Bouwverslag Bouw EV-55 Outback | Evektor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door matthijsfh, 24 dec 2016.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Mooi!

    't Is net of er een stuk uit de voorkant van de linker romphelft mist, maar dat lijkt dus (gelukkig) maar zo.

    Succes!


    jan.
     
  2. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Ja........... daar was ik inderdaad te ijverig geweest met de zaag. Daar zit inmiddels nieuwe epoxy, maar die is nog niet wit gespoten. Vandaar dat het lijkt alsof daar wat mist. Goed gezien. Dat wordt een gevalletje plamuur.
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    so he matthijs
    dit wordt echt mooi
     
  4. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Update!

    Afgelopen weken bezig geweest met het kielvlak. De methode die ik graag eens wilde proberen:

    * MDF mallen
    * Dunne huid van epoxy met glasvezel
    * EPS bolletjes met epoxy gemengd
    * Delen op elkaar persen in de freesmallen

    MDF mallen voor het kielvlak:

    [​IMG]

    Lamineren van een dunne laag glasvezeldoek met epoxy:

    [​IMG]

    Versteviging dmv carbon buis (ook voor de servo draden) en houten latje voor de latere scharnieren:

    [​IMG]

    EPS bolletjes:
    EPS bolletjes gemengd met epoxy in de halve huid. Dan 2e helft erop en mbv de 2 freesmallen stevig op elkaar klemmen. Na 24 openen. Die (donker) grijze kleur is verf die ik door de epoxy gemengd had (dank Tjarko voor tip). Daardoor is het goed te zien of de epoxy goed gemengd is met de EPS bolletjes. En op de foto is te zien dat ik 2 batches met EPS - Epoxy mengsel gemaakt heb met verschillende hoeveelheden zwarte verf.

    [​IMG]

    Het resultaat:

    [​IMG]

    Prachtig toch? Met de dremel het roervlak loshalen en klaar. De totale sandwich is knetter stijf en hard en voelt zeer solide. Helaas blijkt dit kielvlak te zwaar te zijn......:(

    Met zijn 160 gram (en de 100 gram voor de elevator, is ook gereed, verslag volgt later), kom ik in de problemen met het zwaartepunt van de romp van mijn toestel.

    Wat zoeken op internet en overleg met clubgenoot Tjarko leidt al snel tot de conclusie dat 260 gram voor de totale samenstelling echt wel erg zwaar is. Dat moet veel lichter kunnen. Voor dat gewicht kunnen sommigen namelijk een complete DLG vleugel maken.

    Dit klopt ook wel met mijn gevoel. In het verleden div balsa toestellen gebouwd, en dit kielvlak is toch wel erg robuust en zwaar.

    Dus..... opnieuw...... en nu met de weegschaal ernaast. Alles wegen en als target: 100 gram lichter (totaal onder de 140-150 gram zou zelfs erg goed zijn). We gaan het zien.....

    Wordt vervolgd......
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2017
    ramses, Bart83, Ariel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    R&D...prachtig
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Goed bezig!

    Gewichtsreductie achterin is cruciaal.


    jan.
     
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Zeg dat maar tegen mijn vrouw.....
     
    dries_neyrinck en Arnold 85 vinden dit leuk.
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    :rofl::rofl::rofl:
    Ik hoop voor je dat ze niet meeleest Femmo ;)
     
  9. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Als de konttext maar duidelijk is...:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2017
    MikeMohawk en mig 3 vinden dit leuk.
  10. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Update!

    Er is weer een hoop voortgang.

    260 gram --------> 170 gram! Ja, het opnieuw bouwen van het kielvlak en het hoogteroer heeft 90 gram winst opgeleverd. Dat is toch 200 gram lood / ballast in de neus minder en dus een hele verbetering. Veel fotos heb ik er niet van, alleen eentje met een nieuwe lichting EPS bolletjes in de mal van de elevator.

    [​IMG]

    Beide delen zijn eruit zoals op eerdere foto's, maar dan een stuk lichter.

    Het hoogteroer moet bovenin het staartvlak komen. Nu blijkt het voordeel van het hebben van een CAD model. Plaats en vorm van het gat zijn zo gevonden en de frees doet de rest.

    [​IMG]

    Van de daaropvolgende stappen heb ik niet veel foto's. In mijn enthausiasme vergeten.

    [​IMG]

    Servo's

    Aan de onderzijde van het horizontale staartvlag zit een opening waarin een "slim wing" servo past. Met dank aan mijn collega Jos voor het printen van de servo mount en het afdekkapje.

    [​IMG]

    In het vertikale staartvlak zit een 2e slim wing servo voor het roer.

    (Niet helemaal scherp, maar de schoonheid is wel te zien ;-)

    [​IMG]

    Verf / spuiten

    Op de fotos is te zien dat enkele delen inmiddels gespoten zijn. De kleuren vind ik prachtig. Helaas is Motip Autolak erg gevoelig is voor beschadigen en chemicalien als deze niet voorzien is van een blanke (2k) laklaag.

    Heb dan ook besloten de afwerking geen prioriteit te geven. 1e doel wordt vliegen, 2e doel wordt netjes stukje bij beetje afwerken (en direct blanke 2k lak erover). Wat er nu opzit is mooi, maar beschadigt veel te snel.

    Dit zijn de foto's die ik heb. Volgende stap wordt de hoofdvleugel.........

    Groet Matthijs
     
    ramses, E.hof en ron van sommeren vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Erg mooi werk weer Matthijs! :thumbsup:
    90 gram winst in de staart / 200 gram ballast in de neus minder is een zeer mooi resultaat!
    Erg handig ook dat je via je CAD-file de uitsparing in je kielvlak kan frezen voor het hoogteroer.
    Hoe hoog (laag!) zijn die slim wing servo`s, zien er zeer dun uit?

    Groeten, Ramses
    .
     
  12. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    [​IMG]

    30 X 10 X 34.5 mm
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2017
    ramses vindt dit leuk.
  13. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Eindelijk een update

    Afgelopen maanden weinig kunnen doen. Deels omdat het vliegweer was, deels omdat we op de club bedachten hadden om te gaan pylon racen. Ramses heeft een heel verslag van zijn Seafury gemaakt, ikzelf heb een Extra 330XL gebouwd. Misschien niet de handigste kist om te gaan racen (redbull airrace vs reno airrace, oeps), maar enorm leuke dag geweest en een erg mooi en goed vliegend toestel aan overgehouden (wielkappen volgen nog).

    [​IMG]

    Maar terug naar de EV-55.

    De Vleugel

    De vleugel ga ik bouwen op de klassieke balsa spanten manier. Na overleg lijkt dit de lichtste methode om een vleugel te maken. En gewicht begint een serieus probleem te worden bij dit toestel.

    Dus vleugel 3D --> spanten 2D --> frees --> bouwen --> glasvezel + epoxy.

    Hier wat fotos:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende stap is glassen en een bevestigingsconstructie verzinnen voor de romp.

    Wordt vervolgd......
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2017
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Het lijkt of je bij de ribben allemaal verschillende soorten/hardheden hout door elkaar gebruikt . . .

    ?


    jan.
     
  15. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Dat klopt. Was ik al weer vergeten. 1x in hardhout triplex en 1x in gamma timmerplaat. Spanten waarvan ik denk dat ze het zwaarder hebben in hardhout rest in populieren.

    Goed gezien.

    Als spant #1 = midden.
    Dan vleugel bevestigd aan romp met spant #2.
    Motorgondel aan spanten #5 & #6

    Grt matthijs
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2017
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe gaat het met de Outback inmiddels Matthijs?
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2018
  17. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Hai Ron,

    Er is zeker nog wat voortgang maar einde jaar, kerst en werk waren nogal druk. Ik zal weer eens wat posten.

    Inmiddels heb ik een 3D printer en die is ook al bezig met onderdelen voor de EV-55.
    Update volgt!

    Groet Matthijs
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2018
  18. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    Eindelijk weer een update!

    Het is even geleden, maar de drukke December maand is voorbij en ik heb weer aan de EV-55 gewerkt.

    De overgang van romp naar vleugels is gemaakt van een mix van epoxy en "micro balloons". Een mengels wat goed in model te brengen is en ook zeer goed te schuren is.

    Vlak voor kerst kwam ik ook tot de conclusie dat de overgang van romp naar vleugel boven de cockpit er niet uitzag! Zie de onderstaande foto. Die hobbel :mad: is niet wat hoort!

    [​IMG]


    De oplossing

    Met boetseerklei heb ik een overgang gekleid die acceptabel is. Daaroverheen glasmatjes met epoxy. Na uitharden de klei eruit spoelen met veel water. De ontstane ruimte is opgevuld met de bekende piepschuim bolletjes + epoxy. Omdat de mal dus aan de binnenzijde zat, is de buitenkant redelijk ruw --> veel schuren en plamuren om e.a. glad te krijgen.

    Qua hoeveelheid werk nogal een tegenvaller, maar het kon niet anders.

    [​IMG]

    Het resultaat zoals het er nu bijstaat. Nog keertje goed plamuren en schuren, dan vind ik het wel mooi genoeg. De motorgondels zijn aan de buurt.

    (De rest van de romp heeft ook nog een schuur beurt gehad en is nogmaals gespoten).

    [​IMG]

    Wordt vervolgd......
     
    M@rcel, ramses, tjarko en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dermate fraai dat het zeer de moeite loont om er mee verder te gaan!

    Succes!


    jan.
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Erg mooi werk weer Matthijs! :thumbsup:
    Wanneer neem je de Outback mee naar de club, dan kom ik ook even langs.
    Zeer fraai deze composiet bouw, heel anders dan ik zelf bouw.
    Lekker verder gaan met de Outback, kan ik weer een hoop leren.

    Groeten, Ramses
    .
     

Deel Deze Pagina