Bouw mobiele trommelzeef

Maar als ik hem bij het wiel, niet kist zijde plaats. Stuurt hij de verkeerde kant op ;) plaats ik hem wel op kist zijde, dan stuurt hij 1 kant goed en de andere kant zo goed als niet :(

zo bedoelde ik sander.

y2uqe9uh.jpg

dan heb je alleen kans dat je servo meer naar de midden moet plaatsen zo dat je bij je band vrijloop. En dan kan je met een langere servo arm werken zo dat je je stuur uitslag kan bepalen. En wat cor zegt ove as omdraaien zit wat in is denk ik alleen niet noodzakelijk maar dat zou je even moeten uit puzzelen

Gaat niet werken, omdat de spoorstangen altijd aan dezelfde kant moeten zitten, en wel aan de kant van het draaipunt van het voertuig.
Dus bij een truck aan de kant van de achteras.
Bij een trailer aan de kant van de schotel.

Kijk maar eens naar een truck: als je in een bocht zit, dan moet het binnenste wiel een grotere hoek maken dan het buitenste, en dat word bereikt door dat de spoorstang armen op de fusee's onder een hoek staan; anders gezegd: de afstand tussen de draaipunten van de fusee's is altijd groter dan de afstand tussen de kogels van de spoorstang.

Deze 2 gegevens zorgen er voor, dat het binnenste wiel een scherpere hoek maak t dan het buitenste.
En omdat het hier om 2 gestuurde assen gaat, moeten die op gelijke wijze aangestuurd worden.
Maar je kunt het jezelf makkelijker maken, door de voorste as vast te zetten, dus niet te sturen.
In dat geval moet je de achterste[rechter] as omdraaien, en de servo achter de as plaatsen.

Het principe van Jeroen kan, als je de as omdraait, maar dan moet je de servo wel in het midden van de 2 assen zetten; een dubbele kogel op de achterste as, dus aan de kant van de spoorstang kan de oplossing hier geven.

en die 2 dikke banden wil ik wel met je ruilen voor 2 standaard, dan heb je alles gelijk zoals het hoort ;-)
Cor

De trailer was al rijdend met die ene as. En op deze manier stuurde hij er perfect achteraan.
Niet dat ik je verhaal in twijfel trek hoor. Ik moet maar weer eens gaan proberen.

Sorry dat ik het zeg Sander, maar dat kàn niet, dat moet gewrongen hebben, als je de de baan van beide wielen goed gaat bekijken.
Hij kan best de motorwagen mooi gevolgd hebben, maar dat is een andere zaak.

Nogmaals, de spoorstang hoort aan de kant van het draaipunt/vaste as, tenzij er speciale maatregelen genomen worden, met behulp van een tussenhevel en gedeelde spoorstangen.
Cor

zo bedoelde ik sander.

y2uqe9uh.jpg

dan heb je alleen kans dat je servo meer naar de midden moet plaatsen zo dat je bij je band vrijloop. En dan kan je met een langere servo arm werken zo dat je je stuur uitslag kan bepalen. En wat cor zegt ove as omdraaien zit wat in is denk ik alleen niet noodzakelijk maar dat zou je even moeten uit puzzelen

met deze methode is je stuur uitslag nooit gelijk aan beide kanten. Altijd zorgen dat de hevel in lijn staat met de fusee.

2648.jpg

dit is de makkelijkste manier in zowel monteren als afstellen. (servo arm lengte varieren).

ik heb per as een servo gebruikt (hitec HS225MG)

Trailersturing

Hallo Sander

Toen ik mijn trailer bouwde wist ik niet hoe ik de besturing moest maken.
Ik heb toen kontakt opgenomen met de firma Broshuis en die hebben mij heel veel wijzer gemaakt.
Wat Cor zegt klopt helemaal. De spoorstangen moeten aan dezelfde kant zitten. Dus VOOR de as. Bij een truck ACHTER de as, behalve een gestuurde naloopas daar komt de spoorstang VOOR de as.
Kijk nog eens naar dit filmpje:

RC Tamiya scale rear end of steerable low boy trailer 5 axles - YouTube

De schotel zit in dit filmpje aan de rechterkant, je ziet ALLE spoorstangen aan dezelfde kant. De kant waar de schotel zit.

Mvg Opa Wil

met deze methode is je stuur uitslag nooit gelijk aan beide kanten. Altijd zorgen dat de hevel in lijn staat met de fusee.
Alwin, Als je daarmee bedoelt, dat de arm op de servo parallel moet staan aan de arm op de fusee, dan ben ik het niet helemaal met je eens: de hoekverdraaiing van het wiel naar de ene kant is namelijk niet gelijk aan de hoekverdraaiing naar de andere kant, en daarom moeten die 2 hevels dus niet parallel staan; ik heb daar nog wel een plaatje van:

IMG_3387_zps5148f0c8.jpg

@ Sander: En als je het filmpje van Opa Wil hebt bekeken, dan heb je ook kunnen zien, wat ik bedoelde met "speciale maatregelen" die getroffen moeten worden als de stuurarmen op de fusee haaks op de as staan, en daarmee dus niet het gewenste verschil in hoekverdraaiing van de wielen aan beide kanten veroorzaken. Vandaar de gedeelde spoorstangen, en de speciale hevels [vlinders genaamd] die dit weer helemaal compenseren.
Maar misschien is dut nu even teveel van het goede, ga eerst die bestaande assen maar eens lekker op hun plek zetten. :cool:
Cor

Trailersturing

Hallo Sander

Ik heb even gauw een schetsje gemaakt hoe je de besturing kunt controleren.

Foto-8L4Z3LYU-D.jpg

Laat je truck rijden en een linkse bocht maken (met de trailer erachter).
Stop je model en laat het stuur naar links staan. Je krijgt dan bovenstaande situatie.
Neem nu een touwtje en houdt dat door het hart van de achterwielen van de truck. Met een ander touwtje ga je uit het hart van het linker voorwiel maar haaks op de band naar het andere touwtje. Je hebt nu het hart van de draaicirkel.Alle wielen moeten nu haaks op de hartlijnen staan vanuit dit punt.Is dit het geval dan heb je een fantastisch sturende trailer.

Mvg Opa Wil

@cor Ik ben er alleen maar blij mee. Zo leer ik alleen maar!

Ik het lekker eigenwijs als ik ben :) geprobeerd op de manier van Jeroen. En dit lijkt (ik zeg lijkt) te werken. Hij volgt mooi en draait goed. Maar ik denk inderdaad wel dat als je goed gaat kijken ed dat het niet loopt/stuurt zoals het hoort.
Ik moet even kijken wat ik ga doen omdat ik namelijk niet zomaar de as kan omdraaien. Maar zoals op de foto hieronder. Ik vind de trailer eigenlijk wel klein ogen. Dus misschien ga ik hem langer maken. En als ik dat dan toch doe..... ;)

ydeqadaz.jpg

Mooi dat het werkt. Als je dan ook nog met je wielen uitkom zoals op de tekening van opa Wil is het nog mooier.

Ik zou de as wel even omdraaien zoals cor al aangaf dat is een goeie tip.Zover had ik nog niet nagedacht.

Altijd handig zo'n voor waar je met meerdere beetjes tot een knap eindresultaat gaat komen

daar hebben we speciaal transport voor he ;). als iedereen alles binnen de afmetingen bouwt dan hebben de verkeersregelaars geen werk meer.

Zit nu op de 82cm. Zou namelijk eerst een enkel asser city trailer worden. Die zijn kleiner ;)

Ik ga eens maten opzoeken en dan weert scheumen voor nieuw materiaal...
Deze maak ik wel "af" maar dan wordt hij voor mijn zoon. Dus Jeroen... Ik ga toch je Bruder wielen nodig hebben... 2 assen..

Prima hoor van de bakwagen of de aanhanger? daar zit breedte verschil in laat maar even weten in een pb dan stuur ik ze je kant wel op of met volgende rijdag neem ik ze voor je mee

Back