Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Ik lees deze thread voor het eerst en m'n oog viel direct op de Robbe Starion zender. Ook m'n eerste zender! Gekregen voor m'n 13e verjaardag van m'n vader. Was toen besteld bij HI in Waalwijk. De Nederlandse winkeltjes stuurden boekjes, de Belgische winkels deden niets. Er zat idd maar 1 servo bij, dus wij de gort op vanuit Torhout (bij Brugge) naar Waalwijk om bijpassende servo's. In een enorme regenbui / storm er uren over gedaan om weer thuis te geraken.
Ik heb de zender nog steeds en hij blijft netjes in huis :-)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Tnx, ik ga eens kijken naar de dymond.

De Edelweisjes zijn inmiddels allemaal overleden, ik heb nog wat zaadjes liggen.....gaan we het tzt wel weer opnieuw proberen !

Je hebt tegenwoordig ook standaard brushless motoren met verlengde as. Ik heb er zo eentje thuis liggen voor de mini nimbus. Als je wilt weten welk fabrikaat dit is geef even een gil dan zoek ik hem op. Ik heb trouwens ook nog zo'n wit 'eitje' liggen waar je in een van je eerste posts aan refereerde :)

Tranen tranen ......

Trouwens Franck...... Mooie motor:D

Ja he ? :D leuk dat je er er was vandaag !

Wat een geweldige dag vandaag. leuke mensen op het veld, geweldig weer. EN ......edelweiss gevlogen.

Vliegt prima, beetje sloom nog. Motor vermogen is ok (met 60 sec looptijd op 200 m, wel koeling motor moet beter...die wordt snel heet) Zwaartepunt kan wel behoorlijk naar achter, en ik was in het proces van vliegen, trimmen , loodjes op de staart plakken todat.....

.......loop ik met de Edelweiss van het veld ....hoor ik ineens KRAK .....HUH ?

Wat bleek....Een clubgenoot had een landing ingezet, en hij zag niet dat ik nog op het veld liep, en ik hoorde niemand roepen " landing!!" ik was volledig in gedachten verzonken over de loodjes, en de rest van de piloten waren volledig gefocussed op de landing. TIK...de binnekomende zwevert tikt met z'n vleugeltip net mn stabilo aan ....KRAK ! Tging niet hard, maar wel hard genoeg...

al lang blij dat ik de zwevert niet tegen mn hoofd kreeg....maar ja dat wordt weer een nieuw stabilo bouwen, want deze is echt stuk.

Mozilla+Firefox.jpg

Laatst bewerkt:
Man......, da's een close call!! (Niemeer doen)

Na ja, moet je weer een remaiden doen als tie gerepareed is.
Ik heb mij ervaringen van vandaag hier geplaatst

Tekening maar weer es uitgeprint, ik denk dat ik de staart maar van schuim maak ingedekt met balsa. Ik heb even geen zin in al die ribben weer uitsnijden :hammer: Als profiel neem ik wederom naca0009.

tekening.png

Ik heb geen idee...rendement van deze motor is +80% (niet gemeten), dus 60watt aan warmte in de motor verstookt...met de beperkte koeling in de edelweiss is het niet gek dat deze motor snel warm wordt. Komt meer door de neusconstructie van de edelweiss dan door de motor is mijn idee.

foto.JPG

ik heb inmiddels twee schuimkernen gesneden voor staartje...niet eens zo slecht gelukt.
Balsa erop en hop in de vacuumzak.

Ik heb geen idee...rendement van deze motor is +80% (niet gemeten), dus 60watt aan warmte in de motor verstookt...met de beperkte koeling in de edelweiss is het niet gek dat deze motor snel warm wordt. Komt meer door de neusconstructie van de edelweiss dan door de motor is mijn idee.

Die 80 % is het maximum rendement, maar onder de 300 W belasting zal het lager liggen. Eerder 70%. Binnenlopers moeten echt toeren draaien om bij hogere vermogens een goed rendement te halen.

Ik kan de 1050 kv niet vinden in drivecalc, maar wanneer ik de curves van de 3000kv zie en deze terugreken naar de 1050 is de aanpassing hooguit matig.

Rick

en die edelweis ligt daar maar te liggen.....met een halve staart eraf. Ik heb nog zitten denken...doe 'm nou weg. Op 't orgineel is de staart afneembaar, maar op mijn versie dus niet, vastgelijmd...zucht...dus de hele boel weer losfrezen....nieuwe roeren...ik had er geen goesting in.

DLG snoopy merkte op whatsapp vandaag op dat ik maar nieuwe roertjes moest baggen... en ineens dacht ik : waarom fix ik het roer niet met wat dlg carbon spullen ? Gewoon proberen francky!

Zo gezegd zo gedaan. Het roer is " clean" afgebroken, dus ik met een beetje CA zo weer in positie gefixed. Daarna met CF de boel verder opbouwen, waar nodig gecombineerd met balsa. Werkt best goed....het roer is nog lang niet klaar maar nu al is de constructie knettersterk EN stijf...

Goed idee ! .....Met mijn huidig ADHD bouwtempo gaat deze schoonheid binnenkort weer de lucht in !

a5y5ygu4.jpg

y3a8ezej.jpg

ja3ere5y.jpg

Laatst bewerkt:
Back