Bouw Lafayette (Beginner)

• Topicstarter Topicstarter jpderuiter
  • Startdatum Startdatum
J

jpderuiter

Guest
Hallo allemaal,

ik heb de Lafayette van Engel besteld en na wat strubbelingen heb ik hem gister gekregen.
(de bezorger was vergeten een briefje in mn brievenbus te doen dat het pakket bij mensen een paar huizen verderop was bezorgd. Je schrikt zo als bij de tracking staat dat hij bezorgd is en er voor getekend is, zonder dat je er iets vanaf weet ;-)

Tot nu toe een goed contact gehad met Engel.
Had wat vraagjes voor de koop, en ook met de perikelen van het bezorgen reageerden ze snel en goed.

Dus ik ben gisteren gelijk maar aan de slag gegaan.
De bajonetsluitingen passen al, ben nu met de toren bezig.

Ik ben al aardig op weg geholpen door Jos, maar ik heb toch al een vraagje, en het lijkt me een beetje irritant om elke keer een PB naar Jos of Jan Huizinga te sturen, dus heb ik maar een nieuwe topic gestart.

In de handleiding staat dat het verstandig om het gedeelte onder de raketbult voor het lijmen te spuiten.
Lijkt me eigenlijk wel logisch, anders zie je van die witte vlekken door de gaten in de raketbult.
Maar dan moet ik al na gaan denken over kleuren schema's enzo...
Zijn alle boten van het type Lafayette hetzelfde qua kleur?
Ik zit er over te denken om de mijne SSBN628 USS TECUMSEH te dopen.
En welke soort verf kan ik het beste gebruiken?

Groeten, Jan Pieter

Hoi Jan Pieter

Reageer toch maar even en vervelend vind ik het niet.

Ik heb zelf gewoon matte zwarte verf van humbrol gebruikt en dan het type wat je in een aerbrusch gebruikt en alleen dan nog onder de gaten van de raketkap op de romp maar wel de gehele onderkant van de raketkap en de binnenkant van de toren.

De kleuren schema's van deze sub is nogal eenvoudig bij mijn weten mat zwart van boven en mat rood van onderen.
Ook weateren van de boot hoeft eigenlijk niet omdat het toegepaste materiaal van de echte nogal water bestendig is, en daarbij de schaal is nogal klein van deze boot en om dan schaal getrouw te gaan weateren is zeg maar een uitdaging en eigenlijk in dit geval niet nodig .
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening en hoeft beslist niet jouw mening te zijn.

Hoop dat je wat verder komt ,was trouwens het grafeer werk op je raketkap strak en netjes, bij namelijk was dat niet het geval, viel mij een beetje tegen van Engel (deze kits kosten nogal wat) ,maar ik heb het zelf maar opgelost.

Verder beslist geen spijt van ,oja voordat je het tech rek in elkaar lijmt pas even of het door de bajonet koppeling past en of de spindel van je duiktank vrijbaan heeft en alle gaten in lijn zitten ,hier trap je zomaar in, ik tenminste heb daar wel wat meerwerk van gehad zullen we maar zeggen.

Met vriendelijke groeten

Jan Huizenga

Nou ben ik niet zo'n verf-ster, dus weatheren was ik toch al niet van plan.
Komt het even goed uit dat het ook niet nodig is :)

Het grafeerwerk is inderdaad niet overal even diep, dat viel mij ook al op.
Dus nog een hoop te 'dremelen'.

En over dat techrek: een beetje schuren is nog zwakjes uitgedrukt: van één tussenschot moest ik bijna 1mm afvijlen voor hij soepel door de bajonetring ging...

Ik heb de bouwtips van Jos gehad, daar stonden al een hele hoop tips in.
Nogmaals: bedankt.

Maar eens kijken of de modelbouwzaak hier in Veenendaal vanmiddag open is om verf te halen.

Bedankt voor de tips, JP

Ik ben nu met het tech-rek bezig, en op het eerste gezicht zijn de tekeningen heel overzichtelijk.
Alles is genummerd enzo.
Alleen zijn de onderdelen zelf niet genummerd, dus moet je maar gokken welk onderdeel bij welk nummer hoort.
De schroeven bijvoorbeeld moet je maar gokken welke maat het beste past.
Helemaal het plaatsen van de electronica componenten is heel summier.
De handleiding geeft alleen aan waar de componenten geplaatst zouden kunnen worden.

De servo's bijvoorbeeld.
Ik heb de complete kit aangeschaft dus compleet met zender en ontvanger en servo's enz. enz.
Daar zitten de S3001 servo's van Robbe bij.
Bij die servo's (en volgens mij bij alle servo's) komen de stuurdraaden uit de zijkant.
Ik had het frame al in elkaar gelijmt, en de servo's passen bijna precies tussen twee schotten.
Ze moeten dus rechtstandig door de (van tevoren al ruimer gemaakte) gaten.
Maar omdat de draden dus uit de zijkant komen, moest ik de onderkant van de servo's losschroeven, om de draden naar beneden te buigen.
En voor de bevestiging van de servo's zijn er schroeven meegeleverd, maar de gefreesde gaten zijn te groot.
Dus moeten ze vastgezet worden met boutjes/moertjes.
Maar zijn die meegeleverd, of moet ik die zelf nog kopen?

Ik moet zeggen dat de CD die is meegeleverd erg handig is.
Daar staan een heel aantal foto's op van een kit in aanbouw.
Vooral de plaatsing van de aluminium/messing/plastic buisjes is goed te zien, terwijl dat op de tekening, op zn zachts gezegd, lastig te zien is.

Een heel verhaal, maar ik moest een mijn frustraties van het weekend kwijt :roll:

Groeten JP.

Hoi

De servo uitsparingen zijn inderdaad te klein had ik ook ,ik heb deze groter gemaakt zodat ik niet de servo uit elkaar hoef te halen.

Ik heb onder de servo bevestigings gaten een balkje gelijmt en dan kun je gewoon door die te grote gaten heen in het hout schroeven ,hoef je ook niets te kopen.

Ik zei niet voor niets eerst alles passen voordat je gaat lijmen er zitten gewoon stomme ontwerp fouten in zoals bv ook dat plastic u vormig steuntje waar je richting roeren mee gekopelt moeten worden, zal vast even goed gaan maar op de lange duur?? hier heb ik en ook Jos (die kwam er ook mee)zelf iets voor gemaakt.

Twee stel ringen 3mm inwendig daar een u vormig stukje koper strip tussen gesoldeerd na voorbeeld van dat plastic ding van engel en dat werkt goed kan ook meer hebben en je krijgt ook meteen meer uitslag wat erg handig is met varen ,bovenwater vaart lijkt op een tanker terwijl onder water je bijna haaks om kan.

Alhoewel als je achteruit vaart je keurig kunt sturen komt omdat dan de schroef tegen de roeren blaast anders om niet.

Ben aan het spuiten geweest maar kan weer opnieuw beginnen waterlijn heb ik veel te laag gemaakt (tape breedte verschil toeval) :oops: :hammer: :nooo:

( Een heel verhaal, maar ik moest een mijn frustraties van het weekend kwijt :roll: )

Je bent niet alleen.

Ps, Ik ga toch mijn sub weateren lijkt mooier en kan ik één en ander een beetje wegmoffelen,daarna afwerken met matte blanke 2k lak van de auto spuiter,bij auto schade herstel bedrijven gebruiken zij deze lak ook.

Ik gebruik het nu ook op mijn vliegtuigen omdat het ook brandstofbestendig is.

Mischien een beetje :offtopic: maar ik wou het je nog even meegeven.

Zo eerst maar weer.

Gr

Jan Huizenga

Ik zag op het internet inderdaad ook een paar foto's van een geweatherde Lafayette, ziet er mooi uit.
Maar ik ben bang dat dat niet voor mij is weggelegd...

Ik dacht dat ik een complete kit had gekocht, maar na een avond zoeken naar de receiver accu, zag ik op de site van Engel dat die er niet bij zit.
Logisch :?

JP

Hoi

Ja en het leuke is ,ik heb heb niet eens een ontvanger accu kunnen vinden op engel zijn site,ook niet in de vliegtuig afdeling :roll: :roll:

Ach zo heeft de plaatselijke hobby winkel toch ook nog wat.

Je kunt eventueel de moterregelaar gebruiken als dat de navy 120 is, want daar kun je ook de ontvanger mee voeden, al is het beter (lees veiliger)om een aparte accu te gebruiken die een stabiele spanning afgeeft.

De BEC uitgang van de moterregelaar is wel stabiel genoeg zolang er maar genoeg spanning in je vaar accu`s zit, zo niet dan kun je problemen krijgen.

En met de uitgaven die hier toch al mee gemoeit zijn kun je beter voor een aparte ontvanger accu gaan. BV een 1700 mA ontvanger accu maar liever meer mA dan minder.

ik zou zeggen weltrusten maar weer. :wink:

ps` Sub overgespoten en nu lijkt het er meer op. :yes:

gr
Jan Huizenga

Ja, ik had ook een mailtje naar Engel gestuurd, en ik kreeg bijna gelijk (om 23.33, hoe bedoel je service :) ) antwoord:
Helaas hebben wij geen passende accu in ons pakket, anders zou hij erbij geleverd worden...

Inderdaad dus morgen naar de modelbouwwinkel.
Hij groter de capaciteit hoe beter, maar hij moet natuurlijk wel passen, en het is allemaal al zo krap...

Tijd voor mn bed :yes:

JP

JP,

de Lafayette heeft onder de voorste hoofdaccu's ruimte voldoende voor een ontvangeraccu. Hierin passen zonder problemen 4 D cellen (zelfde als in de hoofdaccu's zitten. Voor zover ik weet zijn die er tot 3500Mah. Zelf heb ik 2000Mah in het vooronder. Het is me nog nooit gelukt om mijn ontvangeraccu leeg te krijgen voordat de hoofdaccu's leeg waren....
Lijkt mij dat je met 3000Mah ontvangeraccu meer dan ruim voldoende hebt...

Jos

Hierin passen zonder problemen 4 D cellen
Het zijn C-cellen, maar dat maakt niet uit, ze hebben capaciteit genoeg, tot ong. 4500 mAh tegenwoordig.
Je moet trouwens tegenwoordig oppassen met extra hoge capaciteit, omdat de celdiameter groter wordt gemaakt om de capaciteit te vergroten...
Ik ken gevallen van AAA batterijen van de hoogste capaciteit die niet meer in een draagbare radio pasten...
Maar dit terzijde.

de Lafayette heeft onder de voorste hoofdaccu's ruimte voldoende voor een ontvangeraccu
Bedoel je de ruimte onder de ontvanger, want onder de hoofdaccu's past bij mij echt geen accu meer.

Ik neem trouwens aan dat de balast tank ook met de hoofdaccu's wordt gevoed?
Stond ook niet in de handleiding, maar dat lijkt me het meest voor de hand liggend.

JP

Hoi JP

Op je vragen:

Vraag 1 Bedoel je de ruimte onder de ontvanger, want onder de hoofdaccu's past bij mij echt geen accu meer.

Antwoord 1

Ja als het goed is heb je daar ook een deurtje zitten en daar past het mooi achter.

2 / Ik neem trouwens aan dat de balast tank ook met de hoofdaccu's wordt gevoed?
Stond ook niet in de handleiding, maar dat lijkt me het meest voor de hand liggend.

Antw2/

Ja dat is de bedoeling de accus verdeel je in twee sets die je in serie schakelt dus uitgang wordt 12 volt, die twee set je dan weer parallel geschakelt aan elkaar, spanning blijft 12 volt, en dat gaat uiteindelijk naar de BTS en de moterregelaar.
Zie ook schema in de handleiding van engel (los blad)

S6

Gr

Jan Huizenga

Aiaiaiai...

ik heb zeker teveel teak-hout zaagsel gesnoven de laatste dagen aan mijn eigen antwoorden te zien (druk met m'n werkplaats bezig).
Jan heeft helemaal gelijk met zijn antwoorden...

Ik ga 'ns wat frisse lucht happen!!

Jos

Maakte niet uit, ik snapte wat je bedoelde, en daar gaat het toch om :yes:

Hoi JP en Jos en alle andere zinkers / Doelen<grapje

Van spuitnevel wordt je meestal ook niet echt helder van :rolling: :puppydogeyes: :schrik: wel vrolijk.

Soms zie je door de spuitnevel de Sub niet meer,maar nu wel tevreden met mijn waterlijn (mag ik eigenlijk niet zeggen van Jos maar doe ik lekker toch :lol: )voor zover dat natuurlijk van toepassing is op een onderzeër (mischien een leuk nieuw draadje).Psss Jos heeft eigenlijk wel gelijk.

Maar alle gekheid op een stokje dit Forum is toch ook bedoelt om elkaar vooruit te helpen toch?? en dat betekent echt niet dat je dan overal het mee eens hoeft te zijn,modelbouwers hebben namelijk de neiging nogal een eigen wil te hebben wat vaak ook nodig is om tot je doel te komen,wat niet weg neemt dat je van elkaar leren kunt.

Ik ben nog steeds blij dat ik dit forum tegenkwam en dat heeft mij zeer zeker voor teleurstellingen behoed en ik denk dat ik er nog een duikmaatje door bijgekregen heb, als ik zo vrij mag zijn.

Dus Robert als je dit leest, Gewoon doooorgaaan met dat modelbouw forum

Zo genoeg maar weer en tot een volgende keer maar weer.

Met veels te veel vriendelijke groeten,

Jan Huizenga

Je kunt eventueel de moterregelaar gebruiken als dat de navy 120 is, want daar kun je ook de ontvanger mee voeden

Dit betekent dus ook dat mocht de ontvanger accu eerder leeg zijn dan de hoofdaccu's de ontvanger gewoon door blijft werken?

Dat zou wel handig zijn.

JP

jpderuiter zei:
Dit betekent dus ook dat mocht de ontvanger accu eerder leeg zijn dan de hoofdaccu's de ontvanger gewoon door blijft werken?

Dat zou wel handig zijn.

JP

Nou nee...als je het rechtstreeks doet (dus zonder slim stukkie electronika tussen de beide accu's en de regelaar) krijg je een raar fenomeen, want je regelaar wordt een 'ont-regelaar'. Bij de 120 van Robbe moet je namelijk een draadje afblinden als je mèt ontvangeraccu vaart, en juist niet als je zónder ontvangeraccu vaart. Dit bewuste draadje is namelijk in het laatste geval de voeding van de ontvanger.
Laat je het draadje dus zitten en koppel je ook een onvangeraccu aan, dan krijgt de ontvanger van twee kanten stroom. Klinkt misschien handig, maar is het niet!!!

Jos

Goed dat je het zegt, dat had ik nog niet gezien in de handleiding.
:rtfm: :D

Want als je dat niet doet krijg je dus een spanningsverschil tussen de twee accu's (beide een verschillende spanning) en das niet goed...

JP

Hoi JP

Nee dat betekent het niet, het is of je gebruikt de moterregelaar die via de hoofdaccus je ontvanger voedt of je gebruikt een aparte ontvanger accu.

Indien het laatste het geval is, dan van de stekker die aan je moterregelaar zit het rode draadje uit de connector pielen want daaruit zou anders ook de spanning uit de BEC van de moterregelaar evenzogoed je ontvanger gaan voeden en dat doe je nu vanuit een aparte ontvangeraccu.

Dus Bij BEC gebruik dus je 120q dan blijf je lekker van de stekker af.

Bij aparte ontvangeraccu effe dat draadje los halen en dit heeft de voorkeur,zie vorige opmerkingen.

Ik zie net dat hier al aardig op gereageerd is sorry. :oops: :oops:

gr Jan Huizenga. :pim:

Het stond idd duidelijk in de handleiding van Robbe. :oops:

Nog even iets; als ik de ontvanger op de plek die Engel aangeeft plaats, past de meegeleverde aan/uit schakelaar echt niet meer op zn plek.

Nou heb ik de magnetische schakelaar gelijk meebesteld, dus ik heb er verder geen last van, maar toch...

JP

Back