Bouw J-class Hanuman

Spanten langs de onderzijde van je bouwplank vastschroeven, kun je de bouwplank losmaken en je spanten draaien om ze uit de romp te verwijderen ;)

Ik heb bij deze methode eens alle spantjes behalve de spiegel ingetaped met dozentape.
de spiegel zat trouwens tegen een spant op de bouwplank, en zat ook vrij los.
na het glassen en plamuren van de romp kon ik deze er met enige moeite zo afpakken.
Toen de binnenkant van een laagje glas voorzien, en ik had een romp :)

Vandaag heb ik weer wat verder gewerkt aan m'n romp. Ik heb m'n vriendin laten beslissen welke J-klasser het wordt, en ze heeft voor de Hanuman gekozen. Dit vind ik ook één van de mooiste dus het wordt dat schip:D.
Vandaag ben ik begonnen aan het roer gemaakt uit een stukje teak dat we hier nog liggen hadden. De spanten zijn nu ook vanonder vastgevezen zodat ik ze gemakkelijk los krijg als de romp af is.

Grt

Daar ben ik weer. M'n romp is zo goed als af, wat beplanking betreft toch. Hieronder enkele fotootjes om kort het verloop weer te geven;)

IMG_6643.jpg

IMG_6639.jpg

Ik heb de kiel er afgezagen en deze ga ik uit gips vormen zodat ik een mal kan maken om de loden kiel te gieten.
IMG_6656.jpg

Ik ben ook al begonnen aan de dekopbouw tijdens dat de lijm droogde.
IMG_6661.jpg

Aangezien ik morgen op reis vertrek met de grote boot en ik daarna vakantiewerk doe zal er een tijdje niet zo veel gebeuren buiten nog wat schuren enzo.
Ik zou wel al een zender willen bestelen is deze goed voor mijn doel? Ik wil de genua en het grootzeil apart kunnen bedienen.

Groetjes

Wordt al een heel schip!!
Welke tekeningen gebruik je??.
De Hanuman is gemaakt van een spanten plan van de Endeavour II.
Het roer hoef je niet groter te maken dan het orgineel, ik heb gisteren getest ( zie mijn site) en de romp draaid bijna om zijn as met een gewoon roer.
Ik neem aan dat je foto's hebt van de Hanuman??, nee??
mail maar even je adres naar js.kraak@quicknet.nl dan stuur ik wel een cd met foto's.
Hij heeft namlijk hier in de haven gelegen voor proefvaarten, dus heb ik veel foto's.

Voor de zender zou ik een f14 of een fc-16 van robbe nemen.
Deze kun je goedkoop kopen op Ebay.de.
Je kunt dan hierin een Genua module plaatsen, wat het verstellen en trimmen van de genua makkelijk maakt.
En als je dan nog wilt varen zonder dat je last hebt van anderen die ook op de 40Mhz zitten , dan plaats je in de zender een Assan 2,4Ghz module en je kunt altijd varen zonder storingen ( te koop bij hobbyking China)
Ik gebruik zelf de Fc-16 met een assan module .
Hierin zit voor mijn genua een "genuamodule".
Het een navystick (robbe) kan ik tegelijk de genua en grootzeil bedienen en eventueel los van elkaar trimmen.
De twee fok heb ik op de winch van het grootzeil zitten.

Laatst bewerkt:
De romp is eigelijk gebouwd volgens een plan van de enterprise aangezien deze de enige tekeningen waren die ik vond die werkbaar waren. Het dek wordt echter zoals die van de Hanuman (vrij leeg dus).
Is zo'n grote zender niet wat overkill als ik maar drie kanalen moet hebben? De prijs van die Hobbyking zender is natuurlijk wel verleidelijk. Zoals ik het zie is m'n genua heel simpel te bedienen met een Hitec winch welke je een doorlopende lus laat maken waarop je aan elke kant een schoot vastmaakt die je via een dekdoorvoor (langs elke kant 1) aan je schoothoek vastmaakt. Dan werkt de genua eigelijk zoals op een echte boot. Of dit in de praktijk ook zo zal werken zien we dan wel, als het niet werkt dan is er nog de mogelijkheid om de doorlopende lus langs het dek te laten lopen en daar de schoothoek op vastmaken met een enkele schoot. Dan verlies je wel wat schaal natuurlijk...
Het grootzeil ben ik er nog niet helemaal uit of ik deze ook met een winch of gewoon met een armservo zal doen.

de genua module zet via een switch het zeil in de stand "bakboord; midden ; stuurboord"en door de knuppel of schuif op de zender kun je hem dan trimmen.
Dit gebeurt door de rondloop die je wilt maken onderdeks.
al deze standen kun je op de print in de zender doormiddel van potmeters instellen.
mail even je email adress naar js.kraak@quicknet.nl, dan mail ik even de beschriving van dat module en je zult begrijpen hoe dit werkt.
ook is er een site: http://www.jt-yachtmodelle.de/tipps/index.html waar de beschrijving van de besturing van een model genua staat.

Laatst bewerkt:
de genua module zet via een switch het zeil in de stand "bakboord; midden ; stuurboord"en door de knuppel of schuif op de zender kun je hem dan trimmen.
Dit gebeurt door de rondloop die je wilt maken onderdeks.
al deze standen kun je op de print in de zender doormiddel van potmeters instellen.
mail even je email adress naar js.kraak@quicknet.nl, dan mail ik even de beschriving van dat module en je zult begrijpen hoe dit werkt.
ook is er een site: Tipps waar de beschrijving van de besturing van een model genua staat.

Bedankt Jan! Die site is wel heel handig. Ik heb beslist dat ik toch voor een Spektrum DX5e zender ga. Vooral voor de prijs dan. Als studentje moet je waar mogelijk wat besparen hé;). Met één van de schema's op die site moet het wel lukken.

Daar ben ik weer. Volgende week zijn de examens gedaan en kan ik weer verder bouwen. Ik heb nog een vraagje over de elektronica. Ik heb inmiddels de spektrum dx5e besteld. Nu wil ik kunnen wisselen tussen een genua en een fok. De fok heeft beduidend minder schootweg nodig dan de genua dus leek het mij handig om voor de fok de servoweg wat te verkleinen naar pakweg 50% van de normale servoweg. Met de dx5e gaat dit niet maar lukt dit wel met Zoiets? Of zijn er andere mogelijkheden?
Groetjes

Laatst bewerkt:
op jouw zender is de stelweg niet electronisch instelbaar.
Dus die adapter van simprop lijkt mj de juiste weg.
Als je dan een fok wilt gebruiken, gewoon dit modul er tussen en de winch is ingesteld in een kleiner weg.

op jouw zender is de stelweg niet electronisch instelbaar.
Dus die adapter van simprop lijkt mj de juiste weg.
Als je dan een fok wilt gebruiken, gewoon dit modul er tussen en de winch is ingesteld in een kleiner weg.

Bedankt Jan! Ik had al een vermoeden dat ik van jou antwoord ging krijgen ;)

Bedankt Jan! Ik had al een vermoeden dat ik van jou antwoord ging krijgen ;)

je kunt het module ook gewoon plaatsen met en de pulsdraad en schakellaar om te schaken tussen een langeschootweg of een korte.
Dan hoef je het er niet steeds er tussen te plaatsen.
gewoon de ontvangerpuls en naar het module en naar de schakelaar, en ook de uitgang van het moule naar de schakellaar.
Dan de middenpoot van de schakellaar naar de winch.
Ik hoop dat je deze uitleg begrijpt , anders moet ik er even een foto bijvoegen.

je kunt het module ook gewoon plaatsen met en de pulsdraad en schakellaar om te schaken tussen een langeschootweg of een korte.
Dan hoef je het er niet steeds er tussen te plaatsen.
gewoon de ontvangerpuls en naar het module en naar de schakelaar, en ook de uitgang van het moule naar de schakellaar.
Dan de middenpoot van de schakellaar naar de winch.
Ik hoop dat je deze uitleg begrijpt , anders moet ik er even een foto bijvoegen.

Ik denk dat ik het begrijp, je bedoelt dat ik een schakelaar tussen de module en de winch kan plaatsen zodat ik maar een knopje moet de verzetten om tussen de twee te schakelen. Dat zou wel handig zijn maar hoe dat precies moet weet ik niet goed (elektronica is niet m'n sterkste). Dus een foto mag altijd;)
Groet

Ik denk dat ik het begrijp, je bedoelt dat ik een schakelaar tussen de module en de winch kan plaatsen zodat ik maar een knopje moet de verzetten om tussen de twee te schakelen. Dat zou wel handig zijn maar hoe dat precies moet weet ik niet goed (elektronica is niet m'n sterkste). Dus een foto mag altijd;)
Groet

hier een schets.
de plus en mindraad gaan gewoon door, maar de pulsdraad via de schakellaar.
Probeer maar eens.

Even een kleine update. De romp zit in de epoxy met een matje van 40 gram en is nu wel vrij stevig. Vanaf dat het dek erop ligt zal het net een blok beton zijn. En het gewicht valt heel goed mee, ik zit rond de 800 gram (correctie net nog eens gewogen en m'n romp weegt net geen 500 gram :)) voor een romp van 1,31 meter. Ik zit wel met hier en daar een blaasje onder de glasmat die ik er maar niet uitkreeg tijdens het verwerken. Wat kan ik hier het beste mee doen? Schuren en plamuren?

Grt

Laatst bewerkt:
Open snijden opvullen met epoxy goed laten uitharden en dan bobeltje wegschuren dan pas je romp plamuren en schuren, anders zit je met een zachte plek waar geen epoxy zit.

Open snijden opvullen met epoxy goed laten uitharden en dan bobeltje wegschuren dan pas je romp plamuren en schuren, anders zit je met een zachte plek waar geen epoxy zit.

Oké, bedankt. Volgens mij zit er wel epoxy achter maar door de vele rondingen van de romp bleef het matje niet goed zitten op sommige plaatsen.
Wel leuk dat we al met een aantal zijn die een J-Class bouwen:D

Ik zit wel met hier en daar een blaasje onder de glasmat die ik er maar niet uitkreeg tijdens het verwerken. Wat kan ik hier het beste mee doen? Schuren en plamuren?

Grt

Hoi Philippe,

Zijn het blaasjes of is het een lege ruimte onder de mat omdat de romp daar een kuiltje heeft?
Blaasjes zijn bultjes die je weg moet schuren, je kunt het ook met plamuur vullen.
Als het kleine ruimte onder de mat is zou ik er niets aan doen, waar nog plamuur nodig is plamuren gronden en af spuiten in de kleur.
Als je met epoxy hebt gelamineerd en er zijn plekken waar de glasmat niet helemaal blijft zitten, laat het lekker aanstijven en naar een uur of twee plakt de epoxy behoorlijk druk dan waar de mat nog los zit/luchtbel aan.
Je zult zien dat het dan wel blijft vast zitten.

O, ja, werk met lamineren met een plamuur rubber en niet met een rolletje.
Met een rolletje breng je veel te veel op.
Maak de glasmatten op maat, smeer dan de romp in met epoxy (gebruik hier voor een goedkopen platte kwast, kan je hem na gebruik weg gooien) leg de mat er op en je zal zien dat de mat al aardig doorzichtig woord, waar dat nog niet is giet je er wat epoxy op en gebruik om het uit te struiken het plamuur rubber.
Plamuur rubber vormt zich mooi naar de romp.
Door een plamuur rubber te gebruiken druk je alle lucht onder de mat vandaan en gebruik je ook niet te veel epoxy.
Door de romp eerst in te smeren met epoxy heb je ook veel minder kans op lucht onder de mat.

Groet Jan...:bye:

Laatst bewerkt:
Bedankt Jan, maar je komt net even te laat daar ik dit dinsdag al gedaan had. Ik had een instructie van op youtube gevolgd en ik heb zowat een combinatie gebruikt van alle tips. Inderdaad met zo'n flexibel spateltje de epoxy uitgewreven. Maar ik heb vooral lege ruimtes op de plaats waar de kiel overgaat in de romp. Dus in de bocht. Maar al bij al valt het nog heel goed mee. Ik heb de losse glasmat nu al losgesneden en die ga ik dan opvullen met epoxy, schuren en dan plamuren en nog eens schuren. Het komt wel goed:D.

Grt
Philippe

Back