Bouw portaal cnc freesmachine......

Beste Cor

Eerst is het erg stil en dan ga je weer als een speer.
Wat ik mij afvroeg over de constructie van de Y as doordat beide poten vrij dicht bij elkaar staan krijg je daar geen torsie of verbind je boven op de poten nog aan elkaar.
Ik kan mij voorstellen doordat het onderaan aangedreven wordt er toch enige torsie op de lagers kan ontstaan.
Of maak je onderin een plaat waarbij ze beide verbonden worden en de aansturing tegelijk hierop komt.
Wat betreft over je vraag over de electronica is er geen interface die direct de step motors aan kan sturen.
De interface die je geselecteerd hebt heeft ook een pouwer connector voor 12 en 5 Volt, mogelijk is deze interface al geschikt voor de directe aansturing.
Je scheef dat solderen niet je hobby is waar je dan zeker op moet letten daar er geen smd componenten op de print zitten. (direct gesoldeerde weerstanden of onderdelen rechtstreeks op de printbaan)
Voor de Ic kan je er voor kiezen voetjes te gebruiken welke in de print gesoldeerd worden zonder dat je het risico loopt dat je de Ic aanbakt.
Heb je toevallig ook de maten van de frame s opgenomen? ben ik wel in geintreseerd.

Met vriendelijke groet

Ko

Laatst bewerkt:
Hallo Ko,

Torderen..... tja, alles is nu zeer stabiel en vast, wat het geeft als het systeem inwerking wordt gesteld, dat zal moeten blijken.
Onderkant van de Y-as wordt zowiezo nog met elkaar verbonden, dit tesamen met de spindel , maar dat ga ik pas later doen als ik de stappenmotoren heb ivm afmetingen. Bovenkant hoeft niet verder vastgemaakt te worden omdat ze goed vastgehouden worden door de as-houders.

Als blijkt dat het toch gaat torden / scheeftrekken kan ik er altijd nog wat dwarsverbindingen tussen lassen.

Solderen is geen probleem , ik heb alleen nul verstand van electronica, ik ben bang dat ik zaken verkeerd om op de printplaat gaat solderen.
full

Ik heb vanmorgen bericht gekregen van het bedrijf van de zelfbouw printplaten, het blijkt dat die drivers niet geschikt zijn voor stappenmotoren van 2Nm. Uit zijn verhaal blijkt dat er 3-driverkaarten nodig zijn en een interface naar de computer.

Afmetingen zijn 100 x 50 cm

Ik zit met de volgende dilemma's:

-Welke sterkte van stappenmotoren is geschikt voor mn machine, minimaal 2Nm, of is 1Nm ook geschikt? Ik ben namelijk ook geinteresserd in dit pakket:DamenCnC - DCNC-RTR-1NM-3AXIS 550 euro , maar dan is wel alles geheel compleet en getest. Veel geld voor een project wat misschien niet eens gaat lukken ... maar wel meer kans op slagen........ moeilijk moeilijk moeilijk :-(

-Als 1Nm stappenmotoren geschikt zijn kan ik dat compleet "ready to use" set van bovenstaande link nemen , of de zelfbouwpakketen in mn vorige post.

-Als ik toch beter 2Nm stappenmotoren kan nemen kost zo'n "ready to use" set bijna 1000 euro.... dat vind ik veel teveel voor een project wat niet gegarandeerd is te slagen. Maar dan kan ik 3 complete driver sets nemen (150 euro) het zelfbouw interface voor de computer. Een paar microswitchen als eindschakelaar en natuurlijk de voeding..... maar hoe kom ik aan een voeding van 36V ??

-Stel ik neem de zelfbouw interface kaart, ik kan van die website een driver voor mn computer downloaden... moet ik dan verder nog iets programeren of mag ik ervan uit gaan dat het direct gaat werken met programma's als mach3.

-Ik heb begrepen dat het geheel moet worden aangesloten op de printerpoort van mn computer....Mijn notebook heeft geen printerpoort :( Kan ik nu simpel een usb to printerpoort hulpstuk gebruiken?
USB Parallel Printer Port Cable 25 pin female socket: Amazon.co.uk: Electronics & Photo

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Niemand de antwoorden? :-(

Ik ben nog steeds druk aan het bedenken wat ik ga nemen.

Met 1 van de opties heb ik 5V, 12V en 24-36V nodig.
Hoe kom ik hieraan?, ik zat te denken aan computervoedingen ombouwen:
ombouwen-pc-voedingen

Daar kan ik dan 5V en 12V van gebruiken , maar nu de 24-36V Volgens de info die ik nu heb hoeft het niet gestabiliseerd te zijn (en ik heb rond de 200VA nodig ??).
Kan ik 2 ( of zelfs 3) van die computer voedingen paralel zetten om zo 24 of 36 volt te krijgen?

Of zijn er betere/makkelijkere mogelijkheden?

Thanks
cor

-Welke sterkte van stappenmotoren is geschikt voor mn machine, minimaal 2Nm, of is 1Nm ook geschikt?
Moeilijk te bepalen, e.e.a. is ook afhankelijk van de gewenste snelheid en/of overbrenging. Misschien is het wijsheid om eens te gaan experimenteren met een schroeftol, momentsleutel of goedkoop DC-motortje. Als ik je machine bekijk zegt m'n gevoel 2Nm - 4Nm

-Als 1Nm stappenmotoren geschikt zijn kan ik dat compleet "ready to use" set van bovenstaande link nemen , of de zelfbouwpakketen in mn vorige post.
Ready to use is een rekbaar begrip. Neem 3 drivers, 3 motoren en een voeding. Een paar draadjes ertussen knopen en draaien. Op Internet is hier voldoende informatie over te vinden. Zelf ben ik erg te spreken over de MSD drivers van stappenmotor.nl Daar ben je voor een setje drivers + motoren 2Nm +/- €375,- kwijt. Komt dan nog wel een voeding bij.

..... maar hoe kom ik aan een voeding van 36V ??
Zelfbouw, zelfs voor een leek vrij simpel. Koop een trafo 24V, een gelijkrichter 10A en een geschikte elco. Gedoe met computervoedingen word niks, is alleen leuk om wat testen mee te doen op 12V.

-Stel ik neem de zelfbouw interface kaart, ik kan van die website een driver voor mn computer downloaden... moet ik dan verder nog iets programeren of mag ik ervan uit gaan dat het direct gaat werken met programma's als mach3.
Interfacekaart aan de printerpoort knopen, alles goed configureren in bijv. Mach3 en draaien.

-Ik heb begrepen dat het geheel moet worden aangesloten op de printerpoort van mn computer....Mijn notebook heeft geen printerpoort :
USB>LPT converters schijnen niet erg goed te werken. Er zijn oplossingen direct op USB zoals USBCNC. Ik dacht dat Leeuwinga setjes verkoopt om Mach te combineren met USB. Anders gewoon een oude P1-bak met LPT pakken.

Gr.

Erik

@ Erik: Thanks voor het meedenken.

*Jammer dat het niet zal gaan met die pc voedingen. Maar ik zal die dan wel nodig hebben voor de 5 en 12 V niet?

* usb>>printerpoort : jammer, maar heb nog een oude Pentium 3 liggen , die zal ik dan moeten gebruiken.

*Heb op de website van leeuwinga info gevonden over voedingen, bedankt voor de link.

*ben blij om te horen dat het in "ene" keer zou moeten werken met alleen wat configureren.

Cor

Zo.,.... electronica is onderweg...... nu maar hopen dat het gaat lukken :-)

Ook vandaag ff naar het containerpark geweest en daar een ouder computer meegenomen voor de voeding, kijken of ik daar 5 en 12V uit kan toveren .......

Computervoedingen hebben een minimale belasting nodig om te kunnen werken. Stekker in het stopkontakt en een multimeter eraan knopen gaat niet werken. Gebruik de zoekfunctie van dit forum, er is in het verleden veel over geschreven.

@ Erik 1234: Ik had onderstaand topic op het forum gevonden, ik ga het daar mee proberen...... hopelijk doet die voeding van die computer het nog.

Met 1 van de opties heb ik 5V, 12V en 24-36V nodig.
Hoe kom ik hieraan?, ik zat te denken aan computervoedingen ombouwen:
ombouwen-pc-voedingen

Cor

Thanks, gaat wel lukken denk ik, heb vandaag ff de voeding geprobeerd uit de sloopcomputer en hij startte gewoon op, dus dat is al goed nieuws ;-)

Kerstman is vroeg gekomen dit jaar :D.

Vandaag een pakket binnengekomen met allemaal moois erin:
-3 2 NM stappenmotoren
-3 driverkaarten
-pc kaart
-nog een paar lineaire kogellagers en as-houders.

Nu nog wat tijd vinden om met het project verder te gaan.

Cor

Hey Cor,

Meld je ook vorderingen ook eens op CNCzone.nl of zit je daar al? Daar zitten de Cracks die je kunnen helpen met vanalles en nog wat. Ik ben in bezit van een Haase 1240S die al menig uurtje heeft staan snorren.

Groetjes,

Pieter

@ Pieter Jan

Ik heb me daar (denk ik) ook aangemeld. Zolang ik alle info en hulp hier op dit forum kan vinden is dat genoeg voor mij.

Cor

Afgelopen zondag effies wat verder kunnen werken.

Een houder gemaakt voor de motor:
full

De houder voor de spindel, hierin moest een gat komen van 11,9 mm. Ik heb maar een gat geboord van 11,5 mm daarna met een vijl wat bewerkt. Eigenlijk had ik iets met een koter moet , maar ik heb geen idee wat voor gereedschap dat is...... maar de kogellagers zit goed vast :)

full

En natuurlijk ook aan de andere kant een spindelhouder met kogellager gemaakt:
full

De Y-as, daar ben ik niet tevreden over, als ik ze goed aanspant loopt het geheel niet soepel. Een van de rechtopstaande benen is ietwat kromgetrokken tijdens het lassen
full
, zodat tijdens het aanspannen een kogellager niet meer helemaal "in lijn" staat. Ik ga de Y-as opnieuw maken, de kogellagers ga ik nu een kwart draaien en laat de Y-as hierop rusten. Dat gaat beter zijn, zo kan ik de gaten iets groter maken , de Y-as uitlijnen en dan de schroeven goed aandraaien dat alles vast zit.

Cor

hierin moest een gat komen van 11,9 mm. Ik heb maar een gat geboord van 11,5 mm daarna met een vijl wat bewerkt.
Voor een zuiver gat kun je hiervoor beter een verstelbare ruimer gebruiken.
150px-Ruimer.jpg

@ Berto...... ik zie dat er nog een hoop gereedschap bestaat wat ik nog nooit heb gezien :-/

Ik heb nadat ik het gat wat had uitgevijld de kogellager met een tang erin geklemd. Het zit goed vast en draaid nog steeds. Ik vraag me nu eigenlijk af of ik de kogellager hiermee beschadigd heb.?

Cor

Dat is idd mogelijk.

Wat ik me afvraag is waarom je geen lagerblokken gebruikt? Dan blijf je nastelbaar. En ze zijn er op maat, dus hoef je geen gaten met exacte maatvoering te boren.

Back