Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

Dag Willem,

ben ook al aan't zoeken geweest maar vind er ook niets over.
Er zijn zojuist 2 van zulke stoppen(30mm besteld).Wil er wat proeven mee doen.
Morgen gaan kijken voor een pak van 6 cellen NmiH,7,2V en 5000mA.
Dit pak moet ik dan splitsen.3,6v per schaats.
Dan heb ik ongeveer een 5h vaartijd.Is langer als bij voorgaande modellen.Daar werd gebruik gemaakt van de pompen van N Bruggen(12V),maar die gebruik ik niet meer,omdat dit systeem een pak goedkoper is.
Grtjs,Marc.
 
De buisjes voor de afsluitrubbers gelijmd.
Een beetje vet a/d rubbers gedaan en deze schoven makkelijk in de buisjes.
Het is nu nog enkel de ballasten nog gieten(4stuks) en dan is het karkas v/d boot klaar.
Watertesten gaan duidelijk maken waar er nog moet aan gewerkt worden.
Eenmaal alles dicht,een paar tetsduiken doen met het nieuwe ballastsyteem.
Als dit allemaal ok is,kunnen we verder met de grijper en de opbouw ervan.
Tot zover.
Grtjs,Marc.
PB271773.JPG
PB281774.JPG
PB281775.JPG
PB281776.JPG
PB281777.JPG
 
Weer een beetje verder.
Vandaag de gietmal aangepast.
Openingen tussen de schaatsen opgemeten voor het juiste gewicht te kunnen bepalen.
LxBxHxsg(lood).Dan kom ik uit op 758gr in een volle mal.Daar wordt een 3%van afgetrokken voor het bovendrijvend vuil.Dit wordt eraf geschept.
Er komen 2 vuren houten blokjes tegen geklemd voor het gieten.Dit verbrand wel eenmaal het vloeibare lood erin vloeit.Doch het stollen van het lood gaat erg snel.Alvorens te gieten gaat de mal eerst met een gasbrander verwarmd worden zodat het lood niet al te snel afkoeld.Na stollen ,de blokjes los en de mal omkeren en de ballsten vallen er zo uit.Dit gieten is voor de 2 vaste ballasten tussen de schaatsen v/d boot.
De mal is gemaakt uit 10mm dik alu.Hierop zijn dan de alu L-profielen gemonteerd met rivetten.
De mal wordt wel 100% waterpas gelegd.
Enkele foto's.
Grtjs,Marc.
PB281779.JPG
PB281780.JPG
 
Dag Marc,
Waar verkopen ze die rubber doppen? Zou ze willen proberen in mijn stroep, die nog altijd lek is als een zeef en stof staat te vergaren.
grtn,
Hendrik
 
Dag Hendrik,

ze worden verkocht bij elke apotheker(drogist).
Het zijn de spuiten van 60ml.De prijs per stuk is ongeveer 80cent.
Ben zelf ook blij dat deze zo goed afsluiten.
Grtjs,Marc.
 
Laatst bewerkt:
Dag Hendrik.
Je meet de opening tussen de schaatsen op,L,B,H.
Om nu te weten hoeveel lood je moet nemen om te smelten,doe je als volgt.Lengte x breedte x hoogte x sg(11,3).De sg is het soortelijk gewicht van lood.
De 2 zijdelingse vaste ballasten zorgen dat je boot perfect horizontaal ligt,in de breedte.
Met de vaste ballast aan de voorkant breng je de boot bijna horizontaal in de lengte.Met het achterste trimlood(verschuifbaar) kan je de boot verder uittrimmen.
Grtjs,Marc.
 
In afwachting van het lood gieten in de mal,nu aan de aansluiting van het ballastsyteem gewerkt.
Had nog een verpakking v/d Gamma liggen.2 aansluitnippels voor compressoren.De verpakking koste iets van 3euro.Bij nader inzien kon ik ze wel gebruiken,maar moest het tegenovergestelde hebben.
Dan maar aanpassen.De eerste nippel afgesneden zodat het afgesneden deel in het gat v/d nippel kon.Dit paste met wat kracht erop te zetten.Dan worden ze gesoldeert.Het gekartelde deel is voor de dikwandige silicone darm over te schuiven.Daar de nippel gekarteld is,is het heel moeilijk voor het darmpje er terug af te halen.Dit is dus wel waterdicht bij verhoogde druk van buitenaf.
Een stukje afvalbuis genomen en daar een gaatje van 9mm in geboord.Dan met een tap van M10 draad getapt.Met een klein beetje kracht kan de nippel met een sleutel ingedraaid worden.
De nippel wordt van buiten naar binnen erin gedraaid.Met een klein beetje vlas en vet,is dit 100% waterdicht.Zo komt er voor elke spuit één aansluitnippel,anders is de watertoevoer te klein.Deze kunnen bij eventuele wekzaamheden er gewoon uitgedraaid worden.
Het is moeilijk om de nippels er van binnen in te draaien,daarom langs buiten.
De foto's van zojuist.
Grtjs,Marc.
PB281782.JPG
PB281783.JPG
PB281784.JPG
PB281785.JPG
PB281786.JPG
PB281787.JPG
PB281788.JPG
PB281789.JPG
 
Bedankt Willem en Henk.
Het aansluiten v/h ballastsysteem loopt niet zo vlot als ik dacht.
Wist dat dit een moeilijk punt zou zijn.
Ben er vannacht tot 4h vanmorgend aan bezig geweest en ben er niet tevreden over.
Ik zal er wat foto's van maken,van het probleem ,en misschien dat jullie hier een oplossing voor weten.
Tot zo.
Grtjs,Marc.
 
Moet binnen een uurtje bij de longarts zijn ter controle.
Dus nog eventjes geduld.
Dan komen de foto's eraan.
Grtjs,Marc.
 
Rustig en voorzichtig aan Marc.
Vandaag weer wat onderdelen besteld voor de Tesselse Stroep ;)
o,a led houders , ook de regelaars en de vertraging motor zijn onderweg
Grt Willem
 
Terug van bij de longarts.
Hele verbetering tov vorige consultatie.Ben hier zeer blij mee met deze uitslag.
Nu het probleem a/d boot,waarmee ik te kampen heb.
De gesoldeerde nippels was een zeer goede oplossing,maar helaas bleek de gekartelde kant veel te lang te zijn.Kon er met geen mogelijkheid de silicone darmpjes op aansluiten.Er is veel te weinig plaats in die 100mm romp om daar je 2handen in te steken.Ook dat de uitgangen v/d spuiten en de gekartelde nippel bijna tegen elkaar kwamen(na meten met de schuifmaat).Had nog andere nippels liggen van G-Force.Deze zijn met M5 voorzien.Hier had ik de mogelijkheid om ze langs binnen erin te draaien.Het zekeren gebeurd dmv een contramoer op de buitenkant.
Nog een probleem wat zich voordoet.De uitgangen v.d spuiten zijn een beetje conisch.Hier moeten klemmetjes op gezet worden,tegen het loskomen door de druk v/d 2pistons.
Deze handelingen moeten allemaal in de romp gebeuren.Met je 2 handen erin heb je zo goed als geen plaats meer om erin te werken.
Dit alles maakt het bij de bouw v/d Stroep,het moeilijkste onderdeel.
Bij de grotere modellen van 125mm doormeter is dit allemaal zo geen probleem,maar bij de 100mm wel.
Na 60 bootjes van 100mm bebouwd te hebben is dit altijd een probleem geweest.Ook met de slangenpompen.
Ik ga de foto's in 2 keer posten.
Grtjs,Marc.
PS,leuk te horen Willem,dat je boot ook vooruitgang boekt.
PB291801.JPG
PB291800.JPG
PB291791.JPG
PB291796.JPG
PB291798.JPG
PB291799.JPG
 
Sluit ik mij bij aan bij het goede nieuws, nog een gevolg van Covid soms.
Bij mijn vrouw is dat nml het geval, dagelijks aan de puffers en ook onder controle van longarts.

Voor de slang pilaren/nippels. ?
qua afmeting van het geboorde gat., daar paste de slang/darm met nippel er aan niet meer doorheen.?
Met zo als nu is, is het klaar vanzelf.

Grt Willem
 
Bedankt Henk en Willem.
Is het gevolg van 50j roken.Nu een jaartje gestopt en een zeer grote verbetering.Genezen doet het nooit meer(COPD),maar met puffers is het doenbaar.Heb zelfs de moed om terug a/d duikboten te werken.Is wel een tijd anders geweest.
Begin hoe langer hoe meer zin te krijgen in deze bouw.Het is misschien een zeer eenvoudig duikbootje(volgens sommigen gemaakt van wc buizen),maar dit is het echt niet hoor.Er komt redelijk wat bij kijken.Dit maakt het juist zo aantrekkelijk in die bouw.
Eerst de rest v/d foto's.De laatste foto is met volle ballast ingenomen.
Daarna zal ik nog wat uitleg hierover geven.
Als jullie een betere oplossing weten,dan hoor ik het zeker graag.
GrtjsMarc.
PB291797.JPG
PB291807.JPG
PB291805.JPG
PB291806.JPG
PB291803.JPG
 
Back
Top