Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

En zo gaan de motorgondels er ongeveer uitzien (moet ze nog een beetje afwerken natuurlijk)

Redelijk goede vorm gevonden

aardig gelijk aan de tekening die ik op schaal had gemaakt

template voor de vleugel (twee verschillende, de buitenste iets kleiner omdat de vleugel taps toeloopt)

niet gek toch :)

Laatst bewerkt:
Wat natuurlijk gelijk weer tot een nieuw probleem leidt :(
De propadapters die ik voor de props heb zien er echt niet uit zo. Een 30mm spinnertje daarentegen ziet er prima uit. Kan ik daar dus weer naar op zoek...

he, bah...

veel beter zo

Laatst bewerkt:
Ik volg het topic een tijdje, erg leuk toestel (bijna nostalgie).
Toch even een reactie, met name op je shampoo flessen! Goed gevonden, en het staat zeer profi! MOOI!

Vriendelijke groeten

alwin.
misschien een optie om de motoren iets verder naar achteren te plaatsen, evt een paar cm een hap uit de vleugel te snijden, en daar een houten plaatje tegenaan waarop de motor komt? zo houd je de vorm van de motorgondel maar plaats je de motor niet zo ver naar voren.

iets in de geest van dit (ff snel schematisch getekend)
herky.png

hoe zit het nu aan de binnenkant?

en anders:
RCtechnics

Laatst bewerkt:
En natuurlijk kon ik het even niet laten, zo ziet het er nu uit (ik moest het fototoestel ruim 2 meter hoog houden om de hele vleugel erop te krijgen :D) aardig op schaal, toch :)

met de 7" props ervoor. Gelukkig vallen ze niet zo groot als ik bang voor was.

Nu kan ik in ieder geval beginnen met installeren van de vleugel (moet toch wat te doen hebben), Robert bedankt voor je idee, aan zoiets zat ik ook te denken. Misschien laat ik de propadapters er wel opzitten en maak achteraf zelf spinnertjes uit wat reststukjes blauw schuim ofzo.

Laatst bewerkt:
Dankzij een aantal fantastische mede-forummers is het probleem met de regelaars opgelost (die het niet deden bleken gewoon niet gecalibreerd, nu werken ze allevier!)

Dus ben ik nu druk bezig met het ontwerpen van de motormounts; zo licht mogelijk, zo sterk mogelijk, van materiaal (hout) waarop ik de motorgondels kan vastschroeven (makkelijkst en je kunt er later weer in als het nodig is, bovendien is lijmen dikke ellende met dat spul) en natuurlijk moet het passen in de gondels..

Tot nu toe:

waarbij de ruimte acher het motorplaatje nog opgevuld moet worden met schuim voor extra sterkte

Laatst bewerkt:
Eerste testrun met twee motoren (vanavond even een Y-kabel erbij solderen) toont aan dat halfgas misschien hooguit nodig is bij de start:

- 13,4A bij 11,1V (ruim tien minuten vliegtijd dus!)
- 198W op driekwart gas static
- ruwe thrust (keukenweegschaal niet zo super nauwkeurig) rond de 1100 gram :D

Zou onderstaande te realiseren zijn in de vorm van wat ik hierboven postte? Een stuk lichter dan mijn oplossing en waarschijnlijk meer dan sterk genoeg. 2mm plex heb ik wel, alleen een passende vorm maken (het plaatje om de motor op te monteren moet vlak voor de LE komen, als iemand een creatieve uitspatting heeft ;) )

Maak het niet te sterk, is alleen maar gewicht.

Papierroltjes waren voor de speed 400 ook genoeg.

Ik prik bij de Felix 80 bv 4 stukjes carbonstab in het EPP en lijm die vast .
Daar word dan het motorkruis op geschoven en vast gelijmt .

Mvg Johan

Bedankt Johan, daar heb ik aan zitten denken (vier keer 1x4mm carbon bijvoorbeeld) en daarop het motorschot lijmen - maar ik twijfelde nogal of dat stevig genoeg zou zijn. Een Felix 80 vliegt natuurlijk iets makkelijker dan een toestel van 1.5 kilo ;)

Maar als jij zegt dat het stevig genoeg is vertrouw ik daarop en zal ik eens gaan kijken wat ik nog aan carbon heb liggen.. Scheelt inderdaad enorm veel gewicht (alleen moet ik nu even kijken hoe ik de motorgondels daarop ga bevestigen) en geeft gelijk mooi de ruimte voor de draden..

Gezellig, zo in je eentje posten in een draadje ;)

Willem had nog een superlicht idee voor een bestuurbaar neuswiel en ik kreeg de tip dat een richtingroer niet zoveel doet op de herkies. Niet alleen scheelt dat gewicht naar de staart (aansturing, scharnieren) maar ook een servo :)
(bijna gelijk aan de oplossing van Johan maar hiervoor hoeft niet gesoldeerd te worden, altijd weer een voordeel)

Nu alleen nog een nette manier vinden om het tweedelig hoogteroer netjes aan te sturen (zal wel uitdraaien op een Y-vorm op een 1mm metaaldraad, deze kan verder langs de bovenkant van de romp lopen (binnenin natuurlijk!)

Morgen alle onderdelen tot nu toe eens op de weegschaal zetten, ik ben toch wel benieuwd. Wie weet kom ik zo licht uit dat een intrekbaar landingsgestel tot de mogelijkheden behoort :D

Laatst bewerkt:
Nu alleen nog een nette manier vinden om het tweedelig hoogteroer netjes aan te sturen (zal wel uitdraaien op een Y-vorm op een 1mm metaaldraad, deze kan verder langs de bovenkant van de romp lopen (binnenin natuurlijk!)

Zou een soort U-vorm maken. Maar neem 2 mm, anders is het echt te zwak.

C-160 Transall Twin ARF New version - Model Airplane Store - ThrottleStore.Com

Sorry, maar dan is de Bravenboer kit toch wel een stukje mooier. Dit ziet er echt lomp uit, vooral de wielen :( en nog brandstof ook, brrrr...

Vanavond heb ik wat stukjes piep (gamma piep maar zal denk ik niet zoveel anders zijn dan die van de herky qua materiaal) gebroken en weer gelijmd met de verschillende lijmen die ik heb. De Bison lijmen vallen eigenlijk allemaal gelijk af (vreten schuim), de HEMA (2x), UHU (2x) en chinese smeerboel liggen nog.

Het schuim loste echt op, over inderdaad minstens 10mm. Geen optie om te gebruiken dus, die lijm ;)

En de winnaar is... De bruislijm van de HEMA :)
Zit nu al muur-en muurvast, droogt niet bruin op en vlekt dus niet, bruist dus vult eventuele ruimtes tussen het schuim ook nog wat op.. En kost maar 3 euro per tube ;)

Morgen een nieuwe tube halen (deze is half uitgedroogd en halfleeg) en beginnen met eerste delen lijmen :)

De linker vreet flink aan het schuim (en is niet eens van Bison zie ik nu maar van Pattex, lol! Tijd om naar bed te gaan ;) ), de rechter is de HEMA lijm die het gaat worden. Inderdaad totaal andere lijm dan die van jou (eens kijken of ik die bij de Gamma kan vinden, de specs zien er goed uit!)

-edit- de door mij meest gebruikte lijmen op een rijtje:

Van links naar rechts:
- Pattex contactlijm (carbon, glasvezel, metaal)
- HEMA constructielijm tixotroop (sterke houtverbindingen, veel schuimsoorten)
- HEMA contactlijm (was ik kwijt, vandaar de Pattex)
- Chinese lijm voor schuim. Veel te dun, plakt aan alles behalve aan het schuim, waardeloos)
- de welbekende UHU POR
- UHU universal, vooral voor papier, dunne laagjes balsa
- UHU hobby, gebruikte ik eerder voor depron maar houdt toch niet goed achteraf
- UHU stick, ideaal om kleine balsa onderdeeltjes aan elkaar te lijmen! Als het goed droog is supersterk. Ook voor papieren decals, papieren templates etc.

Niet op de foto staan 5, 15, 30 minuten en 24 uurs epoxy, hotglue, verschillende soorten CA, spuitlijm en witte houtlijm.

Laatst bewerkt:
Tsjonge, als je een beetje netjes wil werken kost dat nog behoorlijk veel tijd. Vooral als het om solderen gaat (moet er niet aan denken dat er een draad losgaat, zeg maar dag tegen je toestel als dat toevallig de spanningsdraad naar je ontvanger is!)

Allevier regelaars samen gesoldeerd, goed voorzien van krimpkous om lostrekken te voorkomen. Iedere draadverbinding heeft er eentje, daarna alledrie samen nog eens met een uitloop voor de stevigheid :)

Heeft er toevallig nog iemand een briljant idee om de motordraden straks door te verbinden naar de vleugel? Zal toch met losse stekkers moeten maar ik heb niet echt iets geschikts liggen.

footoo

Laatst bewerkt:
Back