Ja hoor...+ 9 gebruik ik ook ongeveer....
Met die electro-setup kun je vermoedelijk ook probleemloos +10 of +11 trekken, maar je heli word dan een klipgeit. Ziet er totaal niet realistisch uit.
Ikzelf gebruik meestal een pitchcurve die
ongeveer deze vorm heeft:
min=-2 graden
>verschil 4
25%=+2 graden
>verschil 3
50%=+5 graden
>verschil 2
75%=+7 graden
>verschil 1
max=+8 graden
(waardes zijn "ongeveer" en moet je tijdens het invliegen naar behoefte aanpassen).
In de zender ziet dat er ongeveer uit als 0-40-70-90-100
Dat levert over het algemeen de meest lineair en voorspelbaar aanvoelende respons op voor schaalvliegen.
Wat ik in elk geval NOOIT doe, is een minimum en een maximum van te voren kiezen, en daar niet meer van afwijken. Want als je dat doet,
en toch de hoover naar midstick verstelt, loop je het risico dat de heli onprettig op pitch reageert.
Voorbeeld: je kiest 0 en +9 als min/max, maar na invliegen blijkt dat hoover pitch op +4 ligt.... hou je dan stug vast aan die min/max waarden, krijg je een heli die veel harder wil klimmen dan dalen. Dat vliegt niet prettig.
Ik begin met bovengenoemde basisinstelling, en finetune dat naar behoefte. Ik leg hoover nét boven midstick, omdat in kruisvlucht de pitch een haartje terug kan en ik vind het persoonlijk prettig dat de heli neutraal vliegt met alle sticks in het midden.
Daarna stel ik min en max, alsmede de vorm van de curve dusdanig bij dat ik zowel op kleine als grote correcties een voorspelbare respons krijg...
Persoonlijk vind ik het van belang dat van min naar max, iedere volgende "stap" kleiner is dan de voorgaande. Doe je dat niet, dan krijg je een nare sprong in de respons.
Je moet daar gewoon een beetje voorzichtig zoeken naar wat prettig vliegt.
(Bovenstaand is overigens gewoon mijn persoonlijke voorkeur, het MOET niet per sé zo, hoor

)