Hola... ik ga niet alle how to do's uitschrijven hoor? Haha...
De betengeling... dat heet anders... Gordingen...
Daar waar het aansluit op de boeg afschuinen. Dat geeft een groter hechtingsvlak. Dat schuin je af met een schuurlat... en met het timmermansoog.
Alle gordingen op op gelijke afstand van de boeg hechten. Dus uitsparing maken in voorste spant om gording verder naar voren te trekken.
Schuurlat??? Dat is een hoekstuk aluminium van aangename hanteerbare lengte. 50 mm of korter...
Daar plak je met Photomount-spuitlijm schuurpapier op. Dat spul is minder heftig dan Bisonkit.
Je spuit de lat aan de schuurzijde egaal met lijm, en reeds vooruit gesneden...
de strips met schuurpapier. 80 t/m 100 grofheid, en langs de hoeklat voor de juiste breedte...
de aansluiting van de strips schuurpapier op de kopse kant, doe je 45 graad langs geodriehoek... als je A4 formaten hebt liggen. 45 graad?... dat hapt minder op de aansluiting
van het papier... en het laat minder snel los...
Je kan ook schuurpapier van de rol nemen. Dan rats je het formaat er in een keer langs.
Vervangen? Zet de föhn er op... komt het zo weer los. Bijspuiten en hoppa nieuwe strook
schuurpapier en je kan reetesnel weer verder!
Waarom een hoeklat? Omdat je die op de kant kan leggen en op de vlakke tafel dan mooi haaks kan schuren... Kops houtje haaks, kwestie van roteren in de schuurronde. Lukt altijd.
Uit allerhande vorm van restmetaal... of restmatriaal kan je mooie schuurlatten maken...
zelfs van ijsstokjes waar je een blokje hout op CA't om het vast te houden...
Het hout tevoren in model stomen. Meer curve via stomen of met föhn verwarmen/verhitten?
Dus meer curve dan de de rompvorm nodig heeft... testen en op gevoel doen,
symmetrisch werken, weeszijden gelijk mogelijke spanning.
Waarom meer curvatuur? Omdat de ronding meer naar buiten staat, dan het koud en onvervormd er tegenaan jassen.
Zo voorkom je ook een knikspant... van spant tot spant. Want dat zie ik op de foto... als een touwtje de kortste afstand zou volgen en niet een ronding maakt.
Zou je een mooi opengewerkt spant hebben. Dan kan je bij een over-curve de gordingen met
een dunne tie-rip of, veel goedkoper, met een ijzerdraadje in een kruis slag,
weerszijden van de 'las' borgen, en dat bij een verminderde spanning.
De gording leunt dan op voorop op de boeg en het achterste spant. In plaats dat je die tegen de romp moet forceren met kunst en vliegwerk, en je om de oren vliegende knijpers.
Na uitreageren van de lijm kan het borgdraadje weer weg.
Dus een dubbele kruis lus om de las, met een tangetje dicht draaien.
Later met kniptang weg nemen. Je drukt dan echt op het spant zonder kromtrekken.
Want dat zie ik thans ook gebeuren...
Lijmen kan met een dunne epoxy maar ook met een waterbestendige witte houtlijm. PU wellijm uitsluiten. Een andere goede lijm is UHU-Hart.
Nog steeds een zeer goede lijm. Ketst ook niet met de eindafwerking.
Maar nu het nog kan... zaag alle spanten open, zodat het een omlijstingsvorm is geworden.
Daar waar de open kuip komt, toegang tot RC pas als het dek er op zit uitzagen. Daar het gesloten spant de meeste vormstabiliteit geeft.
Open? Je heb alle ruimte nodig om ergens bij te kunnen komen.
Zijn dat gesloten compartimenten? Kan je het na afbouw nooit meer inspecteren of iets repareren.
En afgebouwd openen? Dat kan je gevoegelijk vergeten. Dat wordt frustratie.
Modelbouw kost tijd, inzichten komen on the fly... en soms moet heel veel werk gewoon over.
Hier is het niet anders. Slikken en doorgaan... tot het goed is!
Er zijn diverse trucjes mogelijk om een binnencontour af te tekenen. Met een schuifmaat in krassen
Of met een passer. Een gevouwen stukje plastic met een gaatje op afstand waar het puntje door steekt.
Ik zou een spantdikte van 10 mm aanhouden. Noem maar op...
Afwerking in epoxy... nog lang niet aan toe. Eerst zorgen dat je de constructie goed in het gareel krijgt. De rompvorm snor er in zit.
Het indekken van de knik zou ik ook met 0,5 tot 1 mm berkentripex doen.
De vormsjablonen eerst in dun karton. Bijstellingen in de toleranties met tape op tape, kleef op kleef... en minimeteren met een scherp schaartje....
De schroefkoker kan je weerszijden opsluiten met 0,5 tot 1 mm berkentriplex. Dat is met een hobbymes op maat te snijden
(uiteraard langs de multifunctionele schuurlat, want het schuurvlak geeft mooie stroefheid bij leunen en langssnijden,
ook bij kleine werkstukjes, jawel!)... of... je knipt het met een goede schaar net zo goed...
Je hebt dan aan weerszijden een nette opsluiting... de sandwich houdt de kiel ook recht.
Krom trekken is er niet meer bij.
Lijm de as alleen waar nodig. Voorop en achterop... en niet over de hele lengte... je krijgt hem nooit meer los...
Soms heb je onvoorzien onderhoud. En met een soldeerbout laat de epoxy zich netjes lossen.
De verlijmen delen van de koker dienen blank geschuurd te zijn, ontvet voor optimale hechting.
Weet niet wat de beste bouwplank is... maar ik had wat pakken kurk-klik-laminaat over...
Dat gaat op de bouwtafel. Daar kan je naar hartenlust allerhande modelwerk op mishandelen...
Een sjabloontje uit tape en post-it strookjes om een binnenmaatje in het gareel te krijgen.
Even werk... maar daarna een voortreffelijke maatvoering voor het werkstuk...
Als Stoompomp meeleest... herkent hij het direct...
Eerst het sjabloon... dan de uitwerking...
Zomaar weer?
Gr Bas