bouw Horten XII

  • Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Horten XII

avond luitjes,

om te beginnen, ik begrijp niemand verkeerd en ben blij met alle tips en adviezen en er is dus geen enkele reden om je te verontschuldigen.
Waarom ik er niet mee zit? Omdat ik niet van plan ben het wiel opnieuw uit te vinden terwijl de ervaring voor het oprapen ligt. Trouwens, naar mijn mening is het forum hier toch voor? Dus .... loop maar leeg.

Hier enkele foto´s van de servo-bevestiging + stang aan de vleugelwortel en in het midden.
Waar er bij de ´middenservo´nog ruimte was tussen de rib, heb ik dit opgevuld met epoxy.
Als ik de belastingsproef uitvoer, dan verschuift de vleugel. Met de proef uitgevoerd met de aileron en klap, aan de onderzijde aan de vleugel gemonteerd met Tesa-plakband (zo gaat hij ook vliegen) geen tordering, tenzij bij ail up, de rand van de ail. dan tegen de vleugelachterkant komt en doorgetrokken wordt, idem voor klap. Dan begint de servo/rib te torderen.
Maar ik wil eea zo instellen dat dit niet gaat gebeuren.

Trouwens, de servo´s zijn Graupner DES 587 BB MG.

full


Ik kreeg er maar 1 schroefje in
full


full


full


De LE krijg ik - vooralsnog - niet beter op de foto.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Peter.

full


Je kunt er nog voor zorgen dat de stang niet omhoog/omlaag kan.
Door een houtje onder en boven de stang teplakken.
Dat is namelijk het geval.

Han.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Horten XII

weer een mod.

up
full


neutraal
full


down
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi.

Ik had het niet over buigen of doorbuigen wat dan ook.
Ik had het over klapper!!! roeren.
Komt door dat de stuurstang geknikt is.
En dat wordt mede veroorzaakt doordat de bollink niet boven de scharnierlijn zit.
Dit samen met de knik werkt dus niet.
Geloof me.

Han

Klinkt als flutter, wat ik weet is dat dit ontstaat door teveel ruimte tussen de roer en vleugel.
 
Klinkt als flutter, wat ik weet is dat dit ontstaat door teveel ruimte tussen de roer en vleugel.

Nou, met name door speling in de scharnieren of de pushrod links. Maar niet door geknikte pushrods (tenzij het erg dun materiaal is natuurlijk). En ook niet door hevels die niet precies boven de scharnierlijn zitten (maar hoe verder daarvan af, des te meer eisen dit aan die pushrod links stelt)
 
Laatst bewerkt:
Horten XII

Moi Luitjes,

2x beits aangebracht. Vind het goed geslaagd.
De onderkant heeft het typische Horten-silhouet.

full


full


Nu nog de vleugel bedekken en dan 1x glitsa erover.

De linkervleugel weegt 404 gram, de rechter 407.
Met middenstuk in totaal 1616, zonder baterij en ontvanger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt als flutter, wat ik weet is dat dit ontstaat door teveel ruimte tussen de roer en vleugel.
Geen idee waar je dat vandaan hebt, maar dat is niet mijn mening. :rolleyes:

Flutter op de vleugel ontstaat door te weinig torsiestijfheid van de vleugel tov. de vliegsnelheid.
Flutter op de (rol) roeren ontstaat eigenlijk door hetzefde, alleen speelt dan niet alleen de torsiestijfheid van het roer zelf een rol, maar ook de stijfheid van de aankoppeling (splingvrij zijn van servo, stuurstang, en kwiklink-koppelingen).

Er zijn veel roer-uitvoeringen waarbij expres een (ruime) spleet is aangebracht om stroming van onder de vleugel naar boven te kunnen leiden, en die geen last van flutter hebben.

Gr. Dirk.
 
Geen idee waar je dat vandaan hebt, maar dat is niet mijn mening. :rolleyes:

Flutter op de vleugel ontstaat door te weinig torsiestijfheid van de vleugel tov. de vliegsnelheid.
Flutter op de (rol) roeren ontstaat eigenlijk door hetzefde, alleen speelt dan niet alleen de torsiestijfheid van het roer zelf een rol, maar ook de stijfheid van de aankoppeling (splingvrij zijn van servo, stuurstang, en kwiklink-koppelingen).

Er zijn veel roer-uitvoeringen waarbij expres een (ruime) spleet is aangebracht om stroming van onder de vleugel naar boven te kunnen leiden, en die geen last van flutter hebben.

Gr. Dirk.

Bedankt voor je heldere uitleg.
 
Ik kan er nog een beetje uitleg aan toe voegen.

Lift ontstaat overal, van voor tot achter rond een profiel.
Die lift is ook niet gelijkmatig verdeeld, de meeste lift wordt vooraan geproduceerd.

Je kunt je ergens boven / in het profiel een punt denken waar al die liftkrachten voor en na dat punt in evenwicht zijn. Dat is het punt waarvan we zeggen dat de lift aangrijpt.

Helaas verandert de verdeling van de lift bij andere invalshoeken. Daardoor ligt het aangrijppunt van de lift bij verschillende snelheden op andere plekken. Het aangrijppunt 'loopt' zeggen we wel. De veranderde liftverdeling is de oorzaak.

Als de lift van een vleugel voor het zwaartepunt ligt, heeft de vleugel de neiging de neus omhoog te draaien, en als die lift erachter ligt wil de vleugel juist de andere kant opdraaien.
Hoe harder je gaat vliegen hoe groter de krachten vleugel worden.

Kortom, als je (voor jouw vliegtuig) hard gaat vliegen, wordt de vleugel voorover gedraaid. Dat lukt het beste bij de tip, want dan zit de hele vleugellengte ertussen die verend kan draaien/torderen. Bij de wortel lukt dit niet, want het stabilo fixeert de boel.
Dat gaat goed tot de vleugel zover verend is verdraaid, dat de tip ondersnijdt (negatieve lift krijgt). Dan veranderen de krachten opeens, veert de vleugel weer terug, en begint het verhaal weer van voren af aan.
Als je maar hard genoeg vliegt kan dat elkaar zo snel afwisselen dat de vleugel in resonantie komt. Dat is een soort trillingssituatie die zichzelf versterkt. Als dat gebeurt heb je echt flutter, en dat kan je hele vleugel doen exploderen.

Het is niet de vraag of een vleugel gaat flutteren. ELKE vleugel fluttert ergens, zelfs een massief stalen vleugel. Alleen ligt de snelheid waarbij het gebeurt ergens anders.

Als je flutter nog eens mooi wilt bekijken (bemande kist!):

Gr. Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kortom, als je (voor jouw vliegtuig) hard gaat vliegen, wordt de vleugel voorover gedraaid. Dat lukt het beste bij de tip, want dan zit de hele vleugellengte ertussen die verend kan draaien/torderen. Bij de wortel lukt dit niet, want het stabilo fixeert de boel.
Dat gaat goed tot de vleugel zover verend is verdraaid, dat de tip ondersnijdt (negatieve lift krijgt). Dan veranderen de krachten opeens, veert de vleugel weer terug, en begint het verhaal weer van voren af aan.
Als je maar hard genoeg vliegt kan dat elkaar zo snel afwisselen dat de vleugel in resonantie komt. Dat is een soort trillingssituatie die zichzelf versterkt. Als dat gebeurt heb je echt flutter, en dat kan je hele vleugel doen exploderen.

Een voor mij nieuwe beschrijving van flutter, maar zonder meer plausibel.
Tot dusver baseerden alle flutter-verklaringen die ik ben tegengekomen zich op de roeren, hetzij op de ophanging, aansturing, of de balans ervan.
Overigens zou deze verklaring betekenen dat een sterk taps toelopende vleugel (zoals de Horten XII) er weinig last van zal hebben; de tip ontwikkelt relatief weinig lift omdat er weinig oppervlak zit, en de vleugel tussen tip en romp is veel breder en dikker dan de tip en kan de torsiekrachten dus goed aan.
De Yoda 2 meter die ik ooit had was een ander verhaal. Die flutterde letterlijk uit mekaar, maar die had dan ook van root tot tip een vaste koorde van plm. 12 cm...
 
Bart,

Dat je meer leest over flutter op het roer kan best kloppen.
Omdat een roer scharnierend is opgehangen en alleen door de stuurstang wordt begrensd in zijn bewegingen is dat een veel slapper deel van de constructie, en zal dus eerder met fluteren beginnen. Ook speelt mee dat een roer al in het dunnere deel van de vleugel zit, daardoor is het 'omsloten oppervlak' relatief kleiner, en dus ook de torsiestijfheid (lees ook in 2e alinea).
Door het roer te balanceren met een stuk(je) lood voor het scharnierpunt verander je enerzijds zijn massa (groter, en daardoor trager in resonantie) en anderzijds verwijder je de neiging om te gaan hangen (wat op zich al een neiging tot flutter veroorzaakt).
Goede kwaliteit van ophanging en aansturing verminderen dus de mogelijkheid tot flutter, maar hebben geen invloed op de ontstaansoorzaak.

Of een sterk tapse vleugel meer of minder last heeft van flutter durf ik niet zo te roepen. enerzijds heb je gelijk: hoe groter de tipkoorde, hoe groter de flutterkrachten. Maar anderzijds: torsiestijfheid is recht evenredig met het omsloten oppervlak (dus een geheel beplankte vleugel is [pakweg] 2x zo torsiestijf als een vleugel waarvan alleen de D-box beplankt is). Dus een vleugel met gelijk blijvende koorde ondervindt inderdaad grotere torsiekrachten, maar is er ook beter tegen bestand.
Welke van de twee het sterkst verandert/vermindert durf ik niet zo te zeggen.

Gr. Dirk.
 
Horten XII

Goedenavond allemaal,

de XII nadert stilaan zijn/haar voltooiing.

Bastiaandj: dit is de bedoeling.
Nog wat stickers plakken, 1x in de Glitsa en dat ´klaar is klaziena´

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het blijven mooie dingen die Hortens. Telkens weer.
Ook erg netjes gebouwd.
Ben benieuwd hoe hij vliegt.

Nog een advies: Je moet thuis die deuren eens staand monteren. Is veel makkelijker! :rolling:

Gr. Dirk.
 
Zal je toch gebeuren dat je die foto aan het nemen bent en dat er dan net een huisgenoot door die deur binnenkomt... :|
 
Horten XII

Dirk,

ik weet niet hoe de foto´s moet kantelen.

Hier nog een paar, nu met belettering

full


full


full


De zwarte letters halverwege de vleugelwortel zijn 2 streepjes met daartussen de letters ENTL = (entlassung) daar moet ik mijn wigje steken om de Multilock los te krijgen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Horten XII

goedenmorgen Luitjes,

starten: gaat met een elastiek en een soort van katapult.
full


Onderin de romp in de middenspant heb ik het buisje ingebouwd, daarin komt de pen dat aan sleepoog aan een elastiek zit. Het elastiek zit met een schroefpen (voor o.a. het vastzetten van bijv. een geit) in de grond.

full


De startprocedure is als volgt:

Pen in buisje, spannen, loslaten en de kist vliegt (als het goed is) recht over de plek waar het elastiek in de grond zit. Door de zwaartekracht valt pennetje eruit dan wel wordt eruit getrokken.

Op dat moment dan langzaam gas geven en up.

Een filmpje van de maiden: ik zal kijken wat ik kan doen, beloof niets.

Het is een klapprop welke zich naar achter ´invouwt´. Bij gas geven klapt de prop door de middelpuntvliegende kracht uit en loopt de prop vrij van de achterkant. Het is dus een duwprop.

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Horten XII

Hallo Ton,

Dick Schipper kan hier meer en beter over uitleggen. Wellicht dat hij ´enige uitleg´ wil geven?

waarom geen startelastiek of motor inbouwen in de ASW?

Allereerst dit: de Horten XII is speciaal ontworpen en vliegt als een Charter zo gemakkelijk.

Ten tweede, wat ik van Hortens begrijp - en aerodynaisch is het best erg lastig en ingewikkeld - is dat vanwege de/het speciale vleugel/vleugelprofiel, wat nodig is omdat het ding anders niet vliegt of over een vleugel wegvalt etc. etc., een bepaalde aanvangssnelheid moet hebben, welke niet bereikt wordt middels wegwerpen en/of puur motorvermogen. Terzijde, het is ook niet te vergelijken met de stealth B2 omdat die zonder computers niet vliegt.
Als je interesse hebt, enkele links

1. Flugsteuerung
2. http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19640014908_1964014908.pdf
3. aerodesign.de
4. Startseite

Los van het vleugelprofiel vergelijk ik het maar met een jet op een vliegkampschip. Als de landingsbaan maar lang genoeg is, gaat het allemaal op eigen kracht; zoniet, even een ´trekje´ nodig.
Naar ik begreep, hadden de Hortens in WW2 a) motoren en b) landingsgestel.
De allereerste Horten was echter een zwever, bij mijn weten zonder motor, die van de Wasserkuppe werd gegooid. Het ging geloof ik niet echt goed en men heeft het ding maar in de brand gestoken omdat berg-af weer een hoop moeite was.

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top