bouw stalen sleep boot

ik studeer zelf marof niveau 3 officier beperkt laad en motor vermogen. en de opleiding volg ik aan het scheepsvaart en transport college rotterdam! zoals al in de naam te zien is ;)

ik heb ff zitten rekenen. de spanten zijn nu dus dicht. als ik die ga verwerken maak ik ze toch hol, en gaat er zowiezo al een helehoop aan geweicht af. 1mm huid weeg in totaal niet zo veel. en een goeie werk schroef zal het werk wel doen! als de opbouw van hout, balsa en alles wat maar ligt kan zijn.. en een accu uit een race auto heeft bij mij al zijn effectiviteit bewezen! en anders kan ik via school nog wat krijgen! en details in 'staal'zijn te verwerken met messing! en anders kan ik het ook nog uit walsen om het dunner te maken!

Ik heb hier allemaal rode lijntjes onder veel woorden, controleer jij niet op spelling?
Verder mis ik nieuwe regel en hoofdletters.
Is dat te veel werk ?

Over die 1 mm huid kan je veel denken, maar reken het nu eens uit !
Walsen om het dunner te krijgen :rolleyes:

Ik geloof dat ik stop met jouw project.

Succes.

ik studeer zelf marof niveau 3 officier beperkt laad en motor vermogen. en de opleiding volg ik aan het scheepsvaart en transport college rotterdam! zoals al in de naam te zien is ;)

Off Topic, maar héél benieuwd wat "Marof Niveau 3 Officier beperkt laad en motorvermogen" nu precies inhoud, aangezien ik nu ruim 20 jaar vaar en deze rang/functie aanduidingen niet ken.

Zelf heb ik ook een vier jarige Maroff opleiding, en daar was niks beperkts aan qua laad en of motorvermogen....

Groet, Bert

Niv. 3 houd in dat je tot 3000KW motorvermogen mag beheren, en tot 3000 ton laadvermogen mag vervoeren, dan kom je uit op een vrachtschip zo rond de 100 meter.

Ik zelf studeer Marof Niv. 4, Alle schepen.
Ik mag later op alle schepen varen, wat mij persoonlijk meer aanspreekt.
Maar niv. 3 is ook een prima opleiding.

Jan

Die 3000 kW is een internationale grens als ik me niet vergis, maar die 3000 Ton vind ik wat vreemd, een bootje van 100 meter is al gauw tegen de 5000 ton. Weet je zeker dat dat niet 3000 kW en 6000 ton moet zijn?

Die hele niveau 3 of niveau 4 aanduiding is in elk geval nieuw voor me, heb er ook stagiaires tot nog toe nooit over horen praten....

In mijn tijd had je de niveaus "HBO" en "MBO", en aanvankelijk zou je met MBO beperkt blijven tot 3000 kW en 6000 ton, maar dat werd binnen een paar jaar dankzij STCW gelijkgetrokken, waardoor ik eigenlijk voor de kat z'n K.... het HBO gedaan zou hebben.
Is dat blijvende onderscheid weer terug?

Groet, Bert

waardoor ik eigenlijk voor de kat z'n K.... het HBO gedaan zou hebben.

Kennis is nooit weg, Bert. Ook al wordt het niet direct als voorwaarde voor een functie gesteld, des te meer kennis des te hogere kwaliteit heeft je werk.
Zelf heb ik meer dan 40 jaar gestudeerd.

Groet,

Ad

Daar heb je op zich gelijk in Ad, maar als je het bekijkt vanuit het standpunt van geïnvesteerde tijd en moeite tegenover het eindsalaris en toekomstmogelijkheden, dan was het behoorlijk zonde...

En als je het bekijkt vanuit het standpunt dat ik wel eens gevaren heb met mensen die bij wijze van spreken een "schriftelijke cursus bootjevaren" gevolgd hebben en tóch in hogere rang voeren (dat je dus moet luisteren naar iemand die inferieur is qua vakkennis), dan word het behoorlijk frustrerend....

Groet, Bert

Die 3000 kW is een internationale grens als ik me niet vergis, maar die 3000 Ton vind ik wat vreemd, een bootje van 100 meter is al gauw tegen de 5000 ton. Weet je zeker dat dat niet 3000 kW en 6000 ton moet zijn?

Die hele niveau 3 of niveau 4 aanduiding is in elk geval nieuw voor me, heb er ook stagiaires tot nog toe nooit over horen praten....

In mijn tijd had je de niveaus "HBO" en "MBO", en aanvankelijk zou je met MBO beperkt blijven tot 3000 kW en 6000 ton, maar dat werd binnen een paar jaar dankzij STCW gelijkgetrokken, waardoor ik eigenlijk voor de kat z'n K.... het HBO gedaan zou hebben.
Is dat blijvende onderscheid weer terug?

Groet, Bert

Meende iets van 3000GT , dat ze het daar over hadden op school, heb me er verder niet in verdiept , want ik doe een niveau hoger.
Maar neem nou bijvoorbeeld de tanker Star Bonaire, (heb ik anderhalfe week op meegevaren)

Star Bonaire | Port of Hamburg

Die zitten onder de 100 meter, en hebben een GT van 2257, en en motorvermogen van 1641 KW.

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar dit is wat ik er uit begrepen heb van school uit.

Jan

als je het bekijkt vanuit het standpunt van geïnvesteerde tijd en moeite tegenover het eindsalaris en toekomstmogelijkheden, dan was het behoorlijk zonde...

Daar zit inderdaad een dreigende frustratie, Bert. En ik heb dat in het verleden ook wel van nabij meegemaakt. Zelf was ik zo bevoorrecht een functie te hebben waarbij uitsluitend naar prestaties wordt gekeken, en waarvoor (in principe) geen minimum opleidingseisen gelden. Maar ik geef toe, dat zijn uitzonderingen.

Groet,

Ad

Haha wat leuk, vaart die nog steeds?
Ik was er een paar keer voor de compressor aan boord.

Uiteraard vaart de Star nog steeds, een kameraad van mijn vader is kapitein op dat schip, en zodoende ben ik toen anderhalfe week mee aanboord geweest, voordat ik de zeevaartschool ging doen, was een mooi voorproefje zegmaar van wat me te wachten stond.

Dit jaar moet ik ook een half jaar op stage, in juli ben ik weg, waarschijnlijk de wereld over, net waar ze heen moeten.

Jan

Bert e.a.,

Maroff niveau 3 is het oude stuurman/machinist kleine schepen (swk)

Groeten Jeroen
(hwtk die mbo maroff gedaan heeft)

Ah.... dat was het antwoord wat ik zocht....

Groet, Bert (die HBO Marof-W gedaan heeft toen dat nog bestond en MBO nog geen marof opleiding had....)

niveau 3 heeft te maken met je middelbare diploma.. wat verder allemaal de bedoeling er van is weet ik ook niet.. maar wat mij verteld is is dat ik tot 3000kw en 3000gt mag laden.

betreft hoofdletters punten en gramatica ben ik niet zo'n held! maar ik zal er op letten de volgende keer!

ik ben vanmorgen langs geweest bij de docent, en die zou ze deze middag uit snijden/zagen. en morgen kon ik komen kijken hoe het gelukt is en wat ik er verder aan moet doen!

Die 3000 GT is het gewicht van het schip waar je mee mag varen heeft niks te maken met de lading, anders ben je als stuurman/kapitein al snel beperkt tot een klein scheepje.

dat klopt. maar in de praktijk wordt daar wel nouw op gelet.. maar als ik deze opleiding klaar heb, ga ik nog verkort mbo 4 en daarna nog versnelt mbo scheeps en jacht bouw! dus eerst wil ik mijn vaar papieren halen en dan mijn diploma's voor de scheeps en jacht bouw!

zo, tehoren gekregen dat de spantjes uit gezaagd zijn.

Alleen jammer dat er een studie genoot was die dacht dat dat stuk staal in gebruik was en er pas achter kwam toen hij al beezig was.. helaas 2 spantjes gesneuvelt! Blij dat de docent zo aardig en handig was om ze over te tekenen op een ander vrij stukje.

Morgen maar eens even gaan kijken, en kijken of ik de buiten kant van de spanten met de band schuurmachiene kan gaan bewerken en mischien uithollen.

iemand mischien tekeningen van een klein slepertje rond de jaren 50 60 van de accomodatie? Ben er nog niet helemaal uit wat ik voor opbouw wil gaan maken!
(zowel voor deze, en als dat niet lukt om de spanten te vergroten en het daar op te bouwen)

Je maakt eerst spanten en dan ga je bekijken en beslissen wat je voor schip gaat maken???? succes!

Back