bouw Horten XII

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Als je er wijs uit kan, is dit een mogelijkheid om de klapprop naar beide kanten te begrenzen:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Horten XII

goedenavond allen,

hierbij de Horten met belettering etc.

full


full


Wat heeft het project mij geleerd en gebracht?
- voor mijn doen een aanmerkelijk toegenomen kennis van ´automatisering´. Ik kan nu foto´s maken, deze verkleinen, draaien (ja Dirk) en zelfs verzenden, weet nu ook van het bestaan van vertaalsites, verder een beetje meer over Nurflügel, en heb en passant vele aardige lui leren kennen, naast degene die ik al kende.
- een mooie Horten, die ik goed geslaagd vind en hopelijk veel plezier aan ga beleven, maar da´s nog even afwachten.

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij is mooi geworden Peter.
Staat daar helemaal verkeert.;)

Dat propprobleempje die er eigenlijk niet is.
Oplossen door een elastiekje achterlangs.
Werkt prima en klapt die echt mooi naar achteren nooit geen slaphangende props.

Deze ook nog.
a2950181-177-25122009%20007.jpg


Hier nog (wie wat bewaard heeft wat) een horten schaalklapprop.

horten%20klapschroef.jpg


Groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Han ik heb vanmorgen een heel bericht in zitten tikken maar heb op de foute knop geduwd alles weg.
Maar jou foto's zeggen in dit geval meer dan woorden.
Het zou zonde zijn, als de kist crasht doordat de prop niet goed uitklapt.
 
Ziet er helemaal toppie uit Peter!
Kan niet wachten tot ik hem live mag aanschouwen.

Succes met de laatste loodjes
Groeten Rick
 
Horten XII

Han/Bertus,

- hoe bedoel je: is eigenlijk geen probleem?
- hoe komt het elastiekje achterlangs? schetsje?

- of is zo´n plaatje genoeg?

- doe jij nog wat met die Hortenprop? Heb nml. een Colibri liggen die er ook een nodig heeft.
Overname mogelijk?

Rick: zij was zondag op het veld, even wennen
 
Han bedoelt het is geen probleem want het is zo op te lossen.

Je moet het plaatje wat achter de prop zit maken, zodat de propbladen dus minimaal 4 cm uit elkaar blijven staan ongeveer.


Ik denk dat als je langzaam zweeft 1 blad vaak naar beneden blijft bengelen.

Ik heb een foto van het eleastiekje gevonden hier op het forum.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is wel mooi en simpel dat elastiekje.... maar je moet dan zéker zorgen dat de bladen niet over het midden kunnen klappen hè.
(edit) ...ah ik snap het... dat doet dat blank metalen plaatje over het middenstuk van de prop...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het probleem niet hoor met de prop.
Bij een electro zwever klappen ze toch ook niet naar voren.
Waarom nu dan wel.
En in zweef vlucht al helemaal niet.
Tja bij de start mischien maar als die weg wordt geschoten klapt de prop toch wel naar achteren.
Bij Peter kan het elastiekje mooi door de spinner is net een gaatje vrij zie ik.
Ziet dus ook niemand.
Tig duizend start gemaakt met deze props nooit ergens last van gehad.
Jij wel Bertus.

Groeten Han.
 
Tig duizend start gemaakt met deze props nooit ergens last van gehad.
Tja ik heb met bijvoorbeeld de SportWing zowel happen uit mijn achterlijst gehad door te ver openklappen, als dat hij niet meer uit wilde klappen omdat de bladen te ver dichtgeklapt waren.
Zal wel aan mij liggen hoor... :rolleyes:

Op een "klassieke" zwever zal je het niet eens zien als de bladen even naar voren doorslaan, het duurt een fractie van een seconde. Maar als er een hap uit de achterlijst van je vliegende vleugel is, dan moet je toch constateren dat dat gebeurd is, ook al zie je het niet gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het probleem niet hoor met de prop.
Bij een electro zwever klappen ze toch ook niet naar voren.
Waarom nu dan wel.
En in zweef vlucht al helemaal niet.
Tja bij de start mischien maar als die weg wordt geschoten klapt de prop toch wel naar achteren.
Bij Peter kan het elastiekje mooi door de spinner is net een gaatje vrij zie ik.
Ziet dus ook niemand.
Tig duizend start gemaakt met deze props nooit ergens last van gehad.
Jij wel Bertus.

Groeten Han.

Han ik had een klapprop in mijn grote zwever zitten.
Het was wel een trekprop maar door veren werd hij naar voren geklapt.
Omdat de motor en de prop in de romp moesten had ik wat randjes weggevijld.
Daardoor kon de prop te ver klappen zodat er 1 blad naar voren en 1 blad uitklapte.
Doordat het op de grond gebeurde (tijdens het testen) was ik er op tijd bij.
Maar het gaat te keer dat wil je niet weten.
Door zo´n simpel plaatje kan je dat voorkomen.
Inderdaad als het elastiekje door de spinner kan blijft de prop mooi staan.
Het elastiekje is het probberen waard, het plaatje is een must.
Ik heb nadat ik dat goed gemaakt had nooit problemen gehad.
Let wel ik had dus een trekprop maar hij klapte hetzelfde als een duwprop.
 
Dan waren die oude banaan prop van vroeger nog helemaal niet zo slecht.
Die hadden een middenstuk die aan 1 kant niet was uitgevreesd.
Ze waren niet gek toen, en nu vlieg er nog mee.

Han.
 
Is wel mooi en simpel dat elastiekje.... maar je moet dan zéker zorgen dat de bladen niet over het midden kunnen klappen hè.
(edit) ...ah ik snap het... dat doet dat blank metalen plaatje over het middenstuk van de prop...
Precies!
alhoewel:
1. dat blank alu plaatje zou wel wat dikker mogen zijn dan de 0,5mm nu. het begint in te scheuren
2. Het zijn momenteel 3 elastiekjes. Met één klapte hij altijd open tegen de achterlijst, met twee soms, et drie nooit ...

Dirk.
 
Ik zie het probleem niet hoor met de prop.
Bij een electro zwever klappen ze toch ook niet naar voren.
Waarom nu dan wel.
De prop staat stil en is dicht-/ingeklapt.
Motor aan.
Meteen worden de propbladen optimaal uitgeklapt, ondanks het nog lage toerental. Dat komt omdat de centripetaalkracht naar buiten werkt, en de porp in het begin ook alleen naar buiten draait. Naarmate hij verder uitgeklapt is, draait hij meer naar voren en in de zuivere voor-/achterwaarste richting werkt de centripetaalkracht niet.

Het resultaat is dat de al heel snel is uitgeklapt en een vrij grote voorwaarts gerichte (draai)snelheid heeft (de bladen schieten naar voren).
Totdat de klapprop maximaal is uitgeklapt, helpt de centripetaalkracht de prop steeds harder uit te klappen (uiteindelijk naar voren te klappen).
Eenmaal maximaal uitgeklapt schiet de prop gewoon door. De uitklapdraaisnelheid is er immers nog, en pas voorbij de maximaal uitgeklapte stand, gaat de centripetaalkracht die beweging weer afremmen.

Daar komt nog bij dat de lift (trekkracht) die door de prop wordt ontwikkeld, die bladen ook nog eens enthousiast naar voren helpt.
Ergo de klapprop schiet door, en met een beetje pech 'hapt' hij zomaar een stuk(kie) uit je achterlijst. :(

Helder zo?

Gr. Dirk
 
Het was wel een trekprop maar door veren werd hij naar voren geklapt.
Ik snap niet waarom je een vooraan gemonteerde klapprop nog met veren vooruit moet helpen?
Dat doet de centripetaalkracht meer dan voldoende. Toch?!

Geholpen door een extra veer kan ik me voorstellen dat de bladen te ver naar voren doorschieten, over de motor as heen, waardoor de meeste prop-massa aan de andere kant van die motor-as komt te zitten. Tja, en dan wil hij ook naar de andere kant toe....

Gr. Dirk
 
Hallo Ton,

Dick Schipper kan hier meer en beter over uitleggen. Wellicht dat hij ´enige uitleg´ wil geven?

waarom geen startelastiek of motor inbouwen in de ASW?

.....
Dat wil ik best, maar dan moet ik eerst snappen waarop dit een reactie is. Ik zie geen vraag of opmerking (van Ton, of een ander) mbt. startelastiek of motor c.q. ASW.
Ik heb geen idee waarover dit gaat.

Of ligt het aan mij, en sta ik al in de weekend-mode? :confused:

Gr. Dirk. :rolleyes:
 
Als je er wijs uit kan, is dit een mogelijkheid om de klapprop naar beide kanten te begrenzen:

full
Bart,

Ik zou je willen afraden zoiets te doen. Je verzwakt de propellorbevestiging!!!! Levensgevaarlijk!!
Ik heb ooit eens een filmpje gezien van een grote 5m zwever of zoiets, met zo'n uitklapmotor die uit een luikje uit de romp omhoog komt. Daar brak één propellorblad van af. Door de onbalans rammelt dat hele uitklapmechanisme zowat uit elkaar.

Maar erger: het propblad schiet DWARS DOOR de dikke schuimvleugel heen! Kwam er aan de onderkant weer uit! Was na afloop weg ...

Als jij (of een ander) daar had gestaan was dat propblad mogelijk ook bij jou weer aan de andere kant naar buiten gekomen, met alle gevolgen vandien.

Je kent de 'nickname' van een klappropellorblad? : Dolk!
Het zijn handige dingen, maar blijf er ontzag voor houden, en ga ze niet modificeren. Het enige wat je met een klapprop mag doen is de malbraam voorzichtig verwijderen.

Enne ... denk niet dat dat alleen voor die motoren met grote vermogens geldt. Kleine props draaien met veel hogere toerentallen. Daar zit relatief veel meer energie in, en omdat ze kleiner zijn blijft het penetrerend vermogen ongeveer gelijk ....

Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat wil ik best, maar dan moet ik eerst snappen waarop dit een reactie is. Ik zie geen vraag of opmerking (van Ton, of een ander) mbt. startelastiek of motor c.q. ASW.
Ik heb geen idee waarover dit gaat.

Of ligt het aan mij, en sta ik al in de weekend-mode? :confused:

Gr. Dirk. :rolleyes:

Dirk,

Dat ben ik geweest (stond tussen bericht 51-52) maar helaas zijn mijn berichtjes in dit draadje door mij niet meer te zien.
Het lijkt alsof ze zijn weggehaald ik snap er niets meer van.
Wie heeft ze verwijderd of zie ik alleen ze niet meer????
Ton
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet waarom je een vooraan gemonteerde klapprop nog met veren vooruit moet helpen?
Dat doet de centripetaalkracht meer dan voldoende. Toch?!

Geholpen door een extra veer kan ik me voorstellen dat de bladen te ver naar voren doorschieten, over de motor as heen, waardoor de meeste prop-massa aan de andere kant van die motor-as komt te zitten. Tja, en dan wil hij ook naar de andere kant toe....

Gr. Dirk

Mijn motor zat op een klapwerk systeem, dus moest in de romp passen.

Verder sluit ik me wel aan dat de prop te ver naar voren kan klappen tijdens de start van de motor.
Maar dat kan je denk ik wel oplossen door rustig gas te geven?
 
Mijn motor zat op een klapwerk systeem, dus moest in de romp passen.

Verder sluit ik me wel aan dat de prop te ver naar voren kan klappen tijdens de start van de motor.
Maar dat kan je denk ik wel oplossen door rustig gas te geven?
Ik had op mijn Horten de regelaar (Kontronik, Jive 60 HV) al geprogrammeerd voor maximaal zachte aanloop. Daarbovenop in mijn zender 'soft' ingesteld op dat kanaal. Dwz. 1 sec. doen over aan of uitschakelen. Toch klapte hij met 1 en 2 elastieken tegen de achterlijst aan. Gelukkig niets kapot.

Ik denk dat het al gebeurt als de eerste start 100 rpm is. En voor motor, prop en regelaar is dat idioot langzaam. Vraag me dus af of het lukken gaat ...
Maar wie niet waagt ... :yes:

Dirk,

Dat ben ik geweest (stond tussen bericht 51-52) maar helaas zijn mijn berichtjes in dit draadje door mij niet meer te zien.
Het lijkt alsof ze zijn weggehaald ik snap er niets meer van.
Wie heeft ze verwijderd of zie ik alleen ze niet meer????
Ton
Jammer, kun jij niets aan doen.
Het is duidelijk dat het er gestaan heeft, anders had er niet op gereageerd geweest.

Kun je de stelling (min of meer) herhalen?

Gr. Dirk.
 
Back
Top