Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Richtingroer, zelfs kenners zijn het niet eens. Dan denk ik altijd: liever mét dan óm verlegen :) Kan altijd het draadje van de servo er weer afhalen als het echt onnodig mocht blijken.

Robert, het neuswiel zal sowieso een eigen servo krijgen, naar mijn idee zal een HTX900 dan sterk zat zijn. Natuurlijk ga ik dat eerst testen (want rijdt het niet naar mijn zin maakt het niks uit en wordt het een statisch wiel)

Goed idee om plakband over de groef te plakken en in te snijden, dat is nog makkelijker dan aan weerskanten schilderstape te plakken! Er komt straks roving deze kant op (moet ik nog wel betalen, morgen Johan!) voordeel ten opzichte van buis is natuurlijk dat het veel dunner is, in een eventuele V stelling mee te vormen is en één geheel is. De eerste de beste keer dat ik twee dagen achtereen vrij ben ga ik aan de slag met het toestel (zal helaas de aankomende week niet zijn :( )
 
Ik heb er ook een gebouwd met richtingsroer en gelijk het neuswiel mee aan gestuurt .

Heb hem later weer afgekoppelt en de servo er weer uitgehaalt.
Bij het "schaal" vliegen heeft het weinig werking en voor het starten heb je het ook niet nodig.

Het neuswiel heeft toen een eigene miniservo gekregen.
Verwacht niet te veel van het stuurend wiel.
Werkt alleen bij weinig of geen wind.
Maar werkt heel "schaal" op verharde banen.

Ik kan als je zover bent wel een voorbeeld maken .
Is een half uurtje werk . :D

En voor de rovings te "soppen" plakte ik 2x 50 mm breedtes plakband naast de naad .
25 mm aan bijde kanten vind ik te smal om alles schoon te houden van epoxy. ;)
Vooral als je het voor de eeste keer gaat doen.

Mvg Johan
 
Zou het mogelijk zijn om de vleugel deelbaar te maken? Ik zit vooral met opberg problemen; 180 cm kwetsbaar schuim ergens in een hoek :(

Eventueel kan ik alu buis in de vleugel lijmen en daar carbon stokken in doen om te verbinden (vleugel op het middendeel doorsnijden). Zou dat werken? Nadeel is natuurlijk het toegenomen gewicht, voordeel is dat ik de vleugel in twee delen bij het toestel in de transportkoffer kwijt kan.
 
Mogelijk is dat natuurlijk (heb er met een transitbus nooit over nagedacht)

Ik zou dan Carbonbuis 10/8 gebruiken en daar 8mm stab in steken

dit 2x , 1x onder de rovings en 1x 10 cm verder naar achtern.

2x 50 cm is dan wel genoeg (25 cm in elke vleugelhelft)

Inlijmen met bruis .

Dat zou dan de lichtste manier zijn (gewicht kan ik doorgeven van zo een verbinding)

Mvg Johan
 
Zou een carbon buis sterk genoeg zijn om een andere in te steken en de kracht van het vliegen op te vangen? Ik heb met vliegtuigen daar geen ervaring in (alleen met carbon in schuim zoals bij MPX toestellen) maar ik heb wel 25 jaar ervaring met stuntvliegers bouwen, de buizen die ik daarbij gebruik kunnen daar absoluut niet tegen (splijten over de lengte). Vandaar dat ik dacht aan aluminium buis en daar carbon in?

Voordeel van alu buis is dat je - als de vleugel goed vlak ligt - aan één kant een scherpe rand kunt slijpen en daarmee de tunnel voor de buis kunt uitsnijden (gewoon aan de zijkant in het profiel steken en draaien) zodat deze direct goed past. Mocht er een betere techniek zijn hoor ik dat graag, het is namelijk wel erg gevoelig voor scheef 'boren'.
 
Over de enden van de buis (als die niet door een spant gaat) lijm ik kleine alu ringetjes , dan splijt er niks meer.

En ik snij met een hete draad altijd een gleuf die zo diep is dat de buis ongeveer in de midden ligt van de dikte van de vleugel. ;)

Van het styro wat er uit komt snij ik de bovenste laag af wat weer op de carbonbuis in de gleuf gelijmt word.

Zo word het een geheel wat goed verlijmt is en de kans dat het scheef word is klein .

Het is in prinzipe hetzelfde als wat MPX bij bv de easyglider doet alleen gebruiken die geen buis waar de staaf in komt .

Mvg Johan
 
Alweer een probleem wat niet bestaat als je een mooie opbergkist timmert :D ....je romp is toch ook ongeveer dezelfde lengte? En 180 cm kan in vrijwel iedere auto vervoerd worden, daar hoeft het niet voor lijkt me. Je haalt jezelf een hoop werk op de hals als je het mij vraagt.
 
Een herky krijg je in elke auto vervoert .

Maar als je een kist maakt waar de komplete herky in zit vallen een heleboel auto,s af.
Als je dan geen combi hebt word het lastig. :D

Mvg Johan
 
De romp is 135 cm lang, dat scheelt dus nog wel een stukje. En een kist van 65x65x185 cm past niet echt in mijn auto.. Bovendien heb ik niet zoveel plek op zolder (om over de rest van het huis maar te zwijgen), vandaar dat ik dacht aan deelbaar. De romp zelf is ook behoorlijk fors maar dat zal misschien net passen in een kist (de zolder ligt al een beetje vol, RC is niet mijn enige hobby) vandaar ook dat ik in de eerste instantie de romp ook deelbaar wilde maken, kleine delen kan ik nog wel ergens kwijt ;)

Ik ga zo naar Hangar om te kijken wat ik aan extra materiaal kwijt zou zijn (en wat dat weegt), dan beslis ik wel of ik de vleugel wel of niet deelbaar maak. Gelijk even epoxy halen (en vuurwerk, mijn dochter vindt het geweldig helaas)
 
Nog een (waarschijnlijk domme) vraag: zou onderstaande bedradingsschema werken bij brushless motoren? Anders moet ik zes draden per vleugelkant trekken, niet echt een makkelijk karweitje denk ik.. Volgens een schema dat ik heb gekregen moet je de regelaar-motor draden verlengen en niet de accu-regelaar draden. De regelaars samen met de motor in een nacelle bouwen (zoals gepland in de eerste instantie) is dus helaas niet mogelijk.



Dit zou in ieder geval wat draden schelen en de vleugel dus minder kwetsbaar maken.
 
De regelaars moet je direkt achter de motoren plaatsen .
En dan de + en - van bijde regelaars op elkaar .

De gewichts toename zal rond de 125 gram zijn bij gedeelde vleugels.
115 gram het carbon en 10 gram de bruislijm.;)

Mvg Johan
 
Stuurbaar neuswiel voor Herkules of Transall

full


full


full


Wiel zit gelijmt op de dikkere messingbuis (drupje CA)
full


Stuurkabel is 1mm staaldraad
full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie neuswiel oplossing Johan.

Over bedrading:
Motordraden kan je niet combineren!. Dus 3 eigen draden van de eigen regelaar naar de motor.
Omdat de stromen piekerig zijn moet de regelaar zo dicht mogelijk bij de accu zitten. De motordraden mogen wel lang zijn.
Als dat bezwaarlijk is vanwege de vele draden en je wilt toch de regelaar bij de motor zetten, dan moeten extra elco's bij de regelaars (van type low ESR) bij de regelaars gezet worden.

discussie-motor-accudraden-verlengen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De regelaars moet je direkt achter de motoren plaatsen .
En dan de + en - van bijde regelaars op elkaar .

Motordraden kan je niet combineren!. Dus 3 eigen draden van de eigen regelaar naar de motor.

Um... Da's duidelijk (duidelijk tegengesteld, dan!) welke van de twee is het nu? Nou ben ik nog meer in de war :D

Vroeger met borstelmotoren was het toch dat de regelaar zo dicht mogelijk op de motor most zitten ivm timing (maar betekent dat dat het nu niet meer uitmaakt met brushless)

Ik heb in ieder geval de alu buis gekocht, met geluk kan ik de totale gewichtstoename onder de 100 gram houden (testen hoe dunwandig carbon zich gedraagt met plaatselijke belasting) als ik de tunnel boor in plaats van uitsnijd en lijm. Maar eerst testen of ik die er recht in krijg!

Epoxy is ook in huis, is lamineer epoxy maar er staat op de verpakking 30 minuten. Maar lamineerepoxy is toch altijd 24 uurs?

Oh, en bedankt voor de foto's van de neuswiel opbouw, dat is zeker bruikbaar :)
 
4 regelaars in een styro romp geeft veel warmte, vooral als je met kwart gas wil vliegen .

Ik heb nog geen probleem gehat met een lange kabel naar de accu.

Mvg Johan
 
Ik ook niet moet ik eerlijk zeggen - tot nu toe soldeerde ik gewoon stukken draad aan waar dat het beste uitkwam (van mijn EZglider met brushless setup heb ik zowel de accu- als motordraden een stuk verlengd en nog nooit een probleem gehad) maargoed ik hoor zoveel over kapotte ESC's, crashes en storing.. En dat zou bij dit (onvervangbare) toestel wel heel erg zonde zijn..
 
Um... Da's duidelijk (duidelijk tegengesteld, dan!) welke van de twee is het nu? Nou ben ik nog meer in de war :D

Beide hebben gelijk. Heeft (dacht ik) alleen met afstand te maken hoe ver je afstand tussen motor en batterij is. Bij deze kist maakt het eigenlijk niet echt uit, afstanden zijn daar niet echt heel groot. Zelf koos ik in vergelijkbare geval voor verlengen motorkabels.

Uit die verhitte draad over verlengen kabels, vond ik dit bericht igg meeste info en linkjes geven naar extra info.
[126306] discussie-motor-accudraden-verlengen-2

Han de Bouwer verlengt bijvoorbeeld zijn kabel tussen de batterij en heeft mooie condensatorset tussen zitten.

Zou zelf gewoon googlen en de voor jouw logische keuze maken.

succes, mooi draadje zo ;)

b
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na wat nadenken zou ik het liefst (indien mogelijk) de accudraden verlengen. Waarom?

- scheelt een draad per vleugelkant, dus minder diepe sleuven frezen in de vleugel
- ik kan nacelles bouwen die voor en achter een opening hebben en op die manier de motoren en regelaars koelen
- meer ruimte in de romp (ok ok beetje idioot, je kunt een mud aardappelen in het ding kwijt) maar in ieder geval minder dradenrommel en geen losliggende regelaars
- geen uit de vleugel(helften) hangende regelaars maar alleen de accudraden

Condensatoren ertussen solderen is niet voor me weggelegd denk ik tenzij iemand me daarbij letterlijk de juiste dingen op de juiste plek legt. Electronica is niet echt mijn ding.

De bedrading en overig materiaal is ondertussen ook besteld en/of binnen, zondag ben ik vrij ( :D ) dus dan komt de doos weer van zolder en zal ik eens een begin maken.
---
 
Controleer in ieder geval of de elcootjes op de regelaars niet warm worden als je de accu draden verlengt.
De kwaliteits verschillen in regelaars merk je dan pas.
 
is ook in huis, is lamineer epoxy maar er staat op de verpakking 30 minuten. Maar lamineerepoxy is toch altijd 24 uurs?

heb je die van wilsor? dat is dan inderdaad 24 uurs maar die begint na 30 minuten uit te harden. dus je hebt dan 30 minuten verwerkingstijd ;)
 
Back
Top