Bouw Krick Rhonbussard schaal 1/4

Ik was toe aan een volgende uitdaging als herintredende bouwer/ vlieger.
Via Marktplaats een 30 jaar oude Krick kit van een Rhonbussard gevonden en gekocht.
Ben begonnen met de rechter romphelft.
IMG_0550.JPG
IMG_0553.JPG
IMG_0554.JPG

Leuk, ooit solo op gekomen. Bij Franse zomer temperaturen hele einden duwen, terug na elke landing. Altijd ver weg vanwege de uiterst kleine en niet erg effectieve stoorkleppen alleen aan de bovenkant van de vleugel. Er was een Ka 8 team om te duwen en ik zat in het K-Rohn (kreun) team.
Later wel goed leren sliplanden. Dat ging echt heel super.

Erik

Flink zijdelings oppervlakte van de romp, een enorm kielvlak met richtingroer, rolroer tegen. Dan wilde het wel naar beneden. Truc was om de voorwaartse snelheid beperkt te houden (ook niet te langzaam natuurlijk). Met name als je uit de slip gaat. Snelheidsmeter functioneert overigens niet tijdens de slip.

Moderne kunststof zwevers slippen lannnnnng niet zo effectief. Te weinig zijdelings oppervlak, mini richtingroer.

De Ka7 was de laatste zwever met zogenaamde duikremkleppen. Als solist mochten we absoluut niet vol kleppen landen. Dan zakte je flink door.

Allemaal al weer lang geleden! Weer verder met de Rhon

Erik

Leuk om de oude ervaringen met de Ka-4 Rhonlerche te horen. Maar Sikorsky bouwt een Rhonbussard, wat een totaal ander vliegtuig is........:)

Leuk, ooit solo op gekomen. Bij Franse zomer temperaturen hele einden duwen, terug na elke landing. Altijd ver weg vanwege de uiterst kleine en niet erg effectieve stoorkleppen alleen aan de bovenkant van de vleugel. Er was een Ka 8 team om te duwen en ik zat in het K-Rohn (kreun) team.
Was dat toevallig bij de ZES? (club)

Beplanking geschuurd en het definitieve samenvoegen van de beide helften verder voorbereid.
Besturing buitenkabels er in en nog wat spanten tpv de cockpit verjongen en dan kan er echt gelijmd worden!
Image1554231248.295245.jpg

Back