Bouw stoomtram "BRUTUS" spoor 1

Merci Peter. Zo snel gaat het nu ook weer niet hoor,maar sommige zaken beginnen beter en beter te lukken.

Om zo een trammetje te bouwen zijn er hulpstukken nodig , dus hier een apparaatje gebouwd om flenzen aan koperen buisjes van3-2 te maken:

Foto650-MHUDCM4L.jpg

En hier eens geprobeerd of dat nu wel werkt. prima dus:

Foto650-H3LMN47U.jpg

En de gastank hardgesoldeerd. Dit ging echter moeizamer dan dat ik verwacht had. Voor de stoomketel ga ik toch wat hulp vragen van een clublid:

Foto650-MKEFFBOJ.jpg

Alsook nog kleine onderdeeltjes gemaakt,maar niet de moeite om te tonen.

gr.

Barry

Barry

Waarschijnlijk is je brander te klein , in elk geval is het stuk niet warm genoeg tijdens het zilver lassen. Bij voldoende warmte loopt het zilver als water.
Op de foto zie je de binnenkant van een ketel voor een 2,5 duim loc in aanbouw;
De naden zijn overal mooi gevuld , het zilver is tijdens het lassen langs de buitenkant van de ketel toegevoegd.
Euuu wie ga je als clublid aanspreken?:roll:
Dirk

Mooi Dirk. Tja , ik moet roeien met de riemen die ik heb eh.
Zou de lasser van onderstaande foto mij verder kunnen helpen??

groetjes

Barry

Ik zou en wil dit niet als gastank gebruiken hoor
Grote kans op lekkages
Het materiaal is gewoon weggebrand op de las naat
mvg
Frederik

Stoomtram Brutus

Probleem is dat die "gast van die foto" weinig tijd heeft;)

Dirk

ik heb bij geruchte vernomen dat die "gast van die foto" op pensioen gaat (of al is??). En dan geen tijd? ;)

Die "gast van de foto" is pas in november op pensioen.:(
Vanaf dan , platte rust.
Na 40 jaar in dezelfde garage te hebben gewerkt is de goesting grotendeels weg.

Dirk

Peter,

google is your friend....
Banjobout:
P5270011.JPG

Bout gaat door de deel heen met het oog, koperen ringen zorgen voor de afdichting.
Met de banjobout kun je haaks de hoek om en toch verdraaien en makkelijk weer losnemen.

Barry Lawiijt,
dat moet je toch niet willen,dat iemand anders jouw stoomketeltje soldeert,probeer het zelf te doen,het is niet zo moeilijk maar dan wel het juiste gereedschap gebruiken in dit geval vooral een behoorlijk grote brander ,bekijk mijn draadje fanaat: tekeningen van een éénvoudig oscillerend stoommachine, bladz. #31 - #32 dit is mijn benzinebrander van 30 jaar oud,hier heb ik al veel stoomketeltjes mee zilver gesoldeerd en bekijk verder bladz. #76 - #77 - #78 - #89 - #94 dan moet het toch wel duidelijk zijn om ook dit zelf te doen!
Begin ook met eerst een proefstuk te solderen om het te leren en niet ineens het originele werkstuk maar dat geldt ook voor heel veel bewerkingen in de metaalbewerking in dit geval de modelbouw.
Ook heel belangrijk is vijlen, dit kun je alleen maar leren door het heel veel te doen,want ik zie dat hier om 4 maal een radius 15 mm .te maken het tussen mallen gebeurt,er is niks mee, maar toch?
Er zijn in de metaalbewerking heel veel onderdelen die gemaakt moeten worden waarbij de draaibank noodzakelijk is, maar in feite doet hier de machine het werk, maar dat is met een stoomketeltje maken iets anders, hier is nog geen soldeer-robotje voor, betaalbaar voor de modelbouwer!
Ik ben zelf ook bezig met leren tig lassen van r.v.s plaat 0,4 mm. ook voor mijn hobby.
Nooit te oud om te leren, groeten,
fanaat Sjef.

wie kan er nog

Vijlen ik ken meer mensen die het niet kunnen
Wie kan er tegenwoordig nog echt vlak vijlen
Zo zijn er ook zat vrouwen die geen kousen meer kunnen stoppen hoor
mvg
Frederik

Hier is een modelbouwster het door haar gemaakte stoomketeltje electrisch aan het lassen i.p.v. sokken stoppen!!!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zou de toekomst moeten zijn in de stoom-modelbouw Frederik,maar helaas is deze tak van hobby snel aan het vergrijzen en gaat de jeugd voor modernere modelbouw,wat ook weer begrijpelijk is!
groeten
fanaat Sjef

Dit zou de toekomst moeten zijn in de stoom-modelbouw Frederik,maar helaas is deze tak van hobby snel aan het vergrijzen en gaat de jeugd voor modernere modelbouw,wat ook weer begrijpelijk is!
groeten
fanaat Sjef

Dat is was een leuk antwoord Fanaat
Maar volgens mij is het een vrouw hoor een soort manwijf zeg maar

Pffff, vrouw is vrouw....
Moet toch even reageren als meelezende dame zijnde....
Even een beetje op de woordjes letten hoor heren..... :evilbat:

Jinny,
wat is er is mis met de woorden bij mijn computertekening,deze is helemaal positief bedoeld hoor en de dames zouden hier trots op moeten zijn om ook bij modelbouwsters van techniek te horen, alleen wilde ik aan Frederik een opmerking maken dat de stoommodelbouw heel sterk aan het vergrijzen is, meer niet!
mvg
fanaat Sjef

Hoezo vrouwen in de stoom zijn "manwijven" ?????

Echt niet:
Loop maar eens door serie foto`s heen van afgelopen stoomdagen In Leek (Groningen)
https://plus.google.com/u/0/photos/115814978604305964853/albums/6020432881041656401

En met de komst van "Ready to run" stoomlocomotieven, ook in de grotere schalen kan de jeugd, mits met een paar centen op de spaarbank, een 7 1/4 inch spoor stoomloc kopen en zelf rijden.
Stationroadsteam:
http://www.stationroadsteam.com/Stafford/FB1/pages/FB1-001.htm
voor net geen 12.000 engelse ponden is de loc in uw bezit, alleen nog zelf verven/spuiten

Fred, als je de afsluitende [/quote] tag laat staan, schuine streepje niet vergeten, krijg je een nette quote.

Dit ...
[quote="John33, post: 3348269"]Hoezo vrouwen in de stoom zijn "manwijven" ?[/quote]
Geeft ...

Hoezo vrouwen in de stoom zijn "manwijven" ?????

Laatst bewerkt door een moderator:
Back