Bouw Fokker 70

Ik heb geprobeerd de constructie van de speedbrake te tekenen. Dit lijkt aardig gelukt te zijn. Het bruine gedeelte wordt vast gemonteerd tegen de laatste spant in de romp. De witte delen bewegen.

Nu komt het moeilijke gedeelte, het maken van de onderdelen.

Groeten,
Bart

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
klopt. In laboratoria is het al wel mogelijk om metaal te printen, maar commercieel doet volgens mij nog niemand het.

ik heb hier thuis wel een geprint object van metaal liggen :D :D :D

Shapeways | Materials

Ik zie dat je voor je model het beste kunt kiezen voor roestvrij staal, alumide, of wit kunststof. Ik kan je alleen niet vertellen welke van de 3 want allen hebben ze hun voor- en nadelen... Roestvrij staal gaat je alleen wel een klein fortuin kosten, en daar is de minimale wanddikte 3mm...

Laatst bewerkt:
Servo keuze

Dat 3D printen ga ik misschien toch nog uitproberen. Ik ben vandaag bezig geweest met het maken van de speedbrake onderdelen. Een aantal van triplex en een aantal van aluminium. Ik heb een paar weken terug een paar echte stukjes aluminium gekregen wat ze ook voor vliegtuigen gebruiken. Speciaal voor het doel had ik een freesje gekocht van 1mm voor aluminium. Door een foutje van mijn zijde (frees snelheid te hoog ingesteld) heeft het freesje geen lang leven gehad...... een milimeter of 1 :( Daarna gewoon verder gegaan met universele freesjes en wat onderdelen gemaakt. Door de lage freessnelheid en maximaal 1mm per keer hebben de onderdelen op de foto meer dan 2uur geduurt om te fresen. Daarna aan de gang gegaan om ze te buigen in de juiste vorm (zie foto's)...... Volgende week beter.

Ik zit nog wel in mijn maag het het juiste type servo voor het richting roer en de maat van de hevel. Ik lees veel verschillende verhalen over sterktes van servo's in relatie tot het stuurvlak. Het richtingroer is ongeveer 20cmx7cm waarvan het scharnierpunt ook nog eens ver op het roer zit (2cm). Wat voor kracht servo heb ik nodig? Ik heb keuze uit 2 opties 2.5kg/cm en 5kg/cm. Bedenk dat het een schaalmodel is en meskantjes hoeven niet. Vliegsnelheid tot zo'n 120km/h. Daarnaast het probleem van de hendel. Indien alles binnen in de staart wil houden dan heb ik een hevel van 9mm. Zou dit kunnen of krijg ik dan teveel speling/flutter etc. Zie de reacties graag tegemoed.

Groeten,
Bart

full

full

full

full

full

Deze hoek buigen lukt nog

full

Deze hoek niet meer.....

full

Servo's en hevel in het roer

Hoi Bart,

Gaat toch al de goede kant op?

Bij het buigen van 2024 aluminium moet je toch minimaal een radius aanhouden van 1D per milimeter, als ik me niet vergis was het aluminium 1,6 dik, dus een radius van 2 moet je wel aanhouden.
Als je te scherp gaat buigen dan schuurt het, maar daar was je al achter.

Bij je servokeuze lijkt me een 2,5 kg servo voor het rudder wel voldoende hoor, zo hard gaat het allemaal niet en het roer is ook niet zo groot.

MVG

Edwin.

Staart

De bouw gaat helaas veel te traag, maar we houden de moed erin. Inmiddels is de staart al een eind op weg. De echte Fokker70 heeft een trim functie op het stabilo zitten. Deze wil ik niet actief bestuurbaar maken, maar wel verstelbaar en demonteerbaar. Op die manier kan ik altijd natrimmen op de gewensde vliegsnelheid en zwaartepunts instelling. De foto's spreken denk ik voor zich.

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

Het inspectieluik zit redelijk op de goede plaats ten op zichte van de echte. Hij is echter een stuk groter om de serviceability wel te garanderen.

full

Groeten,
Bart

Ziet er strak en licht uit! Blijf `t ook volgen.
Bekend probleem, bouwtijd... ;)
Succes met je project,

Grt, Ramses

Bedankt voor alle aanmoedigingen. Helaas ligt de bouw wat stil op het moment vanwege de bouw van een tuinhuis. Dit is natuurlijk meer een tuinwoning aan het worden dan een tuinhuis...... Voel me inmiddels een aannemer.

Groeten,
Bart

Bart, mocht je nog details van de kist willen zien: er staat sinds kort een F70 op het panoramaterras van Schiphol. Kan je op de fiets af vanaf NV. Kan je goed zien hoe de details moeten worden, is toch weer anders dan vanaf foto.

Hoi,

In één woord super. Ik zou willen dat ik zo mooi en strak kon bouwen. Mocht je ook detailfoto's nodig hebben???
Mijn dochter is inmiddels gezagvoerder geworden op de Fokker 70 en 100, dus...!

Groetjes, Erik.

Back