Bouwverslag Bouw EV-55 Outback | Evektor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door matthijsfh, 24 dec 2016.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat document is een mooie vondst :) Opgeslagen, en doorgegeven.

    Ernst en ik 'zeuren' graag over correctie notatie, Kv=1000rpm/volt, omdat de onjuiste notatie, 1000Kv, mensen regelmatig op het verkeerde been zet waardoor ze denken dat het iets met vermogen van motor te maken heeft. Tot grote vreugde van fabrikanten en leveranciers ;):D:(
    • Kv en spanning bepalen samen hoe snel motor wil draaien
    • toerental en prop bepalen stroom ('=' koppel)
    • max.stroom en max.vermogen bepalen of motor met prop dat toerental kan draaien zonder in rook op te gaan
    Ik heb het vermoeden dat dit niet nieuw voor je is Matthijs, elektrotechneut?

    edit:
    Oeps, dit is een bouwdraadje, dat nog maar net gestart is bovendien. Als je wilt laat ik moderatoren dit bericht verwijderen. Laat dan maar horen privébericht aan mij.

    edit-edit:
    Dit is zelfs een bouwverslag, daarin kan de topic-starter zelf berichten verwijderen.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2016
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat rpm/V is de afkorting van de Engelse term revolutions/minute/Volt. In het Nederlands is dat omwentelingen/minuut/Volt. De afkorting van de Engelse term schrijft veel makkelijker dan de Nederlandse term, daarom wordt hij veel gebruikt. Een SI "grootheid" is het inderdaad niet maar dat is de Nederlandse term ook niet. ;)
    En er staat nog steeds 600 kv, dan moet zijn kv=600 (omw/min/V of rpm/V). ;)
     
  3. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    @Ron : mechatronisch systeem ontwerper
    @Ernst: dank voor de info maar laten we dit inderdaad een bouwdraadje houden. Tech discussie is er al genoeg (incl div onwaarheden & slordigheden).
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Mee eens! Ik heb er nu een keer op gewezen en dat zal ik in dit draadje niet meer herhalen. Waarschuwing: Als ik het in een ander draadje tegen kom is de kans groot dat ik wel weer in de pen (euhh, op het toetsenbord?) klim. ;);)
     
  5. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Deel 5

    De 2 romphelften zijn gereed en met de nodige epoxy, matjes en 2 componenten plamuur aan elkaar gemaakt. Daarna veel schuren, gronden, schuren, gronden etc, maar...........

    Het resultaat is oke!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben erg tevreden met het resultaat en het idee om een "mini" testromp te maken. Het volgende heb ik geleerd:

    1. Het CAD model is boven verwachting goed. Helaas is wel de romp te breed vlak voor de cockpit. Zie foto hieronder. Ergens een foutje in mijn model geslopen.

    2. Verschillende verfsystemen door elkaar gaat niet :-( Volgende keer gewoon uitsluitend autolak gebruiken, geen "huis-tuin-en-keuken" grondverf meer. Ik blijf blazen houden op bepaalde plaatsen.

    3. Spant voor de cockpit zit er scheef in, en daardoor zijn de 2 helften niet goed uitgelijnd. De rechter helft is iets naar achteren verschoven tov de linker helft. Daardoor de scheve lijn onder de cockpit ramen. Voor de uiteindelijke romp zal ik dus een framepje moeten maken waarop alle spanten (tijdelijk) zitten zodat ze in ieder geval recht tov elkaar in de 2 romp helften geplakt worden.

    4. In het midden zit nu geen spant (ter hoogte van de vleugels) daardoor is een deel van de ronding in de romp verdwenen. Jammer.

    5. Wandjes moeten iets dikker. Extra laagje glas voor als de spanten straks verder uit elkaar staan.

    [​IMG]

    Maar resultaat geeft de burger moed, nu kan het frezen van de echte malen beginnen.

    (Eerst nog de ramen in deze romp frezen. Gewoon omdat het kan).

    Wordt vervolgd......
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2017
    ramses, Bart83 en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  6. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Matthijs,
    slimme aanpak om eerst een kleiner model te maken. Leuk om dit te volgen:thumbsup:; succes!
    Groeten, Eddy
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Zie dit draadje nu pas! . . .

    Goed bezig zeg!

    (En inderdaad een supermooie kist; er zijn vast nog veel meer mooie en uitdagende colour schemes beschikbaar.)

    Mooi dat er weer een project bij is.

    En geabonneerd.


    jan.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  8. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Deel 6

    Nu het niet meer zo koud is in de garage ben ik begonnen met het uitfrezen van de mallen. Hiervoor gebruik ik mijn eigen CNC router en vele platen MDF. Ik kan ongveer 50 mm diep frezen, dus alle freesdelen zijn opgedeeld in plakken van 22 mm (standaard MDF maat) die ik dan per 2 op elkaar kan verwerken.

    De romp meet op zijn breedste punt ongeveer 160 mm. Dus met 8x22 mm MDF ben ik er. In de lengterichting zijn er 3 delen van 500 mm nodig. Dus totaal 3x4x2 = 24 delen te frezen. Ja, dat gaat even duren.

    Hieronder wat foto's van de eerste secties. Het staartstuk is het beste gelukt, daar is weinig afwerking voor nodig. De neus is wat minder fraai geworden. De afzonderlijke platen MDF waren niet goed uitgelijnd.

    Volgende stap wordt het luchtdicht inpakken zodat ik de delen als vacuum mallen kan gebruiken.

    Wordt vervolgd......

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2017
    ramses, tjarko, renetl50 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Wow!!
     
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Heftig hoor! Best groot aan die boormachine te zien.
    Volgende badkuip in spiegelbeeld he
    Succes, Tjarko
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtig werk Matthijs! :thumbsup:
    Die MDF-mallen zien er mooi uit.

    De foto`s zijn alleen niet meer zichtbaar nu?

    Groeten, Ramses
    .
     
  12. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Hmmm, de fotos zijn ook uit mijn album verdwenen.

    Opgelost!

    Groet Matthijs
     
    ramses en mig 3 vinden dit leuk.
  13. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Deel 7

    Eindelijk vacuumpomp / compressor aangeschaft. Instapmodel en werkt prima.

    [​IMG]

    Plastic zak om de mal, vacuum zuigen en lamineren. Klinkt vrij eenvoudig, maar toch lastig om het plastic goed, zonder plooien, in de mal te krijgen. Nadeel van deze methode is dat de pomp moet aanblijven tijdens het uitharden van de epoxy. 't Is niet anders.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hieronder een foto van de mal van de neussectie van de romp (foto gemaakt na het lamineren, donkere plekken zijn de plaatsen waar de glasvezels de plastic zak doorgeprikt hebben er epoxy in het MDF getrokken is.

    [​IMG]

    Tot slot nog een foto van de 3 mallen achterelkaar met in de voorste en laatste mal de delen die reeds gereed zijn. Ben nu het middendeel aan het maken.

    Overigens ook te zien de houten spantjes om de romp stijfheid te geven. 't Is niet veel, maar scheelt enorm.

    [​IMG]

    Als alles meezit volgende week een complete halve romp ;-)

    Dan kan het schuren, plamuren, etc, etc beginnen. En natuurlijk het frezen van de rechterzijde van de romp.

    Wordt vervolgd......
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2017
    Bart83 en ramses vinden dit leuk.
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooie kist!
    Mooi methode van malmaken ook.
    Vraagje, waarom maak je de romphelften in drie delen, en niet in één keer in de mal? ( is mogelijk sterker en lichter?)

    Dit is ook zo'n beauty;
    http://www.kustwacht.nl/en/node/105
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Bereik frees?
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zou het niet beter zijn om, waar mogelijk, hele spanten in te lijmen na/tijdens verbinden van de linker en rechter romphelften?
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2017
  17. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Rechterhelft ga ik inderdaad uit 1 deel maken (wel 3 mallen, maar in 1 keer de epoxy).
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2017
  18. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Deel 8

    Er is weer een hoop gebeurd. Hieronder wat foto's.

    Allereerst het middendeel van de linkerzijde gemaakt. Vervolgens de 3 mallen aan elkaar en de 3 rompdelen met de nodig epoxy aan elkaar.

    [​IMG]

    De romphelft die hieruit gekomen is, was inderdaad niet zo mooi glad als gehoopt. De tip om volgende keer de gehele (halve) romp in 1 keer te doen zal ik ter harte nemen (geen fotos gemaakt).

    Volgende stap was de deels uit elkaar halen van mijn freesmachine zodat de romp erin past. Na lang meten en passen, de frees aangezet voor de ramen.

    [​IMG]

    TADA!!!!

    [​IMG]

    Ja! Dat ziet eruit als een vliegtuig! Op naar de rechterhelft.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd......
     
    jan brilman, hoeby, E.hof en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Dat heb je heel netjes gedaan! :thumbsup:

    Vraag je je wel af hoe dit eventueel later moet, als je kijkt naar toegankelijkheid voor inbouwen apparatuur, toegang tot accus's, etc.etc.


    jan.
     
  20. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    2 rompdelen vormen nu 1 romp

    Het is weer tijd voor een update! Het maken van de 2e romphelft is een stuk sneller gegaan dan de eerste helft ging. Nu de helft ook in één keer gemaakt. Dat scheelt een hoop plamuur.

    De delen naast elkaar ziet er dan zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de delen op een aantal plaatsen alvast aan elkaar gemaakt. Waar mogelijk vanuit de binnenzijde, echter op de staart aan de buitenkant.

    Het resultaat tot nu toe:


    [​IMG]

    Het begint een vliegtuig te worden!!!!

    Nav vraag eerder in dit topic: belangrijkste toegang tot de romp & accu's gaat komen via de bovenzijde van de romp. Het plan is om daar in de vleugel een luik(je) te maken en zo te voorkomen dat ik vanaf de onderzijde accu's moet vervangen. In het slechtste geval komen de accu's semi permanent in het toestel en maak ik maar een lange laadkabel. Op de vliegclub is er in de pits" een 230 VAC stopcontact aanwezig waar ik naast kan parkeren.

    Wordt vervolgd......
     
    Bart83 en Arnold 85 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina