Bouw Scuderi 4-takt motor

Rotterdam, haven, schepen, water aardige mensen....

Sorry ik was graag gekomen/gegaan.
Jammer.
Ik was in Steyl kijken.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Rotterdam was leuk,
maar ik heb geen forummensen aan mijn 1 op 1 model gehad...


Maar heel zeker veel andere aardige mensen.
Let wel!
Forumleden gaan vaak anoniem op stap heb ik ervaren.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
En Jeroen?
Hoe was Rotterdam?

Was been erg leuke dag. s'ochtends om 10.00 uur aan boord gegaan van de Pride of Hull, 11.00 vertrokken en rond 16.15 waren we were terug.
Rondje gemaakt bij de Erasmusbrug.

Rotterdam was leuk, maar ik heb geen forummensen aan mijn 1 op 1 model gehad... :D

Sorry, zaterdag de hele dag aan boord van de Pride of Hull en zondag wat anders gedaan.

P1010001.JPG


Morgen vertek ik vanuit IJmuiden met de ferry naar Newcastle. Ga met mijn best vriend en onze twee klassieke Alfa Romeo Spiders een weekje toeren in Schotland!
 
Al weer een stap verder Jeroen.
Goed bezig.
Veertje en kogeltje heb je al?

Wil je een mooi rond gat?
Boor met een korte boor klein voor.
De mooiste echt ronde gaten maak ik al borend met een stappenboor.

Klein zilver hardsoldeerwerk voor 1 mm zilver.
Als het gaat van binnenuit solderen.
Dan heb je buiten een gesneden strakke mooie en smalle soldering.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Vandaag weer eens een paar uurtjes met mijn motorretje bezig geweest. Erg veel (leuke, interessanten en belangrijke) dingen gedaan de laatste tijd.

Een daarvan heb ik wel eens eerder genoemd. De AC compressor op de Ford Fiesta van mijn vrouw was lek. Dus vervangen. De oude heb ik opengefreesd. Leek me wel leuk om dat een keertje te doen. Onderdelen aan de buitenkant ge-glasparelstraalt.

https://www.team-bhp.com/forum/technical-stuff/274290-sequel-anatomy-car-ac-compressor.html

Ook nog een motorbootje gekocht, dus naast 6 ouwe autootjes op de weg houden, is er nu ook nog een motorbootje bij!

Maar goed, hier dus wat modelbouwwerk, dan eindelijk maar weer:

Twee gaatjes geboord in een van de zijkanten van de carburateur. Niet perse noodzakelijk, maar lekker prutsen met mijn DRO om de gaten precies op hun plek te krijgen.

IMG_5317.jpeg


Vervolgens een gaatje geboord in een van de onderdelen van de luchtdemper.

IMG_5318.JPG


Was een mooi gat, maar in het verkeerde onderdeel!! Dus of ik maak dit plaajte overnieuw of ik maak een heel simpel propje en soldeer dat erop vast. Waarschijnlijk ga ik voor het laatste. Dat is sneller.

Verder wat andere onderdeeltjes voor de carburateur gemaakt.

IMG_5319.JPG


IMG_5320.JPG


Morgen als het goed gaat weer verder!

Jeroen
 
En dat bootje?
Uit noodzaak of voor je plezier?

Noodzaak uiteraard, want ik wil nog meer (vaar) plezier!! Voor de kenners, dit is seen Drammer 935 Classic met een 100PK Yanmar diesel.

Screenshot 2023-10-07 at 8.43.58 AM.jpg

Vanochtend eerst maar even een klein propje gemaakt om het verkeerde gat te dichten

IMG_5331.JPG


Wordt er op gesoldeerd als ik toch met solderen bezig ben. Vind het eigenlijk wel leuk staan ook!

IMG_5332.JPG


Vandaag ook weer verder met de diverse onderdeeltjes van de carburateur.
Het luchtschuitje

IMG_5329.JPG


Ging lekker, het andere onderdeeltje voor de luchtregeling was op een dingetje klaar:

IMG_5323.JPG


Er hoefde alleen nog even een klein 2mm breed sleufje in te worden gefreesd. Dat ging ook prima. Maar toen wilde ik nog even het draag een beetje opschonen met een snijplaat, en dat ging minder goed. Helaas in twee stukken gebroken. Het is maar een heel dun pijpje!.

IMG_5324.JPG


Dus dat wordt het hele onderdeeltje opnieuw maken. Ach, zo blijf je lekker bezig.
Morgen de hele dag in Zaandam voor een cursus Marifoon en gelijk examen aan de eind van de dag.
Zaterdag weer verder prutsen hoop ik. Het schiet nu toch wel op. Als ik nou ook alle gaten in de juiste onderdelen boor en niks meer breek is het zo klaar en kan ik gaan solderen.

Jeroen
 
Dat is geen roeiboot Jeroen.
Mooi schip.
Succes morgen.

Messing draadstuk heb ik ook net onder handen, M12x1mm.
Dit moeten overgooi moeren voor mijn hardsoldeerbrander worden.
Eerst vol draad gesneden met mijn snijplaat adapter in de tegenkop.
Aansluitend boren.

Kiek maar hoe jij het wil en kunt doen.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vandaag geljk maar even zo’n nieuw luchtschuifdingetje gemaakt. Draaibankwerk was zo gedaan. Schroefdraad past heel mooi. Toen dus de tweede poging om het sleufje in de schroefdraad te frezen.

IMG_5345.JPG


Ik had in ieder geval een (nog) betere manier bedacht om de boel goed in te spannen.

IMG_5346.JPG

Maar toen ik bezig was om de frees in te stellen realiseerde ik me dat er een verkeerde frees in zat. Vorig sleufje met een 3mm frees gedaan, maar dat moet 2mm zijn. Het pijpje is maar 5 mm, met M5x0,5 schroefdraad en inwendig ruim 3mm. Dus veel wanddikte heb je dan niet. Met het juiste, 2mm, freesje en goed opgespannen ging het prima.

IMG_5347.JPG

IMG_5348.JPG


IMG_5349.JPG

Weer een onderdeeltje klaar. Ik ben inmiddels begonnen met de voetjes voor de carburateur. Ik wilde na deze draaiklusjes weer eens wat uitgebreider met de freesmachine aan de gang. Wordt vervolgd.

Jeroen
 
Op de valreep toch nog een paar onderdeeltjes weten te produceren: De twee voetsteuntjes voor de carburateur.

Eerst het slagbeiteltje op de goede diameter krijgen. Beetje pielen en proberen op een plat stukje aluminium.

IMG_5350.JPG


Vervolgens in een keer door beide voetjes heen, de juiste diameter eruit frezen.

IMG_5354.JPG


Zien er prima uit!

IMG_5356.JPG


Ben erg tevreden. Past perfect op de buis!

IMG_5357.JPG

IMG_5360.JPG

IMG_5361.JPG


Ook nog even 2 x 2 gaatjes geboord aan de onderkant en M3x0,5 draad erin getapt. Klaar!

IMG_5362.JPG


Vervolgens een paar gaten geboord in de twee pijpjes. Ik heb geen stappenboor. Maar het gaat ook goed met een centerboor. Die heb ik tot 5mm, daarna steeds een wat grotere boor tot ik voor het grote gat op 12mm zat.

IMG_5363.JPG

IMG_5364.JPG

Past weer mooi.

IMG_5365.JPG


Laatste paar dagen weer wat vooruitgang geboekt. Nu moet ik nog de diverse onderdelen voor het terugslagklepje gaan draaien. Dat moet wel redelijk precies. Ik moet eerst even mijn draaibankje uitelkaar halen, goed schoonmaken en weer opnieuw wat zaken afstellen. Er zit hier en daar teveel speling. Deze Sieg draaibank laat zich niet zo handig afstellen. Soms lukt het in een paar minuten, soms kost het uren. Volgend jaar dus maar.

Jeroen
 
Back
Top