Bouw Scuderi 4-takt motor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 31 mei 2021.

  1. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Gisterenavond begonnen met de fabricage van de ontstekingsnok. Die van mij wordt iets kleiner dan het originele ontwerp. Grootste staaf messing die ik heb is 60mm, dus 60mm is het!

    Stukje afgezaagd en in de draaibank.

    IMG_5676.jpeg

    Messing draait altijd lekker makkelijk en snel!

    IMG_5677.jpeg

    Hierna het gat voor de as geboord en geruimd. 8mm asje zit er mooi strak, zonder speling in! Daarna de drieklauw verwisseld voor de vierklauw, ingescand, uitgeklokt en even de andere kant gedaan.

    IMG_5678.jpeg

    Weer prima gelukt!

    IMG_5679.jpeg

    IMG_5680.jpeg

    Voor de afwerking nog even de zes grote gaten en de drie bevestiginggaten boren/frezen. Ik ga even aan de gang met mijn DRO want daar zit een functie op om dat precies te doen!

    En natuurlijk ook nog even de nok maken!

    Jeroen
     
    Potter, willum, Johannes59 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Vandaag weer verder met de nekschijf voor de ontsteking. Allereerst maar even de gaten voor de borgboutjes boren en tappen. Alles uitgelijnd in mijn verdeeltafel. Ging allemaal precies.

    IMG_5690.jpeg

    Vervolgens even studeren op de DRO handleiding om te snappen hoe je een stel gaten op een steekcirkel boort. Dit manual blinkt niet uit in duidelijkheid en is een beroerde Engelse vertaling vanuit het Chinees. Maar als je het eenmaal door hebt, gaat het heel makkelijk en snel.

    IMG_5691.jpeg

    Zes stuks gaten!

    IMG_5692.jpeg

    Hier kun je ook mooi de borgboutjes zien.

    IMG_5693.jpeg

    Vervolgens de nok frezen. Dit komt allemaal niet zo heel precies. De positie van de nok tov de krukas wordt bepaald door hoe de nok wordt vastgezet op de as.

    IMG_5694.jpeg

    Beetje gepoetst met wat Brasso. Kan nog wel wat beter, maar het geeft wel een mooi eerste resultaat

    IMG_5695.jpeg

    IMG_5696.jpeg

    IMG_5697.jpeg

    Op naar het volgende onderdeel. Tenminste, ik moet nog even onze wasdroger uitelkaar halen. Doet het niet goed meer. Al een jaar of vijf oud en dat betekent meestal dat inwendig de verwarmingselementen e.d. helemaal volgekoekt zijn met resten stof. Wel een aardig klusje denk ik.

    Jeroen
     
    ozy, Jan Walpot, Gea en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Even iets anders, wat wellicht interessant voor sommigen van ons kan zijn; Gisteren ben ik voor het eerst naar het Kromhoutmusuem in Amsterdam geweest. https://kromhoutmuseum.nl

    Stond al heeeel lang op mijn lijstje om daar eens langs te gaan. Nooit van gekomen. Het feit dat ze alleen op dinsdag en iedere derde zondag van de maand open zijn, betekent wel dat je het even moet plannen. Voor een ieder die geïnteresseerd is in (motor) techniek een echte aanrader. Ik ben er ruim drie en een half uur gebleven. Er waren met mij toevallig ook nog vier andere mannen en met zijn vijven kregen we een uitgebreide uitleg en rondleiding van de historie van de werk en het museum. En alles wat kon draaien hebben ze voor ons gestart. Van heel eenvoudige gloeikop, tot medium speed 4-takt en zelfs een heuse Kromhout V12 4-tact.

    IMG_5702.jpeg

    Ze hebben ook wat modelletje, zowel stoom als dieselmotoren en wat stoomaangedreven hulpapparatuur. Mijn oog viel op een paar modelletjes die geschonken waren aan het museum. Deden het helaas (nog?) niet

    IMG_5700.jpeg

    IMG_5701.jpeg

    Dit modelletje van de Industrie diesel vond ik erg leuk. Dit zijn dezelfde motoren als die in de zogenaamde A-boten van SmitLLoyd indertijd waren geïnstalleerd. Heb ik nog meerdere reisjes mee gemaakt. Nooit aan gesleuteld, er ging nooit iets aan kapot. Alleen regulier onderhoud.

    Als je met de auto gaat, dan raad ik aan om gebruik te maken van de P+R faciliteiten. Sta je de hele dag geparkeerd aan de rand van Amsterdam voor Euro 1!

    Vandaag begonnen aan de poelie. Draaiwerk zit erop. Wederom kwam de speciale beitel die Willum eerder voor mij maakte (Zie draadje Debbie) van pas.

    IMG_5704.jpeg

    Draaiwerk is klaar, nu nog even wat gaten en draad erin!

    IMG_5706.jpeg

    IMG_5707.jpeg

    Jeroen
     
    ozy, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  4. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Zulke musea zijn altijd mooi om te bezoeken.
    Zo ben ik ooit eens in het Diesel House in Kopenhagen geweest.
    Daar staat een gigantische 8 cilinder diesel motor met daaraan een aggregaat die in begin jaren 1900 (ongeveer), de stad Kopenhagen van stroom voorzag.
    [​IMG]
    Foto van het internet afgeplukt.
    Groet, Ruud.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Mooi bericht Jeroen.

    Mooi poelie heb je gemaakt.
    Ik hoor geen klachten meer over missend vermogen bij dit soort draaiwerk.
    Je hebt een groot verspaan oppervlak en dat gaat goed.
    Super.

    Goed gereedschap moet je hebben.

    Succes
    Veel modelbouwplezier,
    Willum

    Ik zie,
    jij hebt geen in hoogte verstelbare beitelhouder.
    Zet die maar op je lijstje.
    Geweldig ding kan ik zeggen.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  6. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Hi Ruud,
    Ik heb wel gehoord van die diesel in Kopenhagen, moet er nog steeds een keer gaan kijken. Dit is in principe eenzelfde soort langzaamlopende tweetakt diesel zoals die vandaag de dag nog steeds op grote koopvaardijschepen wordt gebruikt.

    Voor de liefhebbers van dieselmotoren is er veel te zien in Nederland. Een van de mooiste collecties is die van SHVP in Papendrecht. http://www.shvp.nl

    Een paar jaar geleden heb ik nog een stukje geschreven voor mijn Indiaase vrienden;

    https://www.team-bhp.com/forum/inte...-unique-diesel-engine-museum-netherlands.html

    Zo’n poelie maken gaat prima. Mijn lokale machinefabriekje heeft de afgelopen tijd weinig tijd voor mij. Ze zouden wederom het vliegwiel maken. Klein bedrijfje, zieken (Covid) en andere (leeftijds) problemen. Dus geen tijd voor even een klusje tussendoor. Maar het vliegwiel van dit motortje is een stukje kleiner dan de vorige (Debbie). Dus als ze me aan een stukje rond kunnen helpen met de juiste buitendiameter ga ik het wellicht zelf nog een keer proberen. In het allerergste geval kan ik het natuurlijk ook gewoon op de verdeeltafel inspannen en even uitfrezen!!

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Dus als ze me aan een stukje rond kunnen helpen

    Heb je rond massief nodig?
    100x68mm
    upload_2022-4-7_11-48-45.png
    Foto w.p. 4-2022

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2022
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  8. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt Willum,
    Het vliegwiel heeft als buitenmaten ∅100 en dikte 20mm. Ik ga ze vragen of ze een stukje hebben ∅100mm, dikte 22mm. Dan hoef ik niets aan de buitendiameter te doen, dat is het lastigste en het zwaarste op mijn draaibankje. Anders dan een beetje netjes afwerken. Maar de zijkanten erin draaien of frezen en de gaten e.d. gaat denk ik wel lukken.

    Screenshot 2022-04-07 at 5.43.24 PM.png

    Vandaag verder gegaan aan de poelie. Eerst maar even de gaten voor de borgboutjes boren en tappen. Dus de verdeeltafel weer geïnstalleerd.
    IMG_5712.jpg

    Terwijl ik er zo mee bezig was, viel me op dat ik de maatvoering verkeerd had. Gelukkig iets te groot, dus dat is altijd makkelijk te corrigeren. De gaten kon ik wel gewoon boren. Daarna even terug naar de draaibank en de boel aangepast. Tekeningen lezen wordt soms lastig.

    Volgende truuk de bevestigingsgaten van de poelie op het vliegwiel boren.

    Screenshot 2022-04-07 at 5.51.45 PM.png

    Verdeeltafel gekanteld, met de drieklauw erop is dat toch al best hoog. Boren met de normale borenhouder gaat dan al bijna niet meer. Maar alle boortjes kunnen natuurlijk ook in de spantang.

    IMG_5717.jpeg

    Wederom gebruikt gemaakt van mijn DRO om de plaats van de drie gaten exact te bepalen. Gaat inmiddels heel snel en accuraat. Eerst het middelpunt bepalen. Ik heb eenvoudig een 8mm as in de spantang geplaatst en vervolgens de tafel zodanig gepositioneerd dat de as zo naar beneden door de poelie glijdt. Vervolgens even de DRO “programmeren”. Dat is ingeven van de diameter van de cirkel waarop gaten moeten komen. Starthoek van het eerste gat en de hoek van het laatste gat en het aantal gaten. Vervolgens geeft de DRO per gat aan hoe je de tafel moet verplaatsen.

    Dit is het eerste gat, 9,5mm op de Y-as naar voren. etc. etc. Eerst alle gaten met de centerboor gedaan, toen met een 4mm boor en vervolgens nog met een 8mm frees 4mm verdiepen. De aardigheid met de DRO is dat het eindeloos herhaarbaar blijft. Zonder verlies van nauwkeurigheid.

    IMG_5725.jpeg

    De borggaatjes getapt met M5 en borgboutjes erin, uiteraard heb ik een voorraaddoos met borgboutjes.

    IMG_5726.jpeg

    Ben wel weer tevreden over het eindresultaat

    IMG_5727.jpeg

    IMG_5728.jpeg

    IMG_5729.jpeg

    Op naar het volgend onderdeel!!

    Jeroen
     
    ozy, Potter, Johannes59 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Jeroen,
    Misschien een tip voor de volgende keer, probeer goed na te denken wat de verstandigste werkvolgorde is voor de diverse bewerkingen.
    Ik zou zelf de ronde groef er als laatste insteken, nu moet je voor diverse nabewerkingen het geheel op de dunne randen inspannen met plaatjes, welke ook niet echt maatvast zijn.
    Dit geld natuurlijk voor allerlei werkstukken.

    verder alleen maar lof en een mooi stukje werk.
    groet René
     
    verfbrander, Zeiler, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Ziet er weer goed uit Jeroen.
    En net wat je zegt; op naar het volgende onderdeel.
    Groet, Ruud.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    https://kromhoutmuseum.nl/

    Ik heb even geen tijd om Amsterdam te bezoeken.
    Moet dat toch snel weer doen.
    Intersant museum dat Kromhout.
    Fabrikaat "Industrie" roept bij mij een vraagteken op, ken ik niet.
    upload_2022-4-8_9-1-31.png
    Foto J. Dorr.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2022
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Poelie

    Hij ziet er strak uit, mooie groef.
    Mooi in het center gezet, wangen gelijk breed.
    Beitel is nog scherp genoeg.
    upload_2022-4-8_9-7-41.png
    Foto J. Dorr.

    Goed bezig Jeroen,
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  13. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Mijn Jeep is niet door de APK gekomen. Volgende poging op 2 mei. Dus de komende weken vooral klussen aan de Jeep en niet aan mijn motortje. Luxe probleem natuurlijk

    Een van de afkeurpuntjes, doffe reflector. Dus vervang ik beide koplampen. Klusje van niks maar ben er een dag mee bezig geweest. Vast geroeste boutjes, afgebroken plastic palletjes etc.
    ED9F260A-9C76-49B4-8185-20497381DF27.jpeg
    geen APK punt maar ik ga nu ook de AC verdamper vervangen. Zo zag het er uit

    989C4A68-B23C-4B5F-AACF-8D9776D66DE2.jpeg

    zo ziet het er nu uit. Bijna zover om het hele dashboard eruit te kunnen halen om bij de verdamper te kunnen
    83573B5A-68AE-48AF-AADA-8914D97850BB.jpeg

    Wel een mooie sleutel klus.
    Jeroen
     
    Potter en Johannes59 vinden dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Verroeste boutjes

    Ach Jeroen een paar verroeste boutjes ken jij goed de baas.
    Gelijk vervangen door nieuwe boutjes.

    Succes met het karwei.
    APK komt goed.

    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Leuk klusje, doet me denken aan een Renault ooit waar ik de kachelradiateur van moest vervangen ooit.
    Chef werkplaats had het over anderhalf uur dat ie ingepland had, en dat dat gemakkelijk moest kunnen.
    Ik deed er iets van 10 uur over wat ie gek en vervelend vond. (ik zou het wel niet kunnen)
    Later bij Renault eens de chef daar aangesproken en die had het over een richttijd van 14 uur....


    Succes dus.
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Zijn daar geen handleidingen voor dan?
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Niet bij mijn toenmalig werkgever..
    Internet stond nog in de kinderschoenen...
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Zodra je zaken als kachelradiateur, kachelkranen en AC verdampers moet gaan vervangen betekent dat bij de meeste auto’s, heeeeel veel sleutelwerk. Meestal moet het dashboard er al dan niet geheel uit.

    Het is denk ik nog niet eens zo heel lang dat garage met gestandaardiseerde richttijden werken. En dus ook vaste prijzen. Maar op oude auto’s werkt dit sowieso niet of nauwelijks. Zelfs de merk/model specialisten houden altijd een armslag in hun prijsopgave voor werk aan oude auto’s. Je weet nooit wat je allemaal nog meer tegenkomt. Je weet nooit hoe vast dingen gaan zitten etc. Ik ben uiteindelijk drie dagen bezig geweest om de zogenaamde Heater & AC box eruit te krijgen. De officiële Jeep procedure volgens het Jeep Werkplaatshandboek zegt dat je het dashboard helemaal eruit moet halen. Maar inmiddels zijn er wat truken verzonnen. Die kun je vinden op de Jeep Cherokee forums and YouTube. In feite haal je het dashboard maar ten dele los, stuur hoeft er niet volledig los, maar laat je zakken en dan kun je het hele dashboard opzij trekken.

    IMG_5778.jpeg

    IMG_5779.jpeg

    Dit is waar het allemaal om te doen is:

    IMG_5782.jpeg

    Drie dagen werk (ongeveer 12 -14 uur) om ‘m eruit te krijgen. Vanochtend opengemaakt, schoongemaakt en een nieuw verwarmingselement en AC verdamper erin.

    IMG_5786.jpeg

    Heel veel van de uren gaan ook in schoonmaken en herstellen van onderdelen, boutjes, palletjes e.d. Dit zijn oude auto’s, er is al jarenlang aan gehobbyed. Dus er is weleens wat misgegaan en niet goed of helemaal niet gerepareerd. Oud plastic, breekt gemakkelijk. Ik herstel alles voorzover mogelijk voordat ik het weer in elkaar zit.

    Vandaag in 7 uurtjes bijna alles weer in elkaar gezet! Ging lekker vlot. Volgende week de AC verdamper afpersen en als ie de druk goed vasthoud, gaat er nieuw koelmiddel in.

    Binnenkort hopelijk weer verder aan mijn Scuderi-motortje!

    Jeroen
     
    ozy, Jinny, R Groen en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik zeg netjes.
    Ik heb het wel eens in een uur of twee of zo gedaan bij een type auto, weet echt niet meer merk en model, maar die Renault is blijven hangen, ook vanwege het gezeik.
    Ik meen dat oude (type 1 en 2) VW golf vrij snel ging...
    Maar hele dashbord eruit en er weer in is in deze common practice
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  20. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Johannes59 en R Groen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina