Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

Alleen de twee parallel geschakelde diodes in de toevoerleiding van de motor.
De diodes over de schakelaars moeten blijven zitten.
Groet. Henk.
 
Gdavnd,

vandaag rustig verder gedaan met de bouw.
De 2 dibond plaatjes zijn gezaagd,geschuurd en met de priem bewerkt.
Deze plaatjes dienen om de lege ruimte tussen de T-stukken v/d schaatsen op te vullen.
Op deze plaats kan m'n makkelijk komen vast te zitten.Vandaar de plaatjes.
Moet er nu nog 2 pvc zadels voor maken zodat dit ook weer demonteerbaar is.
Ook vandaag de componenten gehaald voor de sturing v/h ballastsysteem.
2 micro schakelaars(wissel)(aan/aan) en 2 diodes.
Moet nu eens kijken hoe ik deze schakelaars het beste kan opstellen,daar ik boven op het ballastsysteem zeer weinig plaats heb.
Enkele foto's weer.
Grtjs,Marc.
PC281945.JPG
PC281946.JPG
PC281947.JPG
PC281948.JPG
PC281949.JPG
PC281950.JPG
 
Ben er weer na een korte time out.
Heb het achterste techrek moeten aanpassen.Bij het vergrendelen v/d bajonetsluiting duwde het techrek tegen de spuiten v/h ballastsyteem.De pvc afstandsbussen en de draafstangen moeten inkorten met 8mm.Nu past alles zeer juist.
De pvc zadels voor in het T-stuk zijn ook verlijmd.Enkel nog de ronding voorzien.
De dibond plaatsjes ook nog wat moeten aanpassen.
Verder aan't kijken hoe ik de behuizing v/d Sony camera kan plaatsen op het voorste dekstuk.
Schema is ook klaar voor de sturing v/h ballastsysteem.De micro schakelaars zijn al voorzien van de diodes.Nu moeten ze nog geplaats worden.
Tot zo ver.Enkele foto's.
Grtjs,Marc.
P1051957.JPG
P1051958.JPG
P1051959.JPG
P1051960.JPG
P1051961.JPG
P1051962.JPG
 
Vandaag weer een klein beetje verder kunnen doen a/d bouw v/d boot.
De dibond plaatjes zitten nu ook dmv een vijs en moer,op de pvc zadels(deze weer met secondenlijm op de T-stukjes gelijmd).Hier kan dus niets meer achter blijven haken.
Dan van een oude action cam,het onderstel aangepast voor de onderwaterbehuizing v/d Sony camera.Met het originele onderstel van Sony,kwam de camera veel te hoog op het voorste dekstuk te staan.Nu gaat dit aangepaste onderstel op het voorste techrek gemonteerd worden dmv 2mm vijzen en moeren.Dit onderstel kan nu ook dienen voor de Olympus camera.Het verschil in gewicht v/d camera's wordt door de achterste schuifbare ballast opgevangen.Er wordt dan bij de lichtere camera een klein ballastsegmentje in de rails bijgeschoven.Deze rails moet ik ook nog maken en monteren op de onderzijde v/d Stroep.
Nog enkele foto's.
Grtjs,Marc.
P1071963.JPG
P1071964.JPG
P1071965.JPG
P1071966.JPG
P1071967.JPG
P1071968.JPG
P1071969.JPG
 
Camera opstelling op het voorste techrek is klaar.
Moest het hele vooste dekstuk demonteren voor de basis v/d camera op het voorste dekstuk te monteren met 4X 8mm vijsjes en moertjes van M2.
Dit is nu goed bevonden voor de Sony en Olympus camera.
De glazen afsluitpoort v/d Sony camera is 6mm glas met een zwarte coating a/d achterzijde.Het midden is vrij voor de lens v/d camera.Deze behuizing is drukvast tot 7bar.Zo diep kan de Stroep niet,maar heb zo een zekerheid dat er niets met de camera gebeurt.
De olympus TG7 camera is van z'n eigen tot 15m waterdicht.
Ook al een proef gedaan met 1000lumen achter de camera.De achterzijde v/d glaspoort laat totaal geen licht door.
In de Sony camera zit een SD kaartje van 128GB in.
Enkele foto's van vanavond.
Grtjs,Marc.
P1081970.JPG
P1081971.JPG
P1081972.JPG
P1081973.JPG
P1081974.JPG
P1081975.JPG
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Marc,

Weer heel veel gedaan zie ik, veel techniek op en in de Stroep.
De proefvaart is niet zo heel ver weg meer in tijd denk ik. ;)

Grt Willem
 
Gdmgnd Willem.

Moet nog altijd de voorste en achterste ballast gieten.Ben eigenlijk nog aan't wachten op wat beter weder.Het heeft de afgelopen dagen elke dag geregend hier.En nu sneeuwt het weer.Dus,maar wat wachten op een droog moment.Moet ook zeer voorzichtig zijn met die looddampen bij het smelten.
Eenmaal de ballasten op z'n plaats,kunnen we gaan proefduiken.Er is nog veel werk a/d boot,maar ben reuze benieuwd hoe het duiksysteem gaat werken op een metertje of 8.Dit kunnen we al testen nog voor de boot klaar is.
Ik neem rustig de tijd om a/d boot te werken,gezien m'n gezondheids toestand.
Grtjs,Marc.
 
Laatst bewerkt:
Gdavnd,

vandaag bij het oud ijzer v/d buurman,een alu profiel gevonden en gevraagd of ik het mocht gebruiken.Was geen probleem.Dit profiel kwam uit een oud TL armatuur van een bedrijf.
Dit was juist wat ik nodig had voor het achterste schuifballast.
Een proefstukje op de afkortzaag gezaagd.Dan in de bankvijs dmv een buis een kleine ronding aan gegeven.Deze ronding heeft de juiste ronding v/d romp.
Een stukje alu profiel v/h armatuur ga ik nu gebruiken om het trimballast te gieten.Zodoende zijn er dan 2 gleuven in het ballast.Dan het ballast in de bankvijs van een ronding voorzien,zodat dit dan gewoon in het profiel kan geschoven worden.Het juist gevormde profiel wordt aan de onderzijde v/d romp gelijmd(achterzijde boot).
Eventuele trimstukjes of andere gewichten (verschil in camera gewicht),kunnen dan makkelijk verwisselt worden of bijgeschoven.
Alvast enkele foto's.
Grtjs,Marc.
P1081976.JPG
P1081977.JPG
P1081978.JPG
P1081979.JPG
P1081980.JPG
P1081981.JPG
P1081982.JPG
P1081983.JPG
 
Vandaag het voorste en achterste techrek met elkaar verbonden dmv de 2 voedingsdraden.
Tevens de 2motoren,ledverlichting en het ballastsyteem op de ontvanger aagesloten.
Wil nu graag een proef doen met een volledig werkende boot.Voor de eerste duiken maak ik voorlopig gebruik v/d 40MHz zender en ontvanger.Eenmaal alles naar behoren werkt,komt de 27MHz erin.
De boot is wel nog niet helemaal klaar,maar het duiken en varen kan wel al.
Bij de vroeger gebouwde modelletjes vd Stroep,gebruikte ik altijd de Bruggen slangenpompjes van 200ml/min bij 12V.De boot draaide op 7,2V.Het ballasten duurde veel te lang.Ook de boot een tijdje in zweefpositie houden was een probleem.Vandaar dit nieuwe duiksysteem.Er kan veel accurater mee gedoseerd worden.Dat kon met de slangenpompjes niet.
Ben reuze benieuwd hoe het duiksysteem het gaat doen bij een belasting onder water.
Nog enkele foto's v/d aansluiting .
Grtjs,Marc.
P1091984.JPG
P1091985.JPG
P1091986.JPG
P1091987.JPG
 
Zo,de boot is klaar voor z'n eerste proefduik.
Alles werkt naar behoren.Maar......
Doe de ledverlichting aan en zie dat de winkelier mij 4 verkeerde leds heeft meegegeven.Moet koud licht(helder)zijn en hij heeft er 4 bijgedaan die warm(geel)zijn.Nu moet de hele frontplaat gedemonteerd worden zodat ik ze kan vervangen.Heb de leds niet eerst uitgetest.Fout van mij.
Het is ook een kluwen van draden in de romp.Na een paar testduiken eens kijken hoe ik dit kan reduceren.Voor de rest ben ik er zeer tevreden over.
Na die testduiken al die mankementen oplossen en dan kunnen we beginnen a/d ballasten ,de micro schakelaars voor het ballastsysteem en de kleine grijper.
Morgen kijken voor het juiste ballast toe te voegen in afwachting van de gegoten ballast.
Kijk er naar uit.
Grtjs,Marc.
 
Goedemorgen Marc,

Indrukwekkend dit alles, heel benieuwd naar je testen. (ijs bijltje mee denk ik)
Hoezo naar 27Mhz overschakelen eigenlijk.?
Ik heb nog wel zo'n setje liggen trouwens, mijn 1ste besturing set een Robbe Kompakt .
Maar wel 2 kanaals en minstens 45 jr oud denk ik.

Groet Willem
 
Goedemorgen Willem,

kan het buitenaqaurium redelijk ijsvrij houden dmv een beluchter.
Met een 4OMHz haalde ik een 5m diepte.Met een 35MHz een 6m(mag hier niet,is voor het vliegen).
Met een 27MHZ kom je een stuk dieper.
M'n collega die hier een Stroep aan't bouwen is,wacht ook vol spanning af,hoe het ballastsysteem het gaat doen.
Er is veel tijd en moeite gestoken in deze boot.Hoop dat het een beetje gaat lukken.
Grtjs,Marc.
 
P1101993.JPG
Goede avond,

zojuist al een kleine test gedaan in het aqurium(op m'n werkbank).Wilde graag weten wat voor een effect de nieuwe straalbuisjes hadden.De Stroep is nu extreem juist te sturen.Het water wordt nu zeer mooi gekanaliseerd met een zeer hoge werkingsgraad.Bij de vroegere modellen ging er zeer veel verloren door de ronde buisjes.
Heb nu ook kunnen bepalen hoeveel gr lood er moet gesmolten worden voor de voorste ballastplaat.
Tevens het ballastsysteem al kunnen testen.4sec en de Stroep gaat naar beneden.Het dalen afremmen gebeurt onmiddelijk.Tevens blijft de boot zeer lang in zweefpositie zonder tussenkomst v/d zender.Door toevoeging van warm water,reageerde de boot onmiddelijk met een daling.Sg van warm water is kleiner als koud water.Een zeer klein tikje v/d stik en de boot zat weer op z'n diepte.
Dit is welliswaar in het kleine aquarium,maar verwacht geen problemen in het open water.
Ook al de doorvoeren en verlijmingen zijn waterdicht.Totaal geen condens in de boot.
Ben blij met al die veranderingen a/d Stroep.
Alvast de foto's van het testen v/d straalbuisjes.
Heb ook enkele foto's v/d boot in ondergedoken toestand.
Ga ze wel in 2x posten.
Een fijne avond en grtjs,Marc.
P1101991.JPG
P1101992.JPG
P1101994.JPG
Bekijk bijlage 566729
 
Laatst bewerkt:
Back
Top