Bouw rompvleugelvliegtuig NU MET VLIEGFILMPJE!!

Hoi rdalsem.

Het meeste met houtlijm.
Secondenlijm gaat vaak tesnel.
Met houtlijm valt meer teschuiven.
Of allebij bij grote oppervlakten of moeilijke delen.

Groeten Han.
 
Weer een kleine update.
Vandaag een begingemaakt met de bouwmal voor de vleugels.
Als proef leg ik onder de middelste ligger een papierenmeetlint, zijn er genoeg bij een bouwmarkt.
De wortelrip effe geplaatst voor de foto.
Dit was het dan voor vandaag.

vleugelrompvliegtuig 114.jpg


vleugelrompvliegtuig 115.jpg


Groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de eerste ribben uitgezet.
De eerste zitten vastgeplakt.
Past allemaal wel aardig, al is het handewerk.
Morgen weer verder.

De eerste ribben.
vleugelrompvliegtuig 116.jpg


Het kleine liggertje nog een beetje krom.
vleugelrompvliegtuig 117.jpg


Groeten Han de Bouwer.
 
Laatst bewerkt:
Net effe de vleugels van de plank gehaald, om de boel te passen.
En zie hier een model.
Kunnen we mooi zien hoe het wordt.
De kamer is gelijk vol.
Nou alles past, gaan we nu verder met het bouwen op de plank.

Voor het eerst in elkaar.
vleugelrompvliegtuig 119.jpg


Groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond maar even bezig gegaan met de kielvlakken.
Waar ik toch ook maar roeren in maak.
Vliegt later denk ik toch strakker vooral in de bochten.
Zo nu kon ik lekker in de huiskamer plakken.
De vorm van de keilvlakken is gelijk aan het profiel van de vleugels.
Zie de overgebleven rib.
Morgen weer verder met de vleugels.

Jonathan en Jan bedankt voor jullie reactie. :thumbsup: :thumbsup:

Het begin van de kielvlakken.
vleugelrompvliegtuig 127.jpg


Groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo lekker in de huiskamer plakken.
Was de vrouw er niet :wink:

Han ik blijf het een prachtig project vinden.
Jij blijft ons ook nieuwsgierig houden.
Naar de inbouw spullen :P
Emmertje lipo's fannen enz. :P

Hoe je op wil stijgen natuurlijk, gooien schieten, of komen er wielen onder.

Dus we moeten dit draadje echt blijven volgen.
Ga zo door Han.
 
daat vroeg ik me ook af, wat voor (retracktable ?) landingsgestel komt eronder han ?
 
He jongens niet zo ongeduldig worden.
Er zijn vragen waar ik jullie het antwoord schuldig van moet blijven.
Weet het zelf namelijk ook nog niet.
Ben het met de deskundigen niet eens.
Het geadviseerde vermogen is in mijn ogen teweinig.
Namelijk 2 X 17N schub.

Mijn aandrijving: HBR B50L 18Wi DS-51-DIA (3-ph) 20 to 23cellen 18,0 - 22,0N 32,0 - 38,0A 68%
Niet dat ik een scheurmonster verwacht, integendeel.
Maar een voorwaarde is wel een fatsoenlijke grondstart, vanaf onze hobbelpiste in Elspeet.
Er komen wel wielen onder.
Heel simpel achter onder in het kielvlak, net als bij mijn Lapidar.
En er komt waarschijnlijk een intrekbaar neuswieltje in de neus.
Deze heeft namelijk helemaal niet zo'n grote lengte nodig.
Maar daar denken we nog over na.
De cellen natuurlijk mijn eerste lipo's.
Thunderpower 8000Mah.

De wieltjes lekker klein.
vleugelrompvliegtuig 132.jpg


Het neuspootje. ( ga hem ombouwen tot dubbelbenig)
Kan ook wel zijn dat ik achter ook twee intrekbare wielen maak, ruimte zat en heb toch al jaren een heel setje liggen.
vleugelrompvliegtuig 129.jpg


Groeten Han de Bouwer.
 
Laatst bewerkt:
Hé Gerard we hebben het voor elkaar hij gaat meer zeggen :lol:
 
Ik zeg nu niets meer Bertus.
Bekijk het resultaat van een kielvlak.
ssssssssssstttttttttttttttttt.

vleugelrompvliegtuig 134.jpg


Groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
Han waar haal je de tijd vandaan?
Je heb toch een eigen zaak?
 
He Bertus.

De weekend is lang hoor.
De foto boven is net na 24.00uur gemaakt.
De avonden zijn soms ook lang.
Net nog effe de rolroeren uitgemeten.
Zo zie je maar, soms schiet het gewoon op.
Heb ook geenzin om andere reden om wat nuttigs tedoen.
Vandaar ook dit bericht om deze tid.

Groeten Han.
 
Zijn we weer.
Weer wat geplakt heden avond.
Wat een klus zeg.
Even schotjes geplaats voor de rolroeren.
Allemaal schotjes tussen de ribben.
Deze tegen een aluminium Uvorm.
Even afschuren, en....
Resultaat kaarsrecht.
Later komt er een latje aan de binnenkant voor de V vorm scharnier.
En vulling geplaatst voor de scharnieren.

Hier de U vorm.
vleugelrompvliegtuig 137.jpg


Het resultaat.
vleugelrompvliegtuig 141.jpg


Groeten Han de Bouwer.
 
Laatst bewerkt:
Kleine update.
Begonnen met het indekken van de bovenkant.
Zie hier.

vleugelrompvliegtuig 145.jpg


Groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
Zo ik heb weer kunnen plakken.
Even verder gegaan met de kielvlakken.
Deze zijn nu mooi afgeschuurd ( wat een klus) om vervolgens ingedekt te worden.
Klein stukje beplanken en kapstrippen.

Weet eigenlijk niet of er wieltjes inkomen, denk eerder aan een staaldraadsleetje.
De vorm aan de onderzijde is veel temooi voor wieltjes.

Zij aan zicht van beide klielvlakken.
vleugelrompvliegtuig 148.jpg


Bovenaanzicht.
vleugelrompvliegtuig 150.jpg


En voor de gene die denken wat een rara houtjes.
Weet ik wat de binnen zijde en buitenzijde is.

vleugelrompvliegtuig 149.jpg


En zo was die afgelopen vrijdag na het opruimen van de bouwtafel.
vleugelrompvliegtuig 153.jpg


Tot zover vandaag.

Bouw groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
Knap hoor Han. Vooral omdat je het verder ook zonder 'hulpmiddelen' hebt gedaan....gewoon vanaf een 3-view.

Wat maakt het voor de kielvlakken trouwens uit wat de binnen- resp. buiten-kant is? Ze zijn toch beide identiek?
 
nee, op de foto waar de kielvlakken rechtop staan zie je dat de binnenkant "plat" is en de buitenzijde een puntje heeft, dus kunnen ze niet zonder meer andersom.
 
Hoi Jonathan en Gerard.

Hier even het antwoord.
Simpel.
Binnen zijde het profiel is daar dikker en langer, en aangezien beide zijde taps toelopen moet ik ze wel markeren, Fouttief plakken of schuren is zo gepiept.
En er komen nog stuurkabels door voor de richtingsroeren.
Zo is het risico om 2 linker of 2 rechter roeren temaken nihiel.

Vandaar.

Groeten Han.
 
Back
Top