Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Absoluut vakwerk!!!
SMILEY APPLAUS.gif

Als je nog meer van zulke rondingen zoals het frontje moet frezen .
Dan kan je misschien Deskproto downloaden.
Is een Nederlands software wat je 3 maanden gratis kan proberen.
Dat heb ik toen gebruikt voor het contragewicht van mijn graafmachine.
https://www.deskproto.com/

Pieter dank je voor het compliment, inderdaad is dat de reden dat ik een foto plaats van de 1:1 zodat je mijn werkstuk kan vergelijken met de de echte, kan je mooi de verschillen zoeken.;)

Leon ook bedankt voor het compliment, jij bent trouwens ook goed bezig met je Saviem SC10 UPF project, een heel bijzonder project leuk om te volgen.

Cristiaan dank je voor het meedenken en de tip naar de DeskProto software. ik heb een paar tutorials bekeken en dat ziet er wel veelbelovend uit. Maar gebruik maken van al samengestelde voorbeelden is wat anders dan zelf ontwerpen, maar ik ga me zeker er nog verder in verdiepen.
Ik heb nog even gekeken naar je topic van je Komatsu graafmachine project die jij gemaakt hebt, dat is een mooi stukje techniek wat je daar gemaakt hebt, jammer dat voor 2012 geen foto's meer zichtbaar zijn.

Alle Leukaanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling voor mijn project

Groet Leo

Pieter dank je voor het compliment, inderdaad is dat de reden dat ik een foto plaats van de 1:1 zodat je mijn werkstuk kan vergelijken met de de echte, kan je mooi de verschillen zoeken.;)

Leon ook bedankt voor het compliment, jij bent trouwens ook goed bezig met je Saviem SC10 UPF project, een heel bijzonder project leuk om te volgen.

Cristiaan dank je voor het meedenken en de tip naar de DeskProto software. ik heb een paar tutorials bekeken en dat ziet er wel veelbelovend uit. Maar gebruik maken van al samengestelde voorbeelden is wat anders dan zelf ontwerpen, maar ik ga me zeker er nog verder in verdiepen.
Ik heb nog even gekeken naar je topic van je Komatsu graafmachine project die jij gemaakt hebt, dat is een mooi stukje techniek wat je daar gemaakt hebt, jammer dat voor 2012 geen foto's meer zichtbaar zijn.

Alle Leukaanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling voor mijn project

Groet Leo

Leo.

Na lang zoeken een verschil gevonden
De echte is geel en het model van jou niet :rofl: voor de rest exact gelijk
Chapeau Leo een fantastische prestatie :worship::yes: en nog steeds leuk om je te volgen.

groet Albert:bye:

Graafie dank je voor de link, dat is inderdaad een mooi programma, ik ben een beetje voorzichtig om met nieuwe programma's te beginnen, je moet het weer helemaal anders benaderen dan het huidige 2d waar ik nu mee teken. Het zijn tenslotte hulpmiddelen om tot een product te komen en de hulpmiddelen moeten je niet te veel afleiden van het uiteindelijk ontwerp.

Albert dank je weer voor het compliment, er komen nog meer zoekplaatjes aan.:D

Vervolg met uitwerking van de details:de trekkoppeling voor en achterzijde

20220412_133106.jpg

De trekbekken haal ik uit 20mm rond messing staf materiaal, en omdat er vier zijden bewerkt moet worden gebruik ik mijn handmatige 4e as op de CNC

20220412_134345.jpg

De oortjes worden gefreesd.

20220412_135724.jpg

Dit is het resultaat na alle horizontale bewerkingen met de 4e as.

20220412_202837.jpg

Bij de 5e zijde heb ik het werkstuk verticaal opgesteld in de drieklauwplaat.

20220412_203125.jpg

De verdeling doe ik met de CNC software

20220413_164952.jpg

En dit is het resultaat na het afzagen van de koppeling van de as, ik heb er drie gemaakt om bij eventuele boor of frees fouten je niet alles opnieuw hoef in te stellen.
De plaatjes met M1.6 draad zijn voor montage in het frame van de onderwagen.

20220414_111705.jpg

De trekpen gedraaid uit 4mm messing, de gaatjes van 1mm heb er van te voeren al in geboord met 1mm freesje, en daarna kleine stukjes afdraaien en het werkstuk naar buiten verplaatsen.
Het materiaal is te dun om in een keer te draaien en zeker met het gaatje er al in.

20220414_195726.jpg

De trekkoppeling gereed met pen en borghaakje met ketting, deze ketting heb ik gescoord uit de sierradendoos van mijn vrouw ;)

20220414_195756.jpg

De trekkoppeling op de voorzijde van de kraan, het oogje en het borghaakje komt van een trekveertje.

20100410dsc04284-.jpg

De originele trekkoppeling op de 1:1 deze zit met zeskant bouten vast, maar daar heb ik op het model geen ruimte voor.

wordt vervolgd
Groet Leo.

Laatst bewerkt:
Graafie dank je voor de link, dat is inderdaad een mooi programma, ik ben een beetje voorzichtig om met nieuwe programma's te beginnen, je moet het weer helemaal anders benaderen dan het huidige 2d waar ik nu mee teken. Het zijn tenslotte hulpmiddelen om tot een product te komen en de hulpmiddelen moeten je niet te veel afleiden van het uiteindelijk ontwerp.

Albert dank je weer voor het compliment, er komen nog meer zoekplaatjes aan.:D

Vervolg met uitwerking van de details:de trekkoppeling voor en achterzijde

Bekijk bijlage 490206
De trekbekken haal ik uit 20mm rond messing staf materiaal, en omdat er vier zijdes bewerkt moet worden gebruik ik mijn handmatige 4e as op de CNC

Bekijk bijlage 490207
De oortjes worden gefreesd.

Bekijk bijlage 490208
Dit is het resultaat na alle horizontale bewerkingen in de 4e as.

Bekijk bijlage 490209
Bij de 5e zijde heb ik het werkstuk verticaal opgesteld in de drieklauwplaat.

Bekijk bijlage 490210
De verdeling doe ik met de CNC software

Bekijk bijlage 490211
En dit is het resultaat na het afzagen van de koppeling van de as, ik heb er drie gemaakt om bij eventuele boor of frees fouten je niet alles opnieuw hoef in te stellen.
De plaatjes met M1.6 draad zijn voor montage in het frame van de onderwagen.

Bekijk bijlage 490212
De trekpen gedraaid uit 4mm messing, de gaatjes van 1mm heb er van te voeren al in geboord met 1mm freesje, en daarna kleine stukjes afdraaien en het werkstuk naar buiten verplaatsen.
Het materiaal is te dun om in een keer te draaien en zeker met het gaatje er al in.

Bekijk bijlage 490213
De trekkoppeling gereed met pen en borghaakje met ketting, deze ketting heb ik gescoord uit de sierradendoos van mijn vrouw ;)

Bekijk bijlage 490214
De trekkoppeling op de voorzijde van de kraan, het oogje en het borghaakje komt van een trekveertje.

Bekijk bijlage 490215
De originele trekkoppeling op de 1:1 deze zit met zeskant bouten vast, maar daar heb ik op het model geen ruimte voor.

wordt vervolgd
Groet Leo.

Leo,

Vaak even kijken of er een melding is en :yes: je had weer iets klaar.
En eigenlijk zoals altijd een 10 met een griffel.
Zoals je het kleine werkstukje ziet zitten in de verdeeltafel besef je ook hoe voorzichtig je te werk moet gaan. Maar zoals altijd ook weer gelukt :D
Heb zelf ook 2 draaibanken maar mis de kunde :confused: Maar dat heeft een reden ;)
Het gedetailleerde wat jij produceert vind ik razend knap.
En wat ik leuk vind dat ik er van kan leren :worship: (vooral de ketting die was hier ook snel gevonden :rofl:)

Groet Albert :bye:

Hallo Leo,

Weer een mooi stukje 3 D freeswerk. :thumbsup: :worship:

Tja, ik moet dit soort dingen allemaal handmatig maken op de conventionele freesbank en conventionele draaibank.
Veel meer werk/handelingen, maar dat maakt modelbouwwerk zo mooi.

Tja, het is maar waar je voor kiest.
Ik bestel al meer dan 18 jaar mijn kleine messing en stalen zeskante boutjes en zeskante moertjes bij Dieter Knupfer.
Hij heeft net iets meer keuze (kleinere maten/) dan King Microschroeven.

Albert dank je voor de mooie woorden en de waardering, ik ga zowat naast mijn schoen lopen.;)
Pieter dank je voor het compliment. Mijn draaibank is ook conventioneel en heeft voor het kleine aantal onderdelen wat ik gemiddeld maak geen toegevoegde waarde deze CNC gestuurd te maken. Het belangrijkste van het maken van onderdelen is de man of vrouw achter de machine of dat nu handmatig is of CNC, die bepaalt het eindresultaat .:D en die eigenschap is jouw wel gegeven,:worship:
Alwin dank je voor het compliment en de link, de zeskant boutjes zou wel lukken maar het dopsleuteltje vraagt ook ruimte om de boutjes aan te draaien en daar is weinig ruimte voor.
Arie en Chof en bedankt voor het meedenken.
Ron dank je voor het compliment, de kleine details die ik nu aan het maken ben maken het project wel realistischer in de vergelijking met de 1:1 kraan.

Wordt vervolgd

Groet Leo

Laatst bewerkt:
Back