Bouw Scuderi 4-takt motor

Antwoorden geven vragen.
Waarom een as vastzetten aan twee kanten?
Aan één kant is voldoende, de as kan dan door de temperatuur wisselingen naar één kant uitzetten.
Overigens, een goede oplossing bij éénzijdig vastzetten.
Gelet op de tekening, daar er geen toleranties op vermeld staan, ging ik ervan uit, dat de zuigerpen met een klempassing in de zuiger en met een aspassing in de zuigerstang zit.
Zie onderstaand schema over de passingklassen:
Schama passingstelsel.jpg

Dus in de zuiger een klempassing en in op de zuigerpen een aspassing.
Volledigheidshalve heb ik ook het ISO passingstelsel bijgevoegd.
Groet, Henk.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Waarom een as vastzetten aan twee kanten?
Henk, ik kan maar één ding verzinnen, als je hem aan één kant vastzet en de passing niet al te nauwkeurig is, kan de pistonpen scheef op de as gaat zitten tijdens het lopen.
Ik ken dit uit de bromfietsen dat dan de zuiger min of meer scheef in de cilinder op en neer gaat en daar door een raar slijtage beeld geeft.
Nu verwacht ik niet zoveel problemen bij een modelbouwmotor die af en toe draait.
Persoonlijk vind ik het netter staan en wat betreft de uitzetting van een pistonpen bij een modelbouwmotor die af en toe loopt zal het ook nog wel meevallen.
Groet, Ruud.
 
Ruud, in mijn jeugd heb ik menig brommertje opgevoerd.
Het probleem was altijd de klempassing van de zuigerpen in de zuiger.
De zuigerpen werd destijds opgesloten door een binnenspan Seegering.
Daar de boring van de zuigerpen in de zuiger van gelijke diameter was, ging deze echt niet schuin staan.
Het probleem destijds was, dat mensen met de boormachine de zuiger gingen bewerken en niet met een 5 lippen vertelbare ruimer voor het bewerken van de passing voor de zuigerpen.
Dus nogmaals, bij een goede in lijn pasboring met de juiste tolerantie kan je de zuigerpen aan één kant vastzetten.
Je hebt dan ook het voordeel van het opvangen van de uitzetting door het verschil in uitzettingscoëfficiënten tussen de verschillende materialen van de zuiger en de zuigerpen.
Groet. Henk.
 
Henk, Ruud,
Bedankt voor de informatie, geen enkel probleem om dat hier te posten. Ik vind het interessant en leerzaam. Ik was er vanuit gegaan dat de zuigerpen in de zuiger zou vastzitten met een klempassing. Dat soort klempassing is nog altijd wel een uitdaging voor mij om dat goed te krijgen.

Zelfs als ie niet zou vastzetten denk ik dat het niet zo’n probleem voor mij zou zijn. Mijn motortjes draaien maximaal 10-20 seconden en dat slechts een paar keer. Ik denk dat Debbie tot op heden nog geen 2 minuten cumulatief heeft gedraaid. (4 of 5 demo’s). Het grootste probleem is eerder “piston slap”. Boven de zuiger in de bovenste stand zit niet veel ruimte.

Ik moet ook nog eens goed bedenken hoe ik het gat voor de zuigerpen precies markeer/boor. De hartlijn van dat gat moet precies haaks staan op de gleuf waar de zuigerstang in komt. Dat komt allemaal wel redelijk precies. Dit zijn momenten waar ik graag een wat betere freesmachine, liefst met DRO had gehad.

Jeroen
 
Ik heb zelf een DRO op mijn freesmachine gemaakt, zowel langs als dwars.
Gewoon de goedkope van HBM, ik meen dat ze toen 29,99 euro waren.
.

Bedankt Ruud. Ik ga eens kijken. HBM levert deze nog steeds! Ik ben alleen bang dat het probleem bij mij het monteren wordt. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Ik heb nog even gekeken maar mijn freesmachientje is gewoon veel te klein om dit spul te monteren. Ik ga eens zoeken of er iets kleiners beschikbaar is in China voor de Proxxon.

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Ben nog aan het zoeken op het Internet naar een DRO oplossing. Proxxon levert ‘m. “Slechts Euro 780,--". Dat is evenveel als de hele freesmachine! Dus ik zoek maar door. Ga in ieder geval eens kijken hoe Proxxon het doet. Eens kijken wie de DRO op voorraad heeft en hoe dat precies gemonteerd wordt.

Vandaag het twee zuigertje gemaakt.

IMG_4685.jpg


Paar uurtjes honen en beide zuigertjes passen nu redelijk in de cilinder. Gaat nog een beetje te zwaar. Maar ik ga nu eerst de zuiger afmaken en de bevestiging voor de zuigerpen e.d. maken. De definitieve passing maak ik pas op het allerlaatst, met alles op zijn plek gemonteerd.

Gat voor de zuigerpen redelijk op de juiste plek geboord gekregen

IMG_4686.jpg


Nu moet ik de groef nog frezen zodat de zuigerstang erin kan en kan bewegen. Op de draaibank had ik al een 4mm gat op de juiste diepte geboord. Dus dat moet nu een sleuf worden.

Screenshot 2021-10-06 at 4.10.41 PM.png


Ik heb een vingerfrees van 4mm, dus dat zou moeten lukken. Wellicht dat ik toch eerst nog een paar meer 4mm gaten boor en dan pas de frees. Dit materiaal laat zich vrij gemakkelijk verwerken, dus het zou moeten lukken met gewoon frezen zonder nog meer gaten denk ik. Ik heb nog een stukje liggen, van de week eens proberen wat werkt

Jeroen
 
Met een tweelippen frees kan je boren, d.w.z., per keer een paar tienden dieper.
Nu kan je in één bewerking zonder gereedschap wissel de sleuf fresen.
Het kan ook, hetgeen ik doe, met een vierlippen frees, maar dan tijdens de langsvoeding de diepte vergroten.
Vraag, je hebt nu de zuiger gemaakt, maar hoe ga de deze in de machine klem van de freesbank klemmen met de boring van de zuigerpen haaks op de bewerking?
Alhoewel, voor mij is de breedte van de sleuf niet kritisch.
In werkelijkheid heeft de drijfstangkop ook veel dwarse ruimte in de zuiger.
Succes met de voortgang. Groet. Henk.
 
Vraag, je hebt nu de zuiger gemaakt, maar hoe ga de deze in de machine klem van de freesbank klemmen met de boring van de zuigerpen haaks op de bewerking?
Alhoewel, voor mij is de breedte van de sleuf niet kritisch.

Nee, de breedte van de sleuf is niet kritisch.

Ik stop een 5mm staaf door het gat van de zuigerpen. Dat geeft voldoende mogelijkheid om de boel haaks uit te lijnen.

Jeroen
 
Vraag, je hebt nu de zuiger gemaakt, maar hoe ga de deze in de machine klem van de freesbank klemmen met de boring van de zuigerpen haaks op de bewerking?
Alhoewel, voor mij is de breedte van de sleuf niet kritisch.
De zuiger in een vertikale drieklauw op de freestafel ,eventueel op verdeelkop . Een staaf van 5 mm door het zuigerpengat en uitklokken met een meetklok voorzien van een "olifantenvoetje"
Het is niet kritisch , met een staaf van 30 cm lang zou het zelfs al op het oog voldoende zijn.
 
Dit weekend druk in de weer geweest met mijn andere hobby; oude auto’s. Dit keer een cursus “strakmaken”. In het verleden heb ik al eens cursussen lassen en plaatwerken aan auto’s gedaan. Strakmaken zijn de handelingen om een paneel met plamuur en heel veel schuren klaar te maken voor verf/lakbehandeling. Erg leuk, leerzaam en erg moeilijk!

IMG_4695.JPG


Van de week weer verder met de zuigertjes, vandaag aan mijn Alfa Spider sleutelen, stuurspeling verhelpen.

Jeroen
 
Leuk dat er zulke cursussen worden gegeven.
Ik vond de cursus hardsolderen ook zo leuk, eigenlijk zou ik zo weer gaan maar om weer helemaal naar Belfeld te rijden gaat mij wat te ver.
Misschien kan Willum volgend jaar eens een opfris cursus voor oud deelnemers opzetten !!!!
Gezellig bijpraten, koffie met vlaai en nog wat handige kneepjes leren en wat bijschaven.
Ik schrijf mij vast in !!!
Groet, Ruud.
 
Ik woon in Hellevoetsluis.
Destijds was de cursus in Sevenum, Limburg.
Bijna 2 uur rijden.
Spijt? Absoluut niet!
Het geleerde woog ruimschoots op tegen de bestede reistijd.
2 uur heen en twee uur terug, met resultaat dat ik nog steeds de voordeel heb aan het geleerde.
Groet Henk, die geen enkel voordeel heeft aan promoten van opleidingen.
 
Strakmaken zijn de handelingen om een paneel met plamuur en heel veel schuren klaar te maken voor verf/lakbehandeling.
Erg leuk,
leerzaam en erg moeilijk!

Jeroen,
Strak maken met plamuur,
niet met tin-lood?

Plamuren heb ik ook lang geleden geleerd.
Dat was even doorbijten.
We hadden ook een echt goede leraar.
Echt veel van geleerd.
Zelfs plamuren met transparante plamuur op hout.

Mooi werk Jeroen.

Willum
 
Maatwerk cursus met gezelligheid en veel vlaai Ruud.

Gezellig bijpraten, koffie met vlaai en nog wat handige kneepjes leren en wat bijschaven.
Ik schrijf mij vast in !!!

Ik zag dat de website van de lasschool (gastheer van de workshop) vernieuwd is.
Die lasleraar is echt een topper.

Opfriscursus,
Ik weet zeker dat ze daar een doosje
met moeilijkere opdrachten hebben liggen
voor de gevorderde hardsoldeerder.

Het motto is steeds zes personen is een volle groep.

Wie weet willen zes mensen zich verdiepen in een stapje verder.
De lasschool staat er zeker voor open.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Geen voordeel,
wel een pluimpje Henk.

Het voordeel is het voortbestaan van de workshop door er over te vertellen.
Ik zou zo maar niet weten waar er een hardsoldeerworkshop wordt gegeven geent op modelbouw.
En dan ook nog met zo'n breed aanbod,
RVS, staal, messing, koper, aluminium en combinaties hiervan.
Weet iemand er een dan horen wij dit graag.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Dat is altijd mooi om te zien.
Wij hadden op het werk ook iemand die altijd schadehersteller is geweest, daar kon ik zo een uur naast staan en alleen maar kijken en vragen.
Ik vind het altijd mooi om de trucjes te zien die mensen met veel ervaring hebben, kleine dingen die eigenlijk heel logisch zijn maar waar je maar net op moet komen.
 
Strak maken met plamuur,
niet met tin-lood?

Nee, en ik denk dat het ook wel moeilijk wordt om een cursus te vinden waar ze nog met tin-lood werken. Ik ken wel een paar restaurateurs die er nog gebruik van maken. Maar zelfs dan nog meestal alleen op bepaalde plekken op de carrosserie,

Een paar jaar geleden ben ik bij Dirk Kuiper in Westzaan op bezoek geweest voor een workshop plaatwerken. Dirk is zo’n beetje de “Godfather” van ambachtelijk autorestauraties. Hij maakt nog gebruik van tin lood. Voor de geïnteresseerden, hier kun je een en ander nog eens nalezen (en een hele hoop meer over mijn gesleutel en gerommel aan oude autootjes:

https://www.team-bhp.com/forum/diy-...des-w123-alfa-romeo-spider-8.html#post4426171

Als je door scrolled kom je een paar foto’s tegen van Dirk aan het tin lood solderen, inclusief verticaal solderen!

Jeroen
 
Weer een stapje gemaakt. Beide zuigertjes zijn nu helemaal af.

Ik heb de zuigers uitgelijnd middels de 5mm staaf door het zuigerpengat. Gewoon op het oog. Ik had aan 2 kanten zo’n 25cm lengte uitsteken. Met het oog de staaf langs de sleuven van de freestafel uitlijnen.

Met twee meetklokjes de juiste breedte in de gaten houden. De diepte gewoon met behulp van de schaal op de frees. 4mm Frees in het midden erin waar al een gat zit. Dan iedere keer 1mm lager naar voren en naar achter. Ging prima.

IMG_4738.jpg


IMG_4741.jpg


IMG_4742.jpg


IMG_4743.jpg


Op deze laatste foto zie je als je goed kijkt dat ik een puntje heb ingeslagen in de onderkant van de zuiger. Er zitten hele kleine verschillen tussen de cilinders, cilinderkoppen en de zuigers. Dus ik moet wel de juiste setjes bij elkaar houden.

Ik had morgen verder willen gaan met de drijftangetjes. Maar ik bemerkte vanmiddag dat ik een koelvloeistoflekkage heb aan een van mijn oldtimers. En daar moet ik dit weekend mee op pad. Dus al even wat uitklaar gehaald. Lekkage op de koelwaterpomp. Morgen onderdelen in huis en dat moet dus maar als eerste gebeuren.

Heb inmiddels ook de aluminium stukjes in huis voor de funderingsplaat en de zij-supports. Ook de lagertjes zijn al binnen, dus ik kan mits al mijn oldtimers het blijven doen, later deze week weer verder.

Jeroen
 
Back
Top