bouw ''mini'' binnenschip

ook in het echt??? lijkt me toch straf, mijn nonkel (die zelf schipper is) vertelde mij van niet.

Zelf bij het binnenvaartschip (bj '63,tanker, Tesoro 2038ton)) van mijn vader is destijds een 5 blads schroef gebruikt. Motor was een langzaam (380tpm)lopende Deutz met 1060pk

Vindt het hier gebouwde schip wel kloppen qua afmetingen, mooi gebouwd!

Jos.

ben zelf alleen niet zo tevreden over de kop van het schip. maar ben van plan hem 20 cm te verlengen en dan een andere kop(met boegschroef) te bouwen.

update :) wenteltrappen gemaakt.

full

(bakboord)
full

(stuurboord)

nu bedenken wat ik er nog meer op ga maken:rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er leuk uit! Mocht je nog vragen hebben over het schip, ik ken de schipper van de Westenwind.

Ik meen dat de Oostenwind hier (Krimpen ad IJssel) al weg is. Tussen kerst en oud en nieuw lag 'ie hier.

Succes!

de schipper van de westenwind ken ik niet maar de nieuwe oostenwind en de schipper van de princess ken ik wel allebij:) het model dat in de nieuwe oostenwind staat komt ook hier vandaan!

nee dat is ook plexiglas, maar de lijm slaat helaas wit uit daarom zijn de ramen van de stuurhut helaas niet heel helder meer:(

Ik gebruik zelf voor de ramen hotglue, zo'n pistool kost maar een tientje of twee.
Of eventjes de aanbiedingen van bouwmarkten e.d. in de gaten houden, dan heb je ze voor een tientje ofzo.

Ik maak alles zo goed pas dat het uit zichzelf goed blijft hangen.
één drupje lijm is dan OK genog om een raam ter plaatse te houden.
Ga je liever voor "koude" lijm, test ze dan gewoon eerst op losse stukjes.
Dat scheelt je een hoop stuurhutten maken..

Ik spreek uit ervaring, ik heb vaak zat melkglas uit mijn schepen moet breken...

Laatst bewerkt:
zo'n pistooltje heb ik al wel liggen nog nooit geprobeerd eigenlijk maar UHU heeft kunststof lijm die ook geen witte resten achterlaat. duurt wat langer voor het droog is maar werkt ook prima :) toch bedankt voor de tip.

tis mn eerste ''echte'' stuurhut dus tis gelukkig nog geen reeks van mislukkingen:rolleyes:

mvg mr. maniac

update:) opt moment bezig met de bolders :) best een gepruts maar het ziet er wel mooi uit vind ik zelf:)

full

de rolmaat er naast voor de schaal:)

full

bolder nr. 1 nog 7 te gaan:schrik:

update: zender,boegschroef en regelaars gekocht. boegschoef is bijna gereed voor inbouw:)

full

(5kanaals zender, "de kleinste boegschroef verkrijgbaar'' en de regelaars voor hoofdmotor en boegschroef :)

Erg gaaf en mooi gebouwd!

Ik gebruik om de ramen te lijmen Bison® Kit transparant of wat ook goed werkt is Revell Contacta®

Dat heeft een klein doseerbuisje als mond en is heel handig te doseren.

Ziet er goed uit en leuk dat er steeds meer mensen binnenvaartschepen bouwen.
Niks negatiefs over slepers maar daar zijn er al zoveel van.

Ik blijf je volgen

Gr,Ingmar

update! het heeft even geduurd ivm verbouwing thuis:hammer:

ondertussen de regelaar voor de hoofdmotor gesoldeerd en de boegschroef ingebouwd:)
full

full

weer in de plamuur, nu wachten tot het droog is daarna schuren, en spuiten8O

Enige jammere is dat je nu wel vrij diep moet liggen om het optimaal te laten werken. Je had de kanalen beter naar haar vlak kunnen brengen, dan zijn je kanalen altijd onder water..

achteraf had ik dat idd beter kunnen doen. ze liggen nu al op het vlak dus verder kunnen ze helaas niet zakken. bij een volgend model vrees ik een stuk uit het vlak zodat de boegschroef zo laag mogelijk zit:rolleyes: al heb ik het vermoede dat deze ook wel zal werken:)denk alleen dat ie snel verbrand omdat ie maar voor de helft word gekoeld... mr we gaan het zien:rolling:

Je kunt 'm alsnog wel vermaken... Gaten zo groot als de binnenmaat van je buizen in het vlak maken, schuin, iets van 45 graden of nog iets horizontaler, 30 graden... net even wat maar past... en schotten in de buizen zetten. Gaten in de zijden dichten en klaar ben je...

Back