Bouw Prôtos 500

Sorry jongens en meisjes maar de eerste video staat er op. Video staat in de eerste post zodat alles mooi bij elkaar blijft.

Ik doe mijn best om zo snel mogelijk de volgende te plaatsen maar dit vraagt iets meer tijd dan een paar foto's maken.

dobje (ik vind het vreemd dat ik je niet bij je echte naam kan noemen) ;).
Bedankt voor dit verslag van de bouw van je Protos.
Ik blijf het zeker volgen, ik heb ook belangstelling voor deze heli, vooral de aandrijving via de enkele tandriem spreekt mij erg aan ;)
Ik heb destijds het verslag van Eric gevolgd en hem een tijdje geleden al eens lastig gevallen op een helimeeting met vragen over de Protos.
Toen had hij o.a. wat bedenkingen over de sterkte van de canopy, erg dun, snel scheurtjes, nu beter? Verder vond ik zelf de vertical tailfin nogal laag bij de grond en tamelijk slap zodat je erg moet oppassen dat de staartrotor niet de grond raakt, is dat nu misschien verbeterd, wil je daar eens op letten?
Ik zou graag willen vliegen met 4S lipo (3D voor mij niet nodig, gewoon hoveren en rustig rondvliegen is mooi genoeg voor mij), wordt daar nog een en ander over verteld in de handleiding of moet je het met een korrel zout nemen dat ze zeggen dat ie vliegt vanaf 4S?

Laatst bewerkt:
Dusss.......na Finless Bob hebben we nu Finless Bert !! :D

Toffe video Bert, en een prachtig draadje zo. De proto's lijkt me een prachtige heli. Hopelijk kan ik hem eens bezichtigen bij Remco, of op het veld.

Succes ermee !

Ik heb nog even wat gezocht naar vervangende motoren (m.i. niet nodig gezien de zeer gunstige prijs/prestatie verhouding van de standaard motor).
Kora 15-12 op 5S1 schijnt het erg goed te doen, koeler en even sterk volgens zeggen.
Dit is een 920 Kv motor, dus met een 18T pinion kom je dan op ong. 2780 Rpm nominaal.

Dus de motor uit m'n 3DX500 zou ook goed passen; kora 15-10 , in combinatie met 4S lipo.
Ik hoef geen 2800rpm headspeed te hebben, met 2400 - 2600rpm moet het ook wel kunnen denk ik.
Dit zou een mooie vervanger voor m'n 3DX500 zijn .......

@fbk Het is Bert zoals je hierboven kunt lezen, wat is jouw naam :-) ? Ik heb in de handleiding nog niks gezien vanaf 4s ik zal er eens opletten. Ja de canopy is dun maar voelt stevig aan misschien kan EricW (ik weet zijn echte naam even niet) op kan reageren hij vliegt er al een tijdje mee.

Ondanks dat hij dun is ( het is geen glasfiber canopy ) voelt het wel goed aan.Het is zeker niet hetzelfde materiaal als de canopy van bv een king of de standaard plastic kap van de 450 . De diverse kunststof onderdelen voelen stevig aan en buigen ook niet erg snel. Mijn Fin van de trex 500 welke van glasfiber is buigt ongeveer met dezelfde kracht ik denk niet dat hier veel verschil in zit. Ik zal er eens na kijken tijden de bouw. De hoogte valt mee hij is in iedergeval hoger als de hdx500 ik zal eens een foto maken in vergelijk met de Trex 500.

@ Francis Dank je we gaan ons best doen.

Laatst bewerkt:
Hoi Bert,

De eerste canopy die ik ontving was al gescheurd in de doos.
Ze hebben in het begin wat problemen gehad met de productie van de dunwandige canopy waardoor het materiaal wat bros werd.
Later heb ik een nieuwe gekregen, deze heb ik nu nog steeds.
Ik heb hem aan de binnenzijde wel verstevigd met stukken PET fles en een beetje epoxy rondom de aansluit gaatjes en waar hij tegen het frame rust.
Het staartvinnetje is ondertussen ook aangepast.
Deze was veel dunner en flexibeler dan hij nu is.
De rest van de kunststoffen zijn van zeer hoge kwaliteit trouwens (30% carbon gevuld materiaal).

Ik denk ook wel dat hij te vliegen is op 4S...
Maar hoeveel er dan overblijft voor 3D vraag ik me af, sportvliegen zal prima gaan met 2400-2500 toeren, maar ik heb nog geen ervaringen gelezen, zal wel eens navragen.

Edit: gevonden setups 4S 3700 Mah met 16T pinion en 4S 4500 Mah met 18T (=2200 Rpm gemeten), beide op de standaard motor.
Gaat een beetje in tegen de opgegeven 800 Kv van de stock motor??, maar sommige zeggen dat de werkelijke Kv's ong. 80 Kv hoger liggen 880Kv dus...
Ik zou dan gaan voor 4S (met veel Mah) en 16 of 17T op die Kora 15-10 (2328 en 2473 Rpm zijn toeren die jij denk ik ong. zoekt Bas) .

Op 5S kan je trouwens wel gaan voor de Scorpion 1000Kv met een 16T pinion voor 3D.

Ik heb regelmatig contact met een Canadees (testpiloot voor o.a. Logo en Scorpion) en ook eigenaar van een Protos500.
Die heeft op Helifreak gepost dat hij momenteel een nieuwe Scorpion motor met 880 Kv op de Protos aan het testen is.
Deze schijnt krachtiger te zijn en wordt minder warm, maar goed het zit nog in de testfase dus kan het even duren voor deze in productie wordt genomen

Groet,
Eric

Laatst bewerkt:
update

Na een hele avond geklust te hebben en gemonteerd begonnen met de upload, vanmorgen zag ik dat youtube mijn video te lang vond ik dacht toch zeker dat ze dit hadden opgeheven. Maar ja vanmiddag de filmpjes in 2 knippen en opnieuw uploaden naar youtube met een beetje geluk staan ze er vanavond op.

Kan er niet vaak genoeg naar kijken, het is niet of ik de Protôs 500 ga kopen maar wanneer :D

Mooi en duidelijk filmpje op pagina 1 dopje :cool:

Laatst bewerkt:
Stap A, we zijn onderweg ......

Dank u :D

Stap A servo montagte toegevoegd aan het begin van het topic, excuus voor de bijgeluiden ben nog steeds verkouden.

Ben geen pro maar ik hoop dat het leuk is en leerzaam om na te kijken.

heel mooi zo die bouw bert
je doet t lekker duidelijk dus ga zo door, hier leren mensen van :)

ik ga over ongeveer 2 weken mijn eerste heli bouwen en denk dat ik hier toch al het een en ander van kan leren dus ik blijf dit op de voet volgen :)

groetjes corné

Momenteel ben ik bezig met mijn eerste heli om het vliegen onder de knie te krijgen. Valt niet mee, maar de aanhouder wint (hoop ik). Die eerste heli is een HBKingV2 een cp heli, alhoewel men meestal zegt dat een cp niet de beste keuze is als eerste heli gaat het me toch goed af vind ik. Ben nu een half jaar verder en kan nu aardig hoveren en heen en weer vliegen.
Het bouwverslag van Eric van de Protos vond ik erg interessant, het one-belt concept trekt mij erg aan, nu Bert ook met een bouwverslag is gestart ben ik weer helemaal online haha, de Protos zou wel eens mijn volgende heli kunnen worden ;)

Laatst bewerkt:
Stap B, frame montage

Dames & Heren,

Stap B , frame montage staat online. Video staat in het eerte topic in het draadje.

Een late Dobje.;)

Was wel de bedoeling het bevalt mij ook prima, ik heb nog een leuk project in de wacht staan maar mijn financiële middelen zijn ook beperkt hint hint ;-);-).

En ik moet tussendoor de KDS zie ander bouw draadje ook nog afronden ik ben er maar druk mee :D

Dan probeer ik af en toe zelf ook nog even te vliegen.

[edit] en te werken natuurlijk

Back