Bouw Evert Kreulen bootje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door De dobbe, 12 apr 2020.

  1. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Bedankt voor de adviezen! Ik ga dus de 30 min Epoxy niet verwarmen en koop de veel dunnere impregneer epoxy.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    8AF0B099-96DB-4E6E-80C0-910B05533A74.jpeg De Coronatijd kom ik wel door met de bouw van mijn bootje. Mensen zonder hobby zijn in deze surrealistische tijd de pineut. Volhouden is het advies idd, kijk naar de geschiedenis, een tweede golf kan nog veel erger. Maar goed terug naar de boot. Ben met de beplating begonnen. Eerst het balsahout met kokend water en Amoniac vormen en laten drogen. Daarna met houtlijm op de spanten en gordingen lijmen. Ik heb het wel in delen gedaan vanwege de de flinke rondingen in de boeg. Anders kreeg ik het niet voor elkaar. Daarbij heb ik denk ik de fout gemaakt om tijdens het lijmen en klemmen het laatste stuk helemaal vooraan bij de boeg het hout weer nat te maken om het op de juiste plaats te kunnen buigen. Na het lijmen bleek de baksa bij de lijmklemmetjes flink ingedeukt. Tja dat veert nu natuurlijk niet meer terug. Maar dat werk ik wel bij met epoxy.
    Inmiddels ook de lamineer epoxy bij R&G besteld in duitsland. Goede site, bedankt voor de tip!!!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je een deuk in balsa hebt, kan je dat grotendeels weer uitstomen. Maar er is wel een grens... denk ook dat bij eindafwerking het onzichtbaar te maken is...
    Maar zoals ik zie... gestaag verder bouwen. Top!

    Zo een neus is lastig. Soms wordt het ook wel opgebouwd uit balsablok en in model geschuurd.
    Maar ook dan vragen de aansluitingen van indekking om inventiviteit.

    Dat houdt het spannend

    Groet Bas
     
  4. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Dit moet ik toch wel kunnen glad krijgen met epoxy en filler?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Waarmee gelijmd? Stoom met de waterkoker... en anders alleen dàt deel afmaskeren,
    zodat het zich weer een beetje richt.
    en... dat de rest niet gestoomd wordt... hitte er van grotendeels weg blijft.
    Ik zou dat doen als beide helften zijn ingedekt.

    Er zijn veel manieren om te klemmen. Maar eigenlijk zou je ook kunnen stitchen met inboringen.
    Na harding van lijm schuur je het draad, of nagels uit tandenstokers weg.

    Vroeger werden landingsgestellen uit piano-wire met ijzerdraad permanent aan een spant geregen.
    Dat zie je niet zoveel meer... soms met een beetje extra lijm.
    Soms kan je bijzondere bouwmethodes verzinnen. Haha

    Ik zet er vaak houtjes tussen, om de kracht beter te verdelen over een groter oppervlak.
    Of een basisplaatje dat je borgt met blauwe Tesa-tape, zodat het niet weg schiet.
    Stevige naalden wil ook wel...
    Bij een boeg kan jet ook werken mat in V gevouwen kartonnen strips.
    Zorgen dat die niet wegglippen met de blauwe Tesa-tape geborgd... dan de klem er op.
    Huishoudfolie er tussen, of koud er op. Karton en lijmresten schuur je later weg.
    etc...

    Als je door de foto's heenkijkt tref je hier altijd wel wat praktische bouwwijzes aan.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...e-vooral-een-usa-aangelegenheid.234203/page-3

    Ook dit draadje wel redelijk doorspekt met bouwinzichten...
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/page-10

    Welliswaar vliegtuig... maar ja... kerk gewelven met houten kappen stonden ook nader tot scheepsbouw... immers
    Gr Bas
     
  6. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Bas, prachtig, heeeel mooi! En wat een werk zeg. Heb met plezier naar de foto’s gekeken. Heb heeeel vroeger als tiener ook een zwever gehad, zonder besturing. Ik herinner me nog het moment dat de zwever tijdens een vlucht te dicht bij een flatgebouw kwam.....foetsie weg was hij. Twee weken later werd hij thuisbezorgd, hij was in het volgende dorp geland.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb ook zeer hard en lang achter mijn Der Kleine UHU lopen rennen...
    Langs het prikkeldraad heen en terug... en er over... het model heb ik nog steeds...
    Het was het begin Haha... wist ik veel van een timer!
    Bovendien wilde ik RC!
     
  8. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Heb de boeg met "klem" deuken in het Balsa ff onder de Quooker gehad. Ze zijn er bijna allemaal uit!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zie je nu wel :) Top!
     
  10. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    433C3771-CBC0-4FFB-9C7C-32478197AF35.jpeg 6A0CC04F-E098-4667-99C8-D9F9C4AB242D.jpeg :hammer:Het ging nu helemaal fout. De stuurboord kant zit er redelijk op. Maar vanavond de bovenste zijde van de bakboord kant erop proberen op te lijmen, maar daar zat veel te veel spanning op. Van te voren de balsa strook proberen te vormen wat redelijk ging. Maar drie dimensionaal is heel moeilijk. Bij het proefpassen dacht ik dat het goed zou lukken. Maar bij het lijmen waarbij ik stap voor stap de zaak vastklem kreeg ik er zoveel spanning op dat het niet lukte. Dan maar alles er weer af. Bij dat proces brak ook nog eens de bovenste gording bij de boeg. Omdat er toch de nodige minuten waren verstreken en de houtlijm zijn werk ging doen...

    Nu de vraag: kun je NAT balsahout lijmen? Want ik denk dat ik het dan wel in één stuk voor elkaar krijg.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, maar dan wel met water oplosbare lijm.
    En geduld om te drogen en het goed kunnen fixeren.
    Dus je moet een list verzinnen om het aan te drukken.

    Je zou met latjes hardhout kunnen werken, of een breder plankje.
    Op spantbreedte van het te plakken deel.
    Vier gaatjes door het aandrukhoutje...
    Dan op positie. Dwars door het balsa naar binnen met dun ijzerdraad aan de binnenkant met tang aan draaien... twisten.
    En van spant tot spant alles aanzetten.
    Die gaatjes? Gaat toch epoxy overheen. Balsa is slecht de drager van de vorm.

    Is dat wellicht een idee?

    Beetje ijzertijd kano techniek is het wel... als je het naar tijdelijk aan kunt strietsen... en later haal je het weer weg?

    Met spelden is ook zo een gekloot.

    Als je een vinyl houtlijm hebt is die maar 1-malig oplosbaar in water.
    En later kan je de verlijming altijd nog nalopen op sterkte.

    Ach verdraaid... je spanten zijn nog gesloten... dan zou je houtschroefjes of servoparkers kunnen inzetten.
    Wel door aandrukplankjes... roerhoutje.

    Eerst alles met tape borgen op de droge delen. Zodat de indekking blijft zitten. Alle aandrukhoutjes voorbereiden met de gaatjes voorgeboord. Heel goed de standen aftekenen op de romp opdat je goed mikt... houtjes nummeren zodat de juiste op de plek komen...
    van het midden naar de uiteinden werken... opdat het goed uit vlakt...

    Houtlijm is thermoplastisch.
    Ingedroogde lijm met aan weerszijden ingestreken hout! Kan met een heet strijkijzer worden vast gezet.

    Het is een eeuwenoude indekking-methode bij het bouwen van vliegtuigvleugels. Nu is er wel een grens aan het dikte van het balsa...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
  12. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    F0E6BFB1-78D2-49DC-91A0-848909E5AD9C.jpeg Wederom, dank je wel Bas!
    Het ff fixen moet uit mijn hoofd. Ik zal het goed moeten voorbereiden zoals je adviseerd. De spanten heb ik met mijn zelfgebouwde cnc portaalfreesmachine gemaakt en heb het restmateriaal nog wel, zie foto. Hier kan ik aandrukmallen van maken, die precies de vorm van de spanten hebben. En anders maak ik ze. Hier boor ik dan de gaatjes in. Dit denk ik is een goed plan. Het Balsa goed nat maken, ook met een beetje Amoniac en dan lijmen met de watervaste houtlijm die ik al gebruik. Want die is initieel oplasbaar in water. Het is waterbestendige lijm VB20, klasse D3 van Griffon/Bison.
    Groet Geert
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kijk, dat is mooi, kan het zuiver op maat...
    Wel... als je het nu toch eens vooraf dwingt, en dan kletsnat via de spanten en servoparkers M2
    vast gezet,
    dan dat op kamertemperatuur laat drogen, en dan dat niet geforceerd met föhn,
    heb je al behoorlijk kans dat het goed in vorm komt!
    Je dwingt het dan al in model.
    Dat natten doe ik gewoon met pure ammonia met keukenspons, gewoon geconcentreerd ruig!

    Die dekken van de Cloud Dancer heb ook op die manier gedwongen.

    Verder kan je pas later, als het mooi in vorm staat, zelfs nog voor andere lijm dan witte houtlijm kiezen?

    Bijkans bij eerste midden-spant nog zelfs droog opstarten...
    Dan heb je al een fixering van het paneel?, dan alles in nat ammonia,
    en centraal naar de uiteinden van de romp toe toe werken?

    Tot zovers maar even met de voorzetjes!
    Gr Bas

    PS: Het is een beetje improviseren op het moment van doen...
    Je plant een deel en de rest gaat als vanzelf... in de logica van werken...
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
  14. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    556CC604-6C82-4EBA-9B07-89DC46853286.jpeg Klets nat gemaakt met amoniac staat nu te drogen
     
    Stoompomp, kaapstander en ArthurP vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dappere daad! Indrukwekkend!
    Kijken of het balsa nu gewillig is...
     
  16. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Bas, een zeer goede tip met die parkers in de spanten en het eerst(!) nat maken en in de vorm laten drogen. Het Balsa was zeer gewillig:banana: Want volgens mij is het goed gelukt, de vorm bleef behouden en heb het balsa droog kunnen lijmen met houtlijm. Morgen de parkertjes eruit en de klemmen eraf!

    20809549-F915-4AC8-8366-CA72BE91EE12.jpeg
     
    kaapstander en MicropropSport vinden dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Joepie! Mooi dit te lezen!
    Natuurlijk wel goed mikken geweest... maar zowaar gelukt. Top!
    Arsenaal aan martelknijpertjes... :)
    Groet Bas
     
  18. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Heb eerst de gaatjes in de spanten geboord. Vervolgens afgeknipte houtschroeven erin gedraaid die 2 á 3 mm eruit steken. Daarna het Balsa erop gedrukt zodat de positie van de gaatjes in het Balsa werden gemarkeerd. Daarna was het toch nog wel af en toe even mikken.
    Die martelklemmen waren bij HBM in de aanbieding....nog geen 50 eurocent, de éénhands lijmklemmen 0,99 euro!
    Gr Geert
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die klemmetjes heb ik ook... elders gekocht en in felle kleurtjes... maar na zoveel jaar worden ze het knijpen moe...

    Bij de bouwmarkt vragen ze er de goudprijs voor... maar die zijn dan ook als gereedschapssierbehang voor niet klussers met een imagoprobleem.... ehhhh... bedoeld en niet om te gebruiken...
    Black en Decker motto... show it
    , don’t use it. Whoeha

    Goede voortgang. Verkennend bouwen. Is altijd goed.
    Groet Bas
     
  20. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Graag wil ik jullie (ter goedkeuring) mijn komende stappen voorleggen.

    De klemmen zijn eraf en het lijmen is goed gelukt. Ben nu bezig met schuren, als dat klaar is post ik wat foto's.

    Het stappenplan:
    1 De Balsa scheepshuid zoveel als mogelijk is glad schuren om te zorgen dat er een mooie vloeiende lijn ontstaat.
    2 Het Balsa impregneren zowel aan de binnen- als buitenkant met R&G Epoxy resin L3
    3 Laten drogen.
    4 Gaten, kieren en verdere oneffenheden, opvullen met Zap Epoxy.
    5 Drogen.
    6 Schuren en eventueel stap 4 & 5 herhalen.
    7 Het geheel met impregneer epoxy nat maken
    8 Glasvezeldoek (keper weefsel 80 gr./m2 van R&G) eroverheen en impregneren.
    9 Schuren.

    stappen 8 & 9 drie maal.

    Graag jullie reactie,

    gr Geert

    Stap
     

Deel Deze Pagina