Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

Bedankt Jinny,voor de reactie.
Goede vraag van jou.
Door het ballastsysteem in de horizontale positie te plaatsen,zou de boot bij het voltrekken v/d spuiten in een kleine langse onbalans kunnen komen.
Het duikbootje is eigenlijk gebasseerd op het T-stuk.De boot hangt als het ware aan het opstaande stuk.
De meeste van die bootjes waren voorzien van een slangenpomp met baxterzak.De baxterzak van 100ml was opgehangen in het verticale deel v/d boot.Hierdoor zat de overige lucht altijd boven in de baxterzak.Dit werkte voortreffelijk,met uitzondering van dat de lucht boven in de zak samendrukbaar was.Hierdoor was het een beetje zoeken om de boot een tijdje in zweefpositie te kunnen houden.Maar het was mogelijk met de Stroep.Met een baxterzak in een liggende positie zou dit bijna niet mogelijk zijn,door de lucht die zich kan verplaatsen.
Daarom in een verticale positie.
Grtjs,Marc.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist nog wat materialen in de Gamma gehaald.
Klemmetjes en een stuk VOB draad van 1,5 mm.
Deze draden gaan voor de + en -v/d ledverlichting in een cirkel op de led beentjes gesoldeerd worden.Tevens een afscherming v/d tussenliggende draad.
Ga ook nog wat van het tooltje laten zien voor de siliconen darmpjes haaks te kunnen snijden,zodat deze tegen het grondvlak v/d spuiten kunnen gelijmd worden.
Foto's komen eraan,maar moet eerst nog naar de maandelijkse vergadering van onze modelboten club vanavond.
Grtjs,Marc.
 
Vandaag Zondag en niet zo heel veel aan de boot gewerkt.
Heb de leds samen met de ledhouders in de frontplaat geplaats.
Dan een ring rond een leeg blikje gedraaid om alzo een cirkel te krijgen.De ring is VOB draad van 1,5mm.De eerste ring is voor al de + v/d leds(lange beentjes).Tussen elke led krimpkous geschoven.Werden er pas op geschoven nadat een beentje gesoldeerd was en afgekoeld.
De +kant v/d ledjes is nu klaar.Was moeilijk daar ik een te dikke soldeerbout heb.
Alvast wat foto's.
Grtjs,Marc.
PC031847.JPG
PC031848.JPG
PC031849.JPG
PC031850.JPG
PC031851.JPG
PC031852.JPG
PC031853.JPG
PC031854.JPG
 
Tweede kring v/d leds ook gedaan.Moest alles redelijk vlak houden zodat de frontplaat ruimschoots past in het techrek.Moet enkel de kontakten nog wat verzegelen.Dan kan de weerstand er ook op,op de plusdraad van de accu.
Heb wat foto's gemaakt v/h tooltje.Hier kan je perfekte haakse stukjes silicone darmpjes mee snijden.De kleinste maat dat kan gesneden worden is 1,5mm.
Het is een alu plaatje met 2 messing buisjes op gelijmd met een spatie van de dikte van een carrosserie mesje.Ook zit er een regelbare aanslag in.Het darmpje wordt dan tot tegen de ingestelde aanslag geschoven.Dan doorsnijden(gewoon van boven naar onder duwen,snijden is niet nodig).
Moet deze darmpjes haaks snijden voor onder de spuiten te lijmen.Met een gewoon mesje los met de hand gesneden,dan zijn ze een beetje rond gesneden omdat het silicone ingedrukt wordt.Dit kan dus in het buisje niet.
Foto's zeggen meer dan woorden.
Grtjs,Marc.
PC041855.JPG
PC041856.JPG
PC041857.JPG
PC041858.JPG
PC041859.JPG
PC041860.JPG
PC041861.JPG
PC041862.JPG
PC041863.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de foto van de led aansluitingen binnengehaald en een goed bekeken.
Bij diverse soldeerverbindingen ligt het soldeer als een bolletje op de massieve draad.
Dit betekend, dat het soldeer niet is doorgevloeid, maar geplakt zit op de draad.
Dit is een onbetrouwbare verbinding.
Als ik u was, dan zou ik nogmaals de verbindingen nalopen met een hetere of zwaardere soldeerbout.
Het soldeer moet mooi vloeien over de dikke draad.
Succes. Henk.

Overigens, de slangensnijder vind ik een mooie oplossing.
 
Bedankt Henk,voor je reactie.
Idd,op sommige plaatsen zit er een bolletje soldeer op de koper draad.
Het komt door de soldeerbout(is wel 100Watt,maar met een ronde bek).Zou er eentje moeten hebben met een punt.Is dit dan de juiste?Sorry Henk,maar solderen is niet mijn sterke kant.
Fijn dat je mij er attent op maakt.Achteraf zou ik dan toch problemen hebben gekregen met verbindingen die los gaan.
Leuk dat je het slangensnijder tooltje een mooie oplossing vind.
Grtjs,Marc.
 
De bout is zwaar zat.
Nu alleen nog de bout na het smelten van het tin langer op het werk houden, 3 tot 5 tellen, eventueel nog wat tin toevoegen, het tin vloeit nu mooi door.
Alleen harskern soldeer gebruiken en NOOIT soldeervet of -water, S39, gebruiken. Op termijn wordt de verbinding opgevreten.
Indien je bang bent, dat de hitte naar de led gaat, op de draad van de led een zelf klemmend pincet zetten on de warmte af te voeren.
Succes. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Hier kan ik wat mee.
Had een beetje schrik dat de leds zouden te warm worden.
Mooie oplossing van het pincet op het beentje v/d led.
Weer wat bijgeleerd.Supper!
Bedankt Henk.
Grtjs,Marc.
 
Soldeerpunten allemaal overlopen.
Bleken er toch enkelen los gekomen.
Is nu veel beter als eerst.
De schakelmodule voor de ledverlichting zit nu ook in het voorste rechrek.Moet enkel nog de keramische weerstand doen.
Aan de achterkant v/h techrek komen 4draden v/d motoren naar buiten en 3 die naar de ontvanger gaan.Er komen enkel nog de bedrading bij v/d accu.
Dan is het voorste rek klaar.
Enkele foto's.
Grtjs,Marc.
PC041864.JPG
PC041865.JPG
PC041866.JPG
PC041867.JPG
 
Voor Henk.
Is veel beter,maar bij sommige was het moeilijk daar de krimpkous tegen de beentjes zat.
De draadjes zitten nu wel allemaal vast.Met deze soldeerbout is het moeilijk.zou er eentje moeten hebben met een punt,dan kan het beentje en de draad gelijk verwarmd worden.Deze soldeerbout heeft een ronde punt.
Nogmaals dank Henk.
Grtjs,Marc.
PC041870.JPG
PC041871.JPG
 
Inderdaad stukken beter.
Ook met minder goed gereedschap kun je met de juiste werkwijze een goed resultaat bereiken.
Goed gereedschap is mooi, maar als je er niet mee kunt omgaan, dan is het resultaat bedroevend.
Mooi werk, je kunt nu vertrouwen op de verbindingen.
Groet. Henk.
 
Bedankt Henk.
Is mooi dat je hier kan leren van mede forumleden die een geweldige kennis van technische zaken hebben.
Grtjs,Marc.
 
Ik gebruik al enige jaren een Weller Magnastat.
Boutje is 50W en ik soldeer er vrijwel ales mee.
24V dus ik knoop het aan iedere 24V waar ik het boutje gebruik.
Gaat ook mee het vliegtuig in.
De originele loodzware trafo van Weller heb ik nooit gekocht, als ik geen 24V heb dan gebruik ik een schakelend DINrail voedingkje...
 
Vandaag eventjes geoefend met solderen.
Henk z'n raad opgevolgd en gaat nu stukken beter.
De weerstand is ook gesoldeerd op de + zijde v/d leds.
Enkel nog de +draad v/d leds in de Wago klem en dan is het voorste techrek klaar.
Indien tijd vandaag ga ik kijken voor NmH 5000mA cellen.
Weer wat foto's.
Grtjs,Marc.
PC051873.JPG
PC051874.JPG
PC051875.JPG
 
Laatst bewerkt:
Back
Top