Bouw Tantalus (t8c)

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Arthur Costerus, 18 mei 2017.

  1. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Bedankt voor de antwoorden!
    Euhm kort of lang geen idee eigenlijk, vanaf t voorste vleugel bevestigingspunt is t 223 mm naar voorkant neus
    Roergewichten zijn wel goed?
     
  2. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Roergewichten zijn prima. Kan natuurlijk altijd lichter maar voor zelf gebagde staartjes is 6-7g heel normaal.
     
  3. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Thnx ,

    Helaas laatste tijd weinig kunnen doen. Nu wel weer wat tijd en zit met een probleempje, hoe zet ik de servo's in de vleugels goed vast??? Ik merk dat door de korte armpjes er best veel kracht op de servo staat wij een uitslag input![​IMG]

    Alvast bedankt
     
  4. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Ik verlijm de servos met 5 min. epoxy (eventueel vermengd met microballoons). Ik zet de servo klem (en recht) met stukjes balsa die ik eveneens verlijm met 5 min. epoxy.

    Pas op dat je het ruderhoorntje niet vastlijmd.

    Ik lijm altijd wel een 0.4mm berkentriplex plaatje tegen het schuim waar de stuurstang loopt. Dit voorkomt dat de stuurstang uit het ruderhoorntje komt.

    Ik heb op www.rcdc.nl ooit wat fotos geplaatst van het inbouwen van topdrive.

    Succes
     
    crins en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
  6. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Top hier ga ik mee aan de slag thnx !
     
  7. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Afgelopen week de eerste startjes gemaakt, vliegt erg strak. Binnenkort nog een vleugel bouwen om de foutjes in de eerste vleugel weg te werken... nu de vraag als ik nog een staartset wil maken wat raden jullie dan carboweave aan als bekleding?? Ziet er wel erg strak uit ... is dit ook in kleine hoeveel heden ergens te koop ???
     
  8. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Toevallig heeft Huey net op de tantalus facebook pagina een staartje gezet voot de tantalus, gebouw door loet

    Ik zal hem even hier naar door linken
     
  9. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Sorry dooie mus, deze zijn al verkocht
     
  10. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Kan iemand mij helpen ?? Ik ben helaas 1 snijmal kwijt, te weten de 1-na kleinste mal de onderzijde !! Wie kan mij hieraan helpen, t liefst een snijmal die ik kan hebben maar lenen zou mij ook al uit de brand helpen ! Helaas kan loet deze mallen niet meer maken !

    Alvast bedankt voor de hulp

    [​IMG]
     
  11. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    ik heb het gevoel dat je er nog veel meer mist! voor 4 paneeltjes heb je 5 setjes nodig
     
  12. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Ja klopt maar heb 9 mallen en moet er 10 hebben, dit was alleen ter verduidelijking welke ik mis
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2017
    Niels1275 vindt dit leuk.
  13. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Ik heb bang dat ik de mal kant en klaar niet ga vinden! Ik ga proberen de mal zelf te fabriceren en daarvoor ben ik op zoek naar een stukje hpl, heeft iemand een stukje voor mij of weet iemand waar ik deze dunne hpl kan kopen ?
     
  14. Trion

    Trion

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    29
    Tuurlijk wel. :) is vandaag op de post gedaan, morgen in huis.
     
  15. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    toppie
     
  16. jsillen

    jsillen

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Bunde
    Mallen zijn aangekomen thnx !!!
     
  17. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Hoop dat ik de vraag hier mag stellen.. Afgelopen week van Loet de tekeningen van de T8C gekregen (nogmaals dank!), dus ga daar de komende tijd eens aan knutselen. Ik wil ook weer graag zelf een romp(mal) maken, en ben daar nu eerst mee bezig. Wat ik nergens terug kan vinden is wat ongeveer de juiste instelhoek tussen vleugelkoorde en staartboom / koorde stabilo moet zijn. Wordt de koorte van het stabilo normaal in lijn gehouden met de staarboom (nul instelhoek)? En wat is een zinnige waarde voor de instelhoek van de vleugel?

    Ik was al even via Google aan het zoeken, maar voor "instelhoek tantalus" was het 2e zoekresultaat "Dating advies voor studenten van de middelbare school" en het 3e resultaat "Professionals in de stad speed daten" o_O.
     
    specialpainter.nl, BastiaanD en jaap27 vinden dit leuk.
  18. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    1.5 graden
     
    DeltaMike vindt dit leuk.
  19. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Wanneer je smallere tippen hebt kan je zelfs terug naar 0,5 graad instelhoek. ik hanteer voor mezelf de stelregel; hoe scherper de leading edge , hoe minder instelhoek. het afstellen van het cg is wel wat kritischer, eenmaal goed en je gaat als n malle. Een t8 heeft brede tippen;) en een vrij ronde leading edge, 0,7 tot 1,5 graad zou heel goed kunnen werken;) Persoonlijk lijkt me 1,5 wat veel, maar Bart en Loet zijn de godfathers van de tantalus....dus als zij het zeggen..... Toen ik tantalus vloog heb ik het aangepast, ik meende te kunnen merken dat het gooien iets hoger ging en het ''lopen'' was er niet slechter van geworden.
     
    DeltaMike vindt dit leuk.
  20. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    verrek, ik krijg die advertenties ook te zien nu ik zoek op tantalus...maar waarom ze er van uit gaan dat ik hoger ben opgeleid snap ik niet;)
     
    DeltaMike vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina