Bouw Topmodel Bullit 60 met 1200W+ aandrijving

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Tadango, 3 okt 2007.

  1. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Hoi Tad,
    Leuk gefolied!
    Ik zou je graag aan willen raden de ballinks te vervangen voor quick-links. De torsie op de kunstof hevels zorgt ervoor dat de bout het gat in je hevel molt. Heb zelf een keer gehad met een kleinere ballink dat de M2 bout bijna door de hevel doorgetrokken was. Ik was er net op tijd bij. Quick-links torderen je hevels niet.

    succes!

    Erik
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ball links blijven nog even zitten ;) mocht het een probleem zijn dan worden ze vervangen.

    nieuwe fotos:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Totaal nu 2020gram...... is te doen :)
     
  3. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Best vet!

    Wanneer ga je em proberen?
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Morgen effe :)
     
  5. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Veel succes morgen, het is altijd wel lekker om je even uit te leven met een delta. Ik heb ook veel plezier gehad met mijn Lancet met maar een 4 cctje, je hebt dus niet zoveel vermogen nodig om met een delta lekker hard te gaan.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    laten we het hopen :) er komt misschien een andere motor op, zoiezo een andere prop.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    voorzichtig landen komt wel goed ;) De prop breekt eerder dan wat dan ook. Motorschot is enorm dik en de ophanding super sterk. Rem staat erop dus ik kan met een horizontale prop landen. Staat hij anders effe gas totdat hij goed staat. Kwestie van goed uitmelken en met de achterkant als eerste de grond raken ;)
     
  8. damjaco

    damjaco

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Deurne
    Hoi Tadango

    Ik vlieg zelf een Laser Arrow ( 6 jaar, met als eerste motor speed 700) met een Mega 22/45/3 10x6 prop op 5x3200mAh lipo's en gebruik zelf geen rem en heb nog nooit een prop kapot gehad.
    Vermogen komt er genoeg uit kan het model recht overeind zetten op zijn kielvlakken en vertrekken, maar gooien ( los laten) gaat ook prima.

    Veel succes met je eerste vlucht, Hans
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dankje hans.

    Vandaag veel wind...... 5bf :( dat betekent maar 1 ding..... lekker hard voor de wind over het veld komen jagen :)

    Ik heb maar 1 korte vlucht gemaakt van 3 min ongeveer om even te testen hoe hij vloog en dat ging aardig goed :) Snelheid komt er volgas goed in en hij vloog aardig strak. Na een wiebelige start en wat trimmen vloog hij goed en het zwaartepunt lig toch net een tikkie te ver naar voren eigenlijk. Is opzich niet erg want het landen ging goed, blijft heel mooi hangen op het grond effect :) Op de kop wel wat drukken maar niet teveel, effect van hoogte viel ook wat tegen door het zwaartepunt maar was te doen, beter dan andersom ;)

    Snelheid....... tja, volgas na een duikvlucht ging tegen de 250 :) tegen de wind in ging ook ruim over de 100 dus gemiddeld moet de 170 wel gehaald worden nu al. Volgende keer de snelheids meter er maar op. Vergeleken met mij sniper die 178 doet maakt het niet veel verschil, dat zit dus wel goed :) Andere prop moet echt nog veel beter gaan...... 10x13 klap maar effe zoeken.......
     
  10. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha Herman.

    Ziet er gaaf uit.
    Maar als je klapprop gebruikt let dan wel op dat die niet blijft steken tussen de motor en de vleugel.
    Het is nog een aardig gaatje.

    Succes verder.
    Groeten HanDeBouwer.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt voor de tip han ;) Ik had er al over gedacht en dat kan met een klap begrenzer worden opgelost. Morgen even een paar vluchten maken om te kijken of een klap nog nodig is.... Doen we met een pylon racer ook niet :)
     
  12. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Krijg er nu ook zin om een grote delta weer eens te gaan maken om mee te rammen. Heb je de sambal erin die je verwachtte?

    grtz! Erik
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gaan we morgen meten ;) Net even een PCM ontvanger erin gegooid zodat we ook wat lager kunnen en een snelheids sensor. Record staat op 178 met de sniper, eens kijken of we dat kunnen verbeteren ;) Op de beurs in bremen kijk ik naar een 8/10mm klap hub met 5 graden positief..... dan gaan we echt rap. Voor de huidige low budget setup gaat het aardig rap.
     
  14. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Je zou er mischien beter aan doen om er een celletje bij te zetten ipv een klapprop over te gaan. Ik weet niet wat die klapprops aan belasting kunnen hebben maar het zou best wel eens kunnen dat deze de zwakke schakel gaat worden. met een 10x10 Apc kom je ook uit een hogere eindsnelheid.

    Ben errug benieuwd naar het resultaat vanmiddag!

    Succes!

    Erik
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    10x10 hoger dan 11x10? Niet echt met electro.... vermogen wordt ook stukken minder. 7s is geen optie, dan eerder een andere motor. Regelaar kan 6s en ik heb een paar 6s packs, geen 7s dus dat wordt lastig. Ook het gewicht komt dan niet goed uit... Ik zal eens motoren shoppen ;) 750kv 300g oid, niet gevonden nog......
     
  16. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    een 10x10 kan inderdaad een hogere eindsnelheid opleveren bij hetzelfde pakket. Dit komt omdat zoals je zelf al opmerkt dat het vermogen en dus ook de belasting lager uitvalt. Daardoor ook een iets hogere werkspanning uit je pakket.
    Het toerental en de spoed bepalen je snelheid. De diameter van de prop en de breedte van je blad bepalen je trekkracht en dit is voor speedmodelen minder van belang omdat je veel energie in je massa opslaat. met die energie kan je dus klimmen en dynamisch vliegen. De bonus van extra vliegtijd is dan mooi meegenomen.

    Jammer dat je regelaar niet meer cellen aankan. Met een kleinere prop én extra cel zou je een eind verder kunnen brengen.
    Een binnenloper zou ook nog een alternatief kunnen zijn. Dit is voor speedmodellen nog steeds een goede basis.

    Succes! Erik
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dankje,

    Toch heb je met een 11x10 meer trekkracht bij 150km/u dan met een 10x10. Op die snelheid wordt de luchtweerstand bepalend. Kleinere prop wil dan wel langer door accellereren maar als die te weinig trekkracht levert zal hij niet meer sneller gaan. Het verschil zou wel eens erg klein kunnen zijn. Dat zie ik met een 5.2x5.2 tov een 5.5x4.3 ook. Met de 11x10 zit ik eerder op snelheid en gaat hij verticaal ook een stuk beter. Kost inderdaad wel een hoop vermogen..... we gaan het meten ;)
     
  18. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Omdat er met een kleinere prop minder trekkracht voorhanden is zal er meer dynamisch gevlogen moeten worden. Een Delta heeft van nature al vrij weinig weerstand tov modellen van dezelfe afmetingen en zou het best mee kunnen vallen. Je voorbeeld met kleinere props is een ander verhaal want daar verander je ook de spoed. met een 10x10 alleen de diameter.

    Natuurijk is het ook een kwestie van smaak met de verhoudingen van snelheid/trekkracht/vliegtijd. Met een buitenloper ga je meer richting trekkracht en koppel ipv pure snelheid en zal je minder kinetische energie in je model op kunnen slaan waardoor er eerder op bot vermogen geklomen zal worden. Is ook errug vet hoor!

    grtz! Erik
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Goed en slecht nieuws: Slechte nieuws is dat 1 servo lastig deed en met flink sturen resette, dus 2 seconden niets..... Goede nieuws is dat ik daarvoor 1 vlucht heb gemaakt met een mooi resultaat. 215 km/u! Da's toch niet verkeerd :) De servo heb ik eruit gehaald en doet het nu perfect :( ik denk te lange bekabeling..... is nu aangepast en wordt zo terug geplaatst.

    EDIT: Servo kabel ingekort en het reset probleem is weg. Jammer van die ene vlucht maar vandaag......
     
  20. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Hee nu! 8) 8)

    Dat zijn goede cijfers!
    Je kan er voor de zekerheid ook nog ferrietkernen gebruiken bij langere servokabels.Ook nog grotere hevels verlagen de stelkrachten en verhogen de aanstuurnauwkeurigheid. Zie het plaatje van mijn Rbc Delta400 en x400 met 16/15/3 erin. Is eigenlijk een sp400 pylonracer geworden met 45cm spanwijdte :D .Bunghee only 8)
    Zelf stap ik voor de grotere modelen die ik wil gaan bouwen naar de 2.4gHz toe. Heb nu in mijn Calmato trainer40 erg lange rolroersnoeren inzitten (30-40cm) en met mijn Ar7000 heb ik nog geen tik kunnen zien. Echt super.

    grtz! Erik

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina