bouw RG65 van Abachi

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Phielp, 25 apr 2020.

Tags:
  1. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    De upload bestanden
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hay, DioM en wim bakker vinden dit leuk.
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Mooie bootjes hoor Phielp. wel leuk, die bliksemschicht op het vrijboord
    je ziet nu inderdaad wat je zelf zo treffend omschrijft als model 'rijnaak'
    ben heel benieuwd hoe het gaat varen
     
  3. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb geschuurd en in de epoxy gezet. Het schuren van abachi viel tegen, werd al gauw wat broos. Ik heb er zo'n 20 gram afgeschuurd en weer 15 gram epoxy met matje opgesmeerd. Ik denk dat hij met kiel-mast koker en servosteunen en roersteun 175 gram gaat wegen. Wat meer dan het plan. Ben aan het nadenken over de kiel. Nou niet iets waar je fijn mee kan experimenteren qua vorm, lengte en profiel. Voor de quasi manta heb ik een houten kiel gemaakt, maar ik ben nog niet tevreden over het profiel (gekopieerd van Dragon Force) en de lengte. Wat foto's van de voortgang. Het rekje voor het roer en schakelaar ligt ernaast. Ik wil het draaipunt van de stang tussen roer en servo in het schot laten vallen. De hulpspanten trek ik eruit als de epoxy hard is. Natuurlijk niet de steunen van de mast-kiel koker.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mooi gebouwd weer Philip
    Heb je er al eens aan gedacht om een goede carbon fin te kopen?
    Als je de kielkasten in je boten steeds hetzelfde maakt, kan je die fin in elk schip gebruiken.
    Mijn ervaring is een belangrijke snelheidsverbetering na gebruik van een goede fin.
    Ik heb wel een adres voor je. Ding kost een paar tientjes voor een RG.
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    afgelopen vrijdag gevaren met een oude zeilvriend, die zeer recent ook begonnen is met deze leuke hobby. hij heeft twee gothjes gebouwd, maar dan echt helemaal van scratch. balsa rompen, carbon kielvinnen, carbon roertjes etc. zelf zeilen gemaakt. echt te leuk om te zien hoe hij dat allemaal gemaakt heeft. omdat hij eigenlijk niets wist van rc zeilen en/of van rg 65, heeft hij alles zelf bedacht. dat levert wel wat grappige en bijzondere constructies op. de bootjes voeren in ieder geval prima en liepen ook ongeveer even hard.
    Hij maakte die kielvinnen (en de roertjes) eigenlijk heel eenvoudig. op een oude spiegel lamineert hij een carbon plaat. daar snijd hij de twee helften uit, en plakt aan een kant een strookje balsa op 40% en een dun plaatje op de rand van de leading edge. als dat allemaal vast zit lijmt hij de andere helft daar weer op. dat taped hij dan stevig aan elkaar, en als het droog is schuurt hij de ronding in de leading edge (dat kan omdat daar die verdikking op geplakt is. Ik vond het best mooie vinnen en roeren en mooi stijf ook. Wellicht ook iets voor jou Philip, om het op die manier te proberen.
     
  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    De constructiebeschrijving van die vin deed mij herinneren aan een draadje "bouwverslag Rg65" , in 2015 geplaatst door 'bram1324'.Het staat er nog steeds op!
    Hij deed dat ook op een spiegel maar plaatste een carbonbuisje op ca 40% en een carbon stripje tpv de leading edge.Wel werd daarna de holle ruimte nog opgevuld met een epoxy-glasbubble mengsel.
     
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ja, zo had ik ook al een keer een verslag gezien op een internationaal forum. precies zo. Ik wilde dat zelf ook maar eens zo gaan proberen met de roertjes.
    Maar dat bedoel ik dus met het grappige aan die vriend van mij, die heeft zich heel weinig ingelezen en verzint gewoon een manier die hij dan uitvoert. In mijn ogen heeft hij wel een paar wielen opnieuw uitgevonden, maar leuk om te zien. hij heeft ook dubbele verstaging op zijn RG65, bij carbon mastjes. waarschijnlijk volstrekt overbodig.
     
  8. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Ik ben begonnen met een kiel van de Dragonforce enige jaren geleden. Later heb ik een mal gemaakt van deze aluminium kiel in polyester. Die gevuld met twee lagen carbon onder 45 graden en epoxy, en aangedrukt met de aluminium kiel en lijmklemmen. De eerste poging gevuld met balsa, en beide helften op elkaar geplakt. Redelijk stijf, maar toen er water in de kiel liep was het afgelopen. latere versies met aluminium erin en uiteindelijk vierkante carbon buisjes. Heb ook gekochte carbon plaat gebruikt met een 3 mm buisje in het midden. Lekker dun (maar is dat goed ?), moeilijk het juiste profiel te krijgen, maar wel stevig. De laatste kiel, een houten kiel, bestaat uit twee 3mm dikke plankjes spanish cedar, met daartussen twee lagen recht en diagonaal carbon in epoxy geperst. Waarna ik het profiel in het hout heb geschuurd met behulp van een afdruk van de dragon force kiel. ca 5 mm dik. Daarna twee lagen glasvezel en weer gladgeschuurd. Mijn eerste kiel van hout was van een in de nerf gekloofd plankje red cedar met alleen glasfiber aan de buitenkant. Perfect stijf maar kreeg torsie als hij nat werd. En je wil natuurlijk wel dat je ballast naar voren wijst. Ik heb overigens ook een gekocht kieltje en ballast uit Italiƫ, geloof ik, die past in de gekregen 3D geprinte Mali. Maar die ga je niet afzagen of het profiel aanpassen op zoek naar de ideale kielvorm, profiel en lengte voor elk type bootje. Wel heb ik de kielkast van de abachi RG in de vorm van deze kiel gemaakt. Maar voor ik nu een nieuwe mal maak wil ik eerst eens bedenken welk profiel, welke lengte, welke breedte etc. Eigenlijk wil ik de beste kiel beschikbaar namaken en aanpassen aan mijn bootjes. En alleen maar om een beetje te zien waarom en of ik dit kan.
     
  9. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Die vriend krijgt wat te veel eer, want had het idee met carbon plaatjes ook van internet. De carbon latjes voor en op 40% werkten niet omdat het profiel niet overal even dik is. Met balsa is dat prima gelukt. Vergeet niet achter een vullat aan te brengen, ook voor de torsiestijfheid.
     
  10. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Plaatjes carbon is een bekende techniek
    Dit is een foto van het roer van mijn Jubilee, al eerder geplaatst in dat draadje.
    Het roer heeft een balsa kern.
    27819B5E-DE12-4CEC-BF8F-266FBDB606B0.jpeg
     
  11. Krekel

    Krekel

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ben denk ik een luie bouwer. Ik heb mij beperkt tot geprofileerde latjes. Het maken van een balsa profiel als binnenkern lijkt mij een lastig klusje (om het heel te houden!).
    De foto van de schacht toont nog een mahonie kern en kurk vulstuk. Inmiddels vervangen door balsa. Gewicht 24gr (schacht) en 12gr (roer). Overigens versterkt met wat losse vezels tpv de kielkast.
    IMG_20190220_151853.jpg IMG_20190301_085455.jpg IMG_20190302_153946.jpg
     
  12. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    De kiel en roer zijn een fors deel van het nat oppervlak, en wel het deel dat schuin door het water gaat. Als je ziet dat je met een dun plankje een hele zeilboot boven water krijgt mits voorzien van het juist profiel (aerofoil), onder de juiste hoek, dan denk ik dat mijn kiel ook het juiste profiel moet hebben, of in elk geval, ik wel eens proberen of dat echt uitmaakt. Ik heb geen idee of de kiel van een Dragonforce is ontworpen, of dat iemand in de fabriek heeft besloten dat dit wel een gelikt profieltje leek. Hetzelfde geld voor de gekochte kiel.
     
  13. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ja, daar zijn de discussies nog volop over aan de gang. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, en dat de verschillen in snelheid op basis van de rompvorm bij de meeste klassen echt minimaal is geworden. Er ligt waarschijnlijk nog wel iets winst in de kiel en roerprofielen. toch zit daar ook wel een trade-of in; breder (en dus een beetje lomper) geeft wat meer geprojecteerd oppervlak van voren en dus ook wat meer weerstand. van de andere kant is zo'n profiel veel vergevingsgezinde en houd dus langer stroming zonder te overtrekken (stalling). een smaller profiel is sneller, maar veel kritischer. Bantock heeft om die reden lang wat bredere profielen gehad dan een aantal andere toonaangevende ontwerpers. dat is ook de reden dat het roer vaak relatief een wat dikker profiel heeft dan de kielvin, omdat het risico op overtrekken hier ng veel groter is. Toch zie je in de ontwikkeling wel steeds smallere profielen. ook de bulb is steeds langer en slanker geworden, dus de tendens is om naar dunnere profielvormen te gaan. een andere tendens, die daar wel enigszins bij aansluit is de profielvorm, waarbij de max camber van 30% naar 40% is gefietst en de leading edge (of punt bij de bulb) steeds scherper zijn geworden.
     
    wim bakker vindt dit leuk.
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Om een lang verhaal kort te maken; veel daarin is natuurlijk al gedaan en ik vraag me af of er nog heel veel winst in zit
     
  15. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Wat een losse opmerking niet kan losmaken. Ik zal beginnen met de de kiel van Molinea, dat is de enige die past in de kielkast. Maar ik maak graag zelf mijn kieltje. Leuk om uit te zoeken hoe het werkt.
     
  16. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    De ontwikkeling van de profielvorm is mede gestimuleerd door onderzoek naar de propellors van drones en de wieken van de windturbines. Daar is de relative aanstroomsnelheid (uitgedrukt in Reynolds getal) een stuk lager dan voor vliegtuig vleugels. Het blijkt dat voor de vin een dikte van ca 6-7% van de breedte goed voldoet. De invloed op overtrekken (verlies lift bij grote hoeken) weet ik niet echt. In de Marblehead klasse wordt met dunne roertje gevaren en dat zonder problemen.
    Voor de liefhebbers (of diehards), kijk eens bij
    http://airfoiltools.com/search/index
    daar kan je uitgebreid spelen met Re number en andere variabelen, zeer leerzaam.


    Bulb, inderdaad, langer en dus slanker, mede onder invloed van re getal. Bedenk ook dan als je de lengte vergroot, het Re getal daalt. De wrijvingsweerstand coefficient neem daardoor ook af.
    Dit artikel beschrijft het mooi:
    https://radiosailingtechnology.com/index.php/keels-etc/ballast-bulbs
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2020
  17. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Bijgaand een test van mijn vorig project. Hij gaat mooi door de golven maar zeilt beroerd en waggelt. Een week later heb ik de kiel van 36 cm vervangen door een vrijwel identieke kiel (zelfde bulb en profiel) van 28 cm en plotseling kan hij mooi meekomen met de andere RG's. (vaak slechts tot de eerste boei). Mij is ook verteld dat ik een messing staaf moet gebruiken als ik lange dunne bulbs wil gieten van daklood. Kan ik weer aan de slag. https://youtu.be/aY63KII9oWQ
     
  18. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Philip
    Een Molinea kiel is nmm een uitstekende keus!
     
    Phielp vindt dit leuk.
  19. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Phielp,

    Helaas zie ik op het filmpje niet wat je bedoelt. Zijn het 2 filmpjes met de lange en 1 met de kortere kiel ? Zet er aub wat tekst bij.

    Die messing staaf is aanbevolen om de bulb wat stijfheid te geven. Als je het per ongeluk ergens tegen aan stoot of wat te hard neerzet wordt de bulb niet zo snel krom. Voor de marblehead moet het ca 6 mm zijn. Bij het loodgieten is het wel een lastoig ding wat die staaf is koud en het lood stolt er dus meteen op. Je zou hem dus moeten voorverwarmen. Ik weet niet hoe degene die mooie loodje maken dat doen.

    En ja, je kan middels diverse truukjes het zwaartepunt van je loodje lager krijgen. Driehoekige vorm, en de achterkant naar beneden laten gaan. Dat laatste zorgt er dan automatisch voor dat de as van je loodje wat omhoog gericht staat (neus omhoog)

    Wim
    ===
    wat is een Molinea kiel ? Is het de bulb of de vin en hoe ziet die eruit ?
     
  20. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Joost,
    Het filmpje is van een slecht zeilende Manta, gewoon en vertraagd. Filmpje een week later is mislukt. Valt niet mee te filmen en zeilen tegelijk. Bijgaand een foto van de kiel, onder een RG65 Mali 3D geprint. Ik denk dat hij van Molinea Sails komt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina