Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Alleen moet je wel zorgen dat het niet aan de buitenkant komt want het ziet er niet uit...

Je moet ongeveer 1/3 nemen aan lijm als wat je gewend was bij houtlijm en er niet aankomen als het er toch uit bruist .
Na 24 uur kan je dat gewoon met een balsamesje wegsnijden of wegschuren met een schuurblokje.
En dan heb je weer een schone naad. ;)

Als je probeert het te veel weg te vegen smeer je er alles onder en dan krijg je bruine vlekken.

Mvg Johan

Ik heb de bruislijm van de HEMA gebruikt, ruimschoots aangebracht aan één kant, iets verdeeld met de vinger zodat het gelijkmatig op de rand zat, daarna het te verlijmen deel onder druk opgebracht en gefixeerd (aangedrukt door mijn vrouw waarna ik er brede schilderstape om heb gewikkeld en goed aangewreven). Dit vooral om te voorkomen dat er veel lijm naar buiten bruisde overigens (zolang het niet is gedroogd kun je het makkelijk in een andere vorm drukken) en daarna 12 uur laten drogen voor ik er weer aan kwam. Als ik in het vleugelgat kijk kan ik goed zien dat overal bruislijm zit rondom maar kennelijk waren op sommige plekken de schuimdelen zo ongelijkmatig (daarom heb ik geen ander lijm gebruikt, anders was het met UHU POR verlijmd) dat het maar één kant opgeschuimd is, naar binnen.

Ik druk gewoon met een roerhoutje klodders bruislijm tussen de naad waar ik dat nodig acht en plak het dan weer af met tape. Dan maar hier en daar een extra likje verf als dat nodig is :)

Een van de laatste updates (hopelijk), details toegevoegd, ramen geschilderd (lijkt er aardig op al zeg ik het zelf):

Laatst bewerkt:
Mooi! Maar die onderste raampjes horen er wel bij hoor, dat is nou juist wat het een Hercules maakt.....

Tsja, smaken verschillen ;) toevoegen kan ik ze altijd nog als dit niet wat lijkt in de lucht :)
Er zijn overigens genoeg C-130's zonder de onder- en zijraampjes:

-edit- ik zie nu wat er fout is en me zo stoorde (zonder dat ik het kon vinden) aan het zwarte neusje; de naar achteren wijzende punt aan de zijkanten moet veel hoger zitten!

Laatst bewerkt:
Ok, nieuwe berichten :)

Net vier vluchtjes en wat start/landing circuits met de Herky gemaakt, in totaal 12 minuten. Nog geen idee wat er in de lipo's terug gaat, de eerste ligt nog aan de lader. Een aantal doorstarts gemaakt en wat starts en landingen waarvan hieronder een link naar de slechtste daarvan :) dit is echt een waardeloze vlieglokatie voor alles groter dan een Foxje, vooral als er toch best wind blijkt te staan (omdat het erg beschut ligt merk je dat dus pas als je boven de hoogste bomen uitkomt, zie video)

Waarom ik er dan toch ben gaan vliegen, voornamelijk omdat ik het start- en landgedrag op gras wilde zien (100 keer beter dan op asfalt!) en het vlak in de buurt is, mijn andere vlieglokaties liggen allemaal minstens 20 minuten vliegen weg of hebben (na de winter) zulk lang gras dat de Herky niet eens vooruit zou komen..

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enkel verschil merk in vlieggedrag sinds de gewichtstoename maar dat kan komen doordat ik het CoG een flink eind naar voren verplaatst heb; de lipo's liggen nu 6.5 centimeter verder naar voren wat een stuk stabieler vlieggedrag oplevert (en ik denk dat nog een centimeter of drie zelfs nog iets meer winst zal opleveren!)

Helaas is het niet te zien op de video (keychain camera van 7 dollar van ebay) maar het toestel ziet er super uit in de lucht, door de beperkte ruimte kon ik helaas geen "low slow pass" doen maar ook op een meter of tien hoogte op minder dan kwartgas geeft het een geweldig vliegbeeld :D

Het probleem met de lompe landing van de vorige keer heb ik ook ontdekt; als je teveel van het gas gaat (rond het kwartgas punt) dropt ineens het vermogen waarvan je met cruisen op hoogte niets merkt maar waarvan je vlak boven de grond flink last hebt; alleen net andersom dan ik verwachtte. Ik ging ervan uit dat het toestel bij te weinig vermogen de grond in zou willen maar de neus duikt juist de lucht in (waardoor je toch weer hoogte wint, te weinig snelheid overhoudt en stallt)

Gewoon op kwartgas aanduiken, een meter boven de grond recht trekken, de neus iets drukken en 20 centimeter van de grond van het gas en de neus nóg meer drukken en het toestel landt keurig op alle vijf pootjes :) net als de echte!

[media=youtube]5R4p4XfMgE4[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, geweldig toestel is het toch! Vanmiddag acht starts gedaan, allen op 2/3 gas of iets meer en op hoogte gelijk naar kwartgas om rond te tuffen. In totaal 12 minuten motorloop dus. Net de eerste lipo van de lader gehaald;

776 MAh ging erin :D met andere woorden als ik het op één of twee starts hou en met weinig gas vlieg moet 20 minuten in de lucht tot de mogelijkheden behoren :)

Hopelijk binnenkort een keer een dag met nog minder wind!

strakke landing. Hoop wel dat je nog een keer een hq video plaatst.
Vond je stuiterende landing mooie beelden (technische weergave, niet de landing ;))

Haha, ik zal kijken wat ik kan doen, mijn zwager heeft een HD camera als het goed is. Geen idee hoe groot dat een filmpje maakt, dit was al ruim 1mb per seconde. De vorige opnamen waren met mijn Panasonic Lumix DMC-TZ3 gemaakt. Grote nadelen daarvan zijn niet kunnen zoomen tijdens opnemen en de heftige reactie van de chip op (over)belichting.

Laatst bewerkt:
Niet echt een strakke landing, maar wel al beter dan die stuiter!

Nu veel plezier met het ding hebben en zo te zien/horen, lukt dat prima.

Goed, de nieuwe props zijn binnen. Drieblads, twee normaal en twee contra roterend. Hopelijk los ik hiermee de "ruk naar links" op die bij de start voorkomt. Alleen, hoe ga ik deze nu op het toestel zetten?

rechtsdraaiende props rechts, linksdraaiend links? Andersom? Of één rechts, één links aan de ene kant en aan de andere kant in spiegelbeeld?

Laatst bewerkt:
props

hey alwin

als ik mocht kiezen deed ik een linkse en een rechtse per kant
en dan de buitenste en de binnenste gelijk houden

maar kun je de motoren nog ompolen???

Volgens mij is het gebruikelijk om, als je toch verschillende draairichtingen gebruikt, alles aan dezelfde vleugel dezelfde kant op te laten draaien. dan maakt het niet uit welke kant op.
Wil je ingewikkeld doen dan kun je een linkse en een rechtse aan iedere kant doen - dat geeft nog steeds neutraal gedrag en maakt dus in feite niks uit.

Dank je Arjan, dat dacht ik ook. Volgens mij draaien de props bij de meeste toestellen naar de neus toe. Morgen maar eens een testje doen, eerst leren hoe ik drieblads props moet balanceren :S

Jemig de pemig.

Ben ik net de props aan het vervangen voor de drieblads en wat denk je.. Eén van de linker props zit VERKEERDOM gemonteerd. Geen idee hoe ik dat voor elkaar gekregen heb maargoed (of wacht, heeft vast iets te maken met tot 3 uur 's nachts bezig zijn omdat je niet kunt slapen). De kans is natuurlijk erg groot dat dat het probleem veroorzaakt heeft. Morgenochtend eerst nog een keer met de tweeblads vliegen (als het weer meezit tenminste, op het moment sneeuwt het hier!)

Ik denk: links allebei linksom, rechts allebei rechtsom.
Waarom? Als je kijkt naar de rechtervleugel, zal de luchtstroom aan de bovenkant de neiging hebben om naar binnen af te wijken, en aan de onderkant om naar buiten af te wijken. Bij de linkervleugel uiteraard omgekeerd. Door de motoren te laten draaien zoals ik hierboven aangaf, dwing je de lucht om meer rechtuit te gaan. Wie weet geeft dat wel aerodynamisch winst...

Voor het balanceren van driebladprops, of tweeblads, vierblads, spinners, etc, is dit een erg mooi ding.. vind het persoonlijk de mooiste balancer:

Radachsen

van voor of achter gezien, Bart?

Helaas kan ik met de programmeerkaart de draairichting van de regelaars niet omdraaien (de duurdere variant kan dat wel, goed om de volgende keer aan te denken) dus zal twee regelaars moeten omsolderen..

Back