Ik heb wel een vraag over het meten van de binnendiameter.
Henk,
Ik moet het helaas doen met een digitale schuifmaat. Dat is niet ideaal. Maar met een beetje ervaring en geluk kom je een heel eind. Ik meet aan beide uiteinden en in meerdere posities om een idee te krijgen. Krijg vrijwel identieke meting aan beide zijden, dus dat geeft de burger moed!
Ik heb voor de grap ook nog de buitendiameter en wanddikte gemeten met mijn schijfmaat en uitgerekend wat de interne diameter is. Kwam keurig overeen met wat ik al gemeten. Dus niet ideaal, er zijn betere meetinstrumenten, maar voor mijn doel voldoende goed.
Overigens is de absolute cilinderdiameter niet zo heel relevant (binnen grenzen uiteraard). Zolang de zuiger en cilinder ongeveer 0,03 speling hebben komt het goed.
Wel allemaal wat anders dan ik in mijn koopvaardijdagen gewend was:
Zo zag dat er in 1979 uit, in de machinekamer van de NedLLoyd Florida.
B&W hoofdmotor, langzaamloper, tweetakt, 6 cilinder, 12.000pk. Cilinderdiameter 90cm, slag 180cm. Als je de kop eraf haalde kon je gewoon op de zuiger in de cilinder staan om de boel op te meten. Wij maakten ons overigens niet druk over honderdsten van millimeters, zelfs niet over tienden van millimeters!
Hier hangt de zuiger met zuigerstang in de takel.
Inspectie van de cylinder en opmeten. Dat moest op diverse plaatsen/hoogten gebeuren. Wij hadden daar speciale kalibers voor.