Bouw model snijkopzuiger

Goedenavond modelbouwers,
Dit weekend de eerste voortstuwing bijna af gekregen.
Zoals te lezen was in de vorige post hadden wij ook wat twijfels bij bepaalde onderdelen. Hierom hebben we het toch een beetje anders aan moeten pakken als gepland.

Tussen de motor en de torpedo zit een koker 6,35 x 6,35 mm. Deze hadden we eerst haaks geplaatst maar dan was er maar 5,55 mm beschikbaar voor de poelie en de snaar.

IMG_8857.JPG


En dat was iets te strak[emoji24]

IMG_8855.JPG


Dus gisteren een verbeterde versie gemaakt waarbij de koker onder 45 graden staat. Hierdoor wordt de vrij ruimte bijna 8 mm.

IMG_8861.JPG


Om het geheel te kunnen onderhouden is de schroef met schacht afneembaar gemaakt.
En zodra alles erin zit is het tijd om te testen!
En het werkt!!

Het aanstroomkanaal is er aangesoldeerd en vervolgens de buis voor het roterende stuurrooster.

IMG_8869.JPG

IMG_8871.JPG


De motor voor de schroef is een 6 volt motor die proportioneel één richting op zal gaan draaien. Voor de besturing van het stuurrooster gaan we een servo gebruiken met een snaar om van de 180* slag van de servo naar 360* slag van het stuurrooster kunnen gaan.

IMG_8876.JPG


Nu rest ons nog om het stuurrooster te maken. De ring, die de basis vormt van het rooster, hebben we al. Alleen de schoepen nog.
IMG_8877.JPG


Als het rooster klaar is, gaan we de tweede samenstellen. De meeste onderdelen hebben we al, maar door de twijfels of het ging werken hebben we er eerst maar eentje gemaakt.

Ik weet niet hoe ik het filmpje van de test moet bijvoegen, dus die houden jullie nog tegoed.

Succes met bouwen allemaal en tot de volgende post.

Groet, Theo








Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
 
Theo, zou je het automatische onderschrift willen uitzetten? Het voegt niks toe en maakt het lezen van je berichten minder prettig.

poppetje, instellingen, handtekening



zo kan het ook.
 
Heb al enige tijd in stilte gevolgd, vooral omdat ik geen idee had waar je naar toe aan het gaan was.
Maar bij je laatste post gaat de lamp plots aan.
Prachtig maat werk dat je laat zien. succes met het vervolg.
 
De motor voor de schroef is een 6 volt motor die proportioneel één richting op zal gaan draaien. Voor de besturing van het stuurrooster gaan we een servo gebruiken met een snaar om van de 180* slag van de servo naar 360* slag van het stuurrooster kunnen gaan.

Evenals de bovengenoemde bijdrage van Marc w, begrijp ik nu ook de constructie.
Mijn complimenten voor het ontwerp en de technische uitvoering.

Maar toch een vraag: Een snaar op gladde poelies heeft geen vaste positie, deze verschuift bij elke beweging iets.
Hebben jullie een oplossing gevonden voor deze verschuiving?
Met andere woorden, na vele keren verdraaien van het stuurrooster is het mogelijk, dat de middenstand van het rooster niet meer de middenstand van de servo is.
 
We hebben voor de rooster aandrijving twee vierkante snaren gebruikt met tandprofiel.

Verder zijn de servo’s voorzien van 30* correctiehoek en zal de potmeter (nog niet op de foto te zien) een feedback signaal sturen naar de microcontroller. Die kan dan bijsturen als de werkelijke hoek afwijkt van het stuursignaal.
 
We hebben voor de rooster aandrijving twee vierkante snaren gebruikt met tandprofiel.

De rubberen snaar is maar gedeeltelijk verantwoordelijk voor het slippen. Het grote probleem zit in de gladde poelie. Deze heeft geen vaste relatie met de snaar.
Daarbij komt, dat water werkt als een smeermiddel op rubber. Denk aan het verschil in grip tussen droge en natte autobanden.
Vraag: waarom geen tandriem met bijbehorende poelies?
In dit geval geen gevaar van doorslippen en zou dan de optie voor een correctie door de microcontroller nog nodig zijn?.
 
Op de poelie van de schroef zijn tandjes aangebracht voor meer grip.

Tijdens de eerste proeven in het water lijkt het allemaal goed te werken.

Als jullie een adres hebben waar ik poelies met bijbehorende getande riemen kan bestellen, dan ontvang ik ze graag. Zelf zijn we bezig geweest met rs Components uit Haarlem maar die hadden zo klein niet.
 
RS Components is bij bekend, ik moet nog ergens een CD hebben met hun assortiment.
Voor tandriemen:
Bij www.conrad.nl vul in het zoekveld "tandriem", dan krijg je de volgende link:
https://www.conrad.nl/zoeken?search...est&searchSuggest=category&categoryId=1210041
Indien je gaat naar een van onze Chinese leveranciers: www.banggood.com en je vult in het zoekscherm "timing belt" dan krijg je bijvoorbeeld een tandriem van 6 mm met diverse lengtes, De aangegeven lengte is de buitenlengte/omtrek van de snaar/belt. Dit wordt zo opgegeven, daar door de variatie in de diameter van de poelies, overzet verhouding de buitenlengte/omtrek bepaald moet worden.
Voorlopig had ik als eerste gevonden een timing belt hoog=breed 6mm.
https://www.banggood.com/Machifit-G...1.html?rmmds=search&ID=49640&cur_warehouse=CN
Veel zoek/lees plezier.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip!!
Ik zal er eens gaan rondsnuffelen.

Helaas is 6 mm veel te groot. Ik heb nu een ronde snaar gebruikt van 1,2 mm en dat was al erg krap.
 
Ik heb nu een ronde snaar gebruikt van 1,2 mm en dat was al erg krap.

Misschien had ik op #21 kunnen zien, dat je een dunne snaar gebruikt.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-model-snijkopzuiger.266017/page-2#post-3983661

Ik had mij alleen beziggehouden met het voorkomen van een hoekverdraaiingsfout.
In dit bericht is ook de gebroken snaar te zien, gebroken door de hoge voorspanning.

Volgens mij zijn de gebruikte servo's niet ontworpen om een hoge radiale kracht op het bovenste lager te kunnen weerstaan.
Normaliter wordt het bovenlager alleen radiaal belast tijdens het verstellen, dus niet continue.

Tot op heden heb ik geen kleinere, hoogte, tandriem kunnen vinden.
Misschien een oplossing uit het verleden:
Bij vele schepen werd het roer aangedreven door een ketting. Het stuurrad maakte vele slagen om het roer te verstellen. Op de poelie van het stuurrad was de ketting geborgd.
In jullie geval is de slag van de grote poelie op de servo 180°.
Wat zou er gebeuren, als jullie twee kleinere boven elkaar geplaatste polies voor de verdraaiing van het rooster zouden gebruiken?
Op elk van deze poelies, kan de eerder genoemde snaar op 360° vastgezet worden.
In dit geval wordt de servo/aandrijving belast door trek- momentkrachten en niet door de statische voorspanning van de snaren.
 
Het is weer tijd voor een update. In de afgelopen dagen heel veel kleine voorraad onderdelen kunnen plaatsen en ook veel plaat verwerkt aan grotere onderdelen.

Toen de sleufjes voor de bundelkoelers erin zaten konden beide zijpontons gezet worden.

IMG_8965.JPG


En zodra die gezet waren kon de voortstuwing erin.

D66FDB79-BE77-43F4-9997-818BA0E434FB.jpg


Vervolgens konden de kop en de spiegel erin gesoldeerd worden.

IMG_8974.JPG


Achterop staan twee palen waar een duwboot z’n draden aan kan vastmaken. Deze palen bestaan uit twee grote buizen met daarop kleinere potten met deksel. Tegen de grote buizen komen straks de verschansingen aan te staan.
IMG_8981.JPG


Aan de voorkant van de ponton kon de verschansing eral op.
Achter de verschansing staat een ontluchter voor ventilatie en er komt straks nog een Smit bracket te staan voor het verslepen van de dredger.

De buis in het dek is om straks het portaal in te zetten waarmee de cutterladder opgetild gaat worden.
Voor de sterkte in werkelijkheid is er een extra dikke plaat op gelast en dat is een leuk detail op het model.

IMG_8984.JPG


Vervolgens konden de luchtschachten die aan dek staan geplaatst worden op het dek.

IMG_8990.JPG


En het laatste wat we gedaan hebben dit weekend was het plaatsen van de pcb’s voor de besturing van het vaartuig.

IMG_9026.JPG

IMG_9027.JPG


Het volgende wat gemaakt gaat worden zijn de kabeldoorvoeren van de pontons naar elkaar.

Als dat erin zit kunnen de dekken er in gelast worden van de zijpontons. De middenponton wacht nog op een aantal onderdelen die nog wat laswerk mee brengen.
Als de dekken erop zitten kunnen de koppelingen gemaakt worden waarmee de pontons bij een gehouden worden.
Er liggen nog veel voorraad onderdelen klaar dus de volgende foto’s en bouwverslag zal weer veel progressie laten zien.

Succes met bouwen allemaal en tot de volgende update!

Met vriendelijke groet, Theo
 
Voor de sterkte in werkelijkheid is er een extra dikke plaat op gelast en dat is een leuk detail op het model.
Als dat erin zit kunnen de dekken er in gelast worden van de zijpontons. De middenponton wacht nog op een aantal onderdelen die nog wat laswerk mee brengen.

In alle voorgaande berichten spreek je over solderen. Halverwege bericht #37 spreek je ineens over "lassen".
Ik heb niet eerder naar de materiaalsoort gevraagd, daar ik aannam, vanuit de kleur, bewerkbaar- en soldeerbaarheid, dat het materiaal zink is.
Misschien is mijn aanname betreffende het materiaal niet juist, maar blijft toch de vraag over het verbinden van de plaatdelen.
 
"Theo van Vliet,
#16
Wij bouwen modellen uit het plaatmateriaal zink.
Hiervoor gebruiken we diverse diktes van 0,4, 0,6 en 1 mm dik.


Hallo Theo,
Zinkplaat is een mooi materiaal om makkelijk mee te werken.
Ik koop het bij de schrootboer.
De schrootboer heeft altijd de resten van de zinkwerker/dakdekker liggen. Ben tenslotte restgebruiker dus die neem ik.
Vaak liggen er mooie vlakke platen in verschillende maten, soms ook in dikte maten.
Makkelijk te solderen met "S39 zink" en gewoon tin. Dat jij soldeerd met een 40 watt bout ook bij 1mm plaat? Vind ik erg krap 40 watt, maar jij bewijst dat het kan.
Trouwens zink is met een grondlaag van zinkprimer mooi te lakken.
Ben nu bezig het spul te verzamelen om een kleine zinkgassoldeerboutbrander te maken.
Weer een nieuwe brander.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Zink lassen?
Zou kunnen dat hier op het forum iemand is die dat kan,
maar, ik heb er nooit iets over gelezen.
Praktisch kan het op de zelfde manier als lood lassen.
Leuk werk, pas op vieze dampen.
 
Laatst bewerkt:
Beetje laat maar het kan nog wel, de beste wensen voor 2020.
Maak er een mooi, gezond en succesvol bouwjaar van.
De bouw van de snijkopzuiger heeft een tijdje stilgelegen in verband met persoonlijke omstandigheden.

Maar de soldeerbout staat weer aan en dus gaan we er weer vol tegen aan.
In de laatste update gaf ik aan dat de koppelingen die tussen de pontons zitten gemaakt gingen worden.
Die zitten erin! Het is nu een stevig geheel geworden. Het zal nog wel wat gaan worden om al die kleine deeltjes randjes en opdikplaatjes strak in de verf te krijgen maar dat zien we dan wel weer.
@willum we gebruiken zinkprimer van Sigma. Zo’n beetje 1:1 verdunnen en dan spuit het perfect.

De koppeling tussen de drie pontons was het laatste voordat er aan de huisinstallatie van de ladder en de ladder zelf begonnen kon worden.
De hijsconstructie is inmiddels klaar en het broekstuk van de ladder is ook klaar op de details na.

Eerst gaan we het tweede deel van de ladder bouwen. Zonder de details kan de ladder nog vlak op de werkbank liggen.
 

Bijlagen

  • 2019-12-29 19.58.54.jpg
    2019-12-29 19.58.54.jpg
    247,6 KB · Weergaven: 213
  • 2019-12-29 19.59.04.jpg
    2019-12-29 19.59.04.jpg
    160,6 KB · Weergaven: 218
  • 2019-12-29 19.59.17.jpg
    2019-12-29 19.59.17.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 207
  • 2020-01-02 22.04.09.jpg
    2020-01-02 22.04.09.jpg
    220,3 KB · Weergaven: 213
  • 2020-01-06 21.23.01.jpg
    2020-01-06 21.23.01.jpg
    229,5 KB · Weergaven: 214
  • 2019-12-29 21.29.18.jpg
    2019-12-29 21.29.18.jpg
    275,8 KB · Weergaven: 199
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
Back
Top