Bouw Nooteboom 4-as semi dieplader

Dank jullie wel allemaal voor de likes en reacties :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
@ Pieter,ja weinig, alleen vindt ik het ook wel leuk dat er van het oorspronkelijke materiaal toch nog wat in verwerkt is.
@ Henk : ik kan ook hard solderen, alleen is dat niet nodig voor deze onderdelen,er komt geen druk of grote kracht op.

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo Luitjes,
...weer wat verder gekomen...
..bovenop de scharnieren een plaatje gemaakt en vast gesoldeerd...
...daarna de eindbalken van het grote deel van de opritten netjes afgewerkt...
...de kleine delen van de haane- kammen voorzien...
...en de op-rij kant voorzien van traanplaat,zoals ook bij het origineel....
...ook bij de kleine delen de steun plaatjes aan de binnenzijde kant geplaatst...
...daarna de scharnierpennen gemaakt...
....en de borg-plaatjes...
...zij-platen voor de steun gemaakt...
...en de steun verder gemaakt en gemonteerd...
...hier kun je zien dat de steun de oprit ondersteunt bij het scharnierpunt...
...daarna weer gedemonteerd en vertint,om de galvanisatie look te creëren....
...en weer gemonteerd op de opritten..
...en dan ziet het er zo uit in op-geklapte toestand,net zoals bij het grote voorbeeld...
....bevestigingspennen gemaakt, waar de borgplaat met kettingspanner van de opritten aan komt tijdens het rijden,zie de foto hierboven van het origineel ..
...het origineel....

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo Charlotte,
SMILEY APPLAUS.gif
SMILEY APPLAUS.gif
 
Hallo Luitjes,
...weer wat verder...
...zoals hier aan de binnenkant bovenin de opritten te zien is, zit daar een soort armpje,aangestuurd door een paralell stang, wat het uitklappende deel van de oprit open duwt en dus uitvouwt voor de oprit het wegdek raakt, een stevige uitdaging om dat in het model te gaan maken...
...eerst de pennen gemaakt waar het armpje op draait...
...en op de oprit gesoldeerd met zilvertin...
...daarna de armpjes gemaakt ,en het lagertje vastgezet met een bout om te testen....
...daarna pennen gedraaid voor het lager en de drukstang....
...en een borgplaatje gemaakt om de pennen op te sluiten...
...armpje gemonteerd,en een beugel gemaakt die het armpje op zijn plaats houdt....
....in massief messing gaten geboord,en daarna gefreesd op de juiste maat....
...en verder bewerkt tot deze bevestigingsogen....
...gemonteerd aan het armpje...
...op dezelfde manier de bevestigingsogen voor de andere kant gemaakt...
...en gemonteerd....
...aanblik op de achterzijde....
....hier zie je hoe de opritten uitvouwen .....

...en wat bewegende beelden ....:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Ziet er weer mooi uit Charlotte. Goede tip om die houder te maken die de kleine oprit vast houd met spanner. Omdat ik de lesu semi dieplader wil kopen en zoiets er dan ook op wil maken.
 
Hallo Charlotte,

Weer een mooi stukje Modelbouw messing vakwerk.
SMILEY APPLAUS.gif
SMILEY APPLAUS.gif


Het Volvo petje gaat wederom voor jou af.
VOLVO PET.02.jpg

Of wil je liever een CAT petje hebben ?
Ook dat kan gewoon !
P.H. CAT Pet.jpg
 
Dank jullie wel allemaal en de "leuk"klikkers.:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
@ Marcelinets : ik heb gewoon het origineel nagemaakt, maar lijkt me een goed idee om dit op jouw toekomstige Lesu toe te passen, altijd beter als het touwtje.:rolleyes:;)
@ pieter ,volvo petje is ook goed hoor ! :yes:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Nog bedankt Herman ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Weer iets verder gekomen.....
...na het mechanische deel nu verder met het beplanken van de opritten...
...vuren houten latjes van 10 mm breed op lengte gemaakt en daarna gaatjes boren, M2 draad tappen en plankjes vast schroeven...
...om een kleine naad te krijgen zoals in het echt,messing plaatjes van 0,5 mm als afstandhouders gebruikt tijdens het boren...
...en de eerste oprit is gereed...
...beide opritten gereed,gezien vanaf de voorzijde....
...en een blik vanaf de achterzijde....
...opritten in de "laad" stand....
....het hout wordt in een later stadium nog "verouderd "......
...voor de veiligheid worden bij het grote voorbeeld tijdens het rijden de opritten gezekerd met een spanner,dus deze ga ik ook mijn model maken...
...de bevesteging platen van messing plaat gemaakt...
...en vertint met soldertin om een galvaniseer look te krijgen...
...het geheel samengesteld....
....en gemonteerd op de oplegger...
...close-upjes.....

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Catwoman zei :

opritten in de "laad" stand....
....het hout wordt in een later stadium nog "verouderd "...

Hallo Charlotte,

Even vaak heen en weer rijden met CAT 385 CL rupskraan en even flink links/rechts zwenken op de rij-planken.
Dat zijn ze heel snel verouderd.
SMILEY TAND (2).png SMILEY TAND (2).png

Weer een mooi stukje modelbouwwerk.

SMILEY APPLAUS.gif


Deze keer gaat het CAT petje voor jou af.
P.H. CAT Pet.jpg
 
Dankjewel Pieter,Leon en Marcella en alle "leuk" aanklikkers .:thumbsup:
@Pieter :
Hallo Charlotte,
Even vaak heen en weer rijden met CAT 385 CL rupskraan en even flink links/rechts zwenken op de rij-planken.
Dat zijn ze heel snel verouderd.
Laten we dat maar niet doen,Cat385 CLRE weegt +- 90 ton, mag deze trailer niet laden zie ook tabel hieronder:
OSDS-58-04 mag 58 ton laden.:rolleyes:
Voor het transport van o.a. de Cat ga ik een aparte dieplader bouwen,zoals eerder eens aangegeven een Nooteboom euro px smalbed 3-6,die mag en kan het gewicht van de Cat wel aan.:rolleyes:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Dankjewel Pieter,Leon en Marcella en alle "leuk" aanklikkers .:thumbsup:
@Pieter :

Laten we dat maar niet doen,Cat385 CLRE weegt +- 90 ton, mag deze trailer niet laden zie ook tabel hieronder:
OSDS-58-04 mag 58 ton laden.:rolleyes:
Voor het transport van o.a. de Cat ga ik een aparte dieplader bouwen,zoals eerder eens aangegeven een Nooteboom euro px smalbed 3-6,die mag en kan het gewicht van de Cat wel aan.:rolleyes:

Groetjes, Charlotte.:bye:


Hallo Charlotte,

In de 1:1 uitvoering is het niet toegestaan, maar ook niet verantwoord om de Cat 385 CL-RE te laden.

Maar jou 4 assige Nooteboom Semi dieplader kan dit gewicht makkelijk aan, deze is zwaar genoeg gebouwd.
Dus gewoon even de oprij-planken opruwen, moet kunnen, hahaha.
SMILEY LACHEN.01 (2) - kopie.jpg SMILEY LACHEN.01 (2) - kopie.jpg

Ik heb als invalchauffeur regelmatig te maken, wat er wel en niet geladen mag worden.
Bij de Goldhofer 5 bij 3 dieplader zijn uitgebreide ladingstabellen aanwezig, waar en hoe je grondverzetmachines/modules/motoren/mastdelen/gondels kan/mag laden, om niet de maximale aslasten te overschrijden, c.q. niet over te beladen.
Maar ja, soms moet ik wel eens smokkelen met de aslast verdeling, anders kan ik lading niet fatsoenlijk laden.
In Duitsland kijkt de Politie meer naar overbelading, dan de aslast overschrijding, of je moet het wel heel erg bont maken.
De boetes voor overbelading zijn in Duitsland niet mis, veel strenger dan in NL.
 
Back
Top