Bouw Scuderi 4-takt motor

Gisterenavond begonnen met de fabricage van de ontstekingsnok. Die van mij wordt iets kleiner dan het originele ontwerp. Grootste staaf messing die ik heb is 60mm, dus 60mm is het!

Stukje afgezaagd en in de draaibank.

IMG_5676.jpeg


Messing draait altijd lekker makkelijk en snel!

IMG_5677.jpeg


Hierna het gat voor de as geboord en geruimd. 8mm asje zit er mooi strak, zonder speling in! Daarna de drieklauw verwisseld voor de vierklauw, ingescand, uitgeklokt en even de andere kant gedaan.

IMG_5678.jpeg


Weer prima gelukt!

IMG_5679.jpeg


IMG_5680.jpeg


Voor de afwerking nog even de zes grote gaten en de drie bevestiginggaten boren/frezen. Ik ga even aan de gang met mijn DRO want daar zit een functie op om dat precies te doen!

En natuurlijk ook nog even de nok maken!

Jeroen
 
Vandaag weer verder met de nekschijf voor de ontsteking. Allereerst maar even de gaten voor de borgboutjes boren en tappen. Alles uitgelijnd in mijn verdeeltafel. Ging allemaal precies.

IMG_5690.jpeg


Vervolgens even studeren op de DRO handleiding om te snappen hoe je een stel gaten op een steekcirkel boort. Dit manual blinkt niet uit in duidelijkheid en is een beroerde Engelse vertaling vanuit het Chinees. Maar als je het eenmaal door hebt, gaat het heel makkelijk en snel.

IMG_5691.jpeg


Zes stuks gaten!

IMG_5692.jpeg


Hier kun je ook mooi de borgboutjes zien.

IMG_5693.jpeg


Vervolgens de nok frezen. Dit komt allemaal niet zo heel precies. De positie van de nok tov de krukas wordt bepaald door hoe de nok wordt vastgezet op de as.

IMG_5694.jpeg


Beetje gepoetst met wat Brasso. Kan nog wel wat beter, maar het geeft wel een mooi eerste resultaat

IMG_5695.jpeg


IMG_5696.jpeg


IMG_5697.jpeg


Op naar het volgende onderdeel. Tenminste, ik moet nog even onze wasdroger uitelkaar halen. Doet het niet goed meer. Al een jaar of vijf oud en dat betekent meestal dat inwendig de verwarmingselementen e.d. helemaal volgekoekt zijn met resten stof. Wel een aardig klusje denk ik.

Jeroen
 
Even iets anders, wat wellicht interessant voor sommigen van ons kan zijn; Gisteren ben ik voor het eerst naar het Kromhoutmusuem in Amsterdam geweest. https://kromhoutmuseum.nl

Stond al heeeel lang op mijn lijstje om daar eens langs te gaan. Nooit van gekomen. Het feit dat ze alleen op dinsdag en iedere derde zondag van de maand open zijn, betekent wel dat je het even moet plannen. Voor een ieder die geïnteresseerd is in (motor) techniek een echte aanrader. Ik ben er ruim drie en een half uur gebleven. Er waren met mij toevallig ook nog vier andere mannen en met zijn vijven kregen we een uitgebreide uitleg en rondleiding van de historie van de werk en het museum. En alles wat kon draaien hebben ze voor ons gestart. Van heel eenvoudige gloeikop, tot medium speed 4-takt en zelfs een heuse Kromhout V12 4-tact.

IMG_5702.jpeg


Ze hebben ook wat modelletje, zowel stoom als dieselmotoren en wat stoomaangedreven hulpapparatuur. Mijn oog viel op een paar modelletjes die geschonken waren aan het museum. Deden het helaas (nog?) niet

IMG_5700.jpeg


IMG_5701.jpeg


Dit modelletje van de Industrie diesel vond ik erg leuk. Dit zijn dezelfde motoren als die in de zogenaamde A-boten van SmitLLoyd indertijd waren geïnstalleerd. Heb ik nog meerdere reisjes mee gemaakt. Nooit aan gesleuteld, er ging nooit iets aan kapot. Alleen regulier onderhoud.

Als je met de auto gaat, dan raad ik aan om gebruik te maken van de P+R faciliteiten. Sta je de hele dag geparkeerd aan de rand van Amsterdam voor Euro 1!

Vandaag begonnen aan de poelie. Draaiwerk zit erop. Wederom kwam de speciale beitel die Willum eerder voor mij maakte (Zie draadje Debbie) van pas.

IMG_5704.jpeg


Draaiwerk is klaar, nu nog even wat gaten en draad erin!

IMG_5706.jpeg


IMG_5707.jpeg


Jeroen
 
Gisteren ben ik voor het eerst naar het Kromhoutmusuem in Amsterdam geweest
Zulke musea zijn altijd mooi om te bezoeken.
Zo ben ik ooit eens in het Diesel House in Kopenhagen geweest.
Daar staat een gigantische 8 cilinder diesel motor met daaraan een aggregaat die in begin jaren 1900 (ongeveer), de stad Kopenhagen van stroom voorzag.
10454511_738446856210220_3334721284708238316_o.jpg

Foto van het internet afgeplukt.
Groet, Ruud.
 
Mooi bericht Jeroen.

Mooi poelie heb je gemaakt.
Ik hoor geen klachten meer over missend vermogen bij dit soort draaiwerk.
Je hebt een groot verspaan oppervlak en dat gaat goed.
Super.

Goed gereedschap moet je hebben.

Succes
Veel modelbouwplezier,
Willum

Ik zie,
jij hebt geen in hoogte verstelbare beitelhouder.
Zet die maar op je lijstje.
Geweldig ding kan ik zeggen.
 
Zulke musea zijn altijd mooi om te bezoeken.
Zo ben ik ooit eens in het Diesel House in Kopenhagen geweest.
Daar staat een gigantische 8 cilinder diesel motor met daaraan een aggregaat die in begin jaren 1900 (ongeveer), de stad Kopenhagen van stroom voorzag.

Hi Ruud,
Ik heb wel gehoord van die diesel in Kopenhagen, moet er nog steeds een keer gaan kijken. Dit is in principe eenzelfde soort langzaamlopende tweetakt diesel zoals die vandaag de dag nog steeds op grote koopvaardijschepen wordt gebruikt.

Voor de liefhebbers van dieselmotoren is er veel te zien in Nederland. Een van de mooiste collecties is die van SHVP in Papendrecht. http://www.shvp.nl

Een paar jaar geleden heb ik nog een stukje geschreven voor mijn Indiaase vrienden;

https://www.team-bhp.com/forum/inte...-unique-diesel-engine-museum-netherlands.html

Mooi bericht Jeroen.

Mooi poelie heb je gemaakt.
Ik hoor geen klachten meer over missend vermogen bij dit soort draaiwerk.
Je hebt een groot verspaan oppervlak en dat gaat goed.
.

Zo’n poelie maken gaat prima. Mijn lokale machinefabriekje heeft de afgelopen tijd weinig tijd voor mij. Ze zouden wederom het vliegwiel maken. Klein bedrijfje, zieken (Covid) en andere (leeftijds) problemen. Dus geen tijd voor even een klusje tussendoor. Maar het vliegwiel van dit motortje is een stukje kleiner dan de vorige (Debbie). Dus als ze me aan een stukje rond kunnen helpen met de juiste buitendiameter ga ik het wellicht zelf nog een keer proberen. In het allerergste geval kan ik het natuurlijk ook gewoon op de verdeeltafel inspannen en even uitfrezen!!

Jeroen
 
Heb je rond massief nodig?

Bedankt Willum,
Het vliegwiel heeft als buitenmaten ∅100 en dikte 20mm. Ik ga ze vragen of ze een stukje hebben ∅100mm, dikte 22mm. Dan hoef ik niets aan de buitendiameter te doen, dat is het lastigste en het zwaarste op mijn draaibankje. Anders dan een beetje netjes afwerken. Maar de zijkanten erin draaien of frezen en de gaten e.d. gaat denk ik wel lukken.

Screenshot 2022-04-07 at 5.43.24 PM.png


Vandaag verder gegaan aan de poelie. Eerst maar even de gaten voor de borgboutjes boren en tappen. Dus de verdeeltafel weer geïnstalleerd.
IMG_5712.jpg


Terwijl ik er zo mee bezig was, viel me op dat ik de maatvoering verkeerd had. Gelukkig iets te groot, dus dat is altijd makkelijk te corrigeren. De gaten kon ik wel gewoon boren. Daarna even terug naar de draaibank en de boel aangepast. Tekeningen lezen wordt soms lastig.

Volgende truuk de bevestigingsgaten van de poelie op het vliegwiel boren.

Screenshot 2022-04-07 at 5.51.45 PM.png


Verdeeltafel gekanteld, met de drieklauw erop is dat toch al best hoog. Boren met de normale borenhouder gaat dan al bijna niet meer. Maar alle boortjes kunnen natuurlijk ook in de spantang.

IMG_5717.jpeg


Wederom gebruikt gemaakt van mijn DRO om de plaats van de drie gaten exact te bepalen. Gaat inmiddels heel snel en accuraat. Eerst het middelpunt bepalen. Ik heb eenvoudig een 8mm as in de spantang geplaatst en vervolgens de tafel zodanig gepositioneerd dat de as zo naar beneden door de poelie glijdt. Vervolgens even de DRO “programmeren”. Dat is ingeven van de diameter van de cirkel waarop gaten moeten komen. Starthoek van het eerste gat en de hoek van het laatste gat en het aantal gaten. Vervolgens geeft de DRO per gat aan hoe je de tafel moet verplaatsen.

Dit is het eerste gat, 9,5mm op de Y-as naar voren. etc. etc. Eerst alle gaten met de centerboor gedaan, toen met een 4mm boor en vervolgens nog met een 8mm frees 4mm verdiepen. De aardigheid met de DRO is dat het eindeloos herhaarbaar blijft. Zonder verlies van nauwkeurigheid.

IMG_5725.jpeg


De borggaatjes getapt met M5 en borgboutjes erin, uiteraard heb ik een voorraaddoos met borgboutjes.

IMG_5726.jpeg


Ben wel weer tevreden over het eindresultaat

IMG_5727.jpeg


IMG_5728.jpeg


IMG_5729.jpeg


Op naar het volgend onderdeel!!

Jeroen
 
Beste Jeroen,
Misschien een tip voor de volgende keer, probeer goed na te denken wat de verstandigste werkvolgorde is voor de diverse bewerkingen.
Ik zou zelf de ronde groef er als laatste insteken, nu moet je voor diverse nabewerkingen het geheel op de dunne randen inspannen met plaatjes, welke ook niet echt maatvast zijn.
Dit geld natuurlijk voor allerlei werkstukken.

verder alleen maar lof en een mooi stukje werk.
groet René
 
Mijn Jeep is niet door de APK gekomen. Volgende poging op 2 mei. Dus de komende weken vooral klussen aan de Jeep en niet aan mijn motortje. Luxe probleem natuurlijk

Een van de afkeurpuntjes, doffe reflector. Dus vervang ik beide koplampen. Klusje van niks maar ben er een dag mee bezig geweest. Vast geroeste boutjes, afgebroken plastic palletjes etc.
ED9F260A-9C76-49B4-8185-20497381DF27.jpeg

geen APK punt maar ik ga nu ook de AC verdamper vervangen. Zo zag het er uit

989C4A68-B23C-4B5F-AACF-8D9776D66DE2.jpeg


zo ziet het er nu uit. Bijna zover om het hele dashboard eruit te kunnen halen om bij de verdamper te kunnen
83573B5A-68AE-48AF-AADA-8914D97850BB.jpeg


Wel een mooie sleutel klus.
Jeroen
 
Verroeste boutjes

Ach Jeroen een paar verroeste boutjes ken jij goed de baas.
Gelijk vervangen door nieuwe boutjes.

Succes met het karwei.
APK komt goed.

Willum
 
Leuk klusje, doet me denken aan een Renault ooit waar ik de kachelradiateur van moest vervangen ooit.
Chef werkplaats had het over anderhalf uur dat ie ingepland had, en dat dat gemakkelijk moest kunnen.
Ik deed er iets van 10 uur over wat ie gek en vervelend vond. (ik zou het wel niet kunnen)
Later bij Renault eens de chef daar aangesproken en die had het over een richttijd van 14 uur....


Succes dus.
 
Chef werkplaats had het over anderhalf uur dat ie ingepland had, en dat dat gemakkelijk moest kunnen.
Ik deed er iets van 10 uur over wat ie gek en vervelend vond. (ik zou het wel niet kunnen)
Later bij Renault eens de chef daar aangesproken en die had het over een richttijd van 14 uur....

Zijn daar geen handleidingen voor dan?

Zodra je zaken als kachelradiateur, kachelkranen en AC verdampers moet gaan vervangen betekent dat bij de meeste auto’s, heeeeel veel sleutelwerk. Meestal moet het dashboard er al dan niet geheel uit.

Het is denk ik nog niet eens zo heel lang dat garage met gestandaardiseerde richttijden werken. En dus ook vaste prijzen. Maar op oude auto’s werkt dit sowieso niet of nauwelijks. Zelfs de merk/model specialisten houden altijd een armslag in hun prijsopgave voor werk aan oude auto’s. Je weet nooit wat je allemaal nog meer tegenkomt. Je weet nooit hoe vast dingen gaan zitten etc. Ik ben uiteindelijk drie dagen bezig geweest om de zogenaamde Heater & AC box eruit te krijgen. De officiële Jeep procedure volgens het Jeep Werkplaatshandboek zegt dat je het dashboard helemaal eruit moet halen. Maar inmiddels zijn er wat truken verzonnen. Die kun je vinden op de Jeep Cherokee forums and YouTube. In feite haal je het dashboard maar ten dele los, stuur hoeft er niet volledig los, maar laat je zakken en dan kun je het hele dashboard opzij trekken.

IMG_5778.jpeg


IMG_5779.jpeg


Dit is waar het allemaal om te doen is:

IMG_5782.jpeg


Drie dagen werk (ongeveer 12 -14 uur) om ‘m eruit te krijgen. Vanochtend opengemaakt, schoongemaakt en een nieuw verwarmingselement en AC verdamper erin.

IMG_5786.jpeg


Heel veel van de uren gaan ook in schoonmaken en herstellen van onderdelen, boutjes, palletjes e.d. Dit zijn oude auto’s, er is al jarenlang aan gehobbyed. Dus er is weleens wat misgegaan en niet goed of helemaal niet gerepareerd. Oud plastic, breekt gemakkelijk. Ik herstel alles voorzover mogelijk voordat ik het weer in elkaar zit.

Vandaag in 7 uurtjes bijna alles weer in elkaar gezet! Ging lekker vlot. Volgende week de AC verdamper afpersen en als ie de druk goed vasthoud, gaat er nieuw koelmiddel in.

Binnenkort hopelijk weer verder aan mijn Scuderi-motortje!

Jeroen
 
Ik zeg netjes.
Ik heb het wel eens in een uur of twee of zo gedaan bij een type auto, weet echt niet meer merk en model, maar die Renault is blijven hangen, ook vanwege het gezeik.
Ik meen dat oude (type 1 en 2) VW golf vrij snel ging...
Maar hele dashbord eruit en er weer in is in deze common practice
 
Back
Top