliegen hoor. Ik zou het eerst gewoon eens proberen als ik jou was.
     
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    En daar ben ik het volledig mee eens!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Pcies, gaan we ook doen. Enneuh ik check mn kisten regelmatig en meerdere keren per seizoen op onvolkomenheden....ervaring leert dat dit in mijn geval de hoeveelheid onbedoelde landingen reduceert tot praktisch 0 :)
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2013
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    [​IMG]

    roerhoorntjes geplakt

    [​IMG]

    en ondersteundingetjes door de romp gemaakt voor de carbon stuurstangetjes (2mm)
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Oh oh oh, wat is dit toch prettig werk. Lekker op de grond zitten, (natuurlijk verkeerd)knippen en strijken. Een helft van het stabilo is netjes bespannen, roertje netjes vastgezet met tape scharnieren...(werkt super) . T' ruikt in huis wel extreem naar wintersport, ik heb met het folieboutje de ski's in de wax gezet afgelopen weekend ...werkt perfect overigens (binnenkort op vakantie!) maar op hoge temperaturen stinkt die wax als een gek. :) (die bout kreeg ik dus niet helemaal schoon lijkt)

    [​IMG]
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Stabilo is geheel bespannen, en spinnertje is gespoten, tmoet wel een beetje een nauwkeurige replica worden :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2013
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Veaagje : zwarte streep op romp ?

    Weet iemand hoe de zwarte streep op de romp eruit ziet ? Is het een soort s ? Op de foto is het niet goed te zien.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2013
  12. fireforx309

    fireforx309 Guest

    knap, de klapprop klapt van binnenuit dicht!?
    meestal zie je nog die lelijke schroefjes etc.

    welk zwart streepje? zoals bij de originele?
    ik vind het geen meerwaarde brengen... integendeel :)
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik zag de klapprops van aeronaut en die hebben idd zon uitstekend ding waar de bladen aan vast zitten, ziet er niet uit.

    Ik vind dat zwarte streepje nu juist zo mooi :) IK ga vanavond de romp in de geel zetten (schoenmakerszit / meditatie, stinkend naar wax....lol) en kijken of ik al wat kan spuiten...ook wat aandacht aan vrouw geven..." :eek: " .

    Veul rood om te verven :) Morgen lekker vliegen met Bokkomees, Huey en Secondelijm op het postzegelveld montfoort ha ha ha. Als je op ons veld kan landen kan je alles aan !! (70*30 meter...en de 30 meter is meestal de beste landingsroute) ....we kijken er nu al naar uit !!!! (en handschoenen aan)
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    ik ben er voor vandaag wel ff tevreden mee.........sofar.....

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Man...dat wordt echt mooi!
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Vinnik eigenlijk ook :) Ik btw gezocht naar de goede spuitverf rood, maar ik kan hier in de buurt niets vinden wat erop lijkt....en de verf die ik nu heb is net niet hezelfde rood :-/

    dan wordt het toch maar wat extra rood folie erop plakken. Vanmiddag ook maar eens kijken of ik een herstart kan maken voor het cockpitkapje.
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Is carnaval toch ergens goed voor (no offense) Ik moest omrijden naar de vuilstort, rijdt ik langs een autohandel...

    [​IMG]

    ik denk misschien hebben zij wel de goeie verf....tjakka, 10 tinten van elke kleur voorradig! Dus nu toch weer lekker spuiten !! he he he.
     
  18. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Goeie toko toch :)
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    nix mis mee !

    Heb net een nieuwe plug gemaakt voor het cockpitkapje (beetje schuren nog) , incluis 3 flessen sprite...groene kleur.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Iets te groen, tis maar een probeersel, past net en best aardig. Geen wonder dat m'n eerdere schuimen plug niet werkte, dit krimpen gaat met behoorlijk wat geweld.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina