Bouw Tamiya Scania R500 V8 met vlakke trailer

ja pinkers zijn richtingaanwijzers
maar ik denk dat ik weet wat hij bedoelt hij wil ze laten werken voor de bocht die hij gaat nemen dus een meter voor de bocht ofzo de pinker opzetten en niet dat als je de bocht aan het nemen bent dat de pinker gaat

groetjes

ja pinkers zijn richtingaanwijzers
maar ik denk dat ik weet wat hij bedoelt hij wil ze laten werken voor de bocht die hij gaat nemen dus een meter voor de bocht ofzo de pinker opzetten en niet dat als je de bocht aan het nemen bent dat de pinker gaat

groetjes

idd 2 keer juist
Is dit mogelijk om mijn "richtingaanwijzers" even voor de bocht op te zetten?

ja dan heb je 2 servo's nodig en 2 schakellaartjes bij bouwen in je f-14 en dan daar de servo's op aansluiten en op de servo's de pinkers dus de linkse pinkers op de ene servo en de rechtste op de andere servo maar hoe je dat juist moet aansluiten dat weet ik niet zeker maar dat werkt want iemand in de club heeft dat ook gedaan voor zijn oranje lampen op het dak van z'n mercedes

groetjes

Hier de beloofde foto's van de vorderingen aan mijn truck:

stp82081wh5.jpg

De doos van de MFU.

stp82083wj8.jpg

De luidspreker.

stp82086oz0.jpg

stp82084kc0.jpg

De trilmotor.

stp82135lj6.jpg

De controlerUnit.

stp82087go9.jpg

Enkele van de lichtjes.

stp82090vy2.jpg

De achterlichten gemonteerd.

stp82094lv7.jpg

De zijkanten gemonteerd. Hier zie je ook de bedrading lopen, moest nog weggewerkt worden.

stp82101ux1.jpg

stp82140wg0.jpg

De voorwielen en achterwielen gemonteerd.

stp82107bj0.jpg

Het begin van de cabine. De spiegels en ruiten gemonteerd.

stp82109vt5.jpg

Het dak met daarop de gemonteerde spoiler.

stp82111uj2.jpg

De achterspoilers op de cabine gemonteerd.

stp82113zv5.jpg

Het dak op de cabine gemonteerd.

stp82117iu8.jpg

De bovenste grill gemonteerd.

stp82118vd5.jpg

stp82119gc2.jpg

De cabine op het chassis gemonteerd. Het staafje dat ervoorzorgt dat de cabine niet verder kan kantelen ga ik eruithalen want als de cabine gwn op het chassis staat zie je dat staan. Ik ga dit waarschijnlijk vervangen door een klein kettingetje.

stp82121ql5.jpg

De voorlichten en onderste grill gemonteerd.

stp82124bu3.jpg

Lekker veel draadjes van de voorlichten:D.

stp82126we7.jpg

De voorbumper gemonteerd op het chassis.

stp82128ri6.jpg

Het totaalzicht.

stp82130jv6.jpg

Mijn Robbe Futuba F-14

Nog een vraagje: Kan ik nog op een andere plaats dan bij Verkerk-modelbouw het topline dak kopen voor mijn Scania? Ik zou er namelijk graag een topline van maken zodat ik de luidspreker in het dak kan wegwerken. Bij de highline kan je deze juist niet onder het dak wegwerken of is er iemand die dit wel heeft gedaan?

Laatst bewerkt:
Het probleempje van de luidspreker heb ik al opgelost gekregen. Heb uit het zwarte bevestigingsplaatje een hoekje uitgevijlt en 4 gaatjes doorlopend gemaakt. Hierdoor kan ik de luidspreker door de behuizing steken in plaats van deze erop te plaatsen. Nu past hij net onder het dak en zie je hem dus niet hangen in de cabine.

stp82082gg0.jpg

Zo moet je hem volgens het boekje erop monteren.

stp82145am2.jpg

Zo heb ik hem erdoor gemonteerd. (beetje wazig sorry)

stp82143ip8.jpg

Het hoekje dat ik heb moeten wegvijlen zodat de aansluitingen voor de draden van de luidspreker er netjes inpassen.

stp82147cd9.jpg

Het bevestigingsplaatje gemonteerd op de speaker. Hier zie je dat de aansluitingen voor de draden juist passen.

stp82149fq3.jpg

De speaker op de cabine gemonteerd.

stp82150qj8.jpg

Hij past juist onder het dak.

Ik zoek dus geen Toplinedak meer.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog enkele vraagjes.

1) Ik ga mijn truck vastzetten in 1ste versnelling en dan ken ik de servo eruithalen. Maar nu is mijn vraag kan ik deze servo dan niet gebruiken als koppelservo voor mijn schotel? Dat ik dan in plaats van te schakelen met mijn linkse hendel dat ik dan de trailer kan aan en afkoppelen. Of is dit niet mogelijk?

2) Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik vanop mijn zender mijn lichten kan bedienen? Ik krijg dit niet gevonden.

3) Ik krijg geen geluid meer bij mijn richtingsaanwijzers:? Heb al een paar keer de MFU terug ingesteld zoals in het boekje staat maar dat helpt niet. Weet iemand misschien wat ik moet doen?

Alvast bedankt.

Ik heb nog enkele vraagjes.

1) Ik ga mijn truck vastzetten in 1ste versnelling en dan ken ik de servo eruithalen. Maar nu is mijn vraag kan ik deze servo dan niet gebruiken als koppelservo voor mijn schotel? Dat ik dan in plaats van te schakelen met mijn linkse hendel dat ik dan de trailer kan aan en afkoppelen. Of is dit niet mogelijk?
Dat is mogelijk met de standaard servo.

2) Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik vanop mijn zender mijn lichten kan bedienen? Ik krijg dit niet gevonden.
De trim van de hendel waarmee je je functies bedient helemaal naar beneden doen en dan de stick naar beneden doen en dan gaan je lichten aan(omhoog is toeter constant)
3) Ik krijg geen geluid meer bij mijn richtingsaanwijzers:???: Heb al een paar keer de MFU terug ingesteld zoals in het boekje staat maar dat helpt niet. Weet iemand misschien wat ik moet doen?
Hier kan ik je helaas niet mee helpen

Alvast bedankt.

A.U.B.

voor dat aan en afkoppelen zou ik een ander kanaal nemen,je zit met de mfu en dan gaat het geluid niet meer juist zijn als je aan en afkoppelt,dan krijg je het schakel geluid te horen,praktisch kan dit natuurlijk wel...

voor dat aan en afkoppelen zou ik een ander kanaal nemen,je zit met de mfu en dan gaat het geluid niet meer juist zijn als je aan en afkoppelt,dan krijg je het schakel geluid te horen,praktisch kan dit natuurlijk wel...

Als ik nu het stekkertje van dat kanaal in mijn zender op een ander kanaal zet heb ik hier toch geen last meer van
Of ben ik verkeerd?

in je zender maakt geen ruk uit, gaat erom dat je hem dan NIET in de MFC prikt maar buiten de MFC om laat gaan(dus direct vanuit de ontvanger naar de servo)

als je de stekker van de servo in kanaal 5 op je ontvanger doet.
en dan in je zender op kanaal 5 het stekkertje van de schakelaar waar je de servo mee wil bedienen, moet alles gewoon werken.
dan heb je ook niks met de mfu te maken

Ik denk dat ik dan gewoon het stekkertje van de MFU uit de ontvanger ga halen en daar rechtstreeks de servo mee ga aansturen dan zal het simpelste zijn ook naar latere modellen toe.

@Mark: Waar heb jij je lichtbar van bovenop je cabine vandaag?

als ik me niet vergis kwam deze bij Veroma vandaan(weet het niet zeker omdat ik deze truck 2dehands heb gekocht)

weet er iemand een manier om vijzen terug los te krijgen waar zo van die lijm aan is die bij in de doos zit?

@Mark bedankt heb al keertje gekeken op hun site wa ze zoal hebben

flink kracht zetten is locktite. lukt dat echt niet warmmaken.. maar pas op dat je niks smelt..

Is het normaal dat het dak zoveel lawaai maakt bij het trillen?
Kan het zijn dat dit veroorzaakt wordt doordat er zo weinig afstand is tussen mijn dak en de speaker?

Heb ook de motor in eerste vast gezet en heb dan met die servo geprobeerd voor het automatisch openen en sluiten van mijn schotel maar kreeg hem nogal moeilijk ingepast. Ik denk dit dan ook maar achterwegen te laten.

Laatst bewerkt:
Ik weet waar het lawaai precies van komt en heb dit zogoed als opgelost.
De spoiler op het dat stond te dicht tegen het dat en deze trilde tegen elkaar met als gevolg het lawaai. Gewoon een stukje doorzichtige plakband tussen en 't is opgelost.

Nu was ik daarjuist wat foto's aan het trekken en terwijl ik niets bediende op de zender begon de truck van zichzelf wat te sturen en hij reed ook ineens verder.
Nu las ik een keer hier op het forum dat je de antenne een zo lang mogelijke weg moet laten afleggen in je truck en liefst niet over elkaar. Klopt dit of heb ik het verkeerd gelezen?
Zou de oorzaak hier kunnen liggen aangezien ik de antenne een paar keer een rondje heb laten maken in de cabine over elkaar.

Dit zijn er trouwens een paar foto's van:
de lichtjes bovenop het dak hangen voorlopig maar vast met wat plakband.
stp82161yk7.jpg

stp82164br1.jpg

Back