Hoi Cor,
Ik zat je verslag even snel door te lezen en je hebt een leuk CNC machientje gemaakt.
Nu vraag je of het mogelijk is om er staal mee te frezen.
Als ik het zo in kan schatten is de machine daar te licht voor.
Wanneer je met hoge toeren en een kleine snedediepte freest heb je minder kracht nodig, maar de stabiliteit heb je wel nodig om te zorgen dat je frees niet bovenmatig snel slijt.
Als ik het zo inschat gaat je dit misschien wel lukken, maar dit kost je veel frezen, en die VHM frezen die je dan nodig hebt zijn ook niet spotgoedkoop.
Die nevelsmering die je laat zien ben ik geen voorstander van. Deze vernevelt het koelmiddel heel fijn en zonder dichte kap en afzuiging gaat die nevel in je ruimte rondzweven. Dit is enorm slecht voor de gezondheid.
Bij mijn vorige werkgever stond een freesmachine ( een Profi ) en deze draaide 10000 toeren. Maar zonder de afzuiging hadden we binnen de korste keren 3 man thuis zitten met een keelontsteking, en dit is geen geintje.
Deze machine had geen nevelsmering, maar door het toerental produceerde deze nevel wat van de spindel afspatte en dat gaf de problemen.
Bovendien zit alles onder, ook niet fijn.
Droog verspanen kan tegenwoordig heel goed, door er perslucht op te zetten gaat het nog veel beter.
Wat ik kan adviseren is om een frees te bestellen, en met een klein stukje staal een proef te doen op je machine.
Op de site van Fraisa frezen kan je Toolexpert downloaden, en hiermee de juiste frees en snijgegevens opzoeken. Is wel voor hun eigen frezen, maar dit geeft een goede indruk wat voor soort frees je nodig hebt.
Fraisa SA - ToolExpert
Let wel, deze instellingen zijn voor zware machines, dus je zal de gegevens wat aan moeten passen.
Freesdiepte en snijsnelheid kan je aanpassen, zorg er wel voor dat je voeding per tand hetzelfde blijft.
Even uitleggen, je hebt een toerental n, een voeding Vf, een snijsnelheid Vc, een voeding per tand Fz, aantal tanden Z, een snijdiepte Ap en een snijbreedte Ae.
Snijsnelheid is gegeven voor een specifiek materiaal voor de frees die je wil gebruiken.
Toerental uitrekenen is dan n=Vc*1000/d*PI in omwentelingen per minuut
Voeding uitrekenen is dan Vf=Fz*Z*n in mm per minuut.
In de laatste formule zie je dat als je het toerental naar beneden brengt, en de voeding per tand gelijk blijft, dat de voeding per minuut dan ook naar beneden gaat.
De snedediepte Ap kan je ook kleiner maken, dan moet je met meer stappen eronheen.
De snedebreedte Ae blijft gelijk, je gaat met volle diameter door je materiaal heen.
Waarom is dit belangrijk?
Als je een te langzame voeding hebt, snijden de tanden niet meer maar wrijven de tanden. Gevolg is hoge snijkracht en warmteontwikkeling en dus een snel einde van de frees.
Dit alles is misschien een beetje een technisch verhaal, maar juist bij een machine met beperkingen is het goed om te weten waar je mee bezig bent.
Zo kan je wellicht iets maken wat eigenlijk normaal te zwaar voor je machine is. En het spaart je een hoop frezen.
Veel succes