Bouw portaal cnc freesmachine......

@ skiff: ik heb geen idee wat lagerblokken zijn, daarnaast ben ik een beetje gebonden aan de spullen die ik al thuis heb.... daarmee zal het moeten gaan.

De lagers die ik er nu heb ingeklemd, hoe kan ik testen of ik ze heb beschadigd? Het ziet ernaar uit dat ze gewoon soepel ronddraaien....

Cor

Waarom las je alles vast? Jij kunt nooit precies genoeg werken om een soepel werkend geheel te krijgen. Een goed draaiende machine hangt af van tienden/honderdsten. Zorg dat een heleboel zaken verstelbaar blijven d.m.v. bouten, moeren en slobgaten.

Gr.

Erik

@ Erik, dat heb ik nu ook gemerkt, daarom nu de nieuwe Y-as.

De rest zou goed moeten zijn , daar hoop ik de volgende weken achter te komen... zo niet ff overnieuw beginnen, materiaal genoeg :-)

Wat moet deze machine in de toekomst gaan maken en volgens welke tolerantie?

Ik heb de indruk dat het basisframe wat aan de lichte kant is.

@ Jahre viking: Bedoeling is dat er balsa en triplex mee gefreesd wordt.
iemand anders heeft zich ook al afgevraagd of het geheel te zwak/ aan de lichte kant is.
Ik heb geen idee, voor mijn gevoel is het erg sterk, het geheel wil niet torderen of buigen.
Belangrijkste is dat ik het spulletje aan de praat krijg. Als ik zie dat het te zwak of te licht is, dan kan ik altijd overal verstevigingen en dwarsbalken etc aanbrengen. Ik wil eerst weten of ik het spul acceptabel aan de praat krijg, daarna kan ik het verbeteren.

Cor

Voor een machine die spanten maakt uit balsa en triplex kan dit wel denk ik. Als in de praktijk blijkt dat het frame toch wat stijver moet zou je er simpelweg een kruis van hoek tot hoek in kunnen lassen.

Ik vroeg het omdat ik mensen ken die denken dat ze met een portaalfrees metaal kunnen bewerken. In theorie kan dat, maar dan moet het frame wel minstens 20 keer zwaarder zijn. Een zwaar frame voorkomt trillingen en daarmee maatafwijkingen. Maar gezien hij voor hout wordt gemaakt met een hoogtoerenfrees denk ik dat het daarmee wel meevalt.

Vanmiddag, ik en mn freesmachine, helemaal alleen :-)

Zoals eerder gezegd was ik van plan om een iets andere Y-as te maken, Hij hangt nu niet aan de lineaire kogellagers maar rust erop, zodat het wat beter af te stallen is met de grotere gaten die ik heb geboord, nu kan het muurvast worden aangedraaid zonder dat er ergens gaat wringen.
Het nieuwe Frame:

De platen waar de Y-as op rust, met de iets te grote gaten erin voor het afstellen;
full

En vastgemaakt (bijna dan...):
full

Alles opnieuw in elkaar gezet:
full

Ben tevree. :-)

Ook heb ik de onderste as iets verhoogd zodat ik wat meer ruimte heb voor de"werkbank" waarop het gefreesde materiaal moet komen.

Morgen verder.
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, dat dat allemaal mogelijk is.

Knap staaltje werk. kan je dan gewoon alles freesen wat je wilt ? zoals auto onderdelen ? :D

@Stefan1 : in principe wel , alles afhankelijk hoeveel speling erop zit, hoe nauwkeurig tie kan werken enzo. Hoe dat bij de mijne zal zijn, dat zal over een paar maanden blijken.

Cor

Vandaag nog een paar uurtjes kunnen bouwen.

De motorhouder voor op de Y-as:
full

De spindel-houder op de Y-as:
full

En alles weer in elkaar geschroefd:
full

Spindel zit er nog los in , want ze moeten eerst afgedraaid worden, ik moet alleen iemand zien te vinden met een draaibank.

Hopelijk heb ik morgen nog wat tijd om verder te bouwen,
Cor

full

Was het niet beter geweest om schroefdraad in de plaat te maken ipv bouten ?
Wat moet je als je een bout rot draait of iets wilt veranderen ?

@Bigboat

Cor zal wel geen tap M8 gehad hebben, mocht hij een bout verknallen, dan kan hij ze nog altijd afslijpen en verwijderen en dan een bout en moer gebruiken, of M10 tappen, dus er is nog geen reden tot paniek, Cor zal wel een reden hebben gehad waarom hij het zo heeft geconstrueert en heeft gemaakt.

@Cor

Je mag mijn draaiebank wel gebruiken hoor!!!!!!!!!! hahahaha ik zie dat je in Oostenrijk woont.

Cor kijk je uit met slijpen en lassen, bescherm je geleideassen (enz enz enz) goed, er zit zo een spetter of slijprommel op, zou zonde zijn van je project, ik denk ik zeg het maar even, ik ken dat namelijk van mijn werknemers, die denken er niet aan, slijpstof is heel gemeen voor de geleiding.

Ziet er allemaal goed uit, alleen ik denk dat jou horizontale assen toch wel zullen gaan doorbuigen, als ik het zo bekijk, de grammetjes tikken behoorlijk aan. Het zal geen ramp wezen als dat inderdaat in de praktijk zal blijken, je kunt namelijk en heel eenvoudig geleide assen kopen die een ondersteuning hebben en die hebben namelijk een 3/4 geleide lagers.

Vriendelijke groeten Jaap

Laatst bewerkt:
@ Bigboat: je heb volledig gelijk. Maar ik heb hier thuis geen schroefdraad M6 liggen , daarom zo opgelost. Ook al is het vastgelast, alles is weer los te maken. :-)

@ Jaap Gaasbeek: Bedankt voor de tip van het slijpstof, dat wist ik niet :oops: .

Cor

De vorderingen van vandaag:

Motorsteun voor de Z-as gemaakt en bevestigt:
full

Onderkant van de Z-as:
full

En zo ziet het geheel eruit:
full

Rest nog:
*een ophanging voor de freesmachine maken.
*Spindelhouders voor de X-as losmaken en met bouten vastmaken zodat het makkelijker af te stellen is (met dank aan Erik1234)
*De bevestiging van de spindels aan de X-as en Z-as.
*De spindels en bronzen bouten laten afdraaien (natuurlijk zitten we nu net tussen kerst en nieuwjaar ... dus alles gesloten :-/ )
*en natuurlijk de electronica :-(

Wordt vervolgd,
Cor

Zit ik nu al weken mn hoofd te breken over de voeding voor de stappenmotoren. Kom ik op ebay heel toevallig een 36V 10A geschakelde voeding tegen, bij me thuis geleverd voor 40 euro!!!! heb maar meteen op het knopje "nu kopen" gedrukt :-)

350W_sw_ps_1.jpg

Hoi Cor,

Als je iets wilt weten over elektronika, mag je het altijd vragen hoor :D

ik heb er een FAQ over geschreven, in ditzelfde forumdeel, had je die al gevonden?

Gr. Rik
(ook met CNC bezig...)

Afgelopen week eindelijk tijd gehad om naar iemand te gaan om de spindels en moeren te laten afdraaien. Wat een mooi spul zeg zo'n draaibank.... mn verlanglijstje wordt groter en groter :-x

Ook mn 36V voeding van 40 euro :-) is gisteren binnengekomen en meteen getest... er zit zelfs een potmeter op om het voltage wat bij te stellen..... wat een luxe.

Bij conrad een aantal microswitchen besteld als eindschakelaar.... ik ben nu bijna compleet denk ik....

full

Volgende week als ik weer thuis ben wat M5 boutjes halen en dan kijken of ik ergens een 5V voedinje kan regelen. En dan maar proberen alles aan te sluiten :-/

Cor

heb afgelopen dagen een hoop gedaan, maar daarover (waarschijnlijk) morgen weer .

Eerst een brandende vraag.

De 3 stappenmotoren trekken bij 36V maximaal 3A, is 1,5mm2 electriteitsdraad dik genoeg om ze met de voeding te verbinden?

Cor

Back