Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Johan, klopt, deze wielen zijn wat groter (ongeveer 5mm) dan de originele, opstijgen moet inderdaad van niet te hoog gras anders blokkeren de wielen toch. Mochten ze het toestel toch te dicht op de grond houden kan ik altijd nog iets anders verzinnen. De ruimte tussen de latjes waar geen wielen zitten ga wik weer opvullen met piepschuim (of depron) om de gaten wat kleiner te maken.

De vooruitgang voor nu (grondspeling 33 mm)

even tegen elkaar gehouden voor het idee

Zo de wielkappen in vorm schuren en het staartdeel afmaken. Iemand tips om het richtingroer wat extra stevigheid te geven? Wordt alleen aan de rand gelijmd en lijkt me best kwetsbaar..

-edit- ik weet het, er zit een flinke jaap aan de rechterkant in de neus, helaas was dat al zo. Ik hoop genoeg schuim over te houden op andere plekken om het te repareren.

Laatst bewerkt:
Gaten niet gaan opvullen als je van gras vliegt.
De maaisprieten kunnen er anders niet meer uit vallen .

En zou je een bakje over het neuswiel kunnen maken van depron in het model.
Hoef je niet je model zo vaak leeg te maken. (lijkt wel of de herky dat aanzuigt)

Mvg Johan

-edit- ik weet het, er zit een flinke jaap aan de rechterkant in de neus, helaas was dat al zo. Ik hoop genoeg schuim over te houden op andere plekken om het te repareren.
Als je het model nog gaat schilderen - misschien is het een idee om een klein beetje bruislijm over die plek te doen en dan strak een stuk tape. Door de tape wordt het oppervlak glad. Telkens klein beetje toevoegen als het nog een deuk is (teveel moet je afschuren, en dan krijgt het weer zo'n lelijk oppervlak. Kan je natuurlijk ook plamuren...)

Ik heb het stuk dat uit de opening van het neuswiel kwam gebruikt om het lelijke stuk op te vullen. Moet inderdaad iets bruislijm langs de randen denk ik (maar het is nog niet droog dus eerst lekker laten bruisen) maar het ziet er in ieder geval een stuk beter uit. Spuiten is inderdaad de bedoeling zodra ik een compressor kan vinden die voldoende druk levert (2-2,5 bar).

Straks nog even naar zolder voor een paar hoekjes piep, de vorige eigenaar heeft helaas het vleugelzadel 3,5 centimeter tever naar voren gelijmd. Willem gaf als opties het zadel verplaatsen of 3,5 centimeter van de romp afhalen maar ik wil juist graag de verlengde romp houden. Dus aan de ene kant verlengen, aan de andere kant 3,5 centimeter eraf snijden.

Ik heb besloten om de wat lelijk geschuurde plekken niet te plamuren, als het toestel 5 meter hoog is zie je daar niets meer van en dat is waar het me om gaat; schaal genoeg om in vlucht goed te lijken.

Wie weet ooit nog eens een groter toestel waarbij ik meer op schaal kan letten maar deze herky was niet zo bedoeld dus laat ik het lekker zo :)

Laatst bewerkt:
als het toestel 5 meter hoog is zie je daar niets meer van en dat is waar het me om gaat;
Kijk dat is een benadering van "schaal" waar ik volledig in mee kan; mijn Tiger Moth is bijna klaar volgens overeenkomstig principe (o.a. geen vleugelstijlen & tuidraden omdat de ondervleugel eraf moet kunnen voor accuwissel...)

De vooruitgang van vandaag:

En natuurlijk kon ik het even niet laten en moest de boel even samen op de foto :D

Laatst bewerkt:
Jup, ik voelde me vandaag een flink stuk beter (geen hoofdpijn meer al ben ik nog om en om gloeiend heet en steenkoud en hoest ik nog steeds)en dat was wel te merken :D

Bovendien wil ik haar graag binnenkort in de lucht hebben en tsja, dan moet je toch aan het werk...

full
hoi hoi hier vas een foto van die van ons zal even mijn best doen voor wat fotos en hem even naar beneden halen groetjes

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook een kleurenschema gevonden wat me bevalt. Eigenlijk wilde ik iets met meer kleur maar dit is ook opvallend en niet zo alledaags als de US Navy ;)

Dan moeten die wel groter worden, anders past het er niet op :D
Volgende project: 7 meter C-130 (iemand een kamer over, mijn vrouw...)

-edit- lol ik vatte 'm wel ;) maar zag het helemaal voor me.. een romp van vier meter :D

hey heb je net een mailtje met wat fotos gestuurd
kijk maar of je er wat mee kan of dat je ergens anders nog
fotos van wilt hebben dan hoor ik het nog wel
heb me maatje nog niet gevraagt voor fotos maar dat
zal ik ook nog ff doen voor je dan heb je van twee soorten
een met speed 400 en met brushles

groetjes Eelko

hey heb je net een mailtje met wat fotos gestuurd

Super! Mag ik vragen waar de schroeven voor de vlegelbevestiging in vast zitten? Ziet eruit alsof er een laagje plex in het schuim zit? zoiets is ideaal omdat dan heel de opening beschikbaar is om de binnenkant te bereiken. Ik zie dat de accu's op de bodem liggen, reageert het toestel goed op de ailerons?

(en waar is de sleuf in de onderkant voor, om makkelijk de accu los te kunnen maken zonder de vleugel eraf te halen?)

Foto bijgevoegd van vleugelbevestiging (heb je een foto van de versteviging in de vleugel zelf?):

Laatst bewerkt:
- voortdurend de vleugel eraf halen voor accuwissel, ga je gang/veel plezier
- reactie op allerons? gaaaap, heb je even? gut, hij gaat.

Niek, heb je een suggestie voor het makkelijker vervangen van de vliegaccu? Ik hoor het graag, ik zie inderdaad niet echt uit naar constant vier schroeven los-en-vast draaien. Daar is de lol wel snel af denk ik.

Ik kreeg ergens (weet zo ff niet meer waar) de tip om de vliegaccu's zo dicht mogelijk onder de vleugel te leggen, hierdoor zou het toestel beter naar de ailerons luisteren - die toch al een stukje groter worden dan origineel zo bedoeld was omdat ik de servo's graag onder de buitenste motorgondels weg wil werken :) dus zou de respons al iets beter moeten zijn..

Ik denk wel dat het vlotter moet kunnen dan 4 schroeven. Bijvoorbeeld, aan de voorkant inhaken, en dan 2 schroeven aan de andere kant. Dat scheelt toch alweer de helft.
Tenzij je een snellere variant voor de schroeven zelf kan bedenken. Bijvoorbeeld, iets dat met een kwartslag los of vast is. Ik weet niet of het in de handel is, maar zo ging bijvoorbeeld de achterwand van mijn FX18 open...

Back