Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Wat vreemd dat je romp zo zwaar is - die van mij weegt echt niks (de vleugel inclusief motoren, regelaars en bedrading weegt ruim 850 gram, de romp minder dan 600 en ze vliegt prima (morgen weer de lucht in!) dus lekker zo laten)

Uithollen zou ik alleen doen als je er iets in wil bouwen anders lekker zo laten. De neus mag best wat gewicht hebben. (mijn lipo's zitten ruim 10cm verder naar voren dan volgens het originele CoG zou moeten, 3S 2x2200 25C samen goed voor 450 gram)

Totaal zit je nu dus op goed 1200 gram zonder accu. Dat is echt te licht, geloof me. Die van mij vliegt nu een stuk beter dan toen het gewicht nog (zonder verf) 1550 gram exact was vliegklaar. Nu 1825 gram ofzo. Heb ik er natuurlijk wel 400W op zitten..

Totaal zit je nu dus op goed 1200 gram zonder accu. Dat is echt te licht, geloof me. Die van mij vliegt nu een stuk beter dan toen het gewicht nog (zonder verf) 1550 gram exact was vliegklaar. Nu 1825 gram ofzo. Heb ik er natuurlijk wel 400W op zitten..

Wat zou er verkeert zijn aan een lichte kist Alwin.

Dat is juist zeer goed .
Bij windstille avonds pak je daar een 2S2200 in en kan je rondjes vliegen op een straal van 30 meter op 10 cm van de grond.

En staat er iets aan wind pak je er 2x 2S3600 in.

Ik probeer de meine(n) ook zo licht als mogelijk te houden .

Beetje extra vracht heb je er zo in.:D

Mvg Johan

Misschien lag het eraan dat mijn CoG niet goed was toen mijn Herky nog zo licht was maar ik vond het absoluut niet prettig vliegen. Sinds de kist wat zwaarder is luistert hij beter, vliegt stabieler en remt nog steeds goed af bij de landing (tenzij je zoals mij in een hoek van 60 graden aanduikt en pas vlak boven de grond optrekt, dan zit er natuurlijk nog flink vaart in, misschien toch maar flaps proberen?)

Nou ja, ik krijg al die verf er toch nooit meer af dus ik kan me er beter niet druk om maken ;)

Gebruiken jullie de originele rolroeraandrijving of toch beter twee 5 grams servootjes plaatsen voor de rolroeren ?

Gisteren er eens uitgegooid wat ik allemaal kon missen >>> is terug wat lichter geworden.
De rudder zal ik ook terug vastmaken, alleen het neuswiel zal bestuurbaar zijn.
De hoogteroerservo komt langs de onderkant onder het stabilo, ben ik ook verlost van die verschrikkelijke gainen met staaldraad erin .:smile:

Laatst bewerkt:
Ik heb twee HTX900's gebruikt voor de rolroeren, deze zitten verstopt in de buitenste motorgondels (met epoxy aan de vleugel gelijmd). Werkt prima.

Rudder zou ik toch werkend laten, ik merk zelf dat ik het irritant begin te vinden dat ik deze niet kan gebruiken bij landingen (vooral als je niet recht op de wind kunt landen 'drijft' de Herky best wel) en het levert mooiere bochten op dan alleen met ailerons en hoogte.

Vandaag kan ik helaas even geen foto's maken, mijn vrouw is een dagje naar de keukenhof met haar moeder en heeft mijn toestel mee :(

Ik heb twee HTX900's gebruikt voor de rolroeren, deze zitten verstopt in de buitenste motorgondels (met epoxy aan de vleugel gelijmd). Werkt prima.

Rudder zou ik toch werkend laten, ik merk zelf dat ik het irritant begin te vinden dat ik deze niet kan gebruiken bij landingen (vooral als je niet recht op de wind kunt landen 'drijft' de Herky best wel) en het levert mooiere bochten op dan alleen met ailerons en hoogte.

Vandaag kan ik helaas even geen foto's maken, mijn vrouw is een dagje naar de keukenhof met haar moeder en heeft mijn toestel mee :(

OK, dan laten we het rudder dienen ( dacht eigenlijk ook hetzelfde, maar in de uitleg stond iets anders )

Gisteren er eens uitgegooid wat ik allemaal kon missen >>> is terug wat lichter geworden..:smile:

De romp weegt nu 745 gram ipv 810 gram , dus met een kleine ingreep reeds 65 gram lichter...;)
Kan er in de plaats weer een nieuw laagje verf opgespoten worden:cool:

Laatst bewerkt:
@ Sadkingbilly..
Heb ( had ) je een idee wat de lege shampoobusjes ( die je voor de motorgondel gebruikt hebt ) wegen ?

@ Iedereen !!! Heeft er iemand een tekening van de profielen van de Herky ? ( wil mij een extra vleugel maken met Brushless motortjes op en snijden uit blauwe,gele, groene of paarse isolatieplaat ... )
Ik hoor het wel ... :wink:

Mvg

Dirk

Laatst bewerkt:
Ik moet nog ergens de profielen op papier hebben, kan ik zo even een kopietje van maken en opsturen als je ze nodig hebt.. Zelfde als Johan dus ;)

De lege, op maat gesneden shampooflesjes wegen rond de 7 gram per stuk. En de flesjes kosten iets van 1.35 ofzo bij AH. Ik ben ze op dit moment weer aan het bijsnijden/knippen, de goede propadapters/spinners zijn eindelijk binnen. Vanavond een fotootje :)

Ik moet nog ergens de profielen op papier hebben, kan ik zo even een kopietje van maken en opsturen als je ze nodig hebt.. Zelfde als Johan dus ;)

De lege, op maat gesneden shampooflesjes wegen rond de 7 gram per stuk. En de flesjes kosten iets van 1.35 ofzo bij AH. Ik ben ze op dit moment weer aan het bijsnijden/knippen, de goede propadapters/spinners zijn eindelijk binnen. Vanavond een fotootje :)

Geweldig !! Dat zou fijn zijn om de profielen te hebben...
Heb je ze op PDF of stuur je ze liever per post ? ( laat mij dan maar weten wat de onkosten zijn :smile: )

Op papier maar ik kan ze natuurlijk even inscannen. Garanderen dat je ze in het goede formaat (qua koorde/dikte) krijgt kan ik dan natuurlijk niet. Johan, heb jij ze toevallig digitaal?

De nieuwe spinners zijn gemonteerd (moest wat uit de voorkant van de motorpods geknipt worden om ze passend te maken helaas) en ik moet zeggen dat het er al een heel stuk beter uitziet :D best nog wel een klusje, ruim een uur bezig geweest (om iedere as een stukje schilderstape om de prop te centreren, assen net te dun), pods uitmeten en knippen, fröbelen met twee vingers binnen in de pod om de adapter op zijn plek te houden zodat je kunt aandraaien.. Maar wel lekker in het zonnetje voor de deur gestaan :D

Dan zal ik ze vanavond even opzoeken (had de profielen overgetekend met inderdaad het oog op een eventuele nieuwe vleugel als deze versleten is of het begeeft (lees: tipstrike ofzo) en inscannen en de koordes en maximale diktes opmeten en erbij zetten, dan is het een kwestie van uitprinten en eventueel wat vergroten of verkleinen

Op onze club vliegen heel veel piloten de hercules 180cm ( +/- 1900gram) met Permax 7,2Volt en 3S lipo , trekt totaal max 40A .
De permax 6V trekt met 3S lipo 13A en is teveel voor deze motor.

Je keus om met 2S lipo te vliegen en Permax 6.0 is dus een goede keuze,
je zou nu ook nog een 6x4 prop mogen gebruiken.
En je 40A regelaar is dus voldoende.

Wat gaat die herky wegen totaal ?

heb eens gekeken : de motortjes zijn 7,2 volt ipv 6 volt

3D lipo erin dus tot ze het begeven en dan vervangen voor brushless :D
Mijn scanner wil om een of andere reden niet, blijft aangeven dat de installatiebestanden voor een ander OS zijn (terwijl het ding er al een jaar staat...)

Morgenochtend nieuwe poging.
De beloofde foto nog. En op de andere, zo ziet een tafel vol mustang deeltjes eruit XD

Ik zie dat je aan de onderkant van die shampoofles ( motorkap ) nog iets bijgebouwd hebt ? Klopt dat ?
Ziet er in ieder geval prima uit

Ben namiddag eens in Maastricht ( bij Albert Heyn ) mijn voorraad shampoo gaan indoen ( en ik die praktisch géén haar meer heb ;) dat zal wel verdacht geleken hebben...:yes: )
Daarna ook even bij Shamrock binnen geweest en er een paar spuitbusjes Styro-Colors gekocht.

Back